ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β'

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter
3

Αρχαιολόγοι από την Αίγυπτο και τη Γερμανία βρέθηκαν μπροστά σε μια αναπάντεχη και εντυπωσιακή ανακάλυψη ενός τεράστιου αγάλματος οκτώ μέτρων που ήταν βυθισμένο σε υπόγεια ύδατα και λάσπη σε μια φτωχογειτονιά του Καΐρου.

Σύμφωνα με όσα μετέδωσε σήμερα το Reuters το άγαλμα απεικονίζει τον Φαραώ Ραμσή Β', ο οποίος κυβέρνησε την Αίγυπτο περισσότερα από 3.000 χρόνια πριν.

Η ανακάλυψη, που χαιρετίστηκε από το Υπουργείο Αρχαιοτήτων ως μια από τις σημαντικότερες που έχουν γίνει ποτέ, έγινε κοντά στα ερείπια του ναού του Ραμσή Β' στην αρχαία Ηλιούπολη, στο ανατολικό τμήμα του Καΐρου.

«Την περασμένη Τρίτη μου τηλεφώνησαν για να ανακοινώσω την μεγάλη ανακάλυψη ενός κολοσσού του βασιλιά, πιθανότατα του Ραμσή Β', φτιαγμένο από χαλαζίτη», αναφέρει ο υπουργός Αρχαιοτήτων Khaled al-Anani από την περιοχή των αποκαλυπτηρίων του αγάλματος.

Ο ισχυρός ηγεμόνας της αρχαίας Αιγύπτου γνωστός ως Μεγάλος Ραμσή ήταν ο τρίτος της 19ης δυναστείας και θεωρείται από πολλούς ως μια από τις εμβληματικότερες ιστορικές προσωπικότητα της χώρας.

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter
Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter

«Βρήκαμε αρχικά τον κορμό του αγάλματος και το κάτω μέρος του κεφαλιού και τώρα βρήκαμε το στέμμα και το δεξί αυτί και ένα θραύσμα από το δεξί μάτι», δήλωσε ο Anani.

Την Πέμπτη, οι αρχαιολόγοι, οι υπάλληλοι, κάτοικοι της περιοχής, καθώς και εκπρόσωποι μέσων μαζικής ενημέρωσης είχαν συγκεντρωθεί στο σημείο και παρακολουθούσαν την ανάσυρση της κεφαλής του αγάλματος από το νερό.

Η ίδια αρχαιολογική αποστολή βρήκε επίσης και το άνω μέρος ενός ασβεστολιθικού αγάλματος του φαραώ Σέτι Β, του εγγονού του Ραμσή Β΄. Το άγαλμα αυτό ήταν φυσικού μεγέθους αλλά το σωζόμενο τμήμα του είναι μόνο 80 πόντοι.


Ο ναός του Ήλιου στην Ηλιούπολη ιδρύθηκε από τον Ραμσή Β' και το γεγονός αυτό καθιστά ιδιαίτερα πιθανό ο κολοσσός να απεικονίζει τον Φαραώ. Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους ναούς στην αρχαία Αίγυπτο, σχεδόν διπλάσιος από εκείνον του Καρνάκ, αλλά καταστράφηκε κατά την ελληνορωμαϊκή περίοδο. Πολλοί οβελίσκοι του μεταφέρθηκαν στην Αλεξάνδρεια ή στην Ευρώπη ενώ οι ογκόλιθοι χρησιμοποιήθηκαν αργότερα στις οικοδομές, καθώς αναπτυσσόταν το Κάιρο.

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter
Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter


Οι αρχαιολόγοι θα επιχειρήσουν να ανασύρουν και τα υπόλοιπα τμήματα των αγαλμάτων. Αν τα καταφέρουν και εφόσον αποδειχθεί επισήμως ότι ο κολοσσός ανήκει στον Ραμσή Β', τότε θα μεταφερθεί στην είσοδο του Μεγάλου Αιγυπτιακού Μουσείου που πρόκειται να εγκαινιαστεί το 2018.

Η ανακάλυψη έγινε στην περιοχή Matariya, ανάμεσα σε μισογκρεμισμένα  κτίρια και λασπωμένους δρόμους. Ο Dietrich Raue, επικεφαλής της αποστολής της ομάδας των Γερμανών, είπε στο Reuters πως οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι η Ηλιούπολη ήταν το μέρος όπου ζούσε ο Θεός Ήλιος, εννοώντας ήταν απαγορευτικό να χτιστούν εκεί βασιλικές κατοικίες.

«Ο Θεός Ήλιος δημιούργησε τον κόσμο στην Ηλιούπολη, της Matariya. Αυτό λέω συνεχώς στον κόσμο εδώ όταν με ρωτάνε αν υπάρχει τίποτα σημαντικό. Σύμφωνα με τα φαραωνικά πιστεύω, ο κόσμος δημιουργήθηκε στην Matariya», λέει ο Raue και προσθέτει: «Αυτό σημαίνει πως όλα έπρεπε να κατασκευαστούν εδώ. Αγάλματα, ναοί, οβελίσκοι, τα πάντα. Αλλά... ο βασιλιάς δεν έζησε ποτέ στην Matariya, επειδή ζούσε εδώ ο Θεός Ήλιος».

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter
Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter

Το εύρημα θα μπορούσε να αποβεί θείο δώρο για την βιομηχανία του τουρισμού της Αιγύπτου, η οποία έχει υποφέρει από διάφορες αναποδιές από την εξέγερση το 2011 που ανέτρεψε τον Χόσνι Σαΐντ Μουμπάρακ αλλά παραμένει σημαντική πηγή εισοδήματος από ξένες χώρες.

Ο αριθμός των των τουριστών που επισκέφθηκαν την Αίγυπτο έπεσε στα 9.8 εκατομμύρια το 2011 από περισσότερα από 14.7 εκατομμύρια που ήταν το 2010. Μια βομβιστική επίθεση που κατέρριψε ένα ρωσικό αεροσκάφος με 224 επιβάτες τον Οκτώβριο του 2015 έπληξε περαιτέρω τις αφίξεις τουριστών, που έπεσαν στις 1.2 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο του 2016 από 2.2 εκατομμύρια που ήταν πρόπερσι.

Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter
Εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στην Αίγυπτο: Στο «φως» ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Φαραώ Ραμσή Β' Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S