Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News

Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News Facebook Twitter
Ο C.E.O. του BuzzFeed Τζόνα Περέτι δηλώνει μετανιωμένος που δεν άλλαξε το επιχειρηματικό του μοντέλο προτού να είναι πολύ αργά.
0



ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ
 ο Τζόνα Περέτι, ο C.E.O. του BuzzFeed, ανακοίνωσε ότι κλείνει το BuzzFeed News, πραγματοποίησε μια τηλε-συνάντηση με το προσωπικό του ιστότοπου. Το κλίμα ήταν ζοφερό. Ο Περέτι είχε ήδη στείλει στους παρευρισκόμενους ένα υπόμνημα στο οποίο αναγνώριζε τις κακές κινήσεις που είχαν οδηγήσει σ’ αυτή τη στιγμή. «Πήρα την απόφαση να υπερεπενδύσω στο BuzzFeed News επειδή αγαπώ τόσο πολύ τη δουλειά και την αποστολή του», είχε γράψει. «Αυτό με έκανε να αργήσω να αποδεχτώ ότι οι μεγάλες πλατφόρμες δεν θα παρείχαν τη διανομή ή την οικονομική υποστήριξη που απαιτείται για την δωρεάν δημοσιογραφία που είναι ειδικά φτιαγμένη για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Ένας υπάλληλος τον ρώτησε πότε έπρεπε να είχε κάνει τις απαραίτητες αλλαγές για να καταστήσει την εταιρεία κερδοφόρα. Πιθανότατα πέντε με επτά χρόνια νωρίτερα, απάντησε ο Περέτι.

Πίσω στο 2016, το BuzzFeed News βρισκόταν, φαινομενικά τουλάχιστον, στα ύψη. Υπό την ηγεσία του Μπεν Σμιθ, ενός πρώην αρθρογράφου του Politico, τον οποίο ο Περέτι είχε προσλάβει ως πρώτο αρχισυντάκτη της ειδησεογραφικής του επιχείρησης, ο ιστότοπος είχε ενταχθεί στις τάξεις των έγκριτων μέσων. Μπορεί να μην είχε το παραδοσιακό κύρος  οργανισμών όπως οι New York Times ή η Washington Post, αλλά οι δημοσιογράφοι του έβγαζαν καίριες πολιτικές ειδήσεις και έκαναν επίπονη ερευνητική δουλειά – είχε γραφεία στο εξωτερικό και συναγωνιζόταν ισάξια για τα κορυφαία δημοσιογραφικά βραβεία.

Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη νέα, αβέβαιη εποχή απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο, εύπορο κοινό εγκαταλείποντας την φιλοδοξία παροχής ποιοτικής ειδησεογραφίας ελεύθερα διαθέσιμης σε όλους, όπως επιχείρησε να κάνει το BuzzFeed News.

Στο παρασκήνιο, όμως, ο Σμιθ και ο Περέτι είχαν εμπλακεί σε «μια μακρά σειρά από διενέξεις σχετικά με ποιες ακριβώς θα έπρεπε να είναι οι πηγές των εσόδων», γράφει ο Σμιθ στο νέο του βιβλίο, "Traffic: Genius, Rivalry, and Delusion in the Billion-Dollar Race to Go Viral" [Traffic: Ιδιοφυία, Αντιπαλότητα και Ψευδαίσθηση στην Κούρσα Δισεκατομμυρίων για να γίνεις Viral]. Αντίθετα από τα sites μέσων με paywall όπως οι Times, το BuzzFeed News δημοσίευε τη δημοσιογραφία του δωρεάν, βοηθούμενο στη διανομή από πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter που σύντομα όμως θα άλλαζαν πλεύση.

Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News Facebook Twitter
Tο BuzzFeed News δημοσίευε τη δημοσιογραφία του δωρεάν, βοηθούμενο στη διανομή από πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter που σύντομα όμως θα άλλαζαν πλεύση.

Μέχρι τα μέσα του 2017, το Facebook και η Google είχαν σφίξει τον έλεγχό τους στη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά και το BuzzFeed έχασε τον ετήσιο στόχο των εσόδων του. Ο ιστότοπος απέλυσε περίπου εκατό υπαλλήλους. Ο Περέτι έγραψε τότε ένα μακροσκελές υπόμνημα στο οποίο ανέφερε: «Τα μέσα ενημέρωσης βρίσκονται σε κρίση. . . . Οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες επιτρέπουν εξατομικευμένες μιντιακές φούσκες που μας αφήνουν να ζούμε στον κόσμο μας, ενώ τα παραδοσιακά μέσα υιοθετούν συνδρομητικά μοντέλα που απευθύνονται σε εύπορους συνδρομητές, ενισχύοντας την υπάρχουσα κοσμοθεωρία των ελίτ». Εκ των υστέρων, ένα συνδρομητικό μοντέλο θα μπορούσε να είχε βοηθήσει στη διάσωση του BuzzFeed News.

Δεν συνέβη όμως κάτι τέτοιο. Τον Ιανουάριο του 2019, ο ιστότοπος απέλυσε περίπου διακόσια πενήντα άτομα. Τον επόμενο χρόνο χτύπησε η πανδημία και το Buzzfeed News έθεσε σε διαθεσιμότητα ένα μέρος του προσωπικού του στη Βρετανία. Στα τέλη του 2020, ο Περέτι εξαγόρασε τη HuffPost –  μια ιστοσελίδα της οποίας ήταν ο συνιδρυτής χρόνια νωρίτερα.

Πριν από λίγο καιρό, ο Περέτι διένειμε ένα ακόμη ‘προγνωστικό’ υπόμνημα σχετικά με το πού κατευθύνονται τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης. Οι αρχικές σελίδες όπως αυτή της HuffPost επιστρέφουν, έγραφε – οι χρήστες θέλουν να κρατήσουν τις ειδήσεις μακριά από τις ροές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και «οι μεγαλύτερες πλατφόρμες θα καθορίζονται όλο και περισσότερο από το πόσο διασκεδαστικές είναι για τους χρήστες τους». Προέβλεψε επίσης ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εξοντώσει την πλειοψηφία του στατικού περιεχομένου στο εγγύς μέλλον. Το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι εξατομικευμένο, διαδραστικό, δυναμικό και με ενσωματωμένη ‘νοημοσύνη’». Στην επικοινωνία που είχαμε, δήλωσε επίσης: «Πιστεύω ότι μπορεί κανείς να χτίσει μια καλή επιχείρηση σε αυτές τις κοινωνικές πλατφόρμες, θα πρέπει όμως το περιεχόμενο να είναι ψυχαγωγικό. Οι καταναλωτές θέλουν να γίνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  διασκεδαστικά ξανά».

Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως τα κέρδη έχουν και πάλι μεγάλη σημασία για τα media. Λίγο μετά το κλείσιμο του BuzzFeed News, το Vice, το FiveThirtyEight και το Insider ανακοίνωσαν σχέδια για μείωση του προσωπικού τους –  τα πιο πρόσφατα μόνο θύματα σε μια δραματική σειρά απολύσεων που συμβαίνει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης τους τελευταίους μήνες. Τη Δευτέρα, οι New York Times ανέφεραν ότι το Vice θα υποβάλλει σύντομα αίτηση πτώχευσης. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη νέα, αβέβαιη εποχή απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο, εύπορο κοινό εγκαταλείποντας την φιλοδοξία παροχής ποιοτικής ειδησεογραφίας ελεύθερα διαθέσιμης σε όλους, όπως επιχείρησε να κάνει το BuzzFeed News. Ο ίδιος ο Περέτι παραδέχτηκε την στρατηγική αποτυχία του φιλόδοξου μοντέλου του στο υπόμνημα με το οποίο ανακοίνωνε πριν από μερικές μέρες το οριστικό κλείσιμο του ειδησεογραφικού του site: «Μετανιώνω που δεν κράτησα την εταιρεία σε υψηλότερα πρότυπα κερδοφορίας».

Με στοιχεία από το The New Yorker

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ