Καλώς λοιπόν κηρύχθηκαν «ανεπιθύμητοι» στο Athens Pride οι ένστολοι αστυνομικοί;

POLICE PRIDE Facebook Twitter
Ο αυταρχισμός, ο ρατσισμός, η ομοφοβία και ο σεξισμός παραμένουν ενδημικά φαινόμενα στην ΕΛ.ΑΣ. και οι καταγγελίες για προσβλητικές και κακοποιητικές συμπεριφορές εκ μέρους αστυνομικών οργάνων κατά ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων δεν σπανίζουν. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0


«H ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΣΑΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ,
είτε με στολή είτε με οποιοδήποτε διακριτικό στοιχείο που την υποδηλώνει, δεν έχει ακόμη χώρο στο Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Αθήνας». Αυτή ήταν, συνοπτικά, η απάντηση του Athens Pride στο αίτημα της European LGBT Police Association (EGPA) για συμμετοχή στην παρέλαση-πορεία της 17ης Ιουνίου με χαιρετισμό, περίπτερο και δικό της μπλοκ, αίτημα που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στο εσωτερικό της κοινότητας και μεγάλο πονοκέφαλο στην Επιτροπή και την πολιτική της ομάδα που, όσο θετικά διακείμενες κι αν υποθέσουμε ότι μπορεί να ήταν αρχικά, όπως υποστηρίζουν κάποιοι, σαφώς και δεν θα ρίσκαραν να «ναρκοθετηθεί» η φετινή διοργάνωση και να βρεθούν επίσης στο στόχαστρο.

Γι’ αυτό και το Athens Pride ευχαρίστησε μεν την EGPA για τη «διάθεση στήριξης», ευχόμενο κάθε επιτυχία στο συνέδριό της (Τεχνόπολη, 16-17/6), επικαλούμενο όμως «τις πολύπαθες σχέσεις της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας με την αστυνομία, αλλά και τις πρόσφατες δραματικές εξελίξεις στην υπόθεση της δολοφονίας του ακτιβιστή Ζακ Κωστόπουλου» αρνήθηκε συμμετοχή στις εκδηλώσεις του. 

Είναι πράγματι πολύπαθες οι σχέσεις ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας με την αστυνομία και στην Ελλάδα και διεθνώς, κι αυτό δεν αφορά μόνο κάποιο μακρινό παρελθόν που οι μεγαλύτεροι ηλικιακά θυμόμαστε πολύ καλά.

Ο αυταρχισμός, ο ρατσισμός, η ομοφοβία και ο σεξισμός παραμένουν ενδημικά φαινόμενα στην ΕΛ.ΑΣ. και οι καταγγελίες για προσβλητικές και κακοποιητικές συμπεριφορές εκ μέρους αστυνομικών οργάνων κατά ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων δεν σπανίζουν. Δεν έχουν καν καταργηθεί οι αστυνομικές παρενοχλήσεις σε υπαίθριους χώρους γνωριμιών, απλώς αποφεύγονται πλέον οι προσαγωγές με πρόσχημα την εξακρίβωση στοιχείων, που σε παλιότερες εποχές σήμαινε ξημέρωμα στο κρατητήριο συνοδεία λεκτικής, καμιά φορά και σωματικής βίας. Ούτε βέβαια οι περιοδικές «επιχειρήσεις αρετής» κατά τρανς σεξεργατριών που γίνονται κυρίως για εισπρακτικούς λόγους και επίδειξη «έργου», απλώς πια δεν τις σαπίζουν στο ξύλο, που κι αυτό δεν είναι πάντα εγγυημένο.  

Το θέμα καταρχήν δεν είναι να έχουμε και «καλούς» αστυνομικούς» –πάντα υπήρχαν και τέτοιοι–, είναι η ίδια η ΕΛ.ΑΣ. να απολογηθεί δημόσια για την έως τώρα στάση της, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της, όπως έπραξε το 2019 η Μητροπολιτική Αστυνομία της Νέας Υόρκης αναφορικά με την εξέγερση του Stonewall τον Ιούνιο του 1969, η οποία σηματοδότησε και τη δημιουργία του σύγχρονου ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος.

Το ίδιο το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα στην Ελλάδα φούντωσε ξανά μετά την αστυνομική έφοδο στο κλαμπ Spices στο Γκάζι το 2003 με –εντελώς ανυπόστατο, όπως αποδείχθηκε– πρόσχημα την καταπολέμηση της παιδοφιλίας και της παιδικής πορνογραφίας, που είχε συνέπεια την αυτοκτονία ενός εκ των συλληφθέντων μέσα στο κελί του.

Αλλά το χειρότερο ίσως από όλα, πράγμα που αποδεικνύει πόσο άκυρο ήταν το αίτημα συμμετοχής ένστολων αστυνομικών στο Pride σε αυτήν ειδικά τη χρονική στιγμή, ήταν η με πολλά ερωτηματικά αθώωση των τεσσάρων αστυνομικών στην πρόσφατη δίκη των κατηγορούμενων για τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου. Είχε προηγηθεί όχι μόνο η εξωφρενική «αμέλεια» της ΕΛ.ΑΣ. να αφήσει τον εγκληματία κοσμηματοπώλη να συγυρίζει ανενόχλητος τη σκηνή του εγκλήματος αλλά και μια συστηματική, επίμονη προσπάθεια συγκάλυψης και απέκδυσης ευθυνών, με τον ίδιο τον σημερινό υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη να έχει αναλάβει αρχικά, ως βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος τότε, την υπεράσπισή τους. Και φυσικά όλοι θυμόμαστε την προκλητική στάση του προέδρου του Σωματείου Ειδικών Φρουρών στο Εφετείο στην αυλαία της δίκης και τον προπηλακισμό τόσο της δικηγόρου Άννυς Παπαρούσου όσο και της Μάγδας Φύσσα από αστυνομικούς της συνοδείας του.  

Ναι, ξέρω τις ενστάσεις, ότι δεν είναι όλοι οι αστυνομικοί ίδιοι, ότι ένστολοι με δικαιωματικές ανησυχίες ή και ανοικτά ΛΟΑΤΚΙ+ έχουν κάνει πράγματι μεγάλη προσπάθεια –και με αρκετό προσωπικό κόστος– τα τελευταία χρόνια να αλλάξουν τα πράγματα «από τα μέσα», ότι πλέον γίνονται μέχρι και σεμινάρια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης στις αστυνομικές σχολές, ότι το Τμήμα Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας ασχολείται και με διακρίσεις απέναντι σε ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, ότι το εν λόγω συνέδριο ήταν σε πρώτη φάση να γίνει το 2020 αλλά «έφαγε πόρτα» από τον τότε υπουργό Προ.Πο. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη (υπουργός Προ.Πο. και στην υπόθεση Spices), ότι ένστολοι αστυνομικοί συμμετέχουν εδώ και πολλά χρόνια σε Pride του εξωτερικού, ότι δεν μπορείς ως διοργάνωση να έχεις ως κεντρικό σύνθημα το «Άνευ Όρων» και ταυτόχρονα να θέτεις όρους συμμετοχής (καθότι οι αστυνομικοί είναι μεν ευπρόσδεκτοι στο Pride αλλά χωρίς στολές, διακριτικά και ξεχωριστό μπλοκ).

Ότι οι ΛΟΑΤΚΙ+ αστυνομικοί νιώθουν περιθωριοποιημένοι τόσο στο σώμα όσο και στην κοινότητα, ότι έτσι αποθαρρύνονται και όσοι άλλοι-ες προτίθενται να βγουν προς τα έξω. Ότι δεν είναι καν η πρώτη φορά που αστυνομικοί με διακριτικά συμμετέχουν στο Athens Pride, στην παρέλαση μάλιστα του ’17 υπήρξαν έντονοι διαπληκτισμοί ανάμεσα στο εν λόγω μπλοκ και άτομα που αντιδρούσαν στην παρουσία τους. 

ΕΠΕΞ Καλώς λοιπόν κηρύχθηκαν «ανεπιθύμητοι» στο Athens Pride οι ένστολοι αστυνομικοί; Facebook Twitter
Ένστολοι με δικαιωματικές ανησυχίες ή και ανοικτά ΛΟΑΤΚΙ+ έχουν κάνει πράγματι μεγάλη προσπάθεια –και με αρκετό προσωπικό κόστος- τα τελευταία χρόνια να αλλάξουν τα πράγματα «από τα μέσα». Φωτογραφία από το Athens Pride του 2017. Φωτ.: Eurokinissi

Όμως, όμως: το θέμα καταρχήν δεν είναι να έχουμε και «καλούς» αστυνομικούς» –πάντα υπήρχαν και τέτοιοι–, είναι η ίδια η ΕΛ.ΑΣ. να απολογηθεί δημόσια για την έως τώρα στάση της, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της, όπως έπραξε το 2019 η Μητροπολιτική Αστυνομία της Νέας Υόρκης αναφορικά με την εξέγερση του Stonewall τον Ιούνιο του 1969, η οποία σηματοδότησε και τη δημιουργία του σύγχρονου ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος. Αυτή θα ήταν μια ουσιαστική χειρονομία καλής θέλησης που θα αναγνώριζαν, πιστεύω, ακόμα και άνθρωποι που δεν συμπαθούν την αστυνομία γενικά και έχουν πολλούς καλούς λόγους γι’ αυτό.

Υπόψη, έπειτα, ότι ακόμα και στις «πιο πολιτισμένες» εκείνες χώρες, όπου η αστυνομία είναι ή εμφανίζεται περισσότερο προοδευτική και φιλική προς τον πολίτη, χρειάστηκαν κάποια χρόνια –περισσότερα από όσα διεξάγεται το Athens Pride– για να γίνουν αποδεκτοί οι ένστολοι στα Pride. Κάτι που, επειδή όχι μόνο δεν είμαστε πια στην αθώα εποχή των Village People, ένας εκ των οποίων ντυνόταν αστυνομικός ώστε να δείξει ότι υπάρχουν και «gay cops», αλλά σε εκείνη μιας αστυνομίας που θυμίζει ολοένα και περισσότερο παραστρατιωτικό σώμα με ολοένα πιο ενισχυμένες εξουσίες, ήδη αρχίζει να αναθεωρείται με καταγγελίες για τη στάση της απέναντι στις πιο ευάλωτες ομάδες, τις μειονότητες, τους «εκτός των τειχών», ΛΟΑΤΚΙ+ και μη· οι νεότεροι ειδικά ακτιβιστές έχουν μια ευρύτερη αίσθηση κοινωνικής αλληλεγγύης και καλά κάνουν. 

Από το ξέσπασμα του Black Lives Matter και μετά, τα Pride της Νέας Υόρκης, του Σαν Φρανσίσκο και άλλων αμερικανικών πόλεων κήρυξαν ανεπιθύμητη τη συμμετοχή ένστολων αστυνομικών, ενώ σε μεγάλα ευρωπαϊκά Pride όπως του Λονδίνου οι ένστολοι συνεχίζουν μεν να παίρνουν το «πράσινο φως», με τις ενστάσεις και τις διαφωνίες να είναι εντούτοις διαρκώς εντονότερες, ανάμεσά τους αυτές του παλαίμαχου ακτιβιστή Πίτερ Τάτσελ.

Να θυμίσω επίσης ότι ζούμε σε μια χώρα όπου η αστυνομική βία και αυθαιρεσία είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, όπως αποδεικνύουν και οι καταδίκες διεθνών δικαστηρίων.

ΩΡΑΙΑ, ΚΙ ΕΣΥ ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ; Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω πια εύκολες απαντήσεις στο οτιδήποτε και, καλώς ή κακώς, δεν εμπιστεύομαι πια μόνο το θυμικό μου.

Από τη μία, σαφώς και συμμερίζομαι τις παραπάνω ενστάσεις και ενώ ισχύει πράγματι ότι, μιλώντας για τη μεγάλη εικόνα, κάθε κοινωνική και επαγγελματική ομάδα θα πρέπει να είναι αποδεκτή στα Pride, η αστυνομία δεν είναι απλώς μια ακόμα επαγγελματική ομάδα αλλά ένας συγκεκριμένος κρατικός θεσμός με βεβαρημένο παρελθόν, πώς να το κάνουμε.

Σωστή, λοιπόν, με βάση τα δεδομένα, η τελική απόφαση του Athens Pride, παρότι η επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος θα μπορούσε να είναι καλύτερη και η στάση πιο ξεκάθαρη εξαρχής. Διότι ναι μεν η EGPA δεν είναι η ΕΛΑΣ, είναι πιθανόν ό,τι προοδευτικότερο σε αστυνομία στην Ευρώπη και να τους βλέπεις με δική τους βάρκα στο Boat Parade του Άμστερνταμ π.χ. δεν ξενίζει, όμως η παρουσία ένστολων στην παρέλαση της Αθήνας, στην παρούσα ειδικά συγκυρία, θα προκαλούσε μάλλον αρνητικά συναισθήματα και συνειρμούς σε πολύ κόσμο.

Από την άλλη, αντιλαμβάνομαι ότι επειδή δεν ζούμε σε μια ουτοπική κοινωνία, μοιάζει προτιμότερη μια έστω προσχηματικά «LGBTQ+ friendly» αστυνομία από μια ευθέως εχθρική, και αυτό ισχύει πολύ περισσότερο όχι για εκείνα τα προνομιούχα άτομα με την κοντή μνήμη και τις επιλεκτικές περί δικαιωμάτων αντιλήψεις αλλά για τα πιο ευάλωτα της κοινότητας.

Κατανοώ επομένως απόλυτα κάποια άτομα τα οποία, παρότι νεότερα ζήσανε για τα καλά στο πετσί τους την αστυνομική βία και αυθαιρεσία, όπως τα προερχόμενα από την τρανς κοινότητα ειδικά, βλέπουν εντούτοις θετικά τη συμμετοχή ΛΟΑΤΚΙ+ αστυνομικών στο Pride γιατί τη δύσκολη στιγμή στην αστυνομία θα απευθυνθούν –όπως άλλωστε και τα θύματα ομοφοβικών επιθέσεων– και όχι σε κάποια επαναστατική πολιτοφυλακή, έχει σημασία επομένως πόσο «δίπλα» ή «απέναντι» θα είναι. Αλλά βέβαια το «δίπλα» αυτό δεν γίνεται να είναι μόνο με τους αστυνομικούς όρους.

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα της συμμετοχής ή όχι ένστολων αστυνομικών στα Pride εξελίσσεται διεθνώς σε μεγάλη «σπαζοκεφαλιά», στο πλαίσιο μιας αυξανόμενης κριτικής που αφορά επίσης την υπερβολική εμπορικοποίηση, τη «συστημικότητα», τη διαχείριση, τα «στεγανά» κ.λπ. Αλλά ποιος είπε ότι είμαστε εδώ μόνο για τα εύκολα; Αν, έπειτα, δεν σε χωράει κάπου ο τόπος, δεν χρειάζεται να το κουράζεις πολύ, απλώς βρίσκεις ή φτιάχνεις έναν δικό σου.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O πρώτος ανοιχτά gay Έλληνας αστυνομικός μιλά στο LIFO.gr

Lgbtqi+ / O πρώτος ανοιχτά gay Έλληνας αστυνομικός μιλά στο LIFO.gr

Ο αξιωματικός του Τμήματος Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας, Μιχάλης Λώλης, μιλά για τα καθήκοντά του, την απόφασή του να βγει μπροστά κάνοντας coming out στην πιο συντηρητική υπηρεσία, καθώς και για την παθογένεια της Ελληνικής Αστυνομίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οι Υπερήφανοι Γονείς κατάφεραν να βγουν από τη δική τους ντουλάπα

Lgbtqi+ / Οι Υπερήφανοι Γονείς κατάφεραν να βγουν από τη δική τους ντουλάπα

Μια ομάδα που έχει ως στόχο την ενδυνάμωση και την πληροφόρηση των γονέων, την παύση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων γύρω από τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου είναι η απάντηση στους 160 που εκφράζουν τη διαφωνία στη θεσμοθέτηση του γάμου των ομοφυλοφίλων εν έτει 2021.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΛΟΑΤΚΙ+ στην ελληνική επαρχία: «Mission impossible»;

Lgbtqi+ / Η διπλή ζωή των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην ελληνική επαρχία

Το τραγικό περιστατικό με τον πατέρα που αυτοκτόνησε στην Κάρπαθο, μην αντέχοντας τις αντιδράσεις του κοινωνικού του περίγυρου όταν αποκαλύφθηκε η ομοφυλοφιλία του γιου του, ξανάφερε στην επιφάνεια μια δύσκολη, αλλά όχι άλυτη εξίσωση τόσο για νέα ή και μεγαλύτερα ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά όσο και για τους γονείς τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ