ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ δεκαετίας του '70 η τότε ΕΟΚ και νυν Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να επιβάλει τον υποχρεωτικό εφοδιασμό όλων των καινούργιων αυτοκινήτων με ζώνες ασφαλείας. Αυτό που ακούγεται σήμερα ως αυτονόητο και απαραίτητο, πολεμήθηκε τότε με σφοδρότητα από το λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας που αμφισβήτησε τη χρησιμότητα των ζωνών ασφαλείας, μιλώντας για περιορισμό των ατομικών ελευθεριών.

 

Παρά τις έντονες αντιρρήσεις, η πρόταση πέρασε και από τα μέσα της δεκαετίας του '80 είναι υποχρεωτική η χρήση της ζώνης ασφαλείας μέσα στο αυτοκίνητο, πράγμα που έχει σώσει –σύμφωνα με διεθνείς έρευνες– τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων Ευρωπαίων πολιτών μέχρι σήμερα.

 

Αυτό που συνέβη στο παρελθόν με τις ζώνες ασφαλείας είναι πολύ πιθανόν να το βιώσουμε και τώρα με το σύστημα Intelligent Speed Assistance (ISA), που προβλέπεται να τοποθετείται από το 2022 σε όλα τα νέα μοντέλα τα οποία θα λανσαριστούν στην ευρωπαϊκή αγορά και από το 2024 σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο που θα ταξινομείται στην ΕΕ.

 

Κατά τις πιλοτικές δοκιμές του ISA αποδείχθηκε ως αποτελεσματικότερη η λύση της μείωσης της ιπποδύναμης του μοτέρ, ενώ, αντίθετα, σχεδόν κανένας οδηγός δεν πτοήθηκε από τις οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις προκειμένου να πάει πιο αργά και να μην αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα.

 

Πρόκειται για μία ειλημμένη απόφαση, η οποία θα τεθεί σε ισχύ στις 6 Ιουλίου του επόμενου έτους, ωστόσο προς το παρόν δίνεται μία μεγάλη μάχη παρασκηνίων σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και παρέμβασης του συγκεκριμένου περιοριστή ταχύτητας.

 

Το ΙSA αναγνωρίζει με κάμερες και με στοιχεία του συστήματος πλοήγησης τις πινακίδες με τα όρια ταχύτητας και μόλις διαπιστώσει την παραβίασή τους, ενημερώνει άμεσα τον οδηγό. Όλα αυτά ακούγονται απλά, ωστόσο η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία –δηλαδή τρεις κορυφαίες ευρωπαϊκές χώρες– επιδιώκουν να περιορίζεται η παρέμβαση του Intelligent Speed Assistance σε μία φωτεινή ένδειξη για την προειδοποίηση του οδηγού, η οποία μάλιστα θα μπορεί να απενεργοποιηθεί πατώντας τον σχετικό διακόπτη.

 

σύστημα ISA 
To σύστημα ISA θα τοποθετηθεί από το 2022 στα μοντέλα νέας γενιάς και από το 2024 σε κάθε καινούργιο όχημα.

 

Το ευρωπαϊκό συμβούλιο οδικής ασφάλειας ETSC θεωρεί όμως ότι κάτι τέτοιο θα είχε καταστροφικές συνέπειες και απευθύνθηκε με επιστολή του στους υπουργούς Συγκοινωνιών των κρατών-μελών της ΕΕ ζητώντας αυστηρές προδιαγραφές και δυνατότητες παρέμβασης του ISA στη λειτουργία του αυτοκινήτου. Προτείνει, λοιπόν, μόλις παραβιάζεται το ισχύον όριο ταχύτητας να αυξάνεται αυτόματα η αντίσταση του πεντάλ του γκαζιού στην πίεση του ποδιού του οδηγού ή να μειώνεται η απόδοση του κινητήρα.

 

Κατά τις πιλοτικές δοκιμές του ISA αποδείχθηκε ως αποτελεσματικότερη η λύση της μείωσης της ιπποδύναμης του μοτέρ, ενώ, αντίθετα, σχεδόν κανένας οδηγός δεν πτοήθηκε από τις οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις προκειμένου να πάει πιο αργά και να μην αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα. Να σημειώσουμε ότι το συγκεκριμένο σύστημα θα μπορεί να απενεργοποιηθεί για ένα μικρό χρονικό διάστημα πατώντας απότομα το πεντάλ γκαζιού, ώστε να γίνονται με ασφάλεια οι προσπεράσεις.

 

Η πρωτοβουλία της ΕΕ οφείλεται στο γεγονός ότι η υπερβολική ταχύτητα παραμένει ακόμη η υπ’ αριθμόν ένα αιτία τροχαίων ατυχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Χωρίς λοιπόν την υποχρεωτική τοποθέτηση του συστήματος Intelligent Speed Assistance θεωρείται αδύνατον να πιαστεί ο στόχος της ΕΕ για μείωση έως το 2030 κατά 50% του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών σε τροχαία δυστυχήματα στη Γηραιά Ήπειρο και για μηδενικές ανθρώπινες απώλειες έως το 2050!