Tα 7 μυστικά του ευρωπαϊκού «κόφτη» ταχύτητας
Mε το σύστημα ISA ο οδηγός θα διατηρεί τον έλεγχο του οχήματος.

Tα 7 μυστικά του ευρωπαϊκού «κόφτη» ταχύτητας

Πώς λειτουργεί και πώς θα παρεμβαίνει σύστημα προσαρμογής ταχύτητας ISA, το οποίο θα τοποθετείται από τον Ιούλιο σε όλα τα νέα μοντέλα στην Ευρώπη και φιλοδοξεί να μειώσει δραστικά τα τροχαία δυστυχήματα εξαιτίας υπερβολικής ταχύτητας.

Στις 6 Ιουλίου του 2022 τίθεται σε ισχύ η ευρωπαϊκή οδηγία 2019/2144, που προβλέπει τον εφοδιασμό των νέων μοντέλων με το έξυπνο σύστημα ελέγχου και προσαρμογής ταχύτητας Intelligent Speed Assistance (ISA). Διαβάστε, ποια οφέλη προσδοκά η Ε.Ε. από αυτό το μέτρο, πώς λειτουργεί και πώς παρεμβαίνει το συγκεκριμένο σύστημα και τι συμβαίνει με τα προσωπικά μας δεδομένα.

 

1. Η αιτία και οι στόχοι

Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία φιλοδοξεί να μειώσει αισθητά τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων με θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς εξαιτίας της υπερβολικής ταχύτητας. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η παραβίαση των ορίων ταχύτητας αποτελεί την υπ' αριθμό 1 αιτία πρόκλησης δυστυχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, ενώ με την τοποθέτηση του συστήματος ISA στα αυτοκίνητά μας εκτιμάται ότι θα σημειωθεί μείωση 10% έως 20% στα ατυχήματα τέτοιου τύπου.

 

2. Ημερομηνίες και οχήματα

Όπως γράψαμε και στην αρχή, το νέο σύστημα ελέγχου και προσαρμογής της ταχύτητας θα τοποθετείται υποχρεωτικά από τις 6 Ιουλίου 2022 σε όλα τα νέα μοντέλα που θα ταξινομούνται στα κράτη μέλη της Ε.Ε. και αφορά Ι.Χ., ελαφρά και βαριά επαγγελματικά οχήματα, αλλά και λεωφορεία. Λέγοντας νέα, εννοούμε τα μοντέλα που θα λάβουν από εκείνη την ημερομηνία και μετά ευρωπαϊκή έγκριση τύπου και όχι όσα διαθέτουν ήδη. Από τις 7 Ιουλίου 2024 ωστόσο το ΙSA θα περιλαμβάνεται υποχρεωτικά σε κάθε καινούργιο όχημα το οποίο θα ταξινομείται στην Ευρώπη.

 

3. Tι είναι το ISA

Με το σύστημα Intelligent Speed Assistance συνδέονται ο προσαρμοστής ταχύτητας (Cruise Control) και το ραντάρ του, καθώς επίσης και η κάμερα του συστήματος αναγνώρισης των πινακίδων κυκλοφορίας με το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης (Νavigation). Πρόκειται για τεχνολογίες οι οποίες υπάρχουν ήδη σε πολλά σύγχρονα οχήματα, ενώ με τη διασύνδεσή τους το αυτοκίνητο θα αναγνωρίζει τα όρια ταχύτητας, θα προειδοποιεί τον οδηγό και στην ανάγκη θα μειώνει αυτόματα την ταχύτητα.

 

ISA
Το ISA «διαβάζει» τα όρια ταχύτητας και ενημερώνει ηχητικά και οπτικά τον οδηγό.

 

4. Ο τρόπος λειτουργίας του ISA

Το ISA λειτουργεί όπως ο γνωστός μας προσαρμοστής ταχύτητας (Αdaptive Cruise Control). Μόλις το σύστημα «διαβάσει» μία πινακίδα ορίου ταχύτητας, ειδοποιεί τον οδηγό με ακουστικά και οπτικά σήματα, όπως π.χ. με μία φωτεινή ένδειξη που αναβοσβήνει στον πίνακα οργάνων. Μπορεί επίσης η προειδοποίηση να γίνεται με άλλον τρόπο, για παράδειγμα να σκληραίνει το πεντάλ του γκαζιού και να αυξάνει η αντίστασή του στην πίεση του ποδιού του οδηγού. Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία επιτρέπει ακόμη και τη μείωση της απόδοσης του κινητήρα ή την αυτόματη ενεργοποίηση των φρένων.

 

5. Πώς παρεμβαίνει το νέο σύστημα

Το Intelligent Speed Assistance αποτελεί ένα προηγμένο σύστημα υποστήριξης του οδηγού, ο οποίος θα συνεχίζει να έχει τον απόλυτο έλεγχο του οχήματός του, γι' αυτό και θα μπορεί να παρακάμψει το ISA αγνοώντας τις προειδοποιήσεις του και πατώντας το πεντάλ του γκαζιού. Κάτι δηλαδή παρόμοιο με αυτό που συμβαίνει και σήμερα με το Adaptive Cruise Control. Ο οδηγός μπορεί επίσης να απενεργοποιήσει το συγκεκριμένο σύστημα, το οποίο ωστόσο ενεργοποιείται και πάλι αυτόματα κάθε φορά που βάζουμε μπρος τον κινητήρα.

 

6. Προσωπικά δεδομένα

Μέσα σε κάθε όχημα θα υπάρχει ένα μαύρο κουτί, όμως τα δεδομένα του δεν θα διαβάζονται από την αστυνομία για να κόβει κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα. Το Blackbox του συστήματος προσαρμογής ταχύτητας θα αποθηκεύει στοιχεία λίγα δευτερόλεπτα πριν και μετά από ένα τροχαίο ατύχημα και τα δεδομένα θα αξιοποιούνται μόνο για έρευνες και αναλύσεις σχετικά με την οδική ασφάλεια και δεν θα κοινοποιούνται στις ασφαλιστικές εταιρείες.

 

7. Ποιος θα πληρώσει το κόστος

Το σύστημα ISA θα προσφέρεται δωρεάν τα πρώτα επτά χρόνια σε όλα τα καινούργια οχήματα. Από εκεί και μετά εναπόκειται στον κατασκευαστή του οχήματος αν θα ζητάει κάποιο ποσό γι' αυτό. Ωστόσο είναι μάλλον απίθανο να συμβεί κάτι τέτοιο, επειδή τα επόμενα χρόνια θα γίνουν ουσιαστικά στάνταρ για όλα τα νέα οχήματα οι τεχνολογίες που απαιτούνται για τη λειτουργία του Intelligent Speed Assistance και δεν θα υπάρχει λόγος για επιπρόσθετη χρέωση των ιδιοκτητών αυτοκινήτων μετά από κάποια χρόνια.

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ