Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News

Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News Facebook Twitter
Ο C.E.O. του BuzzFeed Τζόνα Περέτι δηλώνει μετανιωμένος που δεν άλλαξε το επιχειρηματικό του μοντέλο προτού να είναι πολύ αργά.
0



ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ
 ο Τζόνα Περέτι, ο C.E.O. του BuzzFeed, ανακοίνωσε ότι κλείνει το BuzzFeed News, πραγματοποίησε μια τηλε-συνάντηση με το προσωπικό του ιστότοπου. Το κλίμα ήταν ζοφερό. Ο Περέτι είχε ήδη στείλει στους παρευρισκόμενους ένα υπόμνημα στο οποίο αναγνώριζε τις κακές κινήσεις που είχαν οδηγήσει σ’ αυτή τη στιγμή. «Πήρα την απόφαση να υπερεπενδύσω στο BuzzFeed News επειδή αγαπώ τόσο πολύ τη δουλειά και την αποστολή του», είχε γράψει. «Αυτό με έκανε να αργήσω να αποδεχτώ ότι οι μεγάλες πλατφόρμες δεν θα παρείχαν τη διανομή ή την οικονομική υποστήριξη που απαιτείται για την δωρεάν δημοσιογραφία που είναι ειδικά φτιαγμένη για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Ένας υπάλληλος τον ρώτησε πότε έπρεπε να είχε κάνει τις απαραίτητες αλλαγές για να καταστήσει την εταιρεία κερδοφόρα. Πιθανότατα πέντε με επτά χρόνια νωρίτερα, απάντησε ο Περέτι.

Πίσω στο 2016, το BuzzFeed News βρισκόταν, φαινομενικά τουλάχιστον, στα ύψη. Υπό την ηγεσία του Μπεν Σμιθ, ενός πρώην αρθρογράφου του Politico, τον οποίο ο Περέτι είχε προσλάβει ως πρώτο αρχισυντάκτη της ειδησεογραφικής του επιχείρησης, ο ιστότοπος είχε ενταχθεί στις τάξεις των έγκριτων μέσων. Μπορεί να μην είχε το παραδοσιακό κύρος  οργανισμών όπως οι New York Times ή η Washington Post, αλλά οι δημοσιογράφοι του έβγαζαν καίριες πολιτικές ειδήσεις και έκαναν επίπονη ερευνητική δουλειά – είχε γραφεία στο εξωτερικό και συναγωνιζόταν ισάξια για τα κορυφαία δημοσιογραφικά βραβεία.

Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη νέα, αβέβαιη εποχή απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο, εύπορο κοινό εγκαταλείποντας την φιλοδοξία παροχής ποιοτικής ειδησεογραφίας ελεύθερα διαθέσιμης σε όλους, όπως επιχείρησε να κάνει το BuzzFeed News.

Στο παρασκήνιο, όμως, ο Σμιθ και ο Περέτι είχαν εμπλακεί σε «μια μακρά σειρά από διενέξεις σχετικά με ποιες ακριβώς θα έπρεπε να είναι οι πηγές των εσόδων», γράφει ο Σμιθ στο νέο του βιβλίο, "Traffic: Genius, Rivalry, and Delusion in the Billion-Dollar Race to Go Viral" [Traffic: Ιδιοφυία, Αντιπαλότητα και Ψευδαίσθηση στην Κούρσα Δισεκατομμυρίων για να γίνεις Viral]. Αντίθετα από τα sites μέσων με paywall όπως οι Times, το BuzzFeed News δημοσίευε τη δημοσιογραφία του δωρεάν, βοηθούμενο στη διανομή από πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter που σύντομα όμως θα άλλαζαν πλεύση.

Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News Facebook Twitter
Tο BuzzFeed News δημοσίευε τη δημοσιογραφία του δωρεάν, βοηθούμενο στη διανομή από πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter που σύντομα όμως θα άλλαζαν πλεύση.

Μέχρι τα μέσα του 2017, το Facebook και η Google είχαν σφίξει τον έλεγχό τους στη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά και το BuzzFeed έχασε τον ετήσιο στόχο των εσόδων του. Ο ιστότοπος απέλυσε περίπου εκατό υπαλλήλους. Ο Περέτι έγραψε τότε ένα μακροσκελές υπόμνημα στο οποίο ανέφερε: «Τα μέσα ενημέρωσης βρίσκονται σε κρίση. . . . Οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες επιτρέπουν εξατομικευμένες μιντιακές φούσκες που μας αφήνουν να ζούμε στον κόσμο μας, ενώ τα παραδοσιακά μέσα υιοθετούν συνδρομητικά μοντέλα που απευθύνονται σε εύπορους συνδρομητές, ενισχύοντας την υπάρχουσα κοσμοθεωρία των ελίτ». Εκ των υστέρων, ένα συνδρομητικό μοντέλο θα μπορούσε να είχε βοηθήσει στη διάσωση του BuzzFeed News.

Δεν συνέβη όμως κάτι τέτοιο. Τον Ιανουάριο του 2019, ο ιστότοπος απέλυσε περίπου διακόσια πενήντα άτομα. Τον επόμενο χρόνο χτύπησε η πανδημία και το Buzzfeed News έθεσε σε διαθεσιμότητα ένα μέρος του προσωπικού του στη Βρετανία. Στα τέλη του 2020, ο Περέτι εξαγόρασε τη HuffPost –  μια ιστοσελίδα της οποίας ήταν ο συνιδρυτής χρόνια νωρίτερα.

Πριν από λίγο καιρό, ο Περέτι διένειμε ένα ακόμη ‘προγνωστικό’ υπόμνημα σχετικά με το πού κατευθύνονται τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης. Οι αρχικές σελίδες όπως αυτή της HuffPost επιστρέφουν, έγραφε – οι χρήστες θέλουν να κρατήσουν τις ειδήσεις μακριά από τις ροές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και «οι μεγαλύτερες πλατφόρμες θα καθορίζονται όλο και περισσότερο από το πόσο διασκεδαστικές είναι για τους χρήστες τους». Προέβλεψε επίσης ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εξοντώσει την πλειοψηφία του στατικού περιεχομένου στο εγγύς μέλλον. Το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι εξατομικευμένο, διαδραστικό, δυναμικό και με ενσωματωμένη ‘νοημοσύνη’». Στην επικοινωνία που είχαμε, δήλωσε επίσης: «Πιστεύω ότι μπορεί κανείς να χτίσει μια καλή επιχείρηση σε αυτές τις κοινωνικές πλατφόρμες, θα πρέπει όμως το περιεχόμενο να είναι ψυχαγωγικό. Οι καταναλωτές θέλουν να γίνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  διασκεδαστικά ξανά».

Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως τα κέρδη έχουν και πάλι μεγάλη σημασία για τα media. Λίγο μετά το κλείσιμο του BuzzFeed News, το Vice, το FiveThirtyEight και το Insider ανακοίνωσαν σχέδια για μείωση του προσωπικού τους –  τα πιο πρόσφατα μόνο θύματα σε μια δραματική σειρά απολύσεων που συμβαίνει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης τους τελευταίους μήνες. Τη Δευτέρα, οι New York Times ανέφεραν ότι το Vice θα υποβάλλει σύντομα αίτηση πτώχευσης. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη νέα, αβέβαιη εποχή απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο, εύπορο κοινό εγκαταλείποντας την φιλοδοξία παροχής ποιοτικής ειδησεογραφίας ελεύθερα διαθέσιμης σε όλους, όπως επιχείρησε να κάνει το BuzzFeed News. Ο ίδιος ο Περέτι παραδέχτηκε την στρατηγική αποτυχία του φιλόδοξου μοντέλου του στο υπόμνημα με το οποίο ανακοίνωνε πριν από μερικές μέρες το οριστικό κλείσιμο του ειδησεογραφικού του site: «Μετανιώνω που δεν κράτησα την εταιρεία σε υψηλότερα πρότυπα κερδοφορίας».

Με στοιχεία από το The New Yorker

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς, μόνο και μόνο επειδή και η οικογένειά τους ήταν στην πολιτική»

LiFO politics / Στάθης Καλύβας: «Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς»

Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στην Οξφόρδη μιλά για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, την αναγκαιότητα για κριτική ικανότητα στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας που θα μας επιτρέψουν να αντισταθούμε στην ψηφιακή επέλαση.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Όχι άλλο Black Friday και γεμίσαμε μάγκες

Άλλο ένα podcast 3.0 / Όχι άλλο Black Friday, και γεμίσαμε μάγκες

Η Black Friday ξαναξέφυγε, οι «μάγκες» πολλαπλασιάζονται, τα παπούτσια που θες δεν υπάρχουν πουθενά, οι επισκέπτες έρχονται σπίτι με κεράσματα από τη γειτονιά σου και ένα silent restaurant καραδοκεί στη γωνία. Κι όλα αυτά τα ακούς χαλαρά με πιτζάμες στο δικό σου σπίτι.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Θέματα / «Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Αυτό το είδος σχολίου αποτελεί μέρος ενός διαχρονικού μοτίβου για τον πρόεδρο, η θητεία του οποίου έχει σημαδευτεί από επανειλημμένες προσπάθειες να προσβάλει και να εξευτελίσει γυναίκες δημοσιογράφους.
THE LIFO TEAM
Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Lifo Videos / Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Η Φωτεινή (Σβετλάνα), γνωστή σε όλους ως Fosbloque, δεν μιλά σαν άνθρωπος που κάνει «καριέρα στο ίντερνετ»· μιλά σαν κάποια που έφτιαξε από το μηδέν μια ζωή που χωράει την ταυτότητά της, την καταγωγή της, τις ανασφάλειες, την ασθένεια, την υψηλή πίεση του YouTube και τη δημιουργικότητα που, όπως λέει, «της έσωσε τον ψυχισμό».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το κλίμα της Αθήνας αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

H κατάσταση των πραγμάτων / Το κλίμα αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

Η κλιματική ταυτότητα της Aθήνας αλλάζει δραματικά και τα σημάδια είναι πλέον ορατά. Οι καλοκαιρινές νύχτες δεν προσφέρουν πια ανακούφιση, η ορατότητα έχει μειωθεί εντυπωσιακά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα εντείνονται. Τι αποκαλύπτει το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για την πραγματική έκταση των κλιματικών αλλαγών;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Ζούμε, ρε! / Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Μπορούν τα ανάπηρα άτομα να είναι εθελοντές; Έχουν οι αντίστοιχες οργανώσεις τη γνώση να τα εντάξουν ισότιμα; Και γιατί η αναπηρία στην τρίτη ηλικία παραμένει τόσο αόρατη;
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Ψυχή & Σώμα / Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Τα παιδιά στην Ελλάδα ξεκινούν να πίνουν από τα 11 ή τα 13, ενώ ένας στους πέντε εφήβους μεθάει πάνω από τρεις φορές τον χρόνο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν τη νέα, ανησυχητική κανονικότητα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Άλλο ένα podcast 3.0 / Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Εφιαλτικό 12ωρο χωρίς κινητό, εξτρίμ αφηρημάδα, ένα οδόφραγμα που δεν είδαμε ποτέ να έρχεται, crypto που ποτέ δεν αγοράστηκε και τεχνητή νοημοσύνη που μαθαίνει τις απιστίες σου πριν από σένα. Ναι, όλα αυτά είναι στο ίδιο επεισόδιο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Πώς ζούμε σήμερα στην τουριστική Αθήνα του Airbnb;

Άκου την επιστήμη / Συνηθίσαμε τελικά να ζούμε σαν τουρίστες στην πόλη μας;

Τι αποκαλύπτει για εμάς η σημερινή Αθήνα; Από τα ινσταγκραμικά διαμερίσματα μέχρι την ομογενοποιημένη αισθητική που φέρνει ο παγκόσμιος τουρισμός, οι πόλεις μεταμορφώνονται ασταμάτητα. Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ Εμμανουήλ Σταυρακάκης περιγράφει τον τρόπο που ζούμε σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ