Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Το υπερθέαμα της εξέγερσης: Πώς ορισμένα media στέκονται στις φλόγες κι όχι στην αιτία που τις προκάλεσε
Media

Το υπερθέαμα της εξέγερσης: Πώς ορισμένα media στέκονται στις φλόγες κι όχι στην αιτία που τις προκάλεσε

Είναι πολύ κρίσιμο για τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης το αφήγημα που παρουσιάζεται στα media για τις διαδηλώσεις στην Αμερική, όπου κατά κανόνα οι εκδηλώσεις διαμαρτυρίας κατά του ρατσισμού ενάντια στον μαύρο πληθυσμό εμφανίζονται ως «απειλητικές» και «βίαιες», με αποτέλεσμα την απονομιμοποίησή τους.

OTAN ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ για μαζικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας όπως αυτές που συγκλονίζουν την Αμερική μετά τον φόνο του Τζορτζ Φλόιντ, και για τα κοινωνικά κινήματα πίσω από αυτές, η κοινή γνώμη διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από αυτά που διαβάζει και βλέπει ο κόσμος στα media, γεγονός που προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες στους δημοσιογράφους να καθοδηγήσουν το αφήγημα μιας διαδήλωσης.

 

Μπορούν να επικεντρώνονται στην αναστάτωση που προκαλούν τέτοιες εκδηλώσεις ή να απηχούν στο ρεπορτάζ τους τις δηλώσεις των πολιτικών που χαρακτηρίζουν τους διαδηλωτές «κακοποιά στοιχεία». Μπορούν όμως επίσης να υπενθυμίζουν στο κοινό ότι στην καρδιά των διαδηλώσεων βρίσκεται ο άδικος φόνος ενός ακόμα μαύρου ατόμου. Αυτό απαιτεί να μετατεθεί η έμφαση από τις υλικές καταστροφές στα ζητήματα της ατιμώρητης αστυνομικής βίας και στις επιπτώσεις και τα συντρίμμια που αφήνει πίσω του ο ρατσισμός στις ποικίλες μορφές του.

 

Είναι σαφές ότι ο ρόλος των δημοσιογράφων είναι κρίσιμος και αναγκαίος για την πρόοδο, την εξέλιξη και τη νομιμοποίηση των κινημάτων. Έχει γίνει σαφές επίσης ότι οι διαδηλώσεις κατά του ρατσισμού ενάντια στον μαύρο πληθυσμό και οι διαδηλώσεις υπέρ των δικαιωμάτων των αυτοχθόνων, κατά κανόνα λαμβάνουν την λιγότερη νομιμοποίηση από άλλες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κάλυψή τους από τα μέσα, με πολλές από αυτές να παρουσιάζονται κυρίως ως απειλητικές και βίαιες.

 

Έχουν περάσει δεκαετίες από την σημαντική έρευνα των καθηγητών Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. James Hertog και Douglas McLeod, στην οποία επισήμαναν τον τρόπο με τον οποίο η κάλυψη των διαδηλώσεων από τα μέσα συμβάλλει στην ενίσχυση του status quo, φαινόμενο το οποίο αποκαλείται «το παράδειγμα της διαμαρτυρίας» ("protest paradigm"). Σύμφωνα με τη μελέτη τους, το αφήγημα των media τείνει να δίνει έμφαση στον δραματικό χαρακτήρα των διαδηλώσεων και στην αναστάτωση που προκαλούν και όχι στα αιτήματα, τις καταγγελίες και την ατζέντα των διαδηλωτών. Τέτοιου είδους αφηγήματα υποβαθμίζουν το νόημα των διαδηλώσεων και υπονομεύουν την στήριξή τους από το κοινό.

 

Πριν από τρία χρόνια, θελήσαμε να δούμε πώς λειτουργεί αυτό το θεωρητικό μοντέλο στην σύγχρονη περίσταση, αναλύοντας την δημοσιογραφική κάλυψη των ποικίλων και μεγάλης κλίμακας διαδηλώσεων που έγιναν κατά την πρώτη χρονιά της Προεδρίας του Ντόναλντ Τραμπ. Σε σχέση με άλλες διαδηλώσεις που είχαν να κάνουν με την μετανάστευση, το φύλο, την υγεία και το περιβάλλον ή άλλα ζητήματα, η κάλυψη των διαδηλώσεων ενάντια στον ρατσισμό κατά των μαύρων περιείχε σαφώς εντονότερα στοιχεία «εξέγερσης», «σύγκρουσης», «θεάματος» και πολύ μικρότερο βαθμό «συζήτησης» (σχετικά με τα αιτήματα των διαδηλωτών) και εν τέλει, νομιμοποίησης.

 

Το γεγονός ότι κάποιες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας εμφανίζονται στα μέσα λιγότερο νομιμοποιημένες από άλλες, συμβάλλει σ΄ αυτό που αποκαλούμε «ιεραρχία του κοινωνικού αγώνα», κατά την οποία κάποιες ομάδες υποστήριξης κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων (advocacy groups) προβάλλονται περισσότερο από άλλες. Οι δημοσιογράφοι ενισχύουν αυτή την ιεραρχία όταν αποφεύγουν να παρουσιάσουν την ατζέντα των λιγότερο καθιερωμένων κινημάτων διαμαρτυρίας – όπως στην περίπτωση του κινήματος Black Live Matters – και όταν αναγκάζονται να καταφύγουν αποκλειστικά σε επίσημες αρχές και πηγές για την πληροφόρησή τους.

 

Είναι γεγονός ότι οι δημοσιογράφοι ελάχιστη προσοχή αφιερώνουν σε διαδηλώσεις που δεν παρουσιάζουν δραματικό ή αντισυμβατικό χαρακτήρα. Οι οργανωτές των διαδηλώσεων το γνωρίζουν αυτό και με τη σειρά τους βρίσκουν τρόπους για να προσελκύουν το ενδιαφέρον των media και κατ' επέκταση, του κοινού. Όταν κερδηθεί αυτή η προσοχή όμως, οι δημοσιογράφοι συχνά καλύπτουν τα επιφανειακά, εντυπωσιακά ή βίαια στοιχεία μιας διαδήλωσης (στοιχεία που ενδεχομένως οδηγούν στην απονομιμοποίησή της), εστιάζοντας στις τακτικές των διαδηλωτών και στην αναστάτωση που προκαλείται και αποκλείοντας την συζήτηση γύρω από την ουσία ενός κοινωνικού κινήματος.

 

Από το άρθρο "Riot or resistance? The way the media frames the unrest in Minneapolis will shape the public's view of protest" της Danielle Kilgo, καθηγήτριας δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα. Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Nieman Lab, το site του δημοσιογραφικού ιδρύματος Nieman που συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο του Harvard

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ellen DeGeneres: Τα 6 συμβάντα που καταρράκωσαν τη φήμη του «καλού κοριτσιού»
Συνέβησαν όλα μόλις μέσα σε ενάμιση χρόνο
5 τηλεοπτικές σειρές που ξεχωρίσαμε για τον Αύγουστο
Σε μια άνυδρη σεζόν ξεχωρίσαμε ορισμένες νέες σειρές, ιδανικές για binge-watching.
Making a Viral: To διαφημιστικό agency πίσω από τo «Ti Nisi 'Se Si» μας μιλά για τα μυστικά ενός πετυχημένου viral
Μιλήσαμε με τον Κρίτωνα Ρούντο, ιδρυτή και CEO της Cambo, και την Κατερίνα Μπεκύρου, Creative Director της ομάδας για την πιο viral καμπάνια του φετινού καλοκαιριού.
Γιατί 60.000 άτομα ακολουθούν μια ελληνική σελίδα γεωγραφίας στο Facebook;
Από το Λιχτενστάιν που παράγει 60 εκατομμύρια μασέλες τον χρόνο, μέχρι τους κλιματικούς μετανάστες του Τουβαλού, το να μαθαίνεις για τον κόσμο μέσα από fun facts είναι πραγματικά μια εθιστική διαδικασία.
Jo Mode: Ένας 20χρονος TikToker απέναντι στο μπούλινγκ και το hate speech του TikTok
Ένας δημοφιλής Έλληνας TikToker ήρθε στο στούντιο της LiFO από την Κομοτηνή, όπου σπουδάζει, και μίλησε στον Αλέξανδρο Διακοσάββα για το πώς πορεύεται μέσα στο μπούλινγκ, το hate speech αλλά και την αγάπη που δέχεται.
H Ellen DeGeneres και η κατάρα του «καλού παιδιού»
Οι καταγγελίες για απάνθρωπη συμπεριφορά στους κακοπληρωμένους υπαλλήλους της και η αμερικανική κουλτούρα της ακύρωσης είναι η νέα καθημερινότητα της πιο διάσημης παρουσιάστριας την τελευταία δεκαετία
Μια influencer του instagram αποκαλύπτει το χαμαλίκι και τα ψέματα των «δημιουργών περιεχομένου»
Η Άννα Κ. μιλά στο στούντιο της LIFO με μια influencer που δεν διστάζει να απαριθμήσει τις μικρές και μεγάλες απάτες που κάνει το σινάφι της για να κατασκευάσει μια κούφια δημοφιλία και να δελεάσει τις εταιρείες.
Ο Olafur Eliasson μιλά στη LIFO για το διαδραστικό του πρότζεκτ Earth Speakr
Earth Speakr: Ο διάσημος Ισλανδοδανός εικαστικός εξηγεί στη LiFO πώς η τέχνη μπορεί να έχει θετικό αποτύπωμα στο μέλλον του πλανήτη.
Ποιος τολμά να τα βάλει με το πανίσχυρο Facebook;
Μικρές οι οικονομικές συνέπειες, μα άνοιξε ένα ενοχλητικό κεφάλαιο για τον Zuckerberg.
Οι κατσαρίδες προκαλούν φόβο και αηδία, αλλά ένα κόμικ ίσως βοηθήσει να τις δούμε πιο χαλαρά
Ο περίφημος αμερικανός κομίστας Don Martin και η εικονογραφημένη «μελέτη» του για το έντομο που επιβιώνει στις πιο δύσκολες συνθήκες και αναζωογονείται το καλοκαίρι.
Ντέμπορα Οντόνγκ: «Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερους μαύρους ηθοποιούς»
Με αφορμή το κίνημα Black Lives Matter και την παγκόσμια οργή μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, η γνωστή ηθοποιός μιλά υπό το πρίσμα μιας μαύρης Ελληνίδας που παλεύει να βρει τη θέση της στα ελληνικά θεάματα.
Marquee TV: Το μέλλον των παραστατικών τεχνών είναι ψηφιακό
Oι θεσμοί και οι ομάδες που θέλουν να επιβιώσουν, θα πρέπει αργά ή γρήγορα να εστιάσουν στην παρουσίαση του έργου τους online.
Το δημόσιο χρήμα στα ΜΜΕ και πώς το μοιράζουν (όλες) οι κυβερνήσεις
Το θέμα δεν είναι να διαμαρτύρονται υποκριτικά οι πολιτικοί κάθε φορά που στην κυβέρνηση είναι άλλος. Το θέμα είναι κάθε κυβέρνηση που θα αναλαμβάνει να μην έχει καν τη δυνατότητα να μοιράζει χρήματα αδιαφανώς.
Νατάσσα, πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας;
Η εκπαιδευτικός design Νατάσσα Παππά μιλά για τη χαρτογράφηση των στοών της Αθήνας, τον διαφορετικού τύπου ταξιδιωτικό οδηγό «Desired Landscapes», του οποίου είναι δημιουργός, και για το προσωπικό της στυλ.
Ενώ αποσύρεται το «Όσα παίρνει ο άνεμος», σαρώνει στον πλανήτη ένα ανεκδιήγητο σοφτ πορνό του Netflix
Στις τρεις μέρες προβολής της, η πολωνική ταινία «365 μέρες» βρίσκεται στο #1 του Netflix σε όλον τον κόσμο, από την Ελλάδα ως τις ΗΠΑ, προκαλώντας συγχρόνως χαλασμό στα social media εξαιτίας των σκηνών άγριου σεξ που περιλαμβάνει.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή