ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ αυτοκινήτων επενδύουν τεράστια ποσά στην εξέλιξη αποδοτικότερων και οικονομικότερων κινητήρων, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικοί αλλά και για να αποφύγουν τα δρακόντεια πρόστιμα για παραβίαση των αυστηρών ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, ο μέσος οδηγός μπορεί να κάνει από μόνος του θαύματα και να μειώσει έως 20% τη μέση κατανάλωση καυσίμου του Ι.Χ. του, τηρώντας τους εξής δέκα βασικούς κανόνες. Και μην ξεχνάμε ότι κάτι τέτοιο έχει θετικό αντίχτυπο στον προσωπικό μας προϋπολογισμό αλλά και στο περιβάλλον.

 

1.

Προσαρμόζουμε τον τρόπο οδήγησης

 

Aποφεύγουμε τις απότομες επιταχύνσεις και ανεβάζουμε νωρίς σχέση στο σασμάν (π.χ. από δευτέρα σε τρίτη) μεταξύ 2.000 και 2.500 σ.α.λ. για να εκμεταλλευτούμε ιδανικά τη ροπή του κινητήρα μας. Αντίστοιχα, κατεβάζουμε ταχύτητα, αφού πέσουν οι στροφές του κινητήρα σε επίπεδα όπου βλέπουμε ότι αρχίζει να μην «τραβάει».

 

2.

Βλέπουμε πέρα από τη μύτη μας

 

Κάθε φρενάρισμα ισοδυναμεί με σπατάλη ενέργειας, οπότε επιδιώκουμε να επιβραδύνουμε όσο γίνεται περισσότερο και συχνότερα με τον κινητήρα. Όταν πλησιάζουμε, λοιπόν, σε κόκκινα φανάρια, δεν βάζουμε νεκρά αλλά αφήνουμε σχέση στο κιβώτιο, επειδή σε αυτή την περίπτωση το αυτοκίνητο κυλάει χωρίς να καταναλώνει καθόλου καύσιμα. Επίσης, αφήνουμε έγκαιρα το πόδι από το γκάζι όταν βλέπουμε ότι σε μερικές εκατοντάδες μέτρα μειώνεται το όριο ταχύτητας ή ότι πλησιάζουμε σε κατοικημένη περιοχή. Σε τέτοιες περιπτώσεις αφήνουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει ήρεμα, όχι με νεκρά αλλά με ταχύτητα στο σασμάν. Έτσι, δεν θα υποχρεωθούμε να φρενάρουμε λίγο αργότερα.

 

3.

Αποφεύγουμε τις σύντομες διαδρομές

 

Ο κινητήρας καταναλώνει περισσότερα καύσιμα όταν είναι κρύος και μέχρι να πιάσει την ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας. Επιλέγουμε, λοιπόν, να κάνουμε τις σύντομες διαδρομές με ποδήλατο ή με τα πόδια, που είναι και καλύτερο για την υγεία μας. Εξάλλου, μια πρακτική λύση είναι το «πάντρεμα» πολλών μικρών διαδρομών σε μία, αντί των συχνών πηγαινέλα.

 

4.

Σβήνουμε το μοτέρ στις στάσεις

 

Ακόμα και στο ρελαντί ένας κινητήρας καταναλώνει περίπου 0,5-1 λίτρο καυσίμου ανά ώρα. Γι’ αυτό συμφέρει την τσέπη και το περιβάλλον να σβήνουμε τον κινητήρα, αν η εκτιμώμενη στάση πρόκειται να διαρκέσει πάνω από 20 δευτερόλεπτα. Αν το αυτοκίνητό μας δεν διαθέτει σύστημα Start and Stop, μπορούμε να σβήνουμε άφοβα μόνοι μας τον κινητήρα, καθώς η μίζα και η μπαταρία δεν φθείρονται από αυτή την επαναλαμβανόμενη ενέργεια.

 

5.

Με μέτρο το air-condition

 

Ένα σύγχρονο αυτοκίνητο διαθέτει πολλές συσκευές που καταναλώνουν ενέργεια, άρα και καύσιμα. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει το σύστημα κλιματισμού, το οποίο χρησιμοποιείται πολύ συχνά στη χώρα μας λόγω των κλιματικών συνθηκών, αλλά μπορεί να αυξήσει τη μέση κατανάλωση καυσίμου ενός Ι.Χ. από 0,3 έως 1,5 λίτρα ανά 100 χλμ. Άρα, χρειάζεται μια λογική χρήση για περιορισμένα διαστήματα, δηλαδή όσο να νιώθουμε άνετα μέσα στο αυτοκίνητό μας, χωρίς να ξεπαγιάζουμε. Προσοχή! Τα ανοιχτά παράθυρα προσφέρονται ως εναλλακτική του air-condition μόνο όταν κινούμαστε αργά εντός πόλης, γιατί στις υψηλές ταχύτητες επηρεάζουν αρνητικά την αεροδυναμική του οχήματος και αυξάνουν την κατανάλωση. Επίσης, δεν κλείνουμε ποτέ συστήματα ασφάλειας του αυτοκινήτου μας, π.χ. το θερμαινόμενο παρμπρίζ ή τους υαλοκαθαριστήρες, μόνο και μόνο για να κάνουμε οικονομία στα καύσιμα.

 

6.

Αφαιρούμε το περιττό βάρος

 

Kάθε αντικείμενο που καλείται να μεταφέρει το αυτοκίνητό μας κοστίζει βενζίνη, πετρέλαιο ή ηλεκτρική ενέργεια. Εκτιμάται ότι 100 κιλά επιπρόσθετου βάρους αντιστοιχούν σε αύξηση της κατανάλωσης κατά 0,3 λίτρα ανά 100 χλμ. Ιδιαιτέρως επιβαρυντικά λειτουργούν τα επιπλέον κιλά στην πόλη λόγω των συχνών επιταχύνσεων και επιβραδύνσεων. Αφαιρούμε, λοιπόν, από το πορτμπαγκάζ και τον θάλαμο επιβατών οτιδήποτε δεν χρειαζόμαστε, ενώ αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο για τις σχάρες και τις μπαγκαζιέρες οροφής που επηρεάζουν την αεροδυναμική του αμαξώματος και ανεβάζουν κατακόρυφα την κατανάλωση αλλά και τους θορύβους.

 

7.

Επιλέγουμε «πράσινα» ελαστικά

 

Η επίδραση των ελαστικών στην κατανάλωση ενός οχήματος είναι σημαντική και είναι σε άμεση συνάρτηση με την αντίσταση κύλισής τους στον δρόμο. Με ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης μπορούμε να εξοικονομήσουμε έως 0,5 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. διαδρομής. Άρα, συνήθως συμφέρει να αγοράσουμε τέτοια ελαστικά, ακόμη και αν κοστίζουν ακριβότερα, επειδή αποσβένουν μακροπρόθεσμα το επιπρόσθετο κόστος αγοράς τους.

 

8.

Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών

 

Ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών συνιστάται κάθε δύο με τρεις εβδομάδες. Ελέγχουμε τακτικά την πίεση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας επειδή, αν είναι χαμηλότερη από την προβλεπόμενη, αυξάνεται η αντίσταση κύλισης και κατά συνέπεια η κατανάλωση καυσίμου. Για μεγαλύτερη οικονομία, μπορούμε να επιλέξουμε στις περισσότερες περιπτώσεις μια ελαφρώς αυξημένη πίεση από την επίσημη εργοστασιακή.

 

9.

Δεν αμελούμε τα σέρβις

 

Η συντήρηση του αυτοκινήτου πρέπει να πραγματοποιείται τακτικά και σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή, καθώς στο πλαίσιο του σέρβις γίνονται αλλαγές φίλτρων και άλλων εξαρτημάτων που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου. Σημαντική είναι και η έγκαιρη αλλαγή λαδιών, που οφείλουν να πληρούν τις εργοστασιακές προδιαγραφές.

 

10.

Σεμινάρια οικονομικής οδήγησης

 

Λάβετε μέρος σε ειδικά σεμινάρια ασφαλούς, αμυντικής αλλά και οικονομικής οδήγησης που πραγματοποιούνται σε εξειδικευμένες σχολές από διαπιστευμένους εκπαιδευτές. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες επενδύσεις που μπορείτε να κάνετε για τη ζωή σας, την τσέπη σας και το περιβάλλον.