Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Εικονογράφηση: Λόρα Κάλαχαν
Δ. Χαριτόπουλος

Είμαι κι εγώ εδώ

Όσο πιο οργισμένη, δηλητηριώδης και κακεντρεχής είναι η ανάρτηση, τόσο το «προσέξτε με, σας παρακαλώ» γίνεται πιο σπαρακτικό

Οι άνθρωποι επιβιώσαμε μέσα στην ομάδα. Τα βλέπαμε όλα με τα ίδια μάτια και ενεργούσαμε όλοι για τους ίδιους λόγους. Έξω από το μικρό ή μεγάλο σύνολο δεν υπήρχε ζωή. Η εξάρτηση του ενός από τον άλλον ήταν απόλυτη.

 

Προσωπικότητα δεν υπήρχε. Ούτε αυτοδυναμία. Ούτε έπαρση, ούτε δουλικότητα και υποταγή. Ουδείς είχε συνείδηση ότι μπορεί να υπάρχει κάποια διαφορετική στάση: εγωισμός, κολακεία, φθόνος, μοναξιά, συμφέρον. Ήταν ένας κόσμος ενιαίος και διαιρετός.


Αργήσαμε πολύ να διαχωρίσουμε τον εαυτό μας από το σύνολο. Να αποκτήσουμε συνείδηση του ξεχωριστού εαυτού μας. Μετά το αυγό έσκασε.

 

Το «προπατορικό αμάρτημα» ήταν η ανακάλυψη του «εγώ». Η συνείδηση του ατόμου ότι είναι κάτι διαφορετικό από την κοινότητα.

 

Στην εποχή που πρώτο ζητούμενο είναι η δημοφιλία, για κάποιους η ανωνυμία γίνεται βραχνάς. Δεν αντέχουν να χάνονται στο πλήθος. Άσχετα πώς το εκφράζουν, με έξυπνο ή βλακώδη τρόπο, το βαθύτερο νόημα είναι «είμαι κι εγώ εδώ».

 

Κι όπως λέγεται, η πρώτη ατομική διαφοροποίηση, που καταγράφεται πριν από χιλιάδες χρόνια, είναι όταν κάποιος αναγνώρισε τον εαυτό του σε πορτρέτο που του ζωγράφισε ένα άλλος.

 

Έκτοτε βρεθήκαμε απελπιστικά μόνοι. Η επικοινωνία με τους άλλους δύσβατη. Κατά το παλιό σύνθημα στους τοίχους, «εκτός από τον ιμπεριαλισμό υπάρχει και η μοναξιά». Αναγκαστικά ο εαυτός μας έγινε το κέντρο του κόσμου. Όλα τα αντικρίζουμε μέσα από τη δική μας ματιά και τα κρίνουμε σε σχέση με εμάς.

 

Προέκυψε και η ανάγκη του να ξεχωρίσεις. Να κάνεις γνωστή την ύπαρξή σου. Να βγεις από την αφάνεια των πολλών. Να σε προσέξουν. Όπως το έλεγαν παλιότερα «να γίνεις κάποιος». Κυριαρχεί η επιδίωξη για προσωπική ανάδειξη, ατομικό πλούτο, δύναμη, δόξα, ως και υστεροφημία.

 

Αυτή η ανάγκη οργιάζει στο Διαδίκτυο. Γιατί στην εποχή που πρώτο ζητούμενο είναι η δημοφιλία, για κάποιους η ανωνυμία γίνεται βραχνάς. Δεν αντέχουν να χάνονται στο πλήθος. Άσχετα πώς το εκφράζουν, με έξυπνο ή βλακώδη τρόπο, το βαθύτερο νόημα είναι «είμαι κι εγώ εδώ».

 

Όσο πιο οργισμένη, δηλητηριώδης και κακεντρεχής είναι η ανάρτηση, τόσο το «προσέξτε με, σας παρακαλώ» γίνεται πιο σπαρακτικό. Φωνάζουν για ν' ακούνε τη φωνή τους.

 

Όμως για να ξεχωρίσεις πραγματικά, ισχύει πάντα η παλιά κουβέντα: «πρέπει να κάνεις κάτι που αξίζει να γραφτεί ή να γράψεις κάτι που αξίζει να διαβαστεί».

 

Ο Διονύσης Χαριτόπουλος είναι συγγραφέας. Γεννήθηκε το 1947 στον Πειραιά όπου από μικρή ηλικία έκανε διάφορες χειρωνακτικές δουλειές στο Λιμάνι και στα γύρω μηχανουργεία. Eγκατέλειψε νωρίς δύο απόπειρες σπουδών στην Αθήνα και στο Λονδίνο και δούλεψε στη διαφήμιση μέχρι το 1990. Γνωστότερα έργα του: "Δανεικιά γραβάτα", "525 τάγμα πεζικού", "Τα παιδιά της Χελιδόνας", "Άρης, ο αρχηγός των ατάκτων", "Εκ Πειραιώς"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψυχή και κώλος στο φέϊσμπουκ
///
 Έλληνας γεννιέσαι ή γίνεσαι;
Αν απαντήσεις, επιλέγοντας την πρώτη εκδοχή, είσαι ξενοφοβικός και φασιστόμουτρο. Αν επιλέξεις τη δεύτερη, είσαι ξεπουλημένος κι εθνομηδενιστής.
Ο ρόλος του καλλιτέχνη
Κανένας καλλιτέχνης, όσο εγωιστής κι αν είναι, δεν δουλεύει μόνο για τον εαυτό του. Επιδιώκει πάντα το έργο του να φτάσει στους φυσικούς του παραλήπτες που είναι οι συμπολίτες του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιος φοβάται την Κατερίνα Σακελλαροπούλου
Ποιοί χάρηκαν, ποιοι απογοητεύθηκαν και ποιοι έκαναν την ανάγκη φιλοτιμία
Αμάξι ή αμαξίδια; Ποδήλατο ή πάρκινγκ; Πώς οι δρόμοι της Αθήνας παράγουν αποκλεισμό και μικροψυχία
Τι ωραία που θα 'ταν η Αθήνα με ποδήλατα, αν δεν ήταν τόσο... Αθήνα.
O Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας, η επιδημία της γκέι μοναξιάς και οι φασίστες που είναι σαν εσένα κι εμένα
Οι αντιδράσεις που δημιούργησαν τα άρθρα και τα posts μας την περασμένη εβδομάδα.
«Μα τι το πέρασες εδώ; Ξενοδοχείο;»: Το αποπάνω μου διαμέρισμα έγινε Αirbnb
Είναι αυτή η ενοχλητική ιδέα της περιστρεφόμενης πόρτας με τους περιστασιακούς ενοίκους που διαρκώς έρχονται, τα «σπάνε» και φεύγουν, και ξανά από την αρχή. Είναι και ο (ρεαλιστικός) φόβος ότι μπορεί το «δικό» σου διαμέρισμα να είναι το επόμενο.
Ο Άδωνις στο Άουσβιτς: Η κοινοτοπία του πολιτικαντισμού;
Ευέλικτος πολιτικάντης περιωπής ή ειλικρινώς μεταμεληθείς; Ποιο από τα δύο μας επιτρέπει να του αποδώσουμε η χθεσινή απολογία του στα social media για το αντισημιτικό βιογραφικό του, με αφορμή την επίσκεψη του στον τόπο της ανείπωτης φρίκης;
Τι συμβαίνει με τη Λιβύη;
Όλα όσα ζήσαμε στην πολιτική την περασμένη εβδομάδα.
Η αντικαπνιστική ευγένεια
Η αντικαπνιστική στάση της ελληνικής κοινωνίας και ιδίως ο σεβασμός των καπνιστών στην υγεία των άλλων είναι μια τεράστια αλλαγή που φαίνεται να αποτελεί μια εσωτερική μας υπόθεση.
Υπουργοί του Instagram, πολιτικοί του Twitter και οι «χωματερές» των τρολ
Ποια είναι μια καλή δοσολογία, τώρα που μέρος του κοινού των social media μπουχτίζει και οι φυλές των τρολ καιροφυλακτούν;
αγαπώ το κόνσεπτ σου*
your style rocks/ your style rocks/ your style rocks (τρις)
Πάμε, ρε Γιώργαρε! Του Στέφανου Ξενάκη
Δεν κατεβαίνω πια σε αγώνες τρεξίματος. Παλιά δεν έχανα ούτε έναν.
Μαγειρεύοντας για να φάνε οι φίλοι σου
Και όχι για να γράφεις πια.
 Ένας πούστ*ς με πατάτες, η Αθήνα ως επιτηρούμενη πόλη και το δικαίωμα στην άμβλωση
Οι αντιδράσεις που δημιούργησαν τα άρθρα και τα posts μας την περασμένη εβδομάδα.
Σε κρίσιμη καμπή τα πνευματικά δικαιώματα των συνθετών και των τραγουδοποιών
«Κάποιοι εκμεταλλεύονται τα τραγούδια μας κερδοσκοπώντας εις βάρος μας»: O συνθέτης Νίκος Αντύπας εξηγεί πώς έχει η κατάσταση αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα.
Αποτυπώματα
Κάθε κείμενο λέει πολλά περισσότερα από όσα είχε την πρόθεση να πει ο γραφιάς. Γιατί εκτός από το θέμα που πραγματεύεται, το κείμενο μιλάει πρωτίστως για τον ίδιο.
Μια χώρα που δεν είχε ειδήσεις
Ευτυχία να ζεις σε μιντιακή μακαριότητα. Δυο φορές ευτυχία να κυβερνάς.
Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή