Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
 

Μητέρα Τερέζα: Ένας άγγελος από την κόλαση αγιοποιείται

Η σκληρή πραγματικότητα της γυναίκας πίσω από την περσόνα της Μητέρας Τερέζας, του πιο επιδραστικού προϊόντος marketing στην ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας

Όσο πιστός και καλοπροαίρετος κι αν είναι κάποιος, όσο κι αν μεγάλωσε με τις εικόνες της Μητέρας Τερέζας γενναιόδωρα μοιρασμένες από τα ντοκιμαντέρ της Κρατικής, σήμερα, παραμονές της αγιοποίησης της από το Βατικανό, μια κάπως βέβηλη σκέψη του θα τρέχει πίσω από τον Κρίστοφερ Χίτσενς.

 

Αν ο δημοσιογράφος πίστευε στον Θεό, κι αν ζούσε σήμερα για να δει έναν από τους βασικούς στόχους της κριτικής και των ερευνών του να περιβάλλεται και επισήμως από το Βατικανό με τον πέπλο της αγιοσύνης, τι θα σκεφτόταν;  Αλλά δεν πίστευε. Και δεν θα μάθουμε ποτέ, όσο κι αν είναι γοητευτικό το να τον φανταστείς μέσα στα πλήθη των επευφημούντων χριστιανών – σε Ρώμη και Καλκούτα – να μορφάζει απογοητευμένος για την εξέλιξη.

 

Τι πρέπει να κάνει, όμως, κάποιος για να αγιοποιηθεί; Αρκεί η φαινομενικά ανιδιοτελής, πολύχρονη προσφορά και ένα μάρκετινγκ καλοσύνης, αγάπης και άκρας ταπείνωσης, για να εξασφαλίσει μια θέση, όχι μόνο στον Παράδεισο, αλλά κάπου πιο βολικά, στις συνειδήσεις δισεκατομμυρίων ανθρώπων, που έχουν ανάγκη να πιστέψουν στο σύγχρονο θαύμα;

 

Σε νεαρή ηλικία, ως καθολική δασκάλα σε σχολείο της Καλκούτας
Σε νεαρή ηλικία, ως καθολική δασκάλα σε σχολείο της Καλκούτας
 

 

Τι έλαβε υπ’ όψιν του το Βατικανό, της άπλετης πρόσβασης σε γνώση, τεχνολογία και ακαδημαϊκή πληροφόρηση και σχεδόν 20 χρόνια μετά τον θάνατο της Agnesë Gonxhe Bojaxhiu αποφασίζει ότι η αγιοσύνη της ανήκει; Οι διαδικασίες είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2003 και τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β’. Χρειαζόταν ένα διαπιστωμένο θαύμα και αυτό ήταν η αβέβαιη μαρτυρία μίας νεαρής γυναίκας από τη Βεγγάλη. Η Μόνικα Μπεσρά ισχυριζόταν ότι δέσμες φωτός πλαισίωσαν μια φωτογραφία της Μητέρας Τερέζας που είχε στο σπίτι της και ενώ διένυε μία επίπονη  περίοδο προβλημάτων υγείας.

 

Ο επόμενος ισχυρισμός της Μπεσρά, ήταν ότι έπασχε από καρκίνο και από την εμπειρία που βίωσε, εξαφανίστηκαν οι καρκινικοί όγκοι. Τότε το Βατικανό είχε προτιμήσει αυτή την εκδοχή και όχι εκείνη του γιατρού της, Ραντζάν Μουσταφί, που υποστήριξε ότι η 35χρονη υπέφερε από μία σειρά από κύστες (και όχι καρκινώματα), που υποχώρησαν μετά από 9μηνη θεραπεία με συμβατικά φάρμακα…  Οι διαδικασίες πάγωσαν, η Μητέρα Τερέζα ανακηρύχθηκε τότε Οσία, μέχρι φέτος, που πιστοποιήθηκε από ομάδα εμπειρογνωμόνων του Βατικανού και το δεύτερο απαιτούμενο θαύμα: ένας άντρας από τη Βραζιλία, με πολλαπλούς καρκινικούς όγκους, θεραπεύθηκε από τη Χάρη της.

 

Ο Christopher Hitchens, ένας από τους πιο σκληρούς επικριτές της Μητέρας Τερέζας, δημοσιογράφος, συγγραφέας και ερευνητής, λίγο πριν πεθάνει, συνήθιζε να αστειεύεται, λέγοντας ότι αν αρχίσει να πιστεύει σε θαύματα, θα φταίει ο καρκίνος και τίποτα άλλο.
Ο Christopher Hitchens, ένας από τους πιο σκληρούς επικριτές της Μητέρας Τερέζας, δημοσιογράφος, συγγραφέας και ερευνητής, λίγο πριν πεθάνει, συνήθιζε να αστειεύεται, λέγοντας ότι αν αρχίσει να πιστεύει σε θαύματα, θα φταίει ο καρκίνος και τίποτα άλλο.

 

Όπως αναφέρει, στο μνημειώδες πλέον άρθρο του “Mommie Dearest”, o Κρίστοφερ Χίτσενς, αποκαλώντας την Μητέρα Τερέζα «θρησκόληπτη» και «απατεώνισσα», εδώ το πραγματικά παράξενο είναι η βιασύνη και η επιμονή του Βατικανού να προχωρήσει στην αγιοποίηση αυτής της γυναίκας.

 

«Σύμφωνα με μία αδιάψευστη μαρτυρία στην ιταλική εφημερίδα L'EcodiBergamo, ο Γραμματέας του Κράτους του Βατικανού είχε αποστείλει επιστολή σε μια σειρά από γεμάτους επιρροή καρδιναλίους, προκειμένου να επισπεύσουν τις διαδικασίες για την αγιοποίηση της Μητέρας Τερέζας. Η ξεκάθαρη πρόθεση του Πάπα ήταν να ολοκληρωθούν άμεσα οι απαιτούμενες διαδικασίες, προκειμένου να ηγηθεί της τελετής αγιοποίησης όσο ήταν ακόμη ο ζωντανός», έγραφε τότε ο Χίτσενς.

 

Ωστόσο, δεν ήταν μόνο ο Χίτσενς με τα ντοκιμαντέρ, τις έρευνες, τα βιβλία του και την ενοχλητική για πολλούς ρητορική της αθεΐας του. Τον δικό του δρόμο είχαν βαδίσει κι άλλοι, δημοσιογράφοι και αρχικά καλόπιστοι εθελοντές, ακολουθώντας κατά πόδας την πολυσυζητημένη φιλάνθρωπη διαδρομή της «Αγίας των Φτωχών», τις συναντήσεις και τους στενούς – κάποτε εξαρτημένους – δεσμούς της με δικτάτορες και αμφιλεγόμενες πολιτικές προσωπικότητες, με ηγέτες του καπιταλιστικού συστήματος και της διαχείρισης των νημάτων της παγκόσμιας οικονομικής ιστορίας.

 

Ώρα μεσημεριανού γεύματος στο νοσοκομείο λεπρών Gandhiji Prem Nevas, όπου εργάζονται μισθοφόροι εθελοντές της "Αγίας των Φτωχών" και πρώην ασθενείς που θεραπεύθηκαν
Ώρα μεσημεριανού γεύματος στο νοσοκομείο λεπρών Gandhiji Prem Nevas, όπου εργάζονται μισθοφόροι εθελοντές της "Αγίας των Φτωχών" και πρώην ασθενείς που θεραπεύθηκαν

 

Στις 22 Αυγούστου του 2005, ο δημοσιογράφος του “Channel 5”, Donal MacIntyre δημοσιεύει στο ηλεκτρονικό περιοδικό Νewstatesman.com μία έρευνα με τίτλο «Η άθλια αλήθεια πίσω από την κληρονομιά της Μητέρας Τερέζας» και δεν είναι τίποτε άλλο από το οδοιπορικό του στα ορφανοτροφεία της λατρεμένης του Βατικανού και συγκεκριμένα στο ορφανοτροφείο “Daya Dan”. O ίδιος είχε εξασφαλίσει πρόσβαση σε αυτό, αφού πρώτα δηλώθηκε ως εθελοντής, μαζί με άλλους, ανθρώπους της προσφοράς και πεπεισμένους για το ανιδιοτελές έργο της Μητέρας Τερέζας, απ’ όλο τον κόσμο: Ιταλοί, Σουηδοί, Αμερικανοί, Βρετανοί έτοιμοι να λιώσουν στα πόδια τους, προκειμένου να κρατήσουν καθαρά και υγιή τα ορφανά εκείνης της τρώγλης στην καρδιά της Καλκούτας.

 

O MacIntyre θα μείνει για μία εβδομάδα στο ορφανοτροφείο για να καταγράψει τη βρωμιά, το στοίβαγμα δεκάδων παιδιών σε έναν θάλαμο και σε λιγοστά κρεβάτια, την ανυπαρξία νερού και φαγητού, την παρασκευή φαρμάκων με γυμνά χέρια, ανάμεσα σε ακαθαρσίες και τρελαμένους από την εξάντληση εθελοντές. Τα παιδιά και ειδικά αυτά που έπασχαν από διανοητική καθυστέρηση δένονταν στα κρεβάτια τους με λουριά και οι τοίχοι για χρόνια άβαφτοι και βρώμικοι κοσμούνταν μόνο από τις φωτογραφίες της «Μητέρας Όλων», μιας γυναίκας που, όπως ανέφερε στα ρεπορτάζ και τα ντοκιμαντέρ του είχε τολμήσει να τοποθετήσει τον εαυτό της σχεδόν σε θέση ισοϋψή με την Παναγία…

 

Ο δημοσιογράφος Ian O’ Doherty από την εφημερίδα “Irish Independent” η εθελόντρια Mary Loudon και ομάδα γιατρών, μεταξύ των οποίων και ο Robin Fox,  επίσης είχαν πολλά να αποκαλύψουν για τις κλινικές της Μητέρας Τερέζας στην Καλκούτα, εκεί που μία βελόνα ένεσης αντιστοιχούσε σε δεκάδες ασθενείς, εκεί που οι ιατρικές πρακτικές μύριζαν μεσαίωνα και πόνο και εκεί που αυτές οι συνθήκες, αντιμετωπίζονταν με μότο χριστιανικού ασκητισμού: «Υποφέρετε. Αυτό σημαίνει ότι ο Ιησούς σας φιλά και η Χάρη του ακουμπά το σώμα σας»…

 

Οι περίφημες γιγαντιαίες φωτογραφίες της Μητέρας Τερέζας που κοσμούν - αντί οποιασδήποτε άλλης εικόνας - τα ιδρύματα αλληλεγγύης της μέχρι και σήμερα.
Οι περίφημες γιγαντιαίες φωτογραφίες της Μητέρας Τερέζας που κοσμούν - αντί οποιασδήποτε άλλης εικόνας - τα ιδρύματα αλληλεγγύης της μέχρι και σήμερα.

 

Η Loudon, όμως, που ως εθελόντρια είχε διαβεί ανάμεσα στον πόνο που αποθηκευόταν στις κλινικές της Μητέρας Τερέζας είχε απολύτως διαφορετική άποψη. Σοκαρισμένη, μετά την επιστροφή της, έγραφε: «Εκεί, όλοι οι πάσχοντες είναι με ξυρισμένα κεφάλια. Παλιά ή άχρηστα νοσοκομειακά φορεία χρησιμοποιούνται ως κρεβάτια. Δεν υπάρχουν καρέκλες. Δεν υπάρχουν παυσίπονα. Η ιατρική περίθαλψη προσφέρεται με πρωτόγονους τρόπους. Αν και υπάρχουν τεράστια χρηματικά ποσά, οι δαπάνες ακόμη και για τα στοιχειώδη, σχεδόν απαγορεύονται. Αντίθετα, η επίκληση της φτώχιας και της εξαθλίωσης λαμβάνει χώρα για να προκληθεί οίκτος και ακόμη μεγαλύτερη κινητοποίηση για δωρεές. Δεν υπάρχει θέρμανση στους θαλάμους ούτε τον χειμώνα. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί ασθενείς, καθώς και μοναχές να υποφέρουν από φυματίωση».

 

Στους χώρους αυτούς που ο McIntyre είχε χαρακτηρίσει κάτι «λίγο καλύτερο από έναν υπόνομο», οι εικόνες που κοσμούν τους τοίχους είναι πολύ πιο φλύαρες απ’ οποιοδήποτε δημοσιογράφο ή εθελοντή: στα ορφανοτροφεία, τα γηροκομεία, τις κλινικές και τα ιδρύματα της οι τοίχοι είναι ντυμένοι με τη μορφή της. Όχι με χαρούμενες ζωγραφιές παιδιών, όπως θα περίμενε κανείς σε ιδρύματα για ανήλικα, όχι με απεικονίσεις που αρμόζουν σε ιδρύματα χριστιανικής προσφοράς και αλληλεγγύης, αλλά με γιγαντιαίες δικές της εικόνες, από ταξίδια και συναντήσεις της με ισχυρούς του κόσμου, ένα ξεκάθαρο σημειολογικό κρεσέντο της εικόνας που η ίδια είχε για τον εαυτό της και είχε περάσει και στους μισθοφόρους της, αλλά και στα εκατομμύρια κόσμου που είχαν πειστεί για την ανιδιοτέλεια, την ταπεινότητα και την προσφορά της.

 

Όλα αυτά και ενώ οι έρευνες είχαν ακολουθήσει και τη διαδρομή των διασυνδέσεων της με το βρώμικο χρήμα και ανθρώπους του πλούτου, με κατηγορίες υπεξαιρέσεων και ξεπλύματος να σκάνε στην ποδιά της με τον ίδιο παφλασμό δωρεών από δικτάτορες της Αφρικής και της Βόρειας Αμερικής και αμερικανούς μεγαλο-απατεώνες. Η σχέση με τον δικτάτορα της Αϊτής Jean – Claude Duvalier, τον αυτοαποκαλούμενο ημίθεο και μάγο του βουντού (!), όσο κι αν περιβλήθηκε με την παραβολή του Ιησού που συναναστρεφόταν πόρνες, παραβατικούς και δολοφόνους, ποτέ δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς, κυρίως για ποσά των υπεξαιρέσεων από τα ταμεία της χώρας του, που τέθηκαν στη διάθεση της.

 

Η στωικότητα της και το πνεύμα συγχώρεσης δεν ήταν επίσης αρκετά για να δικαιολογήσουν τη στάση της απέναντι στον τραπεζίτη Τσαρλς Κίτινγκ, που τελικά βρέθηκε ενώπιον της αμερικανικής δικαιοσύνης και ενώ από την ακροαματική διαδικασία προέκυψε πλέον ότι μεταξύ άλλων ξεπλυμάτων είχε παραχωρήσει στη Μητέρα Τερέζα ποσό μεγαλύτερο του 1 εκ. δολαρίων. Το ποσό αυτό δεν επιστράφηκε ποτέ, ακόμη κι όταν η «Αγία των Φτωχών» κλήθηκε από την εισαγγελία να πράξει τα δέοντα και ηθικά.

 

Mισθοφόροι εθελοντές της "Αγίας των Φτωχών"
Mισθοφόροι εθελοντές της "Αγίας των Φτωχών"

 

«Οι πλούσιοι έχουν έλλειμμα συνείδησης και αγαπούν να αντισταθμίζουν αυτή την έλλειψη στέλνοντας της χρήματα», είχε γράψει εν πλήρη συνειδήσει ο Χίτσενς. Και φυσικά είχε δίκιο.

 

Η ίδια με το ίδιο καλοσυνάτο και πράο ύφος διακήρυττε τη συγχώρεση, την αγάπη και την αλήθεια του πόνου που φτάνει στους ανθρώπους ως δώρο Θεού. Στον «Άγγελο της Κόλασης», το άλλο ντοκιμαντέρ του Χίτσενς για το πραγματικό πρόσωπο και έργο της Μητέρας Τερέζας, αναφέρεται η εμμονική, οπισθοδρομική προσήλωση της, στη μαθητεία του πόνου και της εγκράτειας, με τις καλόγριες του τάγματος της κατάφτωχες να ζητιανεύουν φαγητό και τις σχεδόν κομπογιαννίτικες απόψεις της για την επιστήμη, τις ασθένειες, την άμβλωση και τις ανθρώπινες σχέσεις να ακούγονται πλατιά σε ευρύτατο κοινό και να μην ανοίγει ρουθούνι.

 

Όσοι δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν το 1979 με την προσγείωση του Νόμπελ Ειρήνης στα χέρια της, βίωναν πραγματικό ψυχικό πόνο, κάθε φορά που η Μητέρα Τερέζα άρθρωνε απαντήσεις σε σοβαρές ερωτήσεις, κατά τη διάρκεια όλων των χρόνων που ακολούθησαν. Με την υπερέκθεση του «φιλάνθρωπου έργου» της στα φώτα της δημοσιότητας και την περιβολή της σεπτής εικόνας της στα media, σταδιακά η κρούστα σύγχρονης απτής αγιοσύνης είχε αρχίσει να ραγίζει.

 

Πριν από περίπου ένα χρόνο, στο Δελχί, ινδουϊστές διαδήλωσαν καίγοντας φωτογραφίες της "Μητέρας Όλων" αντιδρώντας στην τότε φημολογία περί αγιοποίησης της τους επόμενους μήνες. Παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις, οι ορθολογιστές στη χώρα θεωρούν ότι ντροπιάζονται από την ιστορία της Μητέρας Τερέζας.
Πριν από περίπου ένα χρόνο, στο Δελχί, ινδουϊστές διαδήλωσαν καίγοντας φωτογραφίες της "Μητέρας Όλων" αντιδρώντας στην τότε φημολογία περί αγιοποίησης της τους επόμενους μήνες. Παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις, οι ορθολογιστές στη χώρα θεωρούν ότι ντροπιάζονται από την ιστορία της Μητέρας Τερέζας.

 

Επικριτές της όπως ο Michael Hakeem πριν από χρόνια είχε επισημάνει τη σκληροπυρηνική φονταμενταλιστική βιοθεωρία που διέτρεχε κάθε κύτταρο της Μητέρας Τερέζας, ένα είδος αυθυποβολής με τρομακτική επιρροή στα πλήθη «που αντιμετώπιζε τον πόνο, την ταλαιπωρία και την απόγνωση ως την ωραιότερη εκδήλωση ταύτισης με το μαρτύριο του Ιησού στον Σταυρό».

 

Ακόμη και έτσι, όμως, το πλέγμα ισχυρού marketing διατηρήθηκε γύρω από τη μορφή της μέχρι το βαθύ γήρας, όπου τη βρήκε ο θάνατος: τα άρθρα του Χίτσενς είχαν προκαλέσει θόρυβο, είχαν κινήσει το ενδιαφέρον, είχαν βάλει συναδέλφους του και εθελοντές στη διαδικασία της αναζήτησης, είχαν βγάλει σκελετούς από τη ντουλάπα δεν επηρέασαν όμως το τάμα του Βατικανού προς το πρόσωπο της.

 

Η σημερινή και επισήμως Αγία με τη Χίλαρι Κλίντον κατά τη διάρκεια εγκαινίων καταφυγίου για άπορα βρέφη και τις μητέρες τους, στην Ουάσινγκτον και υπό την αιγίδα της, βεβαίως.
Η σημερινή και επισήμως Αγία με τη Χίλαρι Κλίντον κατά τη διάρκεια εγκαινίων καταφυγίου για άπορα βρέφη και τις μητέρες τους, στην Ουάσινγκτον και υπό την αιγίδα της, βεβαίως.
Το 1992 συναντήθηκε με τη Λαίδη Νταϊάνα στο πλαίσιο επίσκεψης της στο Ηνωμένο Βασίλειο
Το 1992 συναντήθηκε με τη Λαίδη Νταϊάνα στο πλαίσιο επίσκεψης της στο Ηνωμένο Βασίλειο

 

Σήμερα, που αγιοποιείται, εκείνος δεν υπάρχει πια, νικημένος από τον τιμωρό καρκίνο –κατά την σεπτή άποψη της, πάντα – ήδη από το 2011.

 

«Αν ακολουθηθεί το παράδειγμα της, ακόμη πιο πολλοί οι φτωχοί και οι ασθενείς του κόσμου. Ήταν μία φανατισμένη, μία φονταμενταλίστρια και απατεώνισσα και μια εκκλησία που επισήμως προστατεύει αυτούς που κακοποιούν τους αθώους, μας δίνει ακόμη ένα ξεκάθαρο σημάδι της πραγματικής της θέσης απέναντι σε ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα», κατέληγε το ιστορικό άρθρο του.

 

Πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του, το ίδιο αυτό άρθρο δεν σηκώνει την παραμικρή επικαιροποίηση. Όμως, - για να μιλήσουμε – βιβλικά, ο διάβολος είναι με το μέρος του ελαττώματος. Δεν καταλαβαίνει ούτε από επιστήμη, ούτε από έρευνα – όπως αυτή που εκπόνησε πριν από 3 χρόνια ομάδα ιστορικών του Πανεπιστημίου της Οττάβα, για το πραγματικό ποιόν της σημερινής αγίας.

 

Για την ιστορία, η μελέτη του Serge Larivée, της Genevieve Chenard και της Carole Sénéchal εστίαζε με ντοκουμέντα στο επιδραστικό μάνατζμεντ και στις εξαιρετικές δημόσιες σχέσεις που το Βατικανό ενορχήστρωσε και έθεσε την υπηρεσία αυτής της μικροσκοπικής, πρακτικά αγράμματης γυναίκας, δημιουργώντας ένα κοσμο-είδωλο ικανό να προσηλυτίζει και να παρακινεί κόσμο προς τον δρόμο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, ακόμη και μετά το τέλος της ζωής της.  Επί ματαίω, βεβαίως, και απ’ ότι αποδεικνύεται με τη σημερινή ανακήρυξη της σε Αγία.

 

Κόντρα στην αγαπημένη ρήση του Λίνκολν, μπορείς να κοροϊδέψεις πολύ κόσμο, για πολύ καιρό, αρκεί να έχεις τους υπηρέτες του δόγματος με το μέρος σου. 

 

Μαζί με τον προσηλωμένο υποστηρικτή των ενεργειών της Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β' το 1986 και μετά από επίσκεψη του στην Καλκούτα.
Μαζί με τον προσηλωμένο υποστηρικτή των ενεργειών της Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β' το 1986 και μετά από επίσκεψη του στην Καλκούτα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς το Vice, το Ίντερνετ και ο Τραμπ διέλυσαν τις υποκουλτούρες κι έσπειραν σεξισμό και υποκρισία στα media

Άνθρωποι Πώς το Vice, το Ίντερνετ και ο Τραμπ διέλυσαν τις υποκουλτούρες κι έσπειραν σεξισμό και υποκρισία στα media

Η Thalia Mavros, η Ελληνίδα πρώην creative director του αμερικανικού «Vice» και νυν ιδρύτρια του «The Front», μιας πολιτιστικής πλατφόρμας που τρέχουν αποκλειστικά γυναίκες, ξεσκεπάζει την παγκόσμια μιντιακή υποκρισία, σε μια χειμαρρώδη συζήτηση.
14.1.2019
Σλαβόι Ζίζεκ: «Είμαστε όλοι κακοί, εγωιστές, αηδιαστικοί»

Άνθρωποι Σλαβόι Ζίζεκ: «Είμαστε όλοι κακοί, εγωιστές, αηδιαστικοί»

Ο 67χρονος Σλοβένος φιλόσοφος σε μερικές σκόρπιες σκέψεις για τη ζωή, τον εαυτό του, το είδος του πατέρα που υπήρξε και τη σχέση του με τους γονείς του
30.12.2018
Θεοδόσης Τάσιος: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ το τελευταίο χαμογελαστό και πικρό βλέμμα της υπέροχης γυναίκας μου»

Άνθρωποι Θεοδόσης Τάσιος: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ το τελευταίο χαμογελαστό και πικρό βλέμμα της υπέροχης γυναίκας μου»

Ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ σε μία ειλικρινή και εξομολογητική συνέντευξη για τη δημοκρατία, τη μοναξιά, τους νέους, αλλά και την επιτυχία του «Survivor»
30.12.2018
Σπάνιες φωτογραφίες του Freddie Mercury με τον σύντροφό του Jim Hutton

Άνθρωποι Σπάνιες φωτογραφίες του Freddie Mercury με τον σύντροφό του Jim Hutton

Φωτογραφίες του ζευγαριού από την ιδιωτική συλλογή του Jim Hutton
4.11.2018
Ο δύσκολος θρίαμβος της Ναόμι Κάμπελ, με δικά της λόγια

Άνθρωποι Ο δύσκολος θρίαμβος της Ναόμι Κάμπελ, με δικά της λόγια

Από έφηβη γκοθού σε μοντέλο που έσπαγε τα φυλετικά όρια των εξωφύλλων της Vogue με απευθείας γραμμή επικοινωνίας με τους πολιτικούς ηγέτες, το σούπερμοντελ αφηγείται την ιστορία της
20.10.2018
Λίγα λόγια με τον Μάκη Σαλιάρη, μερικές ώρες πριν φύγει από τη ζωή

Άνθρωποι Λίγα λόγια με τον Μάκη Σαλιάρη, μερικές ώρες πριν φύγει από τη ζωή

Μια αποκλειστική συνέντευξη του guru του αθηναϊκού clubbing και πρωταθλητή αγώνων αυτοκινήτου, που πέθανε σαν σήμερα, το 2015
16.10.2018
 Η εξαιρετική περίπτωση του/της Claude Cahun

Άνθρωποι Η εξαιρετική περίπτωση του/της Claude Cahun

Ο υπερρεαλιστής καλλιτέχνης που ανέτρεψε την εικόνα του φύλου του/της και έζησε ως ζεύγος με την θετή αδελφή του/της
4.10.2018
Όταν ο Αλέξης Μπίστικας είχε μιλήσει στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Άνθρωποι Όταν ο Αλέξης Μπίστικας είχε μιλήσει στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

«Θέλω να ταξιδέψω αλλά δεν θα προλάβω μάλλον…»
29.9.2018
Δημήτρης Γκιώνης: «Στη δημοσιογραφία πρέπει να είσαι πάντα μαθητής και δίκαιος άνθρωπος»

Άνθρωποι Δημήτρης Γκιώνης: «Στη δημοσιογραφία πρέπει να είσαι πάντα μαθητής και δίκαιος άνθρωπος»

Ένας πρύτανης του πολιτιστικού ρεπορτάζ, που άφησε τη σφραγίδα του την Ελευθεροτυπία, καταθέτει τις πεποιθήσεις και τις ωραίες στιγμές της συναρπαστικής του καριέρας
18.9.2018
Μαρία Ιωαννίδου: Η αναπηρία μού έσωσε τη ζωή

Άνθρωποι Μαρία Ιωαννίδου: Η αναπηρία μού έσωσε τη ζωή

Κόντρα σε όλες τις στατιστικές, η ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια που γεννήθηκε με σπαστική παραπληγία καταφέρνει όχι μόνο να πηγαίνει κάθε μέρα παρακάτω, αλλά κυρίως να μη βιάζεται και να απολαμβάνει τη διαδρομή
16.9.2018
O ψηλότερος Έλληνας στον κόσμο ζει στη Γερμανία και επισκέπτεται κάθε καλοκαίρι τη γιαγιά του στη Λάρισα

Άνθρωποι O ψηλότερος Έλληνας στον κόσμο ζει στη Γερμανία και επισκέπτεται κάθε καλοκαίρι τη γιαγιά του στη Λάρισα

Ο Γιάννης Παπαδημητρίου μιλά για τη ζωή του και τις καθημερινές δυσκολίες που περνά για να διαχειριστεί τα 2 μέτρα και 24 εκατοστά ύψους του.
15.9.2018
Idra Kayne: «Άμα πάψεις να προσφέρεις στο κοινό τη σαπίλα, θα σταματήσει να την αναζητάει»

Άνθρωποι Idra Kayne: «Άμα πάψεις να προσφέρεις στο κοινό τη σαπίλα, θα σταματήσει να την αναζητάει»

Tραγουδίστρια, ηθοποιός. Γεννήθηκε στον Χολαργό, ζει στο Πολύγωνο. Μιλά για τη ζωή της, τις προκλήσεις της μουσικής βιομηχανίας, τον ρατσισμό, την Κατερίνα Στικούδη και τον Κωνσταντίνο Αργυρό.
13.9.2018
Κάποτε Μακ Κάρτνεϊ και Λένον αυνανίστηκαν (μαζί) για την Μπριζίτ Μπαρντό

Άνθρωποι Κάποτε Μακ Κάρτνεϊ και Λένον αυνανίστηκαν (μαζί) για την Μπριζίτ Μπαρντό

Μια συνέντευξη του Paul περί οργίων και σεξουαλικών εμπειριών με τους Beatles
12.9.2018
Ονομάζομαι Θάνος Μούρραης Βελλούδιος και ουδέποτε έζησα ως φυτόν

Άνθρωποι Ονομάζομαι Θάνος Μούρραης Βελλούδιος και ουδέποτε έζησα ως φυτόν

ENA ΣΠΑΝΙΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ/ Η αυτοβιογραφική αφήγηση στο γηροκομείο λίγο πριν πεθάνει, του πρώτου Έλληνα πιλότου και φαντασιομέτρη συγγραφέα, έτσι όπως δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία το 1989. Ψηφιοποιείται πρώτη φορά για τη LIFO.
11.9.2018
Γιάννης Μόραλης – το πορτρέτο ενός μεγάλου ζωγράφου

Άνθρωποι Γιάννης Μόραλης – το πορτρέτο ενός μεγάλου ζωγράφου

Σκιαγράφηση μίας από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν προσωπικά και μελέτησαν το έργο του, με αφορμή την έκθεση που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη
8.9.2018
34 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 12 Επόμενα
avatar foodinspector 3.9.2016 | 21:51
Ο Πάπας κρίνει ότι ο δυτικός κόσμος έχει ανάγκη μια ανάλογη αγία σήμερα και την ανακηρύσσει. Η ορθόδοξη εκκλησία ανακήρυξε πρόσφατα άγιο τον μοναχό Παΐσιο, έναν επίσης οπισθοδρομικό, υπερσυντηρητικό και αγράμματο άνθρωπο (για να αναγνωρίσουμε την αλήθεια ο Παΐσιος δεν ξέπλυνε βρόμικο χρήμα, δεν επέβαλε τη φτώχεια ως "αγάπη του θεού" ούτε ταλαιπώρησε κανέναν παραπάνω απ'όσους εθελοντικά έδιναν σημασία στα λόγια του).
Poet_of_Silence Poet_of_Silence 3.9.2016 | 23:14
Δηλαδή για να ανακυρηχθεί κάποιος άγιος πρέπει να χει κάνει μεταπτυχιακό;
avatar foodinspector 4.9.2016 | 11:49
Ασφαλώς δεν υπονοώ κάτι τέτοιο! Οι αγράμματοι όμως είναι συνήθως οπισθοδρομικοί, επειδή τους τρομοκρατεί η τεχνολογική εξέλιξη. Πολλοί, εξάλλου, -αυτό διέκρινε και τον Παΐσιο- ξεκινούν την "πορεία" προς την αγιότητα με την άρνηση της σεξουαλικής ζωής, την ενοχοποίηση του σώματος και τη δήθεν ανάγκη διαρκούς κάλυψής του, ενώ αποζητούν την ασφάλεια που παρέχει η επιστροφή στην "παράδοση", η αποτροπή δηλ. κάθε μεταβολής (=συντήρηση). Αν αυτό θεωρείται αγιότητα τότε δεν έχω αντίρρηση, αλλά ας το πουν ευθέως.
Αλιόσα Αλιόσα 4.9.2016 | 14:48
Οχι, δεν θεωρείται αυτό αγιότητα.
Αλιόσα Αλιόσα 4.9.2016 | 00:25
Η αγιότητα δεν έχει να κάνει ούτε με την μόρφωση, ούτε με την προοδευτικότητα. Στον Άγιο Παίσιο αναφέρομαι. Στα περί μητέρας Τερέζας ομολογώ πως δεν ξέρω, πάντως το να κολλάς γιγαντοαφίσες σου (όσο είσαι εν ζωή-αν κατάλαβα καλά) στους χώρους που διακονείς είναι σίγουρα κάπως... Ο Άγιος Παίσιος για την ιστορία, τσακώθηκε αρκετές φορές με φωτογράφους που ήθελαν σωνει και ντέ πόζες, και επίσης επίζητούσε την ηρεμία του κελιού του και συχνά υποκρινόταν πως ήταν κάποιος άλλος σε ανθρώπους που δεν τον ήξεραν για να αποφύγει την δόξα και την αναγνώριση.
avatar tktk 4.9.2016 | 14:14
Και μόνο που συζητάμε για "άγιους" ....καταντάει γελοίο στα 2016...
Αλιόσα Αλιόσα 4.9.2016 | 15:03
Σόρι τκτκ ξεχάστηκα...
Jerzy Jerzy 3.9.2016 | 22:37
Την εκκλησία από όπου και να την πιάσεις θα λερωθείς.
kosko kosko 3.9.2016 | 22:41
Ξεπλυμα μαυρου χρηματος και αλλες "περιεργες" δοσοληψιες δε γινονται μονο απο τους καθολικους.Εχουμε και εδω παμπολα παραδειγματα
Maggelan Maggelan 4.9.2016 | 00:41
Είχαμε και μεις εδώ την 'Αγία του Αιγάλεω'...
Ο Παίσιος είναι εντελώς διαφορετική περίπτωση. Ήταν ένας μοναχός που ποτέ δεν ενόχλησε κανέναν, ούτε αναμίχθηκε σε περίεργες οικονομικές υποθέσεις.
Για αυτούς που τον έζησαν άξιζε την αγιοποίηση, και δεν νομίζω ότι είναι κακό που έγινε.
Η Τερέζα ήταν το ιδανικό 'πλυντήριο'. Μπορεί να μην ξεκίνησε με αυτό το όνειρο, όμως στην πορεία την βόλεψε.
Απαράδεκτη η αγιοποίηση της αλλά ποιός μπορεί να την σταματήσει;
Εκείνα τα χρόνια η τραγουδίστρια Sinnead O'Connor είχε σκίσει δημόσια μία φωτογραφία του Πάπα φωνάζοντας: 'Fight the real enemy'!
avatar tktk 4.9.2016 | 14:16
Άξιζε την αγιοποίηση; Ως τι; Ως ένα ξεχωριστό ημι-θεο ον ανάμεσα στα άλλα εμάς τα κοινά; Συνέλθετε λιγο...με τα παραμύθια...
Maggelan Maggelan 5.9.2016 | 02:14
Έγραψα για τον Παίσιο πως άξιζε την αγιοποίηση για αυτούς που τον έζησαν, εννοώντας φυσικά αυτούς που τον έζησαν από κοντά. Δεν ξέρω αν είναι δύο, τρεις ή εκατόν τρείς... Για μένα είπα απλά 'δεν νομίζω ότι είναι κακό που έγινε'. Απλά.
petros petros 4.9.2016 | 02:34
Εμπειρογνωμονες του Βατικανου αποδειξανε το θαυμα, λεει.Γιαννης κερνα,Γιαννης πινει.
Εχουμε στειλει συσκευες περα απο το ηλιακο συστημα,εχουμε δει μεχρι σχεδον την ακρη του συμπαντος με τα ραδιοτηλεσκοπια,και ακομη οι ανθρωποι πιστευουν σε θαυματα και φανταστικους θεους.Δε θα το καταλαβω ποτε αυτο.
Τοση ανασφαλεια?
Τοση απελπισια?
Φοβος να διαφοροποιηθουν απο το κοπαδι?
Χρειαζονται κατι,ωστε να δικαιολογησουν την υπαρξη του θεου.Εστω αυτα τα παραμυθια που τα αποκαλουν θαυματα.
Γιατι δεν υπαρχει τιποτα αλλο.
Ολα ειναι γραπτα και λογια ανθρωπων.
Ολα ειναι στο μυαλο τους.
Ολα ειναι μια συνηθεια.
Χρειαζονται περισσοτεροι σαν τον Χιτσενς και τον Ντοκινς για να γινει η διαφορα.
avatar
Ανώνυμος/η 4.9.2016 | 07:01
Οι 4, εκ των οποίων οι 2 είναι οι Dawkins κ Hichens, πρεσβεύουν την επιθετική αθεία, που είναι το ίδιο δόγμα όσο οποιαδήποτε θρησκεία. Αυτή αγνοεί πως η επιστήμη έχει αποδείξει (π.χ. το θεώρημα του Γκέντελ) πως πάντα θα υπάρχουν σημεία τα οποία δεν θα μπορούν να αποδειχτούν σωστά ή λάθος με λογικό τρόπο, άρα θα βασίζονται σε κάποια ενστικτώδη πίστη. Οπότε, η πίστη σε κάποια θρησκεία ή όχι είναι τελικά θέμα συναισθήματος και όχι λογικής.

Αν θέλεις να πιάσουμε το σύμπαν (το οποίο αναφέρεις) υπάρχουν 2 αντικρουόμενα παράδοξα. Το πρώτο λέει "μα πως είναι δυνατόν να λέμε πως βρισκόμαστε ψηλά στην δημιουργία όταν υπάρχουν τόσοι πολλοί κόσμοι για τους οποίους δεν ξέρουμε τίποτα" το δεύτερο λέει "μα πως είναι δυνατόν να αψηφούμε το σύνολο συμπτώσεων που χρειάστηκαν για να γίνει η Γη ο πλανήτης που ξέρουμε". Και τα δύο έχουν δυνατά επιχειρήματα στην μεριά τους. Σε ποια μεριά θα βάλει ο καθένας μας την ζυγαριά τελικά, η τελική κρίση, είναι περισσότερο συναισθηματικό αποτέλεσμα παρά λογικό.

Ίσως η πιο έντιμη στάση είναι ο αγνωστικισμός. Προστατεύει και από τον θρησκευτικό φανατισμό και απο την αθειστική αλλαζονία. Το πρόβλημα είναι πως με τον αγνωστικισμό δεν απαντάς στην ερώτηση, και είναι ανθρώπινο χαρακτηριστικό να θέλεις να απαντήσεις.

Οπότε, η προσωπική μου γνώμη είναι "πίστευε ότι θες, αλλά έχοντας πάντα στον νου σου πως μπορεί να είσαι τελείως λάθος."
avatar tktk 4.9.2016 | 14:20
Το ότι δεν εχουν αποδειχθεί τα πάντα, ακόμα, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούν ύπαρξη θεών. Είναι μια γελοία, αδύναμη δικαιολογία. Καμια αθεία δεν είναι σαν θρησκεία. Είναι η πορεία της λογικής. Το συναίσθημα του καθενός δεν είναι επιστήμη.
Αγνωστικιστής είναι ο δειλός άθεος στην ουσία. Μη θίξουμε "την παράδοσιν".
Παίζει πολύ στην καθυστερημένη "προχωρημένη" Ελλαδίτσα.
avatar Carna 4.9.2016 | 17:05
Είναι προφανές ότι δεν έχετε διαβάσει ποτέ τα βιβλία του Dawkins. Αν τα είχατε διαβάσει θα γνωρίζατε πως έχει αναλύσει σε ΕΞΑΝΤΛΗΤΙΚΟ βαθμό όσα λέτε στην πρώτη σας παράγραφο και παρουσιάζετε ως "φρέσκα νέα", τόσο τη "θρησκεία ως συναίσθημα" και τα όρια μέχρι τα οποία ένα συναίσθημα θα πρέπει να γίνεται ανεκτό σε μια ορθολογική κοινωνία (συναίσθημα είναι και το μίσος), καθώς και αυτό που έχει ονομάσει "Θεό των Κενών", τον Θεό που ζει σε όποια "τρύπα" της γνώσεως δεν έχει ερευνήσει ακόμη η επιστήμη και μετά "μεταναστεύει" στην επόμενη εύκαιρη.

Όσο για τη δεύτερη παράγραφο, αντικρουόμενα παράδοξα μπορεί να υπάρχουν για εσάς, για τους επιστήμονες πάντως δεν υπάρχουν. Η θεωρία της Σπάνιας Γης έχει σχεδόν πλήρως εγκαταλειφθεί στις μέρες μας. Ανήκε σε μια εποχή που η επιστήμη δεν μπορούσε να δώσει ούτε κατά προσέγγιση μια τιμή στο μέρος της εξίσωσης του Ντρέικ που αφορά τον αριθμό των αστεριών που έχουν πλανήτες. Τα τελευταία 20 χρόνια, με την επένδυση κάποιων πόρων σε όργανα που ερευνούν (μεταξύ άλλων) ακριβώς αυτό, τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά, και τα επόμενα 20 χρόνια θα αλλάξουν ακόμη περισσότερο.

Όσο για τον αγνωστικισμό και τη γνώμη σας επ'αυτού, μάλλον συγχέετε λίγο τον αθεισμό με τον αγνωστικισμό. Ο αγνωστικιστής ουσιαστικά αρνείται να πάρει θέση. Ο άθεος όμως δεν είναι αυτός που θα σας πει πως "είναι αποδεδειγμένο γεγονός ότι δεν υπάρχει Θεός", ακριβώς γιατί, όπως λένε και στα νομικά, δεν έχει αυτός το βάρος της απόδειξης. Ο άθεος είναι αυτός που θα σας πει ότι δεν έχει κανένα λόγο να θεωρήσει πως υπάρχει Θεός, θα σας καλέσει με ανοιχτό μυαλό και κάθε καλή διάθεση να του εξηγήσετε για ποιό λόγο ΕΣΕΙΣ το θεωρείτε, αλλά δυστυχώς το "Έτσι γουστάρω" δεν τον ικανοποιεί ως απάντηση, όσο ενοχλητικό και αν είναι αυτό...
Haifischnet Haifischnet 5.9.2016 | 17:09
Πολύ σωστά! ΔΓ/ΔΑ.
Αλιόσα Αλιόσα 4.9.2016 | 15:20
Καλά αν είχαμε πολλούς ειδικά σαν τον Dawkins το ''στρατόπεδο'' της αθείας θα είχε πάει φούντο... Η παρέμβαση του κου Σιδηρόπουλου ήταν αρκετά πιο ψύχραιμη.
avatar
Ανώνυμος/η 4.9.2016 | 18:18
@tktk: Δεν βλέπεις πως μιλάς σαν φονταμενταλιστής της οποιαδήποτε θρησκείας; Διαχωρίζεις τον κόσμο σε "εμάς" και "τους άλλους" και ζητάς από όλους να διαλέξουν στρατόπεδο (για αυτό δεν σου κάθονται καλά οι αγνωστικιστές). Γενικά, αυτή η επιθετική αθεία είναι πολύ εύκολη γιατί δεν χρειάζεται παρά να αλλάξεις την ταμπέλα "χριστιανός" με την ταμπέλα "'άθεος", να βρεις τους παραλληλισμούς και είσαι έτοιμος. Φαστ-φουντ αθεία, ότι πρέπει για την εποχή μας. Δεν είναι τυχαίο που ο Dawkins πρεσβεύει πως η πίστη είναι μια μορφή ψυχικής διαταραχής, η δαιμονοποίηση της άλλης πλευράς είναι βασικό στοιχείο στις θρησκείες.

Δεύτερον, δεν λέω πως "δεν έχουν αποδειχτεί τα πάντα, ακόμα", λέω κάτι πολύ ισχυρότερο, πως "δεν ΜΠΟΡΟΥΝ να αποδειχτούν τα πάντα, ΠΟΤΕ". Αυτό δεν το λέω εγώ, το λέει η ίδια η επιστήμη, πως δηλαδή είμαστε καταδικασμένοι να μείνουμε αιώνια ατελείς. Όσα χρόνια κι αν περάσουν και όση πρόοδο και να κάνουμε, οι κοινωνίες μας θα είναι ατελείς, η επιστήμη μας θα είναι ατελής, η τέχνη μας θα είναι ατελής κλπ., και βεβαίως, και οι προσωπικές μας ζωές θα είναι ατελείς. Εκεί λοιπόν, στις αιώνιες ρωγμές των συστημάτων μας είναι που μπορεί να μπει ο θεος, και τώρα και για πάντα. Έχει δικαίωμα ο καθένας να αντιπαραβάλλει στην ατέλεια μας μια "θεωρητικά ορισμένη τελειότητα" που να την ονομάσει θεό, αν νομίζει πως αυτό θα τον βοηθήσει στην ζωή του. Οπότε, όχι, δεν είναι η πίστη στον θεό αντι-επιστημονική, παράλογη, σημάδι οπισθοδρόμησης κλπ. Είναι προσωπική επιλογή του καθενός το πως θα διαχειριστεί την ατέλεια της ύπαρξης του.
Αλιόσα Αλιόσα 4.9.2016 | 23:36
Κύριε Σιδηρόπουλε, σας είχα εκτιμήσει ώς σχολιαστή απο τότε που είχα διαβάσει μία ωραία τοποθέτηση σας για την πολιτική ορθότητα... Σήμερα, ακόμη πιό πολύ...
Λέγεται πως ο Βίνγκεστάιν ο οποίος ''προέκτεινε'' το θεώρημα της μή πληρότητας του Γκέντελ φιλοσοφικά (''πρέπει να μιλάμε για αυτά που μπορούμε'') βρέθηκε κάποτε σε κάποια παρέα μαθηματικών οι οποίοι τον συνεχάρηκαν γιατί ουσιαστικά ''απέδειξε''πως μόνο εκείνα τα οποία οι αισθήσεις μας και η λογική μας αξίζουν''. Τότε -κατα μία εκδοχή- τους απάντησε: ''όχι κύριοι, το αντίθετο είπα. Τα πράγματα που αξίζουν τελικά είναι εκείνα για τα οποία δεν μπορούμε να μιλάμε (σημ. Να μιλάμε δηλ. με κανόνες Λογικής και μαθηματικές εξισώσεις)...''
avatar
Ανώνυμος/η 4.9.2016 | 23:23
@Carna: Ξεφεύγουμε απ το θέμα, οπότε θα κάνω 1 μόνο σχόλιο και θα σταματήσω. Πρώτα απ' όλα, είναι και άκομψο και άδικο να υπερασπίζομαι αυτούς που πιστεύουν ενώ είμαι άθεος, οπότε δεν θα σχολιάσω κάτι για αυτό. Θα ασχοληθώ μόνο με αυτό που λες για το rare earth hypothesis, που δείχνει πως έχεις πλήρη άγνοια των σχετικών επιστημονικών εξελίξεων.

Η μελέτη των εξωπλανητών πράγματι έχει βάλει την Γη μέσα σε ένα στατιστικό πλαίσιο, αλλά προς το παρόν τουλάχιστον, δεν έχει βγάλει (και ούτε θα μπορούσε κιόλας) συμπεράσματα για το πόσο κοινή είναι η ζωή στο σύμπαν. Αυτό που έκανε είναι να μας προσφέρει απαντήσεις για κάποιες από τις παραμέτρους που παίζουν ρόλο. Έτσι, υπολογίζουμε τον αριθμό από βραχώδεις πλανήτες στον γαλαξία να είναι 100 δισεκατομμύρια, εκ των οποίων 2 δις να είναι σαν την Γη και μέσα στην κατοικημένη ζώνη κάποιου άστρου. Αν συνυπολογίσεις το ότι περίπου το 10% των άστρων βρίσκεται στην κατοικημένη ζώνη του γαλαξία, φτάνεις στα 200 εκατομμύρια.

Αυτή είναι η αφετηρία και όχι το τέλος. Από εκεί και πέρα υπάρχει ένα πλήθος παραμέτρων που δεν αποκλείουν ή βεβαιώνουν την ύπαρξη σύνθετης ζωής αλλά σίγουρα την επηρρεάζουν. Το ότι είμαστε σε "ήσυχη" περιοχή του γαλαξία παίζει ρόλο, γιατί μια έκρηξη σούπερ-νοβα θα εξαφάνιζε κάθε ζωή εκτός από την μικροβιακή, αν αυτό συμβαίνει συχνά σίγουρα δεν είναι θετικό. Ομοίως, (1) ο Δίας προσελκύει το 99% των αντικειμένων που μπαίνουν στο ηλιακό σύστημα κάνοντας περιστατικά όπως αυτό που εξαφάνισε τους δεινοσαύρους πολύ πιο σπάνια, (2) η Σελήνη σταθεροποιεί τον άξονα περιστροφής της Γης επιτρέποντας να σταθεροποιείται το κλίμα (ο Αρης που δεν έχει μεγάλο δορυφόρο ο άξονας περιστροφής του ταλαντώνεται με αποτέλεσμα το κλίμα του να μεταβάλλεται ραγδαία και απρόβλεπτα, π.χ. σκέψου η Ελλάδα να είχε 3 χρόνια τροπικό κλιμα, μετά 5 χρόνια πολικό, μετά 2 χρόνια μεσογειακό κλπ, προφανώς θα είχε αρνητική επίπτωση στην ζωή) (3) το μαγνητικό πεδίο προστατεύει από την βιαιότητα του ήλιου (4) η ατμόσφαιρα το ίδιο, αλλά επίσης σταθεροποιεί την θερμοκρασία τόσο τοπικά (αν στεκόσουν στον Αρη η διαφορά θερμοκρασίας από τα πόδια σου στο κεφάλι σου θα ήταν 20-30 βαθμοί) όσο και χρονικά, μεταξύ μέρας και νύχτας (στον Αρη η θερμοκρασιακή διακύμανση μέσα σε μια μέρα μπορεί να φτάσει τους 140 βαθμούς) (4) οι τεκτονικές πλάκες ανακυκλώνουν πολύτιμα για την ζωή υλικά, ενώ δεν χρειάζεται να αναφερθεί πόσο σημαντικό είναι τόσο το οξυγόνο όσο και το νερό.

Το καθένα από αυτά (και άλλα που δεν αναφέρω λόγω χώρου) κάνουν την Γη τέλειο υποψήφιο για την ανάπτυξη της ζωής. Κι όμως, στο μεγαλύτερο μέρος της ιστορία της Γης δεν υπήρχαν σύνθετες μορφές ζωής. Από το διάστημα που υπάρχουν, είναι μικρό το διάστημα που υπάρχει ζωή με κάποιου είδους νοημοσύνη (ζώα, δηλαδή), από το διάστημα που υπάρχουν αυτά ελάχιστο το διάστημα που υπάρχουν ανεπτυγμένα όντα όπως οι άνθρωποι, από το διάστημα που υπάρχουν άνθρωποι είναι ελάχιστο το διάστημα που υπάρχει πολιτισμός, από το διάστημα που υπάρχει πολιτισμός είναι ελάχιστο το διάστημα που υπάρχει επιστημονική γνώση. Τέλος, υπάρχει μια ακόμα παράμετρος που πρέπει να λάβουμε υπόψη, οι πιθανότητες αυτοκαταστροφής.

Αν τα κάνεις όλα αυτά μια σούμα βλέπεις πως, όπως είπα αρχικά, υπάρχουν μια σειρά συμπτώσεων που μας οδήγησαν εδώ. Πόσο συχνό είναι αυτό δεν ξέρουμε, πάντως σίγουρα δεν είναι τετριμμένο. Αν ήταν το SETI (και όχι μόνο) που ψάχνει για ζωή εδώ και 40 χρόνια θα είχε βρει κάτι, και επίσης, κάποιος θα μας είχε βρει, αφού εδώ και δεκαετίες εκπέμπουμε σήματα καταλάθως (τα FM έχουν την ιδιότητα να διαπερνάνε την ατμόσφαιρα και να φεύγουν σε τυχαία κατεύθυνση στο σύμπαν).

Τέλος, υπάρχει δημοσίευση του 2014 που ασχολούνταν με το ερώτημα "πόσοι τεχνολογικά ανεπτυγμένοι πολιτισμοί υπάρχουν ταυτόχρονα στον γαλαξία" και η εκτίμηση ήταν <1. Οπότε, υπάρχει η πιθανότητα να είμαστε οι πιο ανεπτυγμένη μορφή ζωής στον γαλαξία, και αν όχι, σίγουρα από τις πιο ανεπτυγμένες.

Αυτά από μένα, και συγγνώμη για το εκτός θέματος.
AntD AntD 5.9.2016 | 15:39
Νομίζω ότι πιο πολύ τους ενδιαφέρει να απαντήσουν στο γιατί οι ίδιοι βρίσκονται εδω, λίγο πολύ όλες οι θρησκείες κατα βάθος είναι ανθρωποκεντρικές και βάζουν τον άνθρωπο στο κέντρο του "σύμπαντος". Αν χωνεύαμε το ότι είμαστε όλοι ασήμαντοι ίσως να φαγωνόμασταν λιγότερο, να ήμασταν λιγότερο αλλαζονικοί και περισσότερο δεκτικοί στην διαφορετικότητα του διπλανού μας.
avatar cyclader 4.9.2016 | 02:41
Κι όμως καθημερινά, κοντα στο κέντρο της Αθηνας, Ακαδημία Πλατωνα, αρκετοί άνθρωποι μικροι και μεγαλοι, με διάφορες ανάγκες βρίσκουν καθημερινά το αυτονόητο για πολλους συνανθρωπους μας, από αδελφές οι οποίες ζουν κυριολεκτικα φτωχικά... Αυτό το μικρό λιθαράκι, αν μαζευτεί απ όλο τον κοσμο φτιάχνει κάτι πολύ μεγαλο.
avatar tktk 4.9.2016 | 14:21
Δε χρειάζεται καμία θρησκεία για να βοηθας τον συνάνθρωπο....ΔΕΝ είναι αλληλένδετα
avatar cyclader 4.9.2016 | 17:12
Όχι βέβαια, αλλά βλέπουμε καθημερινά τι γίνεται, δυστυχώς κ δίπλα μας. Να σαι σίγουρος ότι αν δεν υπήρχε ανάγκη, δεν θα υπηρχε προσφορά... Ο καθένας μπορεί να γράφει εκ του ασφαλούς, εκείνες όμως προς το παρόν παρέχουν την οποία βοήθεια μπορούν...
avatar
Ανώνυμος/η 4.9.2016 | 06:29
Εξαιρετικό άρθρο! Εκτός των άλλων, με έκανε και έψαξα το ντοκιμαντέρ του Hitchens, που είναι όλα τα λεφτά.Τελικά κατέληξα πως η καλύτερη Τερέζα των παιδικών μου χρόνων ήταν η κατσαριδούλα που πάτησε το τέζα και τέζα...
avatar boxer 4.9.2016 | 13:15
Τι πρέπει να κάνει, όμως, κάποιος για να αγιοποιηθεί; Αρκεί η φαινομενικά ανιδιοτελής, πολύχρονη προσφορά και ένα μάρκετινγκ καλοσύνης, αγάπης και άκρας ταπείνωσης...

Η μητέρα Τερέζα τα είχε όλα αυτά.
Ο Παίσιος έμεινε στο μάρκετινγκ. Γιατί από προσφορά, άστα να πάνε. Ήταν παντελώς απών.
avatar tktk 4.9.2016 | 14:22
Και μόνο που συζητάτε για αγιοιποίηση....τι να πω πια...
avatar Obobo 4.9.2016 | 16:16
Μας έπρηξες με τα "και μόνο που συζητάτε για αγιοποίηση". Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν στο θεό και τους αγίους δε θα τους πεις εσύ για παραμύθια. Για να το κάνουν έχουν τους λόγους τους. Απ'ότι βλέπω είσαι άθεος αλλά με αυτά που λες πέφτεις στο επίπεδο της εκάστοτε θρησκόληπτης γριας που σου λέει πως αν είσαι άθεος θα καείς στην κόλαση. Μη νομίζεις ότι απέχεις και πολύ φίλτατε/η.
petros petros 4.9.2016 | 22:33
@Bonobo,εγω ειπα για παραμυθια.Ασχετα με την ανακουφιση που νιωθουν οταν προσευχονται και πιστευουν οτι ενα μπαρμπαδακι καθεται και τους ακουει και μοιραζει χαρες,ειναι ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ.Μπορει να τους αποτρεπει να αυτοκτονησουν και να συνεχιζουν να αγωνιζωνται ΑΛΛΑ ειναι ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ.Για ολα υπαρχει λυση και λεγεται ανθρωπος.Μονο αυτος μπορει να βοηθησει αλλον ανθρωπο,ζωα,φυση.Αν δεν μπορει να βοηθησει καποιος ανθρωπος,δεν υπαρχει κατι αλλο,δυστυχως.
Αλιόσα Αλιόσα 5.9.2016 | 08:54
@ petros,
«…πιστευουν οτι ενα μπαρμπαδακι καθεται και τους ακουει και μοιραζει χαρες,ειναι ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ.Μπορει να τους αποτρεπει να αυτοκτονησουν και να συνεχιζουν να αγωνιζωνται ΑΛΛΑ ειναι ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ…»

Αυτός ο υπερτονισμός με κεφαλαία και η απολυτότητα στην διατύπωση, μου θυμίζει κάτι πλακάτ υπερ-ορθόδοξων ή ακραίων παλαιοημερολογιτών. Δηλαδή, για να στο αντιστρέψω, κάποιοι τέτοιοι θα έγραφαν: «Ο Θεός είναι ΕΝΑΣ και ΑΛΗΘΙΝΟΣ». Δείχνει ανθρώπους μάλλον γαντζωμένους στην αλήθεια τους και φοβικούς ως προς την αμφισβήτηση. Ουδείς σοβαρός πιστός έχει την «ανάγκη» να εκφραστεί έτσι, και ουδείς σοβαρός άθεος έχει την «ανάγκη» να την «πεί» σε οποιονδήποτε «παραμυθιασμένο» πιστό. Ο λόγος είναι απλός: Κανείς δεν καίγεται να πείσει κανέναν, από την στιγμή που έχει πείσει τον εαυτό του, πόσω δε μάλλον, αν βρίσκεται στην προσπάθεια να πιστέψει ή να απορρίψει οριστικά (συνηθέστερο στάδιο προσπάθειας). Ο καθένας κάνει τις επιλογές του και αναλαμβάνει το κόστος καθώς όπως θα έλεγε και η σοφή ώρες-ώρες (όποτε δεν είναι δυσνόητη :P) Δημουλά: «…Κάθε πίστη/ ακόμα και αναποφάσιστη/ κοστίζει: /Ολόκληροι, να της καταβληθούμε απαιτεί…».
Όπως λοιπόν εσύ αναρωτιέσαι πώς μπορούν κάποιοι να έχουν ανάγκη «μπαρμπαδάκια» (ρηχότατη προσέγγιση anyway), έτσι και εγώ αναρωτιέμαι καμία φορά- αν και δεν καίγομαι κιόλας- τι ζόρι τραβάν μερικοί άθεοι, να εισχωρήσουν σε μία άλλη λογική με την οποία a-priori αρνούνται να ασχοληθούν, και να της δώσουν εξηγήσεις fast food υπεράνω ψυχαναλυτή (πιστεύω για να μην αυτοκτονήσω), εισερχόμενοι στην όλη κουβέντα, με ύφος προοδευτικού διαφωτιστή που καλείται να μελετήσει υπεροπτικώς αδύναμα ανθρωπάρια (κατά προτίμηση γριές αγράμματες-για να του βγαίνει και το σενάριο), με κλισέ πομπώδεις ατάκες του στύλ «εν έτη 2016», «έλεος», (βλ. tktk) κλπκλπ. Θα το έλεγα και κόμπλεξ σε ορισμένες των περιπτώσεων. Μίας και τα κόμπλεξ (όπως και τα απωθημένα), δεν έχουν Θεό.
Δον Ιδιώτης Δον Ιδιώτης 4.9.2016 | 17:20
Βλέπω στα σχόλια παίζει κόντρα Παίσιου-Τερέζας αλλά ο Παΐσιος παίζει στην έδρα του και προηγείται...
toffee toffee 4.9.2016 | 19:14
Το πρόβλημα μας δεν είναι η μητέρα Τερέζα το πρόβλημα μας είναι ο όχλος ο οποίος προκειμένου να αποποιηθεί την ευθύνη για τη ζωή του κάθεται και πιστεύει σε θεούς δαίμονες ,νεράιδες και μονόκερους. Και ναι όλοι έχουμε την ανάγκη να πιστέψουμε κάπου αλλά να θεοποιούμε ανθρώπους είναι το λάθος κατά την γνώμη μου. Η μητέρα Τερέζα ήταν ένας άνθρωπος με συγκεκριμένο όραμα το οποίο προσπάθησε να κάνει πραγματικότητα. Έφτιαξε ιδρύματα και ορφανοτροφεία στα οποία οι συνθήκες ήταν «άθλιες» όπως αναφέρει στην έρευνα του ο Donal MacIntyre γιατί η ίδια πίστευε στην ασκητική και στον πόνο ψυχικό και σωματικό που εξυψώνει. Σωστό ή λάθος αυτό πρέσβευε .Τουλάχιστον έκανε κάτι για να καλυτερέψει τις ζωές των ανθρώπων ,δεν καθόταν πίσω από ένα γραφείο να γράφει φαρμακερά άρθρα για αυτούς που προσπαθούν.
Προηγούμενα 12 Επόμενα