Απεργία την Πρωτομαγιά

«Το παιδί δεν κοιμάται. Το παιδί ΠΝΙΓΗΚΕ»

«Το παιδί δεν κοιμάται. Το παιδί ΠΝΙΓΗΚΕ» Facebook Twitter
12

Διάβασα σε ημέιλ που μου ήρθε: «Κύριε Δημοκίδη, σας τα στέλνω αυτά γιατί θα ήθελα εάν συμφωνείτε και εσείς με δικά σας λόγια να κάνατε κάποια νύξη. Έχετε το λέγειν και το βήμα να τα πείτε καλύτερα από εμένα και σε περισσότερο κόσμο απ'ότι εγώ. Το κείμενο μου αφορά τον "καλλιτέχνη", τους "likeτζήδες" και προ πάντων τις ψυχές των ανθρώπων που έχουμε ρίξει στο Κολοσσαίο των social media και κραυγάζουμε είτε χαρμόσυνα είτε θλιμμένα για τις τύχες τους.»

Η αναγνώστρια με το αρχικό Μ. κάνει ένα λάθος, και θα το διαπιστώσετε όταν διαβάσετε το κείμενό της, που ασχέτως αν διαφωνεί κάποιος ή συμφωνεί (δεν συνυπολογίζει ας πούμε πως πολλοί που δεν ήθελαν να μοιραστούν την αυθεντική φωτογραφία, προσπάθησαν να ευαισθητοποιήσουν με πλάγιους, καλοπροαίρετους τρόπους) είναι εξαιρετικά καλογραμμένο: Δεν έχω περισσότερο λέγειν απ' αυτήν και δεν θα τα έλεγα καλύτερα αν τα έγραφα με δικά μου λόγια. 

Ο λόγος στην Μ.:

Ένα σχόλιο για την εικονογράφηση του πνιγμού του μικρού πρόσφυγα.

«Το παιδί δεν κοιμάται. Το παιδί ΠΝΙΓΗΚΕ» Facebook Twitter

Πρόκειται για την ακριβώς από πάνω εικόνα.

Δεν σας έχω ξαναστείλει απολύτως τίποτα και γενικά δεν είμαι άνθρωπος,καλώς ή κακώς, που θα ενοχλήσω τον οποιοδήποτε που έχει κάποιο βήμα, για κάποια προσωπική μου σκέψη. Σας διαβάζω συχνά και συμφωνώ με αρκετά από αυτά που επισημαίνετε, γι'αυτό και σκέφτηκα να απευθυνθώ σε εσάς.

Για να μην σας κουράζω, επειδή ασχολούμαι με τον χώρο της εικονογράφησης και γενικά των τεχνών, αρχικά βλέποντας την εικόνα σκέφτηκα "τι όμορφη εικόνα" και ναι ακόμα και το "τι έξυπνη ιδέα", την κοίταζα σε κάποιο group του facebook και μετά πήγα στην αμέσως επόμενη εικόνα που ήταν η αληθινή φωτογραφία του παιδιού κοκαλωμένο στην ίδια στάση να το κουβαλάει κάποιος αρμόδιος να το πάει όπου είναι να το πάει.

Πάγωσα εγώ τότε.

Έψαξα λίγο στο ιντερνετ για την εικονογράφηση αυτή και βρήκα άρθρα με τίτλους "Σςςς το παιδί κοιμάται" κ.λ.π και ξαφνικά ένιωσα όλη την αηδία και αναγούλα που αποπνέει το ανθρώπινο γένος.

Το παιδί ΔΕΝ ΚΟΙΜΑΤΑΙ. Το παιδί ΠΝΙΓΗΚΕ. Έφυγε από το σπίτι του για το πουθενά, μπήκε σε μια βάρκα με ένα μάτσο αγνώστους, έπεσε σε μια θάλασσα που ίσως να μην είχε ξαναδεί και ποτέ του,πάλεψε μόνο του ή ίσως είδε να βουλιάζουν και οι δικοί του, η μητέρα του ο αδελφός του ή δεν ξέρω εγώ ποιος άλλος ήταν.Μπορεί να ήταν μέρα μπορεί να ήταν νύχτα.Βούλιαξε κι αυτό γεμάτο πόνο, φόβο και αγωνία, όπως εμείς δεν έχουμε αισθανθεί ποτέ. Άφησε την τελευταία του πνοή λίγα χρόνια αφού την πήρε. Πνιγμένο το ξέβρασε η θάλασσα σαν πλαστική σακούλα,αναλώσιμη, σε κάποια παραλία,κάπου σε κάποιο μέρος.Κανείς δεν θα κλάψει για αυτό κανείς δεν θα θρηνήσει. Ίσως πίσω στα μέρη του χαίρονται που αυτός την γλύτωσε και θα μεγαλώσει και όλη η ζωή του είναι μπροστά του, να την φτιάξει όπως θέλει αυτός μακριά από πολέμους,βόμβες, φτώχεια και θάνατο.

«Σςςςςςς κοιμάται. Αυτοί είμαστε και αυτοί θα είμαστε για μια ζωή. Κουρνιασμένοι στην δήθεν ασφάλειά μας κάνουμε like στον πόνο του άλλου, παίρνοντας αγκαλιά την δήθεν καθαρή συνείδηση μας.»


Αλλά εμείς στο Δυτικό πολιτισμένο κόσμο τον πνιγμό του, τον κάνουμε εικονογράφηση για παραμυθάκι.Γιατί η πρώτη αντίδραση της συνείδησης μας στην φωτογραφία του είναι ότι κοιμάται.Όχι δεν πνίγηκε, όχι εμείς δεν φταίμε όχι εμείς δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα! Ας ησυχάσει η συνείδηση όλων μας.Εμείς δεν φταίμε σε τίποτα.


Πόσο πολύ πια έχουμε εξοικειωθεί με τον ανθρώπινο πόνο, την απώλεια, τον πόνο, την δυστυχία? Πόσο πολύ μας αρέσει να χαϊδευόμαστε και να λέμε στον εαυτό μας "ησύχασε εσύ δεν μπορούσες να κάνεις τίποτα"? Πόσο εύκολα συγχωρούμε την άγνοια και την απάθεια μας!

Δηλαδή με ποια συνείδηση αυτός όποιος είναι έκανε αυτή την εικόνα? Με τι καρδιά κάποιοι εκεί έξω πάτησαν τόσες χιλιάδες like?Αυτό είναι η τέχνη? Αυτό καλούνται να κάνουν οι καλλιτέχνες? Να γλείφουν την συνείδησή μας και να μας λένε "ησύχασε όλα θα πάνε καλά"? Η τέχνη δεν θα έπρεπε να αφουγκράζεται τον πόνο και τον κοινωνεί στο κοινό?

Σςςςςςς κοιμάται. Αυτοί είμαστε και αυτοί θα είμαστε για μια ζωή. Κουρνιασμένοι στην δήθεν ασφάλειά μας κάνουμε like στον πόνο του άλλου, παίρνοντας αγκαλιά την δήθεν καθαρή συνείδηση μας.

Όχι δεν μου φταίνε τόσο τα likes στην φωτό, όσο σ'αυτό το παραμύθι! Like στην εικόνα που μας κάνει να νιώθουμε ανακούφιση, δεν πέθανε άλλωστε κοιμάται σε ένα όμορφο παιδικό δωμάτιο.Μπορεί αυτή η σωρός του μικρού παιδιού να κάηκε ή θάφτηκε κάπου,κάποια στιγμή από κάποιους αλλά εμείς θέλουμε να πιστεύουμε ότι κοιμάται γιατί αυτό θέλουμε να νιώθουμε, ώχου πιά.

Απορώ γιατί ο Kevin Carter στη φωτογραφία με το αποστεωμένο παιδί στο Σουδάν και το κοράκι πίσω του δεν το κάναμε κι αυτό μια φωτοσοπιά, μια εικονογράφηση πως τάχα παίζει κρυφτό με άλλα παιδάκια.Αλλά ξέχασα τότε δεν είχαμε facebook και ο κάθε επίδοξος καλλιτέχνης δεν έπαιζε με τον πόνο του άλλου για τα likes.

12

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

9 σχόλια
Άρη,Διάβασα με πολύ ενδιαφέρον το κείμενο της κυρίας «Μ» σχετικά με την εικονογράφηση του πνιγμού του μικρού πρόσφυγα και γενικότερα για το προσφυγικό και την αντιμετώπισή του. Βασικά συμφωνώ με την κυρία «Μ».Θα ήθελα απλώς να προσθέσω ότι πέραν της γελοιότητας πολλών από εμάς που προσπαθούμε να προβάλουμε τον εαυτό μας ή την ανθρωπιά μας ή την κοινωνική μας ευαισθησία ή την πολιτική μας ταυτότητα μέσα από το δράμα των προσφύγων, υπάρχει μία αντικειμενική πραγματικότητα. Η Ευρώπη, με όλα της τα συν και τα πλην, με όλες τις τις ατέλειες, τις διαφορές και τις αβελτηρίες, επιδεικνύει συγκινητική συχνά ευαισθησία στο πρόβλημα αυτό.Σε αντίθεση με την Ευρώπη, οι χώρες - οι πλούσιες χώρες - του Περσικού Κόλπου (βλέπε Κατάρ, ΗΑΕ, Σαουδική Αραβία, Κουβέιτ, Μπαχρέιν κτλ) δεν δέχονται ΚΑΝΕΝΑΝ πρόσφυγα από τη Συρία. Κανέναν!!! Την ώρα που εκατομμύρια Σύριοι εκτοπίζονται λόγω εμφυλίου από τη χώρα τους, την ώρα που χώρες με ελάχιστες υποδομές και τα δικά τους σοβαρά προβλήματα δέχονται εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους (εννοώ Αίγυπτο, Ιράκ, κτλ, όχι Ελλάδα ή Ουγγαρία).Το χειρότερο είναι ότι την ώρα που κατηγορούμε με περίσσια ευκολία την Ευρώπη - στο σύνολό της ή μεμονωμένα - μερικές από τις πιο πλούσιες χώρες του πλανήτη, γείτονες χώρες ως προς τη Συρία, χώρες που ενδεχομένως παίζουν το ρόλο τους στη εμφύλια διαμάχη στη Συρία (χρηματοδοτώντας πχ επιχειρήσεις ή επαναστατικές ομάδες κατά του Άσαντ), δεν δίνουν ούτε μία άδεια παραμονής στους πρόσφυγες αυτούς!Επειδή έχω βαρεθεί τόσα χρόνια να ακούω τον έναν και τον άλλον να λένε ένα σωρό μπούρδες για το ζήτημα αυτό, κυρίως - επαναλαμβάνω - για να προβάλουν το δικό τους "ηθικό ή ανθρωπιστικό πλεονέκτημα" έναντι κάποιου άλλου, θα ήθελα να τονιστεί ο ρόλος της Ευρώπης στο προσφυγικό, με όλα βεβαίως τα λάθη και τις αδυναμίες ή τις διαφορές μεταξύ των χωρών. Η στάση της Γερμανίας αποτελεί ένα τεράστιο σημείο αναφοράς για την Ευρώπη που θέλουμε, αποδεικνύοντας ότι η Γερμανία - προς έκπληξη πολλών - δεν είναι μόνο η οικονομική ατμομηχανή της Ηπείρου.
Αν δεν υπήρχε η εικόνα, θα ήταν απλά ένα νούμερο στην καθημερινή ειδησεογραφία. Ας μην κοροϊδεύονται και οι μεν και οι δε. Στην κοινωνία του θεάματος, η εικόνα επιμερίζει το γενικό και το κάνει γεγονός. Καμία ψευδαίσθηση μην έχετε. Μόνο η εικόνα πείραξε. Ο πνιγμός συμβαίνει κάθε μέρα. Στο Αιγαίο, στη Λαμπεντούζα, στη Σομαλία, στο Αφγανιστάν, στη Νιγηρία.
Το παιδί σαφώς και δεν κοιμάται. Πνιγηκε όπως τόσα άλλα παιδιά σαν αυτό...έπεσε θύμα του αρρωστου αυτού κόσμου, του πολέμου, του θρησκευτικου φανατισμου και της απληστιας. Είναι πάντα θλιβερο να χάνεται μια τόσο νέα ζωή...αλλά είναι εξίσου θλιβερο με τα παιδιά του Σουδαν, της Παλαιστίνης και τοσων άλλων χωρών. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να το εικονογραφησουμε ή να το ωραιοποιησουμε. Η λύπη για όλα αυτά είναι ανθρώπινη αλλά γίνονται τόσα πολλά εγκλήματα και τραγωδιες που δεν ξέρει κανείς πια για τι να πρωτολυπηθει...και μετά αισθάνεσαι και υποκριτης γιατί εδωσες σημασία σε αυτό και οχι στο άλλο, γιατι σε πείραξε ένας θάνατος και οχι δεκάδες αλλοι σε ένα άλλο μερος η και διπλα στην πόρτα σου ή γιατί έκανες θέμα για ένα λιοντάρι που πυροβόλησε ένας ηλιθιος και όχι για κάτι άλλο . Οι ενοχές δεν ξέρω αν είναι αυτό που αρμόζει ...δεν του βομβαρδισαμε εμείς το σπίτι του, ούτε ψηφισαμε ή ενισχυσαμε με κάποιο τρόπο αυτούς που ανάγκασαν την οικογένεια του να φύγει και να διακινδυνεψει στα κύματα. Οι ανθρώπινες ζωές δεν μετράνε πολύ για αυτούς που διαχειριζονται τις τυχες των λαων της μέσης ανατολής και των παιδιών του κοσμου και αυτοί δεν ρωτάνε κανέναν . Δεν φτιάξαμε εμείς αυτόν τον κόσμο τόσο χάλια...απλά ζούμε σε αυτον κάνοντας οσο λιγότερο κακο γίνεται. Η ωραιοποιηση είναι ανωφελη...μονο αν το δούμε αυτο το συμβαν καταματα ίσως μπορέσουμε με καποιο τρόπο να το αποτρεψουμε για άλλα παιδιά σαν αυτό.
Η πρωτότυπη εικόνα με το πνιγμένο παιδάκι έκανε, κακώς, το γύρο του κόσμου... Κάποιοι καλιτέχνες τροποποίησαν την αρχική εικόνα με το παιδί στην παραλία δίνοντας διαφορετικές όψεις , εκφράζοντας την οργή τους, την αντίρρηση τους η ότι ήθελε να εκφράσει ο καθένας. Ο καλιτέχνης που έβαλε το παιδάκι πάνω στο κρεβάτι , έβαλε λεζάντα "Πως θα έπρεπε να έχει τελειώσει αυτή η οικογενοιακή ιστορία". Μπορεί ο τρόπος να περάσει το μύνημα του να ήταν λανθασμένος, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έβαλε κοροιδευτική λεζάνετα του στυλ "σσσσ, το παιδί κοιμάται". Κακώς ίσως μπήκαν οι καλιτέχνες σε μια διάθεση παραποίησης της αρχικής εικόνας για να περάσουν τα μυνήματα σους, αλλά όσοι το έκαναν ήθελαν να περάσουν ένα μύνημα οργής. Το ότι κάποιος πήρε την δουλειά του "αρχικού" καλιτέχνη και άλλαξε την λεζάντα σε μια μαλακία όπως "σσσ, το παιδί κοιμάται" πρόκειται για ένα πρώτης τάξεως troll και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Προφανώς η αγαπητή Μ. είδε πρώτα το troll και μετά πήγε προς τα πίσω αναζητόντας τι έχει συμβεί, χάνοντας έτσι την πραγματική χρονική αλυσίδα.Ωστόσο, στα υπόλοιπα κομμάτια του άρθρου της Μ. περί likeτζήδων συμφωνό απόλυτα.... Εξάλου για αυτό και δεν δημοσιεύτηκε η αρχική εικόνα? Για να πάρουν τα ΜΜΕ περισσότερα likes/views? Αλλά κατά βάση φταίμε εμείς που διψάμε για βία και αίμα. Εμείς τους δίνουμε τα likes.
Κυρία Μ., εμείς γιατί φταίμε για το παιδάκι αυτό; Αφού ο πατέρας του το οδήγησε στον θάνατο, όπως δεν λογάριασε και το άλλο του παιδάκι και την μητέρα των παιδιών του. Η ματαιοδοξία του σκότωσε την οικογένειά του, η οποία είχε ξεφύγει από τον πόλεμο πριν από τρία χρόνια.Ναι, είναι καλό να βοηθάμε και να συμπονάμε, αλλά να μην τρώμε κουτόχορτο. Μαζί με αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη επωφελούνται εκατομμύρια άλλοι τυχοδιώκτες.
Ποια "δήθεν ασφάλεια" μας,γιαυτήν παλεύουμε, με όλες τις προεκτάσεις που περικλείνουν τη έννοια ασφάλεια,δεν βρίσκω το λόγο να νιώθω τύψεις γιαυτό,απεναντίας νιώθω για πρώτη φόρα ανησυχία -και δεν υποκρίνομαι- για την ασύμμετρη αυτή εισβολή-απειλή του ισλάμ για την διατήρηση αυτής της ασφάλειας.Και εσύ μας λες τώρα ότι σε πείραξαν τα χιλιάδες like και share,λες και δεν γνωρίζεις.Αν τέλος πάντων έχει τόσα κακά η μοίρα της Ευρώπης της φόνισσας όπως και το ότι σας χαλάει η πολιτικής της και ο τρόπος ζωής της νομίζω οι πύλες της είναι ανοιχτές και για έξοδο.
Είναι απόγνωση σε ποιο σημείο έχει φτάσει η ανθρωπότητα. Αυτή η απόγνωση γίνεται θυμός. Πιστεύουμε ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε τίποτα αλλά υποτιμούμε τον εαυτό μας. Η φωτογραφία του παιδιού, η δημοσιότητα που πήρε συγκίνησε την κοινή γνώμη και τους πολιτικούς σε Γερμανία, Αγγλία και άλλες χώρες να αναθεωρήσουν την μεταναστευτική τους πολιτική και να δεχθούν περισσότερους πρόσφυγες.Η κυρία Μ. δεν καταλαβαίνει ότι έχει αλλάξει αρκετά ο τρόπος επικοινωνίας των ανθρώπων και γεγονότων. Είναι πιο άμεσος, γρήγορος. Ίσως φαίνεται πιο επιφανειακός για αυτούς που δεν καταλαβαίνουν τα νέα μέσα επικοινωνίας και ίσως είναι, αλλά την ίδια στιγμή σαν μέσο επικοινωνίας το Ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πιο αποτελεσματικά να μεταφέρουν την εικόνα και το μήνυμα άμεσα σε μεγαλύτερα πλήθη από τα παλιά ΜΜΕ.
Διαφωνώ με την Μ. Το παιδί πνίγηκε,το ξέρουμε ολοι αυτό. Είδαμε τις πραγματικές φωτογραφίες,οργιστήκαμε,κλάψαμε.Έπειδη ομως σε αυτό και σε κανένα άλλο παιδί δεν αξίζει ο θάνατος ας "ζήσει" μέσω αυτής της εικονογράφησης μια καλύτερη ζωή. Δεν είναι νεκρό, ούτε βίωσε το ανθρώπινο μίσος με τον χειρότερο τρόπο, αλλά κοιμάται σε ζεστά και καθαρά σεντόνια, βλέποντας όνειρα. Αυτό αξίζει στον Αylan όπως σε καθε παιδί. Ο,τι του στέρησαν ας του το "χαρίσουμε" εστω και για λίγο. Ωραιοποίηση της πραγματικότητας; Ισως. Πολλές φορές ομως η πραγματικότητα είναι τόσο σκληρή που η ωραιοποίηση της είναι η μόνη διέξοδος για να μη χάσεις και το τελευταίο ίχνος ευαισθησίας και ανθρωπιάς σου έχει μείνει.
«Απορώ γιατί ο Kevin Carter στη φωτογραφία με το αποστεωμένο παιδί στο Σουδάν και το κοράκι πίσω του δεν το κάναμε κι αυτό μια φωτοσοπιά, μια εικονογράφηση πως τάχα παίζει κρυφτό με άλλα παιδάκια.Αλλά ξέχασα τότε δεν είχαμε facebook και ο κάθε επίδοξος καλλιτέχνης δεν έπαιζε με τον πόνο του άλλου για τα likes».Πόσο δίκιο έχεις!! Για την ακρίβεια τότε δεν είχαμε καν διαδίκτυο. Τότε μία φωτογραφία, ένα γεγονός (με ή χωρίς φωτογραφία), τραγικό, ακόμη και χαρούμενο μας κλόνιζε, το υπολογίζαμε, «έγραφε» στο υποσυνείδητο μας. Σήμερα (και που είσαι ακόμα...), έχουμε κατακλυστεί (μέσω του διαδικτύου) με υπερπληθώρα ειδήσεων, πληροφοριών, εικόνων. Ειδικά εικόνων. Ελευθερία το λένε κάποιοι. Είναι όμως έτσι; Ή μήπως δεν είναι ακριβώς έτσι η ...ελευθερία; Πραγματικά δεν ξέρω... Δεν προλαβαίνεις να διαβάσεις, να παρακολουθήσεις κάτι, να το επεξεργαστείς. Σχεδόν αμέσως έρχεται η επόμενη είδηση, εικόνα, φωτογραφία. Ποιό υπερέχει ποίου, τι είναι σημαντικό και τι όχι; Σχεδόν καμία ιεραρχία. Ποιά τα αίτια, ποιές οι αφορμές; Όλα μπερδεμένα. Τελικά είναι σωστό να κοιτάμε το δάσος και όχι το δέντρο, όπως λέγεται; Ή μήπως μερικές φορές θα πρέπει να έχουμε την ικανότητα να ξεχωρίζουμε και το δέντρο από το δάσος;;;.....φτου ξελευτερία!...