15 άλμπουμ που «έχτισαν» το ελληνικό χιπ-χοπ

15 άλμπουμ που «έχτισαν» το ελληνικό χιπ-χοπ Facebook Twitter
9

FF.C - Σκληροί Καιροί (1993)

Μπορεί να είχε αρκετά ελαττώματα, φωτογράφισε, όμως, όλες τις εκφάνσεις του ελληνικού χιπ-χοπ που ακολούθησαν. Κάθε beat ήταν γραμμένο με αναλογικά όργανα, με κομμάτια μίλια μπροστά ηχητικά, που προσανατολίζονται προς την έκρηξη του Madchester από πολύ νωρίτερα, αφού ξεκίνησε να ετοιμάζεται το 1987.

Άκου: «Χρήματα»


FF.C – Η Απειλή (1997)

Το τρίτο τους άλμπουμ ήρθε κάπως απρόσμενα, αρκετά σύντομα μετά το «Σ' άλλη διάσταση». Πιο κινηματογραφικό και το ίδιο εξαιρετικό όσον αφορά την παραγωγή, που δείχνει πόσο ώριμο και ολοκληρωμένο σχήμα ήταν, μπροστά από την εποχή τους.

Άκου: «Η πιο παλιά μάχη»


Active Member – Οι Μύθοι του Βάλτου (1998)

Ο ήχος του Περάματος. Μπορεί η «Διαμαρτυρία» να ήταν το πρώτο ελληνικό ραπ άλμπουμ, αλλά o πέμπτος τους δίσκος ήταν αυτός που γαλούχησε τις πρώτες φουρνιές του ελληνικού χιπ-χοπ και έκανε το low bap μια σημαντική δύναμη στην ελληνική μουσική.

Άκου: «Κοσμογονιά», «Θα 'χω φύγει μακριά»


Active Member – Στον καιρό του αλλόκοτου φόβου (2001)

Παραγωγή και beats που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα και συνθέσεις που πλησιάζουν την αισθητική του τριπ-χοπ. Οι Active Member στα καλύτερά τους.

Άκου: «Τραγούδα και Γέλα»


Terror X Crew – H Πόλις Εάλω (1997)

Οι TXC μετέτρεπαν την οργή τους σε ένα χορευτικό παραλήρημα με στίχους-μαχαίρια σε ένα άλμπουμ που δεν έχει γεράσει καθόλου, παρόλο που έχουν περάσει είκοσι δύο χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε.

Άκου: «Ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει»


Terror X Crew – H Γεύση του Μένους (1999)

«Ατσάλινες» ρίμες, flow σε ασύλληπτα επίπεδα για Έλληνες MCs και άκρατος πειραματισμός με διάφορα είδη ηλεκτρονικής μουσικής. Δεν είναι τυχαίο που ο συγκεκριμένος δίσκος έγινε χρυσός.

Άκου: «Δείξε Σεβασμό»


Παρεμβολές - Εν Όψει (1999)

Με μία και μοναδική κυκλοφορία, που όμως αρκούσε να τους βάλει στο πάνθεον του ελληνικού χιπ-χοπ, αφού έδινε μια διαφορετική πτυχή της κουλτούρας. Με ιστορικό εξώφυλλο που σχεδίασε ο Στέλιος Φαϊτάκης.

Άκου: «Δουλειές με Μπογιές»


Ζωντανοί Νεκροί – Πρώτος Τόμος (1998)

Ένα κεφάλαιο στο ελληνικό χιπ-χοπ από μόνοι τους. Δεν είχαν καμιά σχέση με ό,τι ακουγόταν εκείνη την εποχή. Βρόμικο και αλήτικο ραπ, πολύ πριν μεσουρανήσει στις αρχές του 21ου αιώνα.

Άκου: «Το ραπ μου είναι πρόκληση», «Ήρθαν οι MCs»


Βαβυλώνα – Αρχή επί Τέλους (1997)

Μια επική ραψωδία επί σκηνής που πείραξε τα αυτιά πολλών. Δίσκος που έδωσε άλλη πνοή στην παρέα της freestyle και σύστησε MCs, όπως ο Bέβηλος και ο Παράφρων.

Άκου: «Στον κόσμο μου»


Ημισκούμπρια – 30 Χρόνια Επιτυχίες (1996)

Από τα πιο εμπορικά σχήματα της σκηνής και το μόνο που έβαλε τις λέξεις «fun» και σάτιρα στο ελληνικό χιπ-χοπ, απενοχοποιώντας το και γνωρίζοντάς το σε ένα ευρύτερο κοινό. Γνώρισαν τεράστια επιτυχία, ακούστηκαν παντού και έκαναν και mainstream hit.

Άκου: «Ο Μοναχός», «Το Βουκολικό»


ΒήταΠεις - Για τους Οπαδούς (2006)

Το τρίτο κατά σειρά άλμπουμ των ΒΠ που ολοκλήρωνε την τριλογία που ξεκίνησαν με το «Αθάνατο». Αγνό, βρόμικο χιπ-χοπ από τα βόρεια των Αθηνών. Το 2006 ήταν σίγουρα η χρονιά των δρόμων.

Άκου: «Η ομάδα είναι μία», «Για τους οπαδούς»


Goin' Through – La Sagrada Familia (2004)

Ίσως ο πιο σωστά και ισορροπημένα underground/mainstream δίσκος που βγήκε ποτέ στην Ελλάδα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε έφηβος χιπ-χοπάς της εποχής είχε στο στόμα την ατάκα: «Μαζί μου ασχολείσαι...».

Άκου: «Πόσο μ...ας είσαι»


Παιδί Θαύμα - Ρίμα για το Χρήμα (1999)

Παρόλο που είναι γεμάτο μισογύνικους στίχους, δεν μπορείς να αγνοήσεις την έμφυτη ικανότητα του Τάκι Τσαν στο flow και την άμεμπτη παραγωγή του DJ ALX.

Άκου: «Ω, Θαύμα»


Άλφα Γάμα – Αγνωστοφοβία (2001)

Παρεξηγημένος δίσκος, με στίχους του Ταραξία, που απέκτησε cult status όταν κατηγορήθηκε σε τηλεοπτικές εκπομπές για αναφορές στον σατανισμό λόγω του απίστευτου βιντεοκλίπ του «Αρκετά για να μαθαίνεις».

Άκου: «Νεοέλληνα Άκου»


Στέρεο Νόβα – Στέρεο Νόβα (1992)

Ένα μοναδικό ηλεκτρονικό υβρίδιο που ξεπερνά μουσικά είδη, με τον Κ.Β. να ραπάρει με άνεση μια ονειρική παρλάτα στο κλίμα των PM Dawn.

Άκου: «Ηλίθια Αστεία»

Μουσική
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Active Member φωτίζουν το σκοτάδι της Αθήνας με ρίμες

Μουσική / Οι Active Member φωτίζουν το σκοτάδι της Αθήνας με ρίμες

Δημιούργησαν, ουσιαστικά, το ελληνόφωνο χιπ χοπ κι «ανδρώθηκαν» μαζί του, γράφοντας με γεμάτες θυμό αλλά και σπάνια ευαισθησία ρίμες τη δική τους ιστορία στα μουσικά μας πράγματα. Ο Μιχάλης Μυτακίδης (BD Foxmoor), ιδρυτικό μέλος και «ψυχή» του σχήματος που μαζί με τη Γιολάντα Τσιαμπόκαλου (Sadahzinia) εξακολουθεί να κρατά ζωντανό και διαρκώς «μάχιμο», αντάλλαξε στα πεταχτά μαζί μας μερικές κουβέντες παραμονές της πρώτης φετινής χειμωνιάτικης συναυλίας τους στο Stage Vol.1 στο Μοναστηράκι
ΜΟΥΣΙΚΗ / ΘΕΜΑΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT

σχόλια

3 σχόλια
Προσωπικά τους ΣΝ δε θα τους χαρακτήριζα hip hop...μάλλον περισσότερο trip hop (αυτό που έπαιζαν οι Massive Attack πάνω κάτω). Όσο για τα Ημισκούμπρια θα έλεγα ότι περισσότερο κάνανε σάτιρα παρά παίζανε για να κάνουν μουσική. Αλλά ήταν αυτοί που έφεραν το hip hop στο mainstream και τα τραγούδια τους ακούγονταν απ'όλους. Ποιος δεν έχει ακούσει το "Πάμε Όλοι Σε Μια Παραλία" και την "Ντισκοτέκ";
Όι O.P.A ήταν electro περισσότερο με στοιχεία ραπ. Το ξαναγράφω ότι ο πρώτος ελληνικός hip-hop δίσκος ήταν το Διαμαρτυρία των Active Member που βγήκε λίγους μήνες πριν τους Σκληρούς Καιρούς
πάρε και το λίμα από την Βίκι Οι Active Member δημιουργήθηκαν στις 20 Ιουνίου του 1992 αμέσως μετά την συναυλία των Public Enemy στο Κατράκειο από τον B.D. Foxmoor μαζί με τον DJ MCD (Δημήτρης Κρητικός). Την επόμενη χρονιά ο B.D. Foxmoor δημιούργησε την Freestyle Productions, μια ομάδα παραγωγής, μέσω της οποίας κυκλοφόρησε ανεξάρτητα τον πρώτο ελληνικό hip-hop δίσκο, το ντεμπούτο των Active Member Διαμαρτυρία σε 500 αντίτυπα.