Γιατί ο Διονύσης Σαββόπουλος είναι ο σημαντικότερος touring artist της Ελλάδας σήμερα

Γιατί ο Διονύσης Σαββόπουλος είναι ο σημαντικότερος touring artist της Ελλάδας σήμερα Facebook Twitter
Παραμένει ίδιος κι απαράλλαχτος (και αεικίνητος) εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια. Δεν έχει γεράσει ούτε εμφανισιακά ούτε απ' ό,τι φαίνεται ψυχικά....
8


ΚΑΤΑΡΧΑΣ ΘΕΛΩ να ζητήσω συγγνώμη για το "touring artist" στον τίτλο. Δεν ήθελα να χρησιμοποιήσω αγγλική φράση, εκτός των άλλων επειδή με κάνει να φαίνομαι πιο δήθεν απ' ό,τι είμαι. Όμως η σκέψη μου γεννήθηκε διαβάζοντας στο Billboard για τους "top touring artists", που σε αντίθεση μ' αυτό που θα περίμενε κανείς δεν μόνο οι έφηβοι ποπσταρς της εποχής, αλλά ονόματα κλασικά.

Καλλιτέχνες που κάποιος τωρινός τους δίσκος μπορεί να μην κάνει μεγάλο σουξέ, θεωρούνται "touring aritsts" δηλαδή καλλιτέχνες των περιοδειών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Madonna που όποτε κάνει περιοδεία σπάει τα ταμεία και είναι Νο1 της εκάστοτε χρονιάς, ή οι U2. 

Ο Διονύσης Σαββόπουλος, με την καριέρα δεκαετιών, δεν έχει σταματήσει ούτε για μια χρονιά (νομίζω) τις εμφανίσεις - λόγω της τεράστιας ζήτησης. Κάθε λίγο και λιγάκι κάνει συναυλία στη Θεσσαλονίκη όπου ζω, άρα προφανώς στην Αθήνα κάνει ακόμα συχνότερα. 

Μουσική και ποίηση υψηλής ποιότητας που συγκινεί τους μεγαλύτερους. Ταυτόχρονα εξωφρενικά πιεστικές και εύπεπτες μελωδίες που ξετρελαίνουν τα πιτσιρίκια που ξεβιδώνονταν στο χορό. Γι' αυτό, κατά τη γνώμη μου ο Σαββόπουλος είναι ο πιο πετυχημένος καλλιτέχνης περιοδειών στη χώρα.

Οι συναυλίες του, σε αντίθεση πχ. με της Madonna που κάθε περιοδεία της είναι τελείως διαφορετική απ' την προηγούμενη, είναι πάνω κάτω οι ίδιες εδώ και δεκαετίες. Προβλέψιμες, με τις ίδιες ενορχηστρώσεις με το ακαπέλα Μη Μιλάς Άλλο για Αγάπη και την Συννεφούλα στο καπάκι με το επιταχυνόμενο τέλος της, τα ίδια αστεία (όταν ο Θεός μοίραζε τη Γη οι Έλληνες καθυστέρησαν κλπ κλπ), την ίδια πρόζα με τον Σταύρο τον τσουτσουλομύτη. Κι όμως.

Μπορεί να έχει κάνει εκατοντάδες συναυλίες, αλλά οι θεατές του όχι μόνο δεν έχουν κορεστεί, αλλά πηγαίνουν ξανά και ξανά, με φίλους, με τα παιδιά τους, αργότερα και με τα εγγόνια τους.

Τον είδα, ίσως και για εικοστή φορά απ' τα παιδικά μου χρόνια, πριν λίγο καιρό στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Πίσω του υπήρχαν γιγαντοοθόνες (προφανώς για τον Ρουβά και τους άλλους που τραγουδούσαν τις υπόλοιπες ημέρες) με οπτικές ίνες, που άλλοτε πρόβαλαν περίεργους φωτισμούς, άλλοτε κάτι τρισδιάστατα διαστημικά σχήματα. Έβλεπες τον Σαββόπουλο και πίσω του όλα σου θύμιζαν κάτι μεταξύ του φιλμ Άβαταρ, και των video-wall του Fame Story γύρω στο 2002. 

Στην επιτυχία των συναυλιών του όμως δεν παίζουν ρόλο τα εφέ, αλλά ο ίδιος. Βοηθά και το γεγονός οτι παραμένει ίδιος κι απαράλλαχτος (και αεικίνητος) εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια. Δεν έχει γεράσει ούτε εμφανισιακά ούτε απ' ό,τι φαίνεται ψυχικά.

Μη μιλήσω για τη φωνή που είναι ίδια, και ίσως και καλύτερη με το πέρασμα του χρόνου. Στα 70 του ο Σαββόπουλος δεν μοιάζει με άλλα ιερά τέρατα της ελληνικής μουσικής που, χωρίς να τους βγαίνει η φωνή, συνεχίζουν να δίνουν συναυλίες. 

Ο Μικρός Μονομάχος Διονυσάκης

Τον έχω δει σε λόφους, στα κάστρα της πόλης, στον Μύλο, στο πανεπιστήμιο, στο Παλέ ντε Σπορ, σε ένα φράγμα, σε ένα κάμπινγκ, στο Μέγαρο Μουσικής. Οι συμβολισμοί όμως της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης ήταν ισχυροί. Κλείνοντας τα 70 χρόνια ζωής (και τα 50 χρόνια μουσικής παρουσίας του), έκανε ένα συγκινητικό αφιέρωμα στην πόλη, τραγουδώντας όσα τραγούδια έγραψε για αυτήν, με κορυφαίο το ποίημα -ναι ποίημα- Γεννήθηκα στην Σαλονίκη. 

Η δυνατότερη παιδική μου ανάμνηση απ' την Έκθεση, εκτός απ' το ότι είχε ένα λούνα παρκ και πηγαίναμε στο σπιτάκι του τρόμου και στην μπαλαρίνα, ήταν οι φωνές απ' τα μεγάφωνα, όταν χανόταν κάποιο παιδάκι και του έλεγαν να πάει στην είσοδο όπου το περίμεναν οι γονείς του. (Ή το αντίθετο, είχαν το παιδάκι και αναζητούσαν τους γονείς να έρθουν να το πάρουν). Βρήκα υπέροχο ότι έτσι κάπως ξεκίνησε η συναυλία.

Ο Σαββόπουλος βγήκε στη σκηνή, κάθισε για λίγο σιωπηλός μπροστά στο μικρόφωνο, και είπε: "Ο μικρός Διονυσάκης Σαββόπουλος που έχασαν και τον αναζητούν οι γονείς του, βρέθηκε! Βρίσκεται στη σκηνή, παρακαλούνται οι γονείς του να έρθουν να τον παραλάβουν."

Και σε διάφορα σημεία της συναυλίας μιλούσε για την έκθεση, το μέρος που πήγαινε από επτά ετών και που ήταν για αυτόν ένας τόπος μαγικός, μια έκθεση θαυμάτων στην οποία κοιτούσε με μάτια ορθάνοιχτα από έκπληξη τους ακροβάτες, τα βεγγαλικά, τα μαγικά καινούργια προϊόντα.

"Ξέρετε με ποιον ερχόμουνα στην έκθεση όταν ήμασταν επτά χρόνων; Με τον Νίκο τον Παπάζογλου" είπε σε κάποια στιγμή και τραγούδησε το Μπαγλαμαδάκι του Παπάζογλου σε μια σπαρακτική εκτέλεση.

Γιατί ο Διονύσης Σαββόπουλος είναι ο σημαντικότερος touring artist της Ελλάδας σήμερα Facebook Twitter
Μπορεί να έχει κάνει εκατοντάδες συναυλίες, αλλά οι θεατές του όχι μόνο δεν έχουν κορεστεί, αλλά πηγαίνουν ξανά και ξανά, με φίλους, με τα παιδιά τους, αργότερα και με τα εγγόνια τους...

Το Μυστικό της Επιτυχίας

Οι νέοι μπροστά μπροστά που καθόμουν ακόμη και παιδιά ήξεραν πολλά τραγούδια και το καταδιασκέδαζαν. Μπορεί να είναι οι διασκευές από σύγχρονους ροκ και έντεχνους που έχουν κάνει γνωστή τη μουσική του Σαββόπουλου σε αρκετούς από τις νεότερες γενιές. Δίπλα μου παρατηρούσα την έκπληξη μιας παρέας που μόνο καθώς άκουγε τα τραγούδια συνειδητοποιούσε ότι ήταν δικά του. Σαν βγω απ' αυτήν την φυλακή, Άγγελος εξάγγελος, Με αεροπλάνα και Βαπόρια, Ντιρλαντα, Μαύρη θάλασσα: τα ήξεραν όλα από κάπου άλλου.

Για τότε νεότερους που τον είδαν πρώτη φορά, πρέπει να ήταν μια αποκάλυψη. Κατά τη διάρκεια της συναυλίας συνέδεσαν ένα σωρό αόρατες μπερδεμένες κλωστές αναγνωρίζοντας τον δημιουργό αγαπημένο τους τραγουδιών εκεί μπροστά στη σκηνή. Για τα παιδάκια που τον είδαν για πρώτη φορά, ήταν επίσης ευχάριστη εμπειρία: τα τραγούδια του έχουν πολλά "λαλαλα", και μελωδίες πιασάρικες, σχεδόν σαν από παιδικά τραγούδια. Οι μεγαλύτεροι τα ήξεραν τα τραγούδια έτσι κι αλλιώς από τον Σαββόπουλο - οπότε όλοι ήταν ευχαριστημένοι.

Κάτι για όλους. Μουσική και ποίηση υψηλής ποιότητας (ελληνική, καθημερινή απλή αλλά ουσιαστική) που συγκινεί τους μεγαλύτερους. Ταυτόχρονα εξωφρενικά πιεστικές και εύπεπτες μελωδίες που ξετρελαίνουν τα πιτσιρίκια που ξεβιδώνονταν στο χορό. Γι' αυτό, κατά τη γνώμη μου ο Σαββόπουλος είναι ο πιο πετυχημένος καλλιτέχνης περιοδειών στη χώρα. 

Μια ζωντανή ιστορία της ελληνικής, μπροστά στα μάτια σου - και στα αυτιά σου, που δίνει και κάτι κοινό σε όλους, ασχέτως ηλικίας: μια γλυκόπικρη αισιοδοξία που σε γεμίζει σα μπαλόνι.

Μουσική
8

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ

σχόλια

6 σχόλια
Πράγματι θα συμφωνήσω ότι "ζωντανά" είναι αυτό που λέμε "άπαιχτοs", δημιουργεί παλμό. Το βασικό του προσόν είναι το μουσικό fusion και η (αληθινά) ουσιαστική ποίησή του. Υπάρχει ωραιότερο στιχάκι από το "Σ'αυτόν τον τόπο όσοι αγαπούνε τρώνε βρώμικο ψωμί, κι οι πόθοι τουs ακολουθούνε υπόγεια διαδρομή". Ακούω το "Πρωτοχρονιέs Ραδιοφώνου" και βλέπω πωs το απλό και καθημερινό μετουσιώνεται σε σύνθετο και πανανθρώπινο και, ε, ναι, λοιπόν, ταυτίζομαι και θαυμάζω. Τώρα το γιατί αποτελεί συχνά πεδίο μάχηs η περσόνα του από τουs σχολιαστέs και κριτικούs, ε, αυτό μάλλον εξηγείται γιατί 1)θυμίζει το τι θα μπορούσε να γίνει από την ηρωϊκή γενιά του '60 αλλά τελικά δεν…."επρόκαμεν"2)δεν του συγχωρείται ότι δεν πέθανε νέοs, σαν πυροτέχνημα και "καταραμένοs ποιητήs", αν κι είχε όλα τα εχέγγυα (σε άμεση σύνδεση με την γενιά του μάλιστα, τουλάχιστον ωs προs την διεθνή παραγωγή)3)πέτυχε εμπορικά και καλλιτεχνικά Θυμάμαι με μεγάλη νοσταλγία την εκπομπή του "Ζήτω το Ελληνικό Τραγούδι." Την θυμάσαι Άρη; Oι νεότεροι μπορούν να βρουν αποσπάσματα στο Youtube.
Ο Σαββόπουλος έχει καλη επαφή με το κοινό που τον παρακολουθεί στις συναυλίες του. Διαβάζει τη διάθεση του κοινού και ανταποκρίνεται αναλόγως. Αυτό σε συνδυασμό με τη χαρισματικοτητα και το περιεχόμενο του έργου του , κανουν τις συναυλιες του τέλειες!
Γιατί ο Διονύσης Σαββόπουλος είναι ο σημαντικότερος touring artist της Ελλάδας σήμερα;Πρώτον, σιγά μην είναι. Δεύτερον, από το '90 είναι τόσο "σημαντικός" (= στον αφρό της επικαιρότητας) όσο τον προωθεί η βιομηχανία του θεάματος, σοβαροφανής και εναλλακτική, για την οποία δουλεύει και ο κ. Δημοκίδης.