ADVERTORIAL

Tο ψηφιακό μας αποτύπωμα έχει γίνει ακόμα πιο ισχυρό και ευκρινές τον τελευταίο καιρό, μιας και η κρίση του κορωνοϊού ανάγκασε το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού στον Δυτικό κόσμο να παραμείνει εντός των τειχών και να συνεχίσει τις καθημερινές του δραστηριότητες σε online περιβάλλον.

 

Η εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές έχει διαμορφώσει πλέον ένα καταναλωτικό κοινό που προτιμά την ευκολία, την ταχύτητα και την ασφάλεια, χωρίς να χρειάζεται να αφιερώσει πολύ χρόνο και προσπάθεια για να βρει τα αγαθά και τις υπηρεσίες που ψάχνει. Τώρα, λοιπόν, που οι ηλεκτρονικές αγορές μας έγιναν συνήθεια, τι ακολουθεί;

 

 

 

Παραμένοντας online

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν έρευνες που κατέγραψαν την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες κατά την περίοδο του lockdown, ειδικά σε ό,τι αφορά τον τρόπο πληρωμών, καθώς αποδείχτηκε ότι οι καταναλωτές υιοθέτησαν τον ανέπαφο τρόπο συναλλαγών, εκτός από τις ηλεκτρονικές, λόγω της ασφάλειας που προσφέρουν. Έρευνα της εταιρείας McKinsey που πραγματοποιήθηκε σε 42 χώρες του κόσμου και δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2020, έδειξε ότι λόγω της πανδημίας οι καταναλωτές έχουν στραφεί σχεδόν εξ ολοκλήρου στις online και ανέπαφες συναλλαγές, με την Ευρώπη και την Ασία να βρίσκονται στην κορυφή της ψηφιακής καταναλωτικής πυραμίδας. Σύμφωνα με την έρευνα, οι περισσότεροι ερωτηθέντες απαντούν πως στο μέλλον, μετά από ενδεχόμενη εξάλειψη του ιού, οι συνήθειες τους θα παραμείνουν ψηφιακές, ειδικά σε δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με τις ανέπαφες αγορές και εν γένει τις οικονομικές συναλλαγές.

 

Την ίδια τάση φαίνεται να καταδεικνύει και έρευνα της δανέζικης εταιρείας Ipsos, η οποία δείχνει πως στη Βόρεια Ευρώπη, οι καταναλωτές τείνουν πλέον να πραγματοποιούν τις αγορές τους είτε διαδικτυακά είτε βασιζόμενοι στο αν τα φυσικά καταστήματα προσφέρουν δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών. Ένα πολύ ενδιαφέρον εύρημα της συγκεκριμένης έρευνας είναι η μείωση του ρυθμού των αγορών, καθώς σχεδόν πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες, αναφέρουν πως πλέον εξορμούν στα καταστήματα μόνο όταν μαζευτούν αρκετά προϊόντα που χρειάζονται είτε για τους ίδιους είτε για το σπίτι τους, πάντα με γνώμονα την δυνατότητα ηλεκτρονικών ή ανέπαφων αγορών. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως η πανδημία του κορωνοϊού έστρεψε πολλούς προς την αναζήτηση οργανικών ή φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων, καθώς έφερε στο προσκήνιο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής.

 

Προς μια νέα εποχή αγορών

Αυτή η μετάβαση, ή καλύτερα η τάση μετάβασης προς μια κοινωνία που υιοθετεί όλο και περισσότερο τον ψηφιακό τρόπο αγορών και κατανάλωσης υπηρεσιών βρίσκει στέρεο έδαφος για να εδραιωθεί παγκοσμίως. Κύριοι παράγοντες είναι πρωταρχικά η εξοικείωση των πολιτών με την τεχνολογία και η εμπιστοσύνη που ανέπτυξαν στα τεχνολογικά εργαλεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και η συνειδητοποίηση της ασφάλειας των ηλεκτρονικών συναλλαγών, και η ευκολία με την οποία πραγματοποιούνται, μειώνοντας το χρόνο και τον κόπο που καταβάλλονται για την ολοκλήρωση των αγορών.

 

Το επόμενο βήμα στις ηλεκτρονικές συναλλαγές δεν είναι άλλο από τη χρήση του smartphone για πραγματοποίηση αγορών, χωρίς να απαιτείται κάποιος να έχει μαζί του την χρεωστική ή πιστωτική του κάρτα. Σε πολλούς μπορεί να ακουστεί πολύπλοκο, αλλά στην πραγματικότητα χρειάζεται απλά τρία πράγματα: να έχει κανείς λογαριασμό e-Banking/Mobile Banking, να έχει χρεωστική/πιστωτική κάρτα και ένα smartphone με λειτουργία NFC (που διαθέτουν σχεδόν όλα τα σύγχρονα μοντέλα). Σε παγκόσμιο επίπεδο, περισσότεροι από το ένα τρίτο των χρηστών Internet πραγματοποιούν αγορές με το κινητό τους (κυρίως στην περιοχή της Ασίας, αλλά και σε χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία), μια τάση που ανεβαίνει με γρήγορους ρυθμούς, ιδίως στη μορφή των ψηφιακών πορτοφολιών, που μέχρι το 2025 προβλέπεται πως θα χρησιμοποιούνται όσο και οι κάρτες.

 

 

 

Αν είστε πελάτης της Eurobank και χρησιμοποιείτε ήδη την εφαρμογή Mobile App, αρκεί να ενεργοποιήσετε μέσα από αυτήν την υπηρεσία Wallet. Έπειτα, επιλέγετε ποια ή ποιες από τις Mastercard κάρτες σας θα συνδέσετε και είστε πλέον έτοιμοι να πραγματοποιήσετε συναλλαγές σε καταστήματα με τη χρήση μόνο του κινητού τηλεφώνου. Αρκεί να πλησιάσετε το smartphone στο τερματικό POS έχοντας ενεργοποιημένο το NFC, χωρίς να απαιτείτε να εισάγετε αριθμό ή PIN της πιστωτικής κάρτας. Παρόλα αυτά, οι συναλλαγές παραμένουν απόλυτα ασφαλείς, καθώς χρησιμοποιείτε το δακτυλικό σας αποτύπωμα ή το PIN του Mobile Banking για την επιβεβαίωση της συναλλαγής. Μάλιστα, μπορούν να πραγματοποιηθούν έως δέκα διαδοχικές ανέπαφες συναλλαγές ανεξαρτήτως ύψους ποσού, ακόμα και αν δεν υπάρχει σύνδεση του τηλεφώνου στο Διαδίκτυο τη στιγμή της πληρωμής.

 

 

Το άμεσο μέλλον

Είναι προφανές ότι τόσο οι καταναλωτές όσο και οι έμποροι έχουν μπει σε μια νέα πορεία σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο κινείται τόσο η παγκόσμια όσο και η τοπική αγορά, υιοθετώντας συνήθειες που είναι ψηφιακές σε όλο και μεγαλύτερο μέρος. Όλες οι έρευνες αλλά και οι πρωτοβουλίες σε επιχειρηματικό επίπεδο αποδεικνύουν ότι ακόμα και αφού η πανδημία του κορωνοϊού παρέλθει, η ευκολία των διαδικτυακών και ανέπαφων αγορών όχι μόνο ήρθε για να μείνει, αλλά γίνεται και διαρκώς καλύτερη σαν εμπειρία.