Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού»

Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
25

Μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα, το δέσιμο των γυναικείων ποδιών στην Κίνα, ήταν μια από τις πιο σημαντικές παραδόσεις.

Ήταν όμως και μια βασανιστική και επίπονη διαδικασία.

Εκτός από τα μικροσκοπικά πόδια σε σχήμα λωτού, οι γυναίκες θα «κληρονομούσαν» μολυσματικές ασθένειες, ακρωτηριασμούς και αναπηρίες.

Το δέσιμο είχε σκοπό να προσελκύσει μνηστήρες αλλά και να αναδείξει το κοινωνικό στάτους κάθε οικογένειας.

Η διαδικασία ήταν ιδιαίτερη. Στην τρυφερή νηπιακή τους ηλικία, ένας «ακροδέτης» μούλιαζε τα πόδια των κοριτσιών μέσα σε ειδικό διάλυμα και στη συνέχεια έκανε μασάζ ώστε να μαλακώσει τελείως τα πέλματα και να χαλαρώσει τους μύες. 

Αργότερα, «γύριζε» τα δάχτυλα των ποδιών πολύ περισσότερο από ότι επέτρεπαν τα οστά, προσπαθώντας να φτάσει το μπροστινό μέρος, στη φτέρνα.

Οι σπαρακτικές κραυγές των νηπίων δε συγκινούσαν ούτε τον ειδικό αλλά ούτε και τις οικογένειές τους.

Λίγο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία και το πόδι δεθεί σφιχτά, ο «ακροδέτης» έσπαγε την καμάρα του ποδιού.

Πολλές γυναίκες υπέστησαν ακρωτηριασμούς στα κάτω άκρα, καθώς οι μολύνσεις θα μπορούσαν να τους κοστίσουν τη ζωή.

Όταν το πόδι έφτανε τα 7,5 εκατοστά, οι επίδεσμοι έβγαιναν και τη θέση τους έπαιρναν χρυσοκέντητες παντόφλες. Η περιζήτητη νύφη ήταν έτοιμη.

Oι τελευταίες γυναίκες που βίωσαν αυτή τη βασανιστική παράδοση, φωτογραφίζονται ως μέρος ενός project της Αγγλίδας φωτογράφου και ανθρωπολόγου Jo Farrel, που ζει τα τελευταία χρόνια στο Χονγκ Κονγκ.

Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Αρχαιολογία & Ιστορία
25

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ

σχόλια

17 σχόλια
Ωρες ωρες ειναι τοσο δυσκολο να ανηκει μια γυναικα στο "ωραιο φυλο"... Ειδικα αν δε θεωρειται ομορφη απο φυσικου. Η κοινωνια παντα κοιταει με καπως στραβο ματι τις γυναικες που δεν προσπαθουν να ενσωματωθουν εμφανισιακα στο συνολο και ακολουθουν τους δικους τους κανονες. Και σημερα γινεται αυτο. Η γυναικα σχεδον παντα κρινεται απο το πως δειχνει.... Οχι γι αυτο που ειναι ουτε για τις πραξεις τις. Αν δεν εχει τελειο σωμα, τελεια ισιωμενα μαλλια, τελειο μανικιουρ, τελειο μακιγιαζ, δε θεωρειται αρκετα "γυναικα". Αυτο πρεπει να σταματησει. Οι γυναικες δεν ειμαστε αντικειμενα που πρεπει να ειναι κατασκευασμενα με συγκεκριμενο τροπο, ειμαστε ανθρωποι.
Κάποιος μπαίνει στη LIFO το 2120 σε ένα άρθρο που αναφέρει ότι κάποτε οι γυναίκες φορούσαν 12ποντες γόβες και πως ήταν σύμβολο θηλυκότητας και σχολιάζει "Δείτε τι τις ανάγκαζαν να κάνουν"
Ο σύγχρονος πόλεμος εναντίον των (δυτικών) γυναικών είναι πλέον ψυχολογικός. Από τη μια τα ξερακιανά μοντέλα, από την άλλη το photoshop, βάλε κάτι αμερικανιές τύπου "thigh gap", και να το αποτέλεσμα: οι περισσότερες γυναίκες τρωγόμαστε με τα ρούχα μας.
Η πατριαρχική παράδοση θέλει τη γυναίκα σχεδόν, ή και κανονικότατα ανάπηρη σωματικά, για να ανήκει στον άντρα της, να είναι πλήρως υποταγμενη και εξαρτημένη. Αυτά κυρίως στους εύπορους, μιας και οι φτωχοί ήθελαν τη γυναίκα στο χωράφι. Στη Δύση, μέχρι το 19ο αιώνα έσπαγαν ή αφαιριούσαν τις δύο τελευταίες, (νόθες ή ασύντακτες) πλευρές, για να είναι πιο στενή η μέση. Πάλι στα πλουσιοκόριτσα. Οι γυναικείες φορεσιές ήταν παντελώς άβολες και δύσκολες στο βάλε-βγάλε. Νεωτερισμός vs Παράδοση... μην τρελαθούμε, ψηφίσατε 1!!!
H παράδοση ξεκίνησε σε μια προσπάθεια να αποτρέπουν τις γυναικες από το το το σκασουν από το συζυγό τους. Οι γαμοι μεχρι και πρόσφατα ήταν αποτέλεσμα προσεκτικά κανονισμένου συνοικεσίου, τηρούσαν αυστηρά κριτηρια τάξης και ήταν ΠΟΛΥ δυσκολο να τελεστεί γάμος αναμεσα σε τάξεις. Το κοριτσάκι που καταφερνε κάτι τέτοιο θεωρούνταν εξαιρετικά τυχερό. Στην πορεία τα μικρά πόδια έγιναν σύμβολο ανωτερης κοινωνικής ταξης, η γυναικα που είχε δεμενα πόδια δεν εργαζόταν και άρα ειχε αρκετά μέσα για να συντηρηθεί. Αρα είχε και αρκετά μεγάλη προίκα. Επίσης αν ειχε περάσει τη διαδικασία ήταν μία ένεδειξη ότι είναι "υπάκουη". Πολυ χαμηλης κοινωνικής ταξης χωριατησες, υπηρέτριες και παμφτωχες γυναικες δεν εδεναν τα πόδια τους, γενικά θεωρούνταν τιμη για τα κοριτσάκια. Οι γυναικες που είχαν το πελμα τους αδετο χαρακτηριζονταν με διαφορα προσβλητικά επίθετα και δεν ειχαν καμια τυχη κοινωνικής ανόδου. Ο μνηστηρας δεν νομιζω οτι έβλεπε ποτε τα ποδια της γυναικας του εξω από τα πασουμακια οι κανονες για το σεξ και το πόσα ρουχα θα εβγαζαν κλπ ηταν το ίδιο αυστηροί με την γραφειοκρατία. Αλλα και να μην ηταν.... ουτε ο συζυγος ειχε λόγο στο ποια θα παντρευόταν, οι συζητησεις γίνονταν με τις οικογενειες από ειδικές προξενητρες. Αν κάποιος ενδιαφερεται στο βιβλίο snow flower and the secret fan της lisa See περιγραφεται με λεπτομέρειες η πρακτική, οι λόγοι που γινόταν όπως και πως γίνονταν οι γάμοι και οι σχεσεις αναμεσα στα ζευγαρια.
Είναι πραγματικά απίστευτο τι τρόπους έχει επινοήσει ο άνθρωπος για να βασανίζει το είδος του. Τα ζώα επιτίθενται και σκοτώνουν για λόγους επιβίωσης και μόνο. Και στο κάτω-κάτω είναι ζώα, άλογα. Έμείς, τα έλλογα όντα, πόσο οργιάζουσα φαντασία μπορούμε να έχουμε για να αφανίσουμε το είδος;
Ανά τον κόσμο υπάρχουν εξίσου βάρβαρα έθιμα και παραδόσεις που αφορούν και τους άντρες, ειδικά σε ό,τι αφορά την περίοδο και σηματοδότηση της ενηλικίωσης τους (που ανά λαό και κουλτούρα διαφέρει). Δεν τα γνωρίζουμε και τόσο καλά γιατί οι άντρες... δεν κλαίνε...
απ οσο γνωριζω, απο καποιον κινεζο αυτοκρατορα που ειχε βαλει τη γυναικα του να περπαταει πανω σε χρυσο μηχανισμο σε σχημα λωτου για να δινει το περπατημα της την εντυπωση λουλουδιων που ανθιζουν.. επειτα το εξελιξε αλλος αυτοκρατορας βασισμένος σε εναν μύθο για μια γυναικα με ποδια ελαφιου, που οταν περπαταγε αφηνε αποτυπωμα λωτου. εβαζε τις χορευτριες να δεσουν τα ποδια τους για να τονισουν τη γοητεια της ελαφοποδης ομορφιας, και καπως ετσι περασε στα υπολοιπα στρωματα ο συσχετισμος δεμενα ποδια-θηλυκοτητα..