To αμφιλεγόμενο σποτάκι του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας

To αμφιλεγόμενο σποτάκι του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας Facebook Twitter
23

Θεωρήθηκε σεξιστικό από πολλούς. Ένας κύριος σχολίασε κάτω απ' το βίντεο, στη σελίδα του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας: "Τόσο πολύ ξέπεσε το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας ;;; αντί για το πανανθρώπινο μήνυμα της εθελοντικής προσφοράς βλέπουμε στο βίντεο κάτι από τσόντα, νοσοκόμες πορνοστάρ, σεξιστικά πρότυπα κλπ Ότι πιο άθλιο έχω δει μέχρι τώρα ... ντροπή μόνο!!!"

Να το βίντεο: 

Καταρχάς να πω ότι το γεγονός πως μιλάμε για την αιμοδοσία είναι από μόνο του σημαντικό. Στον ψηφιακό κόσμο που η φωνή σου χάνεται -εκτός αν φωνάξεις- είναι σχεδόν απαραίτητο να κάνεις είτε κάτι φανταστικό ή κάτι αμφιλεγόμενο για να περάσεις το μήνυμά σου. 

Κάποιοι απογοητευτήκαν αρκετά. "Αν θεωρήσουμε ότι η βασική λειτουργία της διαφήμισης είναι η παρουσίαση και προβολή προτύπων κατανάλωσης και τελικά προτύπων ζωής τότε έχουμε ήδη χρεοκοπήσει και ηθικά, εκτός από οικονομικά, σε αυτή τη χώρα" έγραψε κάποιος κάτω απ' το βίντεο. "Έτσι εξηγείται η προτροπή μέσω σεξιστικών εικόνων στον κακόμοιρο να γίνει αιμοδότης γιατί έτσι θα γίνει το ίδιο σημαντικός με αυτούς που μοστράρουν τις μούρες τους στα διάφορα πρωινάδικα! Ποιός είναι ο στόχος-αγορά? Οι ασήμαντοι και οι καταφρονεμένοι που θα σπεύσουν να γίνουν αιμοδότες όταν δουν τον Σπαλιάρα να δίνει αίμα? Αιμοδότης γίνεται αυτός που μαθαίνει από μικρός να ζει με άλλους ανθρώπους, να μοιράζεται, να συμπονά, να μην μπαίνει στην Λ.Ε.Α, να νοιώθει ότι μοιράζεται αυτόν τον κόσμο και όχι ότι του ανήκει. Ο επικήδειος σε αυτό το σποτ είναι το λιγούρικο βλέμμα του Μάκη Παπαδημητρίου στη νοσοκόμα στο τέλος...οταν έγινε ήρωας!!!"

Άλλοι διαφώνησαν: "Πολύ καλό! Αυτό λέγεται αυτοσαρκαστικό χιούμορ! Απλώς κάποιοι δεν μπορούν να καταλάβουν οτι το σποτ ΔΕΝ προμοτάρει αυτό που δείχνει. Δηλαδή οτι οι κινηματογραφικοί ηρωισμοί και οι γκόμενες είναι μη αληθινά, αλλά ο απλός άνθρωπος-αιμοδότης είναι! Ένα θετικό μήνυμα, δοσμένο με θετικό τρόπο και λίγο γέλιο. Τόσο πολύ μας λείπει η μιζέρια? ΕΛΕΟΣ!"

Πώς ήταν πριν από 20 χρόνια οι διαφημίσεις για την Αιμοδοσία:

(Δεν είμαι σίγουρος ότι θα έπειθε σήμερα αυτό...)

Προσωπικά δεν βρήκα την νέα διαφήμιση τόσο αμφιλεγόμενη, όσο χιουμοριστική. Χωρίς να μειώνει τη σημασία του να σώζεις ένα γατάκι ή την καθοριστική συμβολή των γιατρών στη σωτηρία μιας ζωής (όλα αυτά τα παρουσιάζει με υπερβολικό, στερεοτυπικό τρόπο δείχνοντας σατιρικά το πόσο πολύ θεωρούνται ήρωες), παρουσιάζει μια καθόλου γκλάμορους και μάλλον αγνοημένη πράξη, αυτήν της αιμοδοσίας. 

Τώρα, επειδή πουλάει το σεξ το χρησιμοποιεί για να τραβήξει την προσοχή, παρωδώντας όμως κατά τη γνώμη μου το πώς και το ποιοι είναι οι ήρωες, στα μάτια κάποιων. Το γεγονός όμως ότι οι ήρωες είναι όλοι άνδρες θα μπορούσε να ανατραπεί αν την αιμοδοσία στο τέλος την έκανε κάποια γυναίκα. Είναι γεγονός ότι πλέον κάθε σποτ εξετάζεται εξονυχιστικά για τα έμμεσα μηνύματα που (συχνά άθελά του) περιέχει, και μια γυναίκα ηρωϊδα και θα ανέτρεπε μέχρι τέλους τα στερεότυπα, και θα άφηνε σαφώς πιο ικανοποιημένους όλους τους θεατές. 

 

Η αλήθεια είναι πως επειδή δεν μιλάμε για κάποιο προϊόν απ' το οποίο κάποιος θα κερδίσει λεφτά, όπως είναι πχ. τα παιχνίδια του Jumbo, αλλά για μια πράξη ύψιστης ανθρωπιάς, η υπερανάλυση ίσως είναι περιττή στη συγκεκριμένη περίπτωση. Κάτω απ' το βίντεο κάποιος έγραψε: "Επιτέλους μια προσπάθεια που συνάδει με τις νορμες τις εποχής, γιατί είναι μια διαφήμιση αιμοδοσίας που επιτέλους κάποιος θα τη παρακολουθήσει μέχρι τέλος. Και από βλέπω από τα σχόλια από κάτω, πέτυχε το σκοπό της, να μιλήσουν όλοι για αυτή."

 

Πιστεύω πως δεν ηρωοποιούνται τα σεξιστικά στερεότυπα που παρουσιάζονται στο σποτ, αλλά σε ένα βαθμό χλευάζονται και απομυθοποιούνται. Δεν έχει πάντως σημασία τι πιστεύω εγώ, αλλά αν θα αυξηθούν οι αιμοδότες χάρη σ' αυτήν τη διαφήμιση. Το ελπίζω πραγματικά. 

 

 

Εσείς τι πιστεύετε;

 

Πείτε τη γνώμη σας στα σχόλια, και απαντήστε στο γκάλοπ μας. 

 

23

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

18 σχόλια
Προσωπικά, και πριν δω posts σε social media κλπ κλπ, την πρώτη φορά που είδα το σποτ στην τηλεόραση το θεώρησα εμετικό. Δεν συζητάμε το αν πρέπει να είναι πολύ σοβαρό ή όχι. Ή αν θα έπρερπε να έχει χιούμορ ή όχι. Θεωρώ οτι είναι πάρα πολύ κακό χιούμορ. Τύπου: "χαχα γκομενίτσες, και θα γίνω κι εγώ γαμ&#ουλας". Γιατί αυτό σκέφτεται ο μέσος Έλληνας...(;;) Καθόλου δημιουργικό κατά την άποψη μου! Και τελείως οπισθοδρομικό!
Αρχικά, όσους ενόχλησε το σποτ ας ρίξουν μια ματιά εδώhttps://www.facebook.com/PoliticalDoubts/videos/1022319077861862/"Το φιλμ μικρού μήκους “Modern Educayshun”, ερευνά τους ενδεχόμενους κινδύνους της ολοένα και πιο ευαίσθητης και αντιδραστικής κοινωνίας μας, που τρέφεται συνεχώς από την πολιτική ορθότητα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης."Ψειρίζουμε ΤΑ ΠΑΝΤΑ για να βρούμε ένα σεξιστικό/ρατσιστικό/ανώμαλο σχόλιο, έχουμε χάσει την αίσθηση του σαρκασμού, έχουμε καταντήσει μία υπερευαίσθητη κοινωνία, polıtıcal correctoκαβλη που όσο φωνάζει για την ελευθερία του λόγου τόσο φοβόμαστε πλέον να μιλήσουμε, γιατί πάνα θα βρεθεί κάποιος να παρεξηγηθεί.Ναι, είναι σαρκαστικό το σποτ, όχι ότι πιο εύστοχο κατά τη γνώμη μου, αλλά καθόλου δεν προσβλήθηκα, γιατί ακριβώς αυτό θέλει να προβάλλει, τη λανθασμένη εικόνα του "ήρωα" της κοινωνίας μας και λέει ξεκάθαρα ότι ΟΧΙ δεν είναι αυτοί, όπως σου προβάλλουν, καλύτεροι από εσένα ΚΙ ΕΣΥ σώζεις ζωές, είσαι εξίσου σημαντικός με τον Τζον Τζον που παρουσιάζεται ως θεός, αν όχι σημαντικότερος. ΣΑΡΚΑΣΜΟΣ καρντάσια, πού πήγε το χιούμορ του έλληνα; Ποιο είναι το κρυμμένο και ποιο το φανερό μήνυμα του σποτ?? Μήπως πίσω από τα βυζιά προβάλλει ακριβώς αυτο, τα λανθσμένα πρότυπα της κοινωνίας; Λίγο κριτική σκέψη ρε αδέρφια...
Εντάξει, θέλησε να πιάσει το μεγαλύτερο ποσοστό της κοινωνίας, δηλαδή των ηλίθιων. Θα σκέφτηκαν ότι το αίμα τους το ίδιο σημαντικό είναι, και είναι και περισσότεροι.. Επιστήμη το σποτάκι τελικά..
Πάντως το μύνημα επί της ουσίας είναι, "δώσε αίμα και που ξες κάτι μπορεί να κάτσει :-)". Για τις γυναίκες sorry h η επιλογή είναι μόνο λεσβιακό ... O tempora o mores
Ναι, οκ κατανοητή και σωστή η πρόθεση να κάνουν κάτι που να είναι μοντέρνο κ στο πνεύμα της εποχής, με σκοπό να τραβήξουν πιο πολύ κόσμο.Αλλά στην εκτέλεση η ιδέα "χάνει" και γελοιοποιείται με σουξεδιάρικα κλισέ τύπου γκομενίτσες, νοσοκόμες κτλ. Γίνεται ακόμα πιο παρωχημένο, μέσω οπτικής από βιντεοταινία '80s, μέχρι Baywatch.Το δε μήνυμα και το όλο angle της καμπάνιας "γίνε κι εσύ από λούζερ - ήρωας" στοχέυει σε έναν αντρικό κομπλεξισμό και τον μαζικοποιεί, αφαιρώντας την ουσιαστική σημασία της αιμοδοσίας, την αλληλοβοήθεια και τον ανθρωπισμό. Έτσι, "θάβεται" και η όποια χιουμοριστική/αυτοσαρκαστική πτυχή.Σε αυτές τις επόχές που ζούμε, που μυρίζει τόσο έντονα σε πολλά γκρουπ νέων ανδρών χολιασμένο σεξουαλικό κόμπλεξ (βλέπε ανάλογες φοιτητικές σελίδες κ γκρουπ στο φέισμπουκ), δεν είναι να του κλείνουμε το μάτι και να το καλλιεργούμε περαιτέρω...Και γιατί, προκειμένου να εκμοντερνιστεί το πρόμο της αιμοδοσίας, να μην γίνει ένα σποτάκι με σενάριο που να δείχνει την ανάγκη για αίμα, αλλά με σύγχρονες αναγνωρίσιμες φιγούρες; Τον καθημερινό/κυριακάτικο ποδηλάτη, τους νέους γονείς που παίζουν κ γυμνάζονται με τα παιδιά τους, τον πιτσιρικά με το τάμπλετ, τη σύγχρονη γυναίκα, τον άνεργο που ψάχνει για δουλειά, τον πολιτογραφημένο Έλληνα 2ης γενιάς;
Γιατί απλά δεν θα "πουλούσε" με τις αναγνωρίσιμες και "βαρετές" αυτές καθημερινές φιγούρες. Δεν θα υπήρχε κάτι γελοίο να σχολιάσεις. Δεν θα έκανε θόρυβο. Δεν θα έλεγες στο τέλος μωρέ μπας και πάμε ρε συ? ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ VIRAL (και έτσι πολλοί δεν θα μπαίναν καν στον κόπο να δουν το βίντεο). Σατυρικό με τις συνήθες ελληνικές προσδοκίες (γίνε Ιατρός κτλπ) και επίτηδες γελοίο σε κάποια σημεία. Φαίνεται ξεκάθαρα. Και περνάει και το μήνυμα. Οι διαφημιστές δεν είναι χαζοί συνήθως.Και επειδή λένε χρειαζόταν ένα σοβαρό βίντεο: τα σοβαρά μόνο εμπλεκόμενοι ή που ενδιαφέρονται, τα βλέπουν. Τα viral όλοι. Απο περιέργεια έστω. Πάρε το σοβαρό βίντεο του 1995 συν να υπήρχαν μερικές καθημερινές φιγούρες. Θα ήταν αποτυχία εν έτει 2016!! Μόνο απλά να ήταν γυναίκα στο τέλος λέω.
Κοίταξε, εξαρτάται τι θεωρεί κανείς βαρετό.Προσωπικά, μου κάνουν ιδιαίτερα θετική εντύπωση οι καθημερινές - πλέον - αυτές φιγούρες κ δεν τις θεωρώ βαρετές ή αυτονόητες, γιατί είδα κ βίωσα στα '90s & early '00s τη τρασιά κ την "καφρίλα" που θεωρούνταν αυτονόητα (πέραν εξαιρέσεων) και την έλλειψη διαφορετικότητας.Οι σημερινοί συνομήλικοί μου 30+ που ασχολούνται με το να καλυτερεύσουν τη ζωή τους κ των γύρω τους "έσπασαν" κ αγνόησαν γενιές κ γενιές "μαγκιάς" για να κάνουν καθημερινές αυτές τις συμπεριφορές. Βασικά αμφιβάλλω ότι το σποτ θα πείσει τον κόσμο στον οποίο απευθύνεται να δώσει αίμα.Αυτή είναι μια κίνηση που την κάνεις συνειδητά, κατασταλαγμένα κ εξαρτάται από χαρακτήρα, βιώματα, ανατροφή κ πεποίθηση. Οι διαφημιστές δεν είναι χαζοί, αλλά πολλοί από αυτούς θέλουν απλώς να προκαλέσουν ντόρο με την καμπάνια τους για τα επόμενα βραβεία του κλάδου...
Συμφωνώ, GameofDrones.Πήγαν να κάνουν κάτι μοντέρνο και στην εκτέλεση βγήκε κάτι πολύ άσχημο, κατά την άποψη μου. Δείχνει έναν υποτιθέμενο "λούζερ" και τη φαντασίωση του να γίνει "ήρωας". Και η φαντασίωση αυτή όπως αποτυπώνεται είναι τελείως εμετικη. Δεν διαφωνούμε με τη λογική "δώσε άιμα - σώσε έναν άνθρωπο" - "ΟΚ. Δειξ'το με χιούμορ". Μιλάμε για την εκτέλεση και το ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ χιούμορ!
Ακριβώς επειδή αναφέρεται σε αιμοδοσία η διαφήμιση θα έπρεπε να έχει άλλη οπτική χιούμορ και όχι σαν αυτές του τζαμπο. Όταν θες να προωθήσεις μια καινούργια αξία και χρησιμοποιείς στερεότυπα που μας κρατάνε πίσω, δεν νομίζω ότι πετυχαίνεις τον σκοπό σου. Ειδικά το σημείο με τον γιατρό και τις νοσοκόμες είναι απαράδεκτο. Προσβάλλει και τον θεατή και τους συγκεκριμένους επαγγελματίες υγείας (νοσηλευτές/νοσηλευτριες) γιατί δεν αντιπροσωπεύει σε καμιά περίπτωση την πραγματικότητα ώστε να την σατιρίζει . Τώρα αν σκοπός του ΕΚΕΑ ήταν να προκαλέσει αντιδράσεις στο θέμα της αιμοδοσίας , ήταν πολύ κακή σκέψη. Επίσης, θυμηθειτε την διαφήμιση του Τζόκερ "άσε τον θείο και πιάσε το Τζόκερ" και σκεφτείτε ότι με το ίδιο concept, το ένα απευθύνεται στα χρήματα και το άλλο σε κάτι τόσο σημαντικό όσο η αιμοδοσία . Απ όλες τις πλευρές είναι ένα ατυχές διαφημιστικό
Και μόνο που ασχοληθήκαμε, κάνει το βίντεο πετυχημένο. Αλλά και θόρυβος να μη γινόταν για το αν είναι σεξιστικό, χυδαίο κλπ πάλι πετυχημένο είναι αφού σου περνά δυνατά το μήνυμα ότι μπορείς να γίνεις "ήρωας" απλά δίνοντας αίμα για τον συνάνθρωπό σου. Σε όλους τους ξυνούς, σοβαροφανείς, ευαίσθητους, μίζερους κλπ που γκρινιάζουν μόνιμα, συστήνω να το ψάξουν λιγάκι ανοίγοντας τους ορίζοντές τους και τη σκέψη τους, βλέποντας στο youtube ποιες είναι οι πετυχημένες διαφημίσεις που το κοινό αγαπάει.
Βρε Lifo και Άρη αγαπημένοι, θα περίμενε κανείς να είστε πιο υποψιασμένοι απέναντι στα συνήθη τρολ με αυτά που έχετε τραβήξει εσείς στα σχόλια εδώ (όπως λέτε και οι ίδιοι στο άλλο άρθρο).Σιγά που έχει διχάσει το ελληνικό ίντερνετ, ξεπεσμός λέει το τρολ και αηδίες. Πολύ καλό σποτάκι είναι στο πνεύμα της εποχής, κάτι που έχει τα προαπαιτούμενα να γίνει viral. Και σατιρικό με δόση χιούμορ όσο το παίρνει απέναντι στα διάφορα βλαμμένα πρότυπα, και μεταδίδει και το μήνυμα που πρέπει με ατάκα (be a hero! Kudos στο παιδί που το σκέφτηκε). Για τα τρολ: η σάτιρα θέλει προαπαιτούμενα για να την καταλάβει κανείς, είναι σφάλμα να υποθέτει κανείς ότι τα έχουν.
Η υπερβολή βαράει κόκκινο όπως και η υποκρισία.Και χιούμορ έχει και σεξιστικό δεν είναι.Αν όλοι αυτοί που έτρεξαν να σχολιάσουν αρνητικά είχαν δώσει μια φορά αίμα στην ζωή τους η Ελλάδα δεν θα είχε ανάγκη να εισάγει αίμα και δεν θα είχε ειδικά το καλοκαίρι τόσες ελλείψεις.Αλλά όλα τα κακά είναι για τους άλλους.Για εμάς ποτέ
Μπορω να πω μου κακοφανηκε λιγο το σημειο με το γιατρο και τις νοσοκομες. Σαν ιδεα καλη μου φανηκε, ισως να ηταν λιγο off o τονος, ηταν πιο αναλαφρο αποτι το εκανε η μουσικη και η αφηγηση να φαινεται.
Ας πουμε τα πραγματα με το ονομα τους...Ποσοι δινουν αιμα στην Ελλαδα; Τοσοι...Ποσοι θα δουν το εξυπνο σποτακι αυτο (το οποιο ναι ειναι αρκετα σεξιστικο); Πολλοι.Ποσοι (νεοι κυριως λογω σοσιαλ μιντια) θα σχολιασουν το σποτακι λογω περιεχομενου και θα καταληξουν η θα σκεφτουν οτι η αιμοδοσια σωζει ζωες; Ολοι αυτοι οι πολλοι.Ποσοι απο αυτους ισως πανε να δωσουν; Καποιοι.Ποσοι θα δινουν στο μελλον ; τοσοι+καποιοι.Γιατι να χρησιμοποιει η ταδε εταιρεια τετοια μεσα πειθους και οχι μια οργανωση που κανει πραγματικα καλο;Που ΣΩΖΕΙ ΖΩΕΣ;Αφου ετσι μονο πιανει το μηνυμα ο μεσος Ελληνας..Συμπερασμα: Το σποτακι ηταν επιτυχημενο.
Τι να διχασει?Ειναι μεσα στο πνευμα της εποχης.Φετες ναυαγοσωστες, πορνοσταρ νοσοκομες και ολοι οι αλλοι παρακατιανοι ζηλιαρηδες να κοιτανε με το στομα ανοιχτο