H Ελλάδα στο Λούβρο

H Ελλάδα στο Λούβρο Facebook Twitter
Φωτ.: ΑFP/Visual Hellas
0

Η γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας και η πορεία της μέχρι σήμερα είναι ένα γεγονός πλούσιο σε νοήματα που επισημαίνει όχι μόνο την ίδρυση ενός σύγχρονου κράτους αλλά και τη συνδρομή της Ελλάδας στη συγκρότηση της πολιτιστικής ταυτότητας της Ευρώπης και ιδιαίτερα της Γαλλίας.

Η νέα έκθεση στο Λούβρο «Παρίσι-Αθήνα. Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας (1675-1919)», στοχεύει να αναδείξει τις σχέσεις και τις συγγένειες που ενώνουν την Ελλάδα και τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, ιδίως ακολουθώντας το νήμα των σχέσεων μεταξύ Παρισιού και Αθηνών, από τις πρώτες πρεσβείες του τέλους του 17ου αιώνα μέχρι τις εκθέσεις σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών στο Παρίσι. Ο απερχόμενος διευθυντής του γαλλικού μουσείου Jean-Luc Martinez, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, η διευθύντρια αρχαιολογικών μουσείων, εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΥΠΠΟ Αναστασία Λαζαρίδου έχουν επιμεληθεί την έκθεση που θα κοσμεί την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων Napoleon από τις 30 Σεπτεμβρίου 2021 έως τις 7 Φεβρουαρίου 2022.

Η μεγάλη ιστορική και εικαστική έκθεση περιλαμβάνει έργα από την Εθνική Πινακοθήκη, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη και τις Εφορείες Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής και Κυκλάδων, ανάμεσα σε άλλες. Η αφίσα της έκθεσης είναι χαρακτηριστική με το έργο του του Ιάκωβου Ρίζου «Αθηναϊκή βραδιά, ή Στην ταράτσα» (1897), έργο, το οποίο ζωγραφίστηκε το 1897, και αποπνέει την ατμόσφαιρα της τέχνης της Μπελ Επόκ που αναπτύσσεται στο Παρίσι στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού. Άλλωστε, ο δημιουργός του, ο Ιάκωβος Ρίζος (Αθήνα 1849-Παρίσι 1926) είχε σπουδάσει ζωγραφική στο Παρίσι κοντά στον γνωστό Γάλλο ζωγράφο Alexandre Cabanel που θεωρείται ένας από τους κύριους εκπροσώπους του γαλλικού Ακαδημαϊσμού. Μετά το τέλος των σπουδών του έμεινε και εργάστηκε στη γαλλική πρωτεύουσα, εκθέτοντας έργα του σε πολλές εκθέσεις ζωγραφικής, όπως στις Παγκόσμιες Εκθέσεις του 1878 και 1900. Στην Παγκόσμια Έκθεση του 1900 παρουσίασε την Αθηναϊκή Βραδιά για την οποία τιμήθηκε με το αργυρό μετάλλιο.

Το μουσείο του Λούβρου συνδέει την επέτειο της ελληνικής επανάστασης με την πρώτη ημέρα του Μαρτίου του 1821 όταν οι Γάλλοι υποδέχτηκαν το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου, που είχε ανακαλυφθεί στο νησί τον Απρίλιο του 1820.

Το μουσείο του Λούβρου συνδέει την επέτειο της ελληνικής επανάστασης με την πρώτη ημέρα του Μαρτίου του 1821 όταν οι Γάλλοι υποδέχτηκαν το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου, που είχε ανακαλυφθεί στο νησί τον Απρίλιο του 1820.

Η φήμη και η γοητεία που ασκούσε η ελληνική αρχαιότητα «απέκρυψαν» για πολύ μεγάλο διάστημα τη γνώση της σύγχρονης Ελλάδας, την οποία οι Γάλλοι άρχισαν να ανακαλύπτουν από τον 17ο αιώνα και της οποίας η γέννηση ως έθνος τον 19ο αιώνα αναδεικνύει τους πολιτιστικούς, ιστορικούς και καλλιτεχνικούς δεσμούς που δημιουργήθηκαν μεταξύ των δύο εθνών, οι οποίοι οδήγησαν στον ορισμό της σύγχρονης Ελλάδας.

Τον 17ο και 18ο αιώνα, οι πρεσβευτές που πήγαιναν στην Υψηλή Πύλη (κυβέρνηση του Σουλτάνου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη) ανακάλυψαν μια οθωμανική επαρχία στην Ελλάδα, η οποία είχε μεγάλο ενδιαφέρον για καλλιτέχνες και διανοούμενους. Το 1821, ο Ελληνικός Πόλεμος της Ανεξαρτησίας, υποστηριζόμενος στρατιωτικά και οικονομικά από ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, προκάλεσε λαϊκό ενθουσιασμό. Απελευθερωμένη το 1829, η Ελλάδα, ανακήρυξε την Αθήνα ως πρωτεύουσά της το 1834. Επηρεασμένο από τη γερμανική και γαλλική παρουσία στο έδαφός της, το νέο ελληνικό κράτος έχτισε τη σύγχρονη πολιτιστική του ταυτότητα αντλώντας από τις πηγές του γαλλικού και γερμανικού νεοκλασικισμού.

Η υπεράσπιση της ελληνικής εθνικής κληρονομιάς συνεπάγεται μια ευρωπαϊκή συνεργασία, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία αρχαιολογικών ιδρυμάτων, όπως η Γαλλική Σχολή Αθηνών το 1846, τα οποία βρίσκονται στην αρχή μιας ανατροπής της γνώσης για το υλικό παρελθόν της Ελλάδας. Η έκθεση σκοπεύει για πρώτη φορά να διασταυρώσει αυτήν την ιστορία της αρχαιολογίας με την ιστορία της ανάπτυξης του ελληνικού κράτους και των σύγχρονων τεχνών. Οι ανασκαφές της Δήλου, των Δελφών ή της Ακρόπολης είναι η αρχή της ανακάλυψης μιας πολύχρωμης Ελλάδας μακριά από τους κανόνες του νεοκλασικισμού.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Ανώνυμος καλλιτέχνης, Σχέδια αετωμάτων και μετωπών του Παρθενώνα πριν το 1687. Bibliotheque nationale deFrance

Στα τέλη του 19ου αιώνα, οι μεγάλες Οικουμενικές εκθέσεις του Παρισιού το 1878, το 1889 και το 1900 δείχνουν μια νέα σύγχρονη ελληνική τέχνη, που χαρακτηρίζεται από την αναγνώριση της βυζαντινής και ορθόδοξης ταυτότητας της Ελλάδας. Η έκθεση ολοκληρώνεται με έργα της ελληνικής ομάδας Techni, κοντά στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία, η οποία εκτέθηκε στο Παρίσι το 1919.

Τα εδάφη που σχηματίζουν τη σημερινή Ελλάδα ανήκουν σε αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Αυτοκρατορία, που κατακτήθηκε από το 1071 από τους Οθωμανούς.

Το 1456, η Αθήνα καταλήφθηκε από τους Τούρκους. Η χριστιανική παράδοση είναι ωστόσο πολύ παρούσα και η ορθόδοξη θρησκεία κεντρική στον ελληνικό πολιτισμό. Η έκθεση δείχνει επίσης την εξέλιξη της τέχνης της μεταβυζαντινής εικόνας στη σύγχρονη εποχή, συμπεριλαμβανομένου ενός σπάνιου Γκρέκο που δανείστηκε για πρώτη φορά με την ευκαιρία αυτή.

Στις 25 Μαρτίου 1821 - που γιορτάζεται σήμερα ως εθνική εορτή της Ελλάδας - ο Αρχιεπίσκοπος Πατρών Γερμανός καλεί τους Έλληνες να ξεσηκωθούν εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας: ξεκινά ο Πόλεμος της Ανεξαρτησίας. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία στη συνέχεια ξεκίνησε σε έναν πικρό πόλεμο εναντίον της ελληνικής επαρχίας, καταστρέφοντας το Σούλι και σφαγιάζοντας τους κατοίκους του νησιού της Χίου. Ο Eugène Delacroix, στον πίνακά του για τη Σφαγή της Χίου, έργο του Λούβρου αντιπροσωπεύει το δράμα αυτής της μάχης.

Οι ρομαντικοί καλλιτέχνες απηχούσαν επίσης τις μάχες του Μεσολογγίου, εμπνευσμένες από την ηρωική στάση των Ελλήνων και το παράδειγμα του Λόρδου Βύρωνα, ο οποίος, σκοτώθηκε το 1824 στην πολιορκημένη πόλη.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Eugène Delacroix, La Grèce sur les ruines de Missolonghi

Ο Ντελακρουά, καλλιτεχνικά πολύ κοντά στον Άγγλο ποιητή, του αποδίδει ένα ζωντανό αφιέρωμα με την Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου.

Αυτό το έργο, που παρουσιάστηκε το 1826 στη γκαλερί Lebrun στο Παρίσι σε μια έκθεση προς όφελος των Ελλήνων, επιτυγχάνει τη σύνθεση μεταξύ του αρχαίου και του σύγχρονου. Αυτό το δυτικό όραμα της Ελλάδας, που συνδέεται με την υποστήριξη του πάθους για ανεξαρτησία και ελευθερία που ζωντανεύει τον ελληνικό λαό, τροφοδοτεί τον ευρωπαϊκό φιλελληνισμό.

Η ανεξαρτησία ανακηρύχθηκε στις 12 Ιανουαρίου 1822. Ο Όθωνας, Βαυαρός πρίγκιπας, ανεβαίνει στο θρόνο το 1832 και εγκαθιστά την πρωτεύουσά του στην Αθήνα το 1834. Για τους Έλληνες, τα μνημεία της Αθήνας θυμίζουν την παλιά τους δόξα. για τους Γερμανούς, είναι ένα ισχυρό σύμβολο εξουσίας. Η πρόκληση τώρα για την Ελλάδα είναι να γίνει ένα σύγχρονο έθνος, όπως οι Ευρωπαίοι γείτονές της. Σε αυτήν την επιχείρηση, ποια είναι η θέση του αρχαίου, βυζαντινού και οθωμανικού παρελθόντος; Πώς συνέβαλαν η Γερμανία και η Γαλλία στον καθορισμό της ελληνικής ταυτότητας;

Το ελληνικό κράτος πρέπει να επανεφεύρει τα πάντα και να σφυρηλατήσει μια ευρωπαϊκή ταυτότητα για να ξεχωρίσει από τους πέντε αιώνες οθωμανικής κατοχής. Επομένως, πρόκειται για την ανάπτυξη κανόνων της γλώσσας, για τον καθορισμό μιας αστικοποίησης που δανείστηκε από το Μόναχο. Οι δυτικοί φωτογράφοι θα έχουν την Αθήνα και την Ελλάδα ως μοντέλα τους.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Κεφάλι ιππέα, περ. 570 π.Χ.

Η δημιουργία της Γαλλικής Σχολής Αθηνών το 1846, και στη συνέχεια αυτή άλλων αρχαιολογικών ιδρυμάτων, ενθάρρυνε την ανάπτυξη αυτού του γνήσιου επιστημονικού κλάδου. Οι πρώτες ανασκαφές της Σχολής, το 1870 στη Σαντορίνη, έφεραν στο φως μια άγνωστη ιστορία της Ελλάδας. Από εκεί και πέρα, οι αρχαιολόγοι άρχισαν να ενδιαφέρονται για εποχές παλαιότερες από την Ελλάδα, που σήμερα ονομάζονται «κλασικές». Ταυτόχρονα, μετά τον πόλεμο της ανεξαρτησίας, οι ελληνικές αρχές έθεσαν μέτρα προστασίας για τις αρχαιότητες, όπως η απαγόρευση των εξαγωγών.

Ενώ ιδρύθηκε η Αρχαιολογική Εταιρεία Αθηνών, οι σημαντικότεροι αρχαιολογικοί χώροι διανεμήθηκαν στα διάφορα ευρωπαϊκά ινστιτούτα και οι Δελφοί, και α η Δήλος, ανασκάφηκαν από αρχαιολόγους της Γαλλικής Σχολής. Αυτοί οι αρχαίοι χώροι εξακολουθούν να επιβεβαιώνουν τους μόνιμους δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών σήμερα, καθώς οι Γάλλοι αρχαιολόγοι συνεχίζουν να εργάζονται εκεί.

Για πρώτη φορά, ένα μωσαϊκό από τη Δήλο και σπάνια χάλκινα από το μουσείο των Δελφών που υπάρχουν στην έκθεση θα ανακαλέσουν αυτήν την αρχαιολογική περιπέτεια. Η έκθεση θα προσφέρει και μια ανακατασκευή της παρουσίασης της γαλλικής αρχαιολογίας στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού του 1900.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Θεόδωρος Ράλλης (1852-1909), «Η λεία», πριν το 1906. Λάδι σε μουσαμά, 133 x 100 εκ.. Εθνική Πινακοθήκη, Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη, αρ. έργου: Κ.712

Στα τέλη του 17ου αιώνα, δύο Άγγλοι περιηγητές, ο James Stuart και ο Nicholas Revett, εξέφρασαν την έκπληξή τους: ανακάλυψαν ίχνη πολυχρωμίας σε θραύσματα ελληνικής αρχιτεκτονικής. Αυτή η αποκάλυψη έρχεται σε αντίθεση με τον μύθο της λευκότητας των ελληνικών αγαλμάτων, συνώνυμο του κλασικισμού και της ομορφιάς. Στις αρχές του επόμενου αιώνα, υπήρχαν όλο και περισσότερα στοιχεία πολυχρωμίας, αλλά η έννοια της λευκής ελληνικής τέχνης ήταν ακόμα βαθιά ριζωμένη στο μυαλό των ανθρώπων.

Η υπόθεση μιας αρχαίας πολυχρωμικής αρχιτεκτονικής γίνεται αποδεκτή χωρίς επιφυλάξεις, όπως αποδεικνύεται από τις προτάσεις για την αποκατάσταση της πολυχρωμίας στα ελληνικά μνημεία - ιδίως στον Παρθενώνα - από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Benoît Loviot, που έγιναν κατόπιν αιτήματος της École des Beaux- Arts.

Η δυναστεία Gilliéron των Ελβετών καλλιτεχνών, που εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα από το 1877, συνέβαλε στη διάδοση των αρχαιολογικών ανακαλύψεων στην Ευρώπη. Ένα ελληνικό «εργοστάσιο εικόνας» ιδρύθηκε τότε από τον Gilliéron, κυρίως με εικόνες από τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Αθήνα το 1896. Αναπαράγοντας εικόνες αυτών των ανακαλύψεων σε γραμματόσημα, τραπεζογραμμάτια, ή αφίσες, συμβάλλει όχι μόνο στη διάδοση των ανακαλύψεων, αλλά και στη σύσταση ενός σύγχρονου εθνικού λεξιλογίου.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Φορεσιά της Αυλής της πριγκίπισσας Μαρίας Βοναπάρτη. Φωτο: ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ 2021

Στη Γαλλία, το βυζαντινό παρελθόν της Ελλάδας είχε  ξεχαστεί εδώ και καιρό μπροστά στη φήμη της αρχαίας περιόδου. Ο όρος Βυζαντινός μπορεί να είναι διφορούμενος και προτιμούμε αυτόν του «Έλληνα της Κάτω Αυτοκρατορίας». Οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα τον 17ο, 18ο αιώνα και το πρώτο μισό του 19ου αιώνα δεν ασχολούνται με τη βυζαντινή περίοδο. Μόλις τη δεκαετία του 1840 αναπτύχθηκε το ενδιαφέρον για τη Βυζαντινή Ελλάδα, με ταξιδιώτες όπως ο Didron ή ο Papety.

Γύρω στο 1900, ο Gabriel Millet διευθύνει τις πρώτες γαλλικές βυζαντινές ανασκαφές. Το ενδιαφέρον του για τη βυζαντινή Ελλάδα τον οδήγησε να συλλέξει σε μνημεία, εκκλησίες και αντικείμενα της βυζαντινής τέχνης μια πολύ άφθονη τεκμηρίωση, η οποία αποτελεί την αρχή των μελετών για την ιστορία της βυζαντινής τέχνης στη Γαλλία, με υποστηρικτικές μελέτες ισοδύναμες με αυτές της αρχαίας αρχαιολογίας.

Στην Ελλάδα, η συμβολή του αρχιτέκτονα Λύσανδρου Καυταντζόγλου ήταν θεμελιώδης για τη διατήρηση της βυζαντινής τέχνης. Το 1849, αμέσως μετά την καταστροφή της Βυζαντινής Εκκλησίας του Προφήτη Ηλία στο Σταροπάζαρο (αγορά σιταριού) στην Αθήνα, φρόντισε να αποσπάσει και να μεταφέρει στη Σχολή Καλών Τεχνών μια τοιχογραφία από τα μέσα του 15ου αιώνα.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Λύτρας Νικηφόρος (1832-1904), Το Φίλημα, πριν το 1898. Εθνική Πινακοθήκη, Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη, αρ. έργου: Κ.139

Η Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας άνοιξε τις πόρτες της το 1836, λίγο μετά την εγκατάσταση της δυναστείας των Βαυαρών στον ελληνικό θρόνο και την επιλογή της Αθήνας ως πρωτεύουσάς της το 1834. Οι ανταλλαγές μεταξύ Βαυαρίας και Ελλάδας είναι σταθερές, ειδικά από καλλιτεχνικής πλευράς , όπως αποδεικνύεται από την ισχυρή επιρροή του νεοκλασικισμού του Μονάχου. Μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, ισχυρό στους πολιτικούς και πολιτιστικούς δεσμούς που ενώνουν τις δύο χώρες, το Μόναχο παρέμεινε η αναφορά και ο τόπος προτίμησης των Ελλήνων καλλιτεχνών. Παρ 'όλα αυτά, στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, το ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό κέντρο μετακόμισε από το Μόναχο στο Παρίσι και όλο και περισσότεροι Έλληνες καλλιτέχνες πήγαν να σπουδάσουν στη γαλλική πρωτεύουσα.

Οι Παγκόσμιες Εκθέσεις του 1878, 1889 και 1900 σηματοδότησαν με τη σειρά τους σημαντικές στιγμές στην ανάπτυξη της ελληνικής καλλιτεχνικής ταυτότητας.

Στην Παγκόσμια Έκθεση του 1878 οι Έλληνες καλλιτέχνες επιβεβαιώθηκαν στην ευρωπαϊκή σκηνή της τέχνης, αναδυόμενοι ζωγράφοι και γλύπτες, πολύ συχνά σε σύγκριση με τους μεγάλους αρχαίους προγόνους τους. Η ελληνική παρουσία στην Έκθεση συγκεντρώνει τους επιφανέστερους εκπροσώπους της Σχολής του Μονάχου. Ωστόσο, ορισμένοι ζωγράφοι αρχίζουν να σπουδάζουν σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες: στις Βρυξέλλες, αλλά κυρίως στο Παρίσι.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Ιακωβίδης Γεώργιος (1853-1932), Παιδική Συναυλία, 1900. Εθνική Πινακοθήκη, αρ. έργου: Π 475.

Το περίπτερο της Ελλάδας στην Παγκόσμια Έκθεση του 1889 παραμένει πολύ έντονα εμπνευσμένο από το αρχαίο λεξιλόγιο: ένα τριγωνικό αέτωμα, ευθείες γραμμές και αρχαίοι ελληνικοί χαρακτήρες περιβάλλουν μια επίκληση του Λεωνίδα Δρόση εμπνευσμένη από το άγαλμα της Αθηνάς του Φειδία.

Οι Έλληνες καλλιτέχνες είναι περισσότερο παρόντες στην Έκθεση του 1900. Τα μεγάλα ονόματα της ελληνικής ζωγραφικής, που εξακολουθούν να εκπροσωπούνται, είναι οι εγγυητές της παράδοσης, αλλά άλλοι καλλιτέχνες, όπως ο Ιάκωβος Ρίζος, που εκπαιδεύτηκαν σε παρισινούς κύκλους.

Η Ελλάδα, που αναδύεται από αυτές τις πολυάριθμες συγκρούσεις, μεταμορφώνεται βαθιά. Παράλληλα, γίνεται ανανέωση της καλλιτεχνικής του παραγωγής. Η ομάδα Techni εκθέτει στο Παρίσι και επιβάλλει μια νέα ματιά στην ελληνική καλλιτεχνική ταυτότητα: εμπνευσμένη από την ευρωπαϊκή πρωτοπορία, σπάνε το στερεότυπο όραμα που έχουν οι Παριζιάνοι για την Ελλάδα και επιβάλλουν την τέχνη τους ως πλήρως ευρωπαϊκή. Η Ελλάδα και η Γαλλία έχουν μέχρι σήμερα δεσμούς άσβεστους, σπουδαίους ιστορικούς και καλλιτεχνικούς και μερικές όψεις τους καθρεφτίζονται σε αυτή την έκθεση.

Η Γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919 στο Λούβρο και οι άσβεστοι δεσμοί της Ελλάδας με τη Γαλλία Facebook Twitter
Ρίζος Ιάκωβος (1849 - 1926), Στην ταράτσα, 1897. Λάδι σε μουσαμά, 111 x 167 εκ.. Εθνική Πινακοθήκη, Δωρεά του καλλιτέχνη αρ. έργου: Π.1108
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δυο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / Ο Ντελακρουά ταξιδεύει στην Ελλάδα μέσα από δύο έργα του πoυ έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες που είχαν επικρατήσει στις μετακινήσεις κατέστησαν αδύνατη την έγκαιρη μεταφορά δύο έργων του Γάλλου ζωγράφου Ευγένιου Ντελακρουά, που η προσθήκη τους σήμερα ολοκληρώνει την έκθεση «1821 Πριν και Μετά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ