Πώς επηρεάζει η μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων την τσέπη μας
Η μειωμένη παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων προκαλεί σοβαρές παρενέργειες στην παγκόσμια οικονομία.

Πώς η μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων επηρεάζει την τσέπη μας

Ακριβαίνουν οι τιμές αγοράς των καινούργιων και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων λόγω της μειωμένης παραγωγής οχημάτων, ενώ τα εργοστάσια ικανοποιούν κατά προτεραιότητα τις πιο κερδοφόρες αγορές και όχι την ελληνική, επειδή στη χώρα μας τιμολογούν τα προϊόντα τους φθηνότερα.

Σε είδος υπό εξαφάνιση έχουν γίνει πλέον τα ετοιμοπαράδοτα καινούργια αυτοκίνητα στην παγκόσμια –και κατά συνέπεια– και στην ελληνική αγορά. Η έλλειψη ημιαγωγών και άλλων εξαρτημάτων έχει βάλει φρένο στην παραγωγή οχημάτων, ενώ η κατάσταση χειροτερεύει εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης για καινούργια αυτοκίνητα μετά την καθήλωση που είχε παρατηρηθεί κατά την κορύφωση της πανδημίας του κορωνοϊού.

 

Αυτήν τη στιγμή οι χρόνοι αναμονής για τον υποψήφιο αγοραστή ενός καινούριου Ι.Χ. ξεπερνούν στην Ελλάδα κατά μέσο όρο τους πέντε μήνες, ενώ ήδη άρχισαν να τσιμπούν και τους τιμοκαταλόγους κάποιων εταιρειών.

 

Οι πρώτες αυξήσεις αγγίζουν ή και ξεπερνούν το 10%, κάτι που θα προκαλέσει ανάλογες επιβαρύνσεις και στις τιμές ενοικίασης και μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing) των περισσοτέρων αυτοκινήτων. Εννοείται ότι αυτό έχει ως συνέπεια και το τέλος των ειδικών προσφορών για το διάστημα που θα διαρκέσει η ανισορροπία μεταξύ αυξημένης ζήτησης και μειωμένης προσφοράς.

 

Οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής στερούν από την αγορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που δίνονται για ανταλλαγή με καινούργια, επειδή οι ιδιοκτήτες τους τα χρησιμοποιούν οι ίδιοι μέχρι να παραλάβουν το νέο τους όχημα. Έτσι έχουμε ελλείψεις και στην αγορά του μεταχειρισμένου οχήματος, όπου οι τιμές για ένα μικρομεσαίο μοντέλο έχουν ανέβει κατά 1.000 και πλέον ευρώ τους τελευταίους μήνες και οι έμποροι προσπαθούν να αξιοποιήσουν αυτή την κατάσταση και να ανταποκριθούν στη ζήτηση εισάγοντας αυτοκίνητα από δεύτερο χέρι από το εξωτερικό.

 

Πώς επηρεάζει η μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων την τσέπη μας
Η έλλειψη ημιαγωγών (microchips) δεν επιτρέπει στις εταιρείες να καλύψουν τη ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα.

 

Μία άλλη παρενέργεια είναι η απαίτηση πολλών εταιρειών για μεγάλες προκαταβολές προκειμένου να πάρουν την παραγγελία του ενδιαφερόμενου πελάτη, ενώ συνήθως δεν δεσμεύονται για ίδια τιμή παράδοσης με εκείνη της αρχικής προσφοράς. Αυτό είναι πάντως λογικό, αφού ούτε τα εργοστάσια δεσμεύονται απέναντι στους συνεργάτες τους για την τιμή των προϊόντων τους μετά από κάποιους μήνες.

 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αλλάξει επίσης τον τρόπο κατανομής των καινούργιων αυτοκινήτων τους και προτιμούν να κατευθύνουν τον κύριο όγκο της μειωμένης παραγωγής τους προς χώρες όπου πωλούν με υψηλά περιθώρια κέρδους. Έτσι η Ελλάδα δεν βρίσκεται στις προτεραιότητές τους λόγω μικρού μεγέθους της αγοράς, αλλά και επειδή στη χώρα μας τιμολογούν τα προϊόντα τους φθηνότερα, ώστε να παραμένουν μετά τη σημαντική φορολόγησή τους σχετικά προσιτά στο αγοραστικό κοινό.

 

Ορισμένες βιομηχανίες αυτοκινήτων προτείνουν πλέον σε πελάτες τους να τους παραδώσουν το καινούριο τους αυτοκίνητο με λιγότερο εξοπλισμό από ό,τι το είχαν παραγγείλει, προκειμένου να το παραλάβουν χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις. Τονίζουν μάλιστα στους ενδιαφερόμενους ότι οι ελλείψεις δεν μπορούν να αποκατασταθούν εκ των υστέρων, επειδή είναι τεχνικά ανέφικτο.

 

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν όμως και οι προβλέψεις σχετικά με τον χρονικό ορίζοντα αυτής της κρίσης και την επάνοδο σε κανονικούς ρυθμούς παραγωγής, που θα καλύπτουν τη ζήτηση. Σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο, η επιστροφή στην κανονικότητα θα αρχίσει να διαφαίνεται από την άνοιξη του 2022 και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι, όμως οι πιο ρεαλιστές βλέπουν συνέχιση αυτής της δυσλειτουργίας για περίπου έναν χρόνο ακόμη.

 

 

 

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ