Ο Πικάσο κι ο φιλότεχνος ληστής: Ένα αστυνομικό νουάρ για την παραλία

picasso stolen painting Facebook Twitter
Κάπου είδα να γίνεται λόγος ακόμα και για την «κατάρα της Ντόρα Μάαρ», αλλά κι αυτό δεν ήταν αρκετό για να απαλύνει την λούμπεν υφή αυτής της υπόθεσης. Φωτ.: Eurokinissi
0



ΜETA AΠΟ ΤΗΝ ΕΞΟΥΘΕΝΩΤΙΚΗ λιτανεία φρίκης που συνόδεψε για καιρό την άγρια γυναικοκτονία στα Γλυκά Νερά, η αιφνίδια εξιχνίαση της «κλοπής της Πινακοθήκης» μοιάζει σχεδόν με ψυχαγωγικό αντιπερισπασμό για το κοινό. Η κλοπή χωρίς βία – ακόμα και μια τόσο διακεκριμένη κλοπή με τόσο πολύτιμη λεία – είναι άλλο εντελώς πράγμα από μια στυγερή δολοφονία, από μια οποιαδήποτε δολοφονία, από έναν βιασμό, από μια εγκληματική πράξη με ανθρώπινα θύματα. Ανήκει σε άλλο κινηματογραφικό είδος, πιο ελαφρύ και σαφώς πιο ανώδυνο για τις ευαισθησίες του θεατή. 

Και η συγκεκριμένη υπόθεση κατορθώνει να συνδυάζει στοιχεία από ταινία ληστείας (heist), από φαρσοκωμωδία (τα ελλιπή σε σημείο φαιδρότητας μέτρα προστασίας όταν συντελέστηκε η κλοπή, το βιντεάκι της Ελληνικής Αστυνομίας με την ανεύρεση των πολύτιμων έργων στην ρεματιά, σαν παρωδία Twin Peaks, η χθεσινή σκηνή με τον πίνακα του Πικάσο που γλιστρά και πέφτει και στη συνέχεια γίνεται λούπα, gif και meme στα social media), ακόμα κι από ρομαντική κομεντί: «Κάποια στιγμή εκμυστηρεύτηκα σε μια κοπέλα που είχα σχέση στην Αγγλία ότι είχα τους πίνακες αλλά δεν έδωσε βάση στα λεγόμενα μου», δήλωσε στην απολογία του ο 49χρονος δράστης. Ο οποίος έδρασε μόνος (όπως λέει) και επίσης είναι Έλληνας γέννημα-θρέμμα, αντί για «το δίδυμο των αλλοδαπών φαντομάδων» που μας έλεγαν ότι αναζητούσε η αστυνομία. 

Η όλη ιστορία μοιάζει με ταινία χαμηλού προϋπολογισμού και βήτα διαλογής που η πλοκή της μπάζει από παντού και κάποια στιγμή η παραγωγή ξέμεινε από χρήματα, περιέχει όμως αρκετές συμπαθητικές και ευφάνταστες ιδέες ώστε να αναδειχθεί σε cult αντικείμενο που περιβάλλεται με στοργή από μερίδα των θεατών.

Κάπου είδα να γίνεται λόγος ακόμα και για την «κατάρα της Ντόρα Μάαρ» (της μούσας αλλά και νεμέσεως ίσως του Πικάσο η οποία ‘απεικονίζεται’ στον ένα από τους δύο πίνακες που είχαν κλαπεί), αλλά κι αυτό δεν ήταν αρκετό για να απαλύνει την λούμπεν υφή αυτής της υπόθεσης. Ο δράστης μπορεί να ήταν φιλότεχνος και ενδεχομένως μποέμ, δεν ήταν όμως και ο Αρσέν Λουπέν αλλά ένας ταπεινός ελαιοχρωματιστής, γεγονός που θύμισε σε πολλούς την γνωστή ατάκα με τον καλλιτεχνίζοντα μπογιατζή ο οποίος δηλώνει ως επαγγελματική ιδιότητα «ζωγράφος μεγάλων επιφανειών» (όλοι σχεδόν γνωρίζουμε μια τέτοια περίπτωση). Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης μάλλον παρά απατεώνας και τζέντλεμαν.  

«Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες…», δήλωσε ο (φερόμενος ως) δράστης στην εξομολόγησή του, η οποία παρουσιάζει ενδιαφέρον και θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πρώτης τάξεως σενάριο για μια κινηματογραφική αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, για ένα υπαρξιακό νουάρ (‘του φτωχού’) με πολιτικοκοινωνικές προεκτάσεις. «Πίστεψα ότι ένα από αυτά τα έργα μπορεί να γίνει δικό μου», συνεχίζει ο μεταμελημένος ληστής στην προανακριτική του απολογία. «Αυτές οι σκέψεις με βασάνιζαν δύο χρόνια περίπου και με οδήγησαν να κάνω το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου…Πήγα στο Μοναστηράκι, αγόρασα μαύρες αρβύλες, υφασμάτινα γάντια, μαύρο παντελόνι, ένα μαύρο μπλουζάκι, μια μαύρη κουκούλα που άφηνε ακάλυπτα μόνο τα μάτια και ένα μαύρο σάκο…». 

Η όλη ιστορία μοιάζει με ταινία χαμηλού προϋπολογισμού και βήτα διαλογής που η πλοκή της μπάζει από παντού και κάποια στιγμή η παραγωγή ξέμεινε από χρήματα, περιέχει όμως αρκετές συμπαθητικές και ευφάνταστες ιδέες ώστε να αναδειχθεί σε cult αντικείμενο που περιβάλλεται με στοργή από μερίδα των θεατών. Ή σαν όνειρο καλοκαιρινής σιέστας που δεν βγάζει και πολύ νόημα, τουλάχιστον όμως δεν ξυπνάς με βαρύ κεφάλι αλλά με μια, όχι δυσάρεστη, αίσθηση θυμηδίας.    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ