Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΑΘΗΝΑ

Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία

Η κατοικία του ιστορικού εκδότη Νάσου Μπότση μετατρέπεται σε χώρο για πολιτιστικές χρήσεις

Στο ανηφορικό δρομάκι της οδού Σαπφούς στα όρια Πολιτείας - Νέας Ερυθραίας δεσπόζει η επιβλητική βίλα Μπότση. Για περίπου σαράντα χρόνια η ιστορική κατοικία παρέμενε σε κατάσταση παρακμής και εγκατάλειψης. Από το 2017 ξεκίνησαν οι εργασίες ανακαίνισης και πλέον είναι έτοιμη να ανοίξει και πάλι για το κοινό.


Στην είσοδο μας υποδέχεται η Εύη Κούτση, πρόεδρος του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας (ΚΕΜΜΕ), στο οποίο ανήκει η παλιά μόνιμη κατοικία του γνωστού ιδρυτή εφημερίδων, όπως η «Ακρόπολη» και η «Απογευματινή», αλλά και περιοδικών. Αποτελεί έργο του σημαντικού αρχιτέκτονα Ιάσονα Ρίζου.


Ο Νάσος Μπότσης, με τη διαθήκη του, στις 5 Απριλίου του 1979 αφιέρωσε την περιουσία του στη δημιουργία ενός Ιδρύματος Προαγωγής της Δημοσιογραφίας. Τη βίλα αποφάσισε να τη χαρίσει στο υπουργείο Εξωτερικών ώστε να χρησιμοποιηθεί ως κατοικία επισήμων, αρχηγών κρατών και πρωθυπουργών.

 

Ήταν ένας χώρος αποθήκης, και μάλιστα εντελώς άτακτης, και τώρα μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού με κύρια χρήση του ως Μουσείου Μικρασιατικού Πολιτισμού.


Όμως με απόφαση του Εφετείου Αθηνών η χρήση άλλαξε, διότι το οίκημα δεν πληρούσε τους όρους ασφαλείας για τις προσωπικότητες και παραχωρήθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού.

 

Μάλιστα, όπως μας λέει η κ. Κούτση, σε αυτό συντέλεσε μια ληστεία που έγινε στο σπίτι από τη γυάλινη οροφή, κατά τη διάρκεια της οποίας πολλά από τα προσωπικά αντικείμενα του γνωστού εκδότη εκλάπησαν.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Στη συνέχεια, στη βίλα μεταστεγάστηκε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, εξού και οι τυπογραφικές μηχανές στον κήπο, αλλά μετά τη μεταφορά του στην περιοχή της Πλάκας η εμβληματική κατοικία παραχωρήθηκε στον τότε δήμο Νέας Ερυθραίας με υπουργική απόφαση, έπειτα από σχετικό αίτημα της τότε δημάρχου Β. Ταμβάκη.


Σύμφωνα με την απόφαση εκείνη, η χρήση της αφορά τη λειτουργία Κέντρου Μικρασιατικού Πολιτισμού, π.χ. με εκθέσεις, μουσείου ή του Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στις 14/3/17 το οίκημα ανέλαβε το ΚΕΜΜΕ του καλλικρατικού δήμου της Κηφισιάς.

 

«Μετά την πλήρη ανακαίνιση του κτιρίου, η οποία έγινε με σεβασμό στη μνήμη του δωρητή Αθανασίου Μπότση, η βίλα είναι έτοιμη να επιτελέσει τους σκοπούς της», δηλώνει η κ. Κούτση και συμπληρώνει: «Για μεγάλο χρονικό διάστημα παρέμεινε κλειστή και είχε μετατραπεί σε αποθήκη. Όπως βλέπετε τώρα, ο χώρος ανακαινίστηκε και θυμίζει τις παλιές, ένδοξες εποχές. Με ιδιαίτερη χαρά θα τηρήσουμε τον σκοπό της δωρεάς, να γίνει Κέντρο Μικρασιατικού Πολιτισμού, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει και με άλλες πολιτιστικές χρήσεις».

 

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κηφισιάς, Γιώργος Θωμάκος, αναφέρει στη LiFO: «Ήταν ένας χώρος αποθήκης, και μάλιστα εντελώς άτακτης, και τώρα μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού με κύρια χρήση του ως Μουσείου Μικρασιατικού Πολιτισμού.

 

Μία από τις σημαντικότατες συνέπειες της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας είναι η εγκατάλειψη ιδιωτικών και δημόσιων ακινήτων. Ο δήμος Κηφισιάς τα τελευταία πέντε χρόνια μετέτρεψε σε λειτουργικούς εγκαταλελειμμένους επί δεκαετίες τέτοιους χώρους, όπως ο Νάρκισσος στην Εκάλη, η βίλα Μπότση στη Νέα Ερυθραία, η βίλα Μιχλ στην Κάτω Κηφισιά, η Αλάσκα στο Κεφαλάρι καθώς και το Α' Κτίριο του ΟΑΕΔ στην Τατοΐου».

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Αξίζει να σημειωθεί ότι η θρυλική κατοικία που χτίστηκε τη δεκαετία του '70 φιλοξένησε στους χώρους της τις μεγαλύτερες προσωπικότητες των τεχνών, των γραμμάτων και της πολιτικής. Το συγκεκριμένο ακίνητο, συνολικής δόμησης 1.500 τ.μ., αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και πρώτο όροφο, ενώ η συνολική οικοπεδική του επιφάνεια ξεπερνά τα 2.100 τ.μ.


Στην ξενάγηση που ανέλαβε να μας κάνει η πρόεδρος του ΚΕΜΜΕ μας εξηγεί ότι η ανακαίνιση δεν ήταν εύκολο έργο, αφού προηγουμένως είχε χρησιμοποιηθεί ως αποθήκη δημοτικών ποδηλάτων και χώρος όπου αποθηκεύονταν αρχεία και βιβλία του δήμου μέσα σε σακούλες απορριμμάτων και χαρτόκουτα, κάλπες και παραβάν αλλά και παλιά έπιπλα και γραφεία.


Για την εποχή της η βίλα είχε δομηθεί σε σχέδια που στόχευαν σε έναν πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό ρυθμό, επενδύοντας σε μια ιδιαίτερη λειτουργικότητα με κύρια χαρακτηριστικά τη λιτότητα, τη σημασία στη λεπτομέρεια και στην ποιότητα, τη διαχρονικότητα και την αναβάθμιση του περιβάλλοντα χώρου.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ακόμη και σήμερα το δαιδαλώδες οίκημα εντυπωσιάζει με τα πολυάριθμα μπάνια, τα σαλόνια και τα δεκάδες δωμάτιά του. Στο υπόγειο συναντάμε το χολ, δύο κρεβατοκάμαρες, ένα άλλο δωμάτιο που λειτουργούσε ως γυμναστήριο, καθώς και τον μεγάλο διάδρομο που οδηγεί στην ταβέρνα με τα κελάρια που χρησιμοποιούνταν για ψυχαγωγικούς σκοπούς.

 

Στο ισόγειο βλέπουμε σήμερα το μεγάλο σαλόνι που έχει μετατραπεί σε χώρο ομιλιών, το Καφέ Δωμάτιο με το τζάκι και τις πολυάριθμες εγκυκλοπαίδειες ,καθώς και την τεράστια κουζίνα με τις δύο εισόδους.


Στον πρώτο όροφο, πριν φτάσουμε στο δωμάτιο του εκδότη Νάσου Μπότση, προσπερνάμε ένα ακόμη δωμάτιο, την γκαρνταρόμπα του, πολλά μικρά δωμάτια που χρησίμευαν ως λινοθήκες, ενώ δίπλα στην κρεβατοκάμαρά του έχει ανακαινιστεί το πολλών τετραγωνικών μπάνιο του, στο οποίο υπήρχε μαρμάρινη εσωτερική μπανιέρα με γειτονικό μικρό εσωτερικό κήπο και αεραγωγό.


Στο γιγαντιαίο μπαλκόνι η θέα προς την Αττική είναι εντυπωσιακή, ενώ ο κήπος και η κλειστή πισίνα θυμίζουν το παρελθόν της βίλας. Ο ίδιος την είχε παραχωρήσει προκειμένου να πραγματοποιηθούν τα γυρίσματα της ελληνικής ταινίας «Η Ψεύτρα» με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αφού είναι πλέον γνωστό το ειδύλλιο ανάμεσα στον ιδρυτή της «Απογευματινής» και τη γνωστή ηθοποιό.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα εγκαίνια της ανακαινισμένης βίλας Μπότση στη Νέα Ερυθραία θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 6 Απριλίου, στις 18:30, στον χώρο της βίλας (Σαπφούς 3-5, Πολιτεία - Νέα Ερυθραία).

 

Δημοσιογράφος. Σπούδασε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Πάντειου Πανεπιστήμιου ([email protected])

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

9 θρυλικά κτίρια της Αθήνας που δεν υπάρχουν πια
Εκεί που τώρα βρίσκονται μεγάλες πολυκατοικίες, παλιότερα στεγάζονταν μερικά από τα πιο όμορφα νεοκλασικά της πόλης
Πέντε ιστορικές κατοικίες της Αθήνας παραδομένες στη φθορά του χρόνου
Ξανά στην επικαιρότητα το ακανθώδες ζήτημα των εγκαταλελειμμένων κτιρίων.
Στα άδυτα του Δημαρχείου της Αθήνας
Εκτός από τις αίθουσες των υπηρεσιών του ληξιαρχείου, του δημοτολογίου και του χώρου όπου τελούνται οι πολιτικοί γάμοι, ελάχιστοι Αθηναίοι πολίτες γνωρίζουν πώς είναι οι υπόλοιποι εσωτερικοί χώροι σε ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια της πόλης.
31 βιβλιοθήκες που αξίζει να επισκεφθείς στην Αθήνα
Ένας οδηγός με τους σημαντικότερους τόπους μελέτης της πόλης, τα ωράρια λειτουργίας τους και όλες τις χρήσιμες σχετικές πληροφορίες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

20 λόγοι που αγαπάμε το Κουκάκι!
Κάθε γωνιά της πιο hot περιοχής της Αθήνας κρύβει από μια έκπληξη για τον καθένα
Βαδίζω και παραμιλώ: Πώς τα κινητά αλλάζουν τον τρόπο που κινούμαστε στην πόλη
Από την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου χώρου ως τα τροχαία ατυχήματα
Επιστροφή στη μεγάλη πόλη
Τον Σεπτέμβρη οι δρόμοι της Αθήνας ξαναζωντανεύουν. Όλοι, ή σχεδόν όλοι, έχουν γυρίσει από τα εξοχικά, έχουν επιστρέψει απ’ τα νησιά, και οι μέρες που περνούσαν σε κάποια παραλία φαντάζουν πια σαν μια μακρινή ανάμνηση.
Παραλία: το κοινό μας οικόπεδο
Μια ωδή στον χώρο που μας θυμίζει όσα σημάδεψαν την ατομική και συλλογική μας ταυτότητα.
Το καφενεδάκι που ήταν κάποτε στο χωματόδρομο του Ηρωδείου
Ο Πικιώνης δεν έχει διαμορφώσει ακόμη τα πλακόστρωτα και διακρίνεται ένας φανοστάτης γκαζιού.
9 θρυλικά κτίρια της Αθήνας που δεν υπάρχουν πια
Εκεί που τώρα βρίσκονται μεγάλες πολυκατοικίες, παλιότερα στεγάζονταν μερικά από τα πιο όμορφα νεοκλασικά της πόλης
Φτιάχνοντας σανίδες για σερφ μέσα σε ένα γκαράζ πολυκατοικίας στην Καλλιθέα
Ο Ηλίας Αντωνόπουλος, σέρφερ και ο ίδιος, δημιουργεί μοναδικές σανίδες του σερφ και ονειρεύεται να εκπαιδεύσει την επόμενη γενιά Ελλήνων πρωταθλητών
Η Αρπαγή της Ευρώπης σε ένα ταβάνι της οδού Κολοκοτρώνη
Σε ένα παλιό νεοκλασικό στην οδό Κολοκοτρώνη βρίσκεται ένα πιστό αντίγραφο της Αρπαγής της Ευρώπης του Μπουσέ από το 1800!
Η ολική μεταμόρφωση της αθηναϊκής Ριβιέρας
Αξιοποιήσεις εκτάσεων, κτιρίων και περιοχών, στρατηγικές παρεμβάσεις και επενδυτικά σχέδια δίνουν νέα πνοή στο παραλιακό μέτωπο.
Φεγγαρόλουστη Ακρόπολη
Φωτ. Σπ. Στάβερης
Γιατί χάθηκαν τ' αστέρια από τον ουρανό της Aθήνας;
Πώς κατέληξε η πόλη μας να κατέχει τα πρωτεία στην φωτορρύπανση; Επιστήμονες και ειδικοί εξηγούν στη LIFO.
Η μόνη των Αθηνών Παναγία
Η Μαρίλη Μαργωμένου περιπλανάται στην άδεια Αθήνα του Δεκαπενταύγουστου.
Η Υπόγεια Αθήνα: η αθέατη (και αληθινή) πόλη κάτω απ’ την πόλη
Ένα απέραντο δίκτυο από στοές, σήραγγες, καταφύγια, και το ρέμα του Ιλισού δημιουργούν έναν ολόκληρο κόσμο στο υπέδαφος του κέντρου της Αθήνας που συνδεόταν πάντα με ιστορίες, μύθους και αστικούς θρύλους
Η Γλυφάδα της νιότης μου: 9 Αθηναίοι θυμούνται
Η Γλυφάδα όπως τη γνώρισαν και την αγάπησαν 9 Αθηναίοι που έζησαν εκεί (και κάποιοι ζουν ακόμα) τα καλύτερά τους χρόνια
Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ
Αυτοψία σε μερικά από τα πιο βρόμικα σημεία του εμπορικού τριγώνου
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar Γράφων 5.4.2019 | 11:35
Η απόφαση του Εφετείου που άλλαξε τη χρήση του κληροδοτήματος είναι οδηγός και για το Πολυτεχνείο.

Όταν ο σκοπός ενός κληροδοτήματος έχει καταστεί ανέφικτος, ανήθικος κτλ η Δικαιοσύνη μπορεί να παρέμβει. Στο Πολυτεχνείο μπορεί να γίνει η φυσική επέκταση του Μουσείου. Υπάρχει και το Ακροπόλ Παλάς απέναντι στο οποίο μπορούν να στεγαστούν λοιπές υπηρεσίες ή περιοδικές εκθέσεις. Και στην Τοσίτσα τα πούλμαν.

Στα χρόνια της ακμής υπήρχε το πλάνο για υπόγεια ένωση Μουσείου - Ακροπόλ Παλάς. Θα το έφτιαχνε η κατασκευαστική του Μπατατούδη. Μετά πτώχευσε ο Μπατατούδης. Μετά η Ελλάδα.

Το όραμα ενίοτε όμως είναι πιο αναγκαίο από τα χρήματα. Όπου υπάρχει στασιμότητα είναι είτε προϊόν φόβου είτε συμφερόντων. Ή και τα δύο.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή