To μέλλον ανήκει στη μικροκινητικότητα
Τα οχήματα μικροκινητικότητας ή «Last Mile», όπως έχει επικρατήσει να ονομάζονται διεθνώς, έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά ενός ατόμου –είτε πρόκειται για ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια είτε για σκούτερ, Segways κλπ.

To μέλλον ανήκει στη μικροκινητικότητα

Γρηγορότερες και βιώσιμες μετακινήσεις στα αστικά κέντρα υπόσχονται τα ηλεκτρικά ποδήλατα, πατίνια και σκούτερ, για τα οποία απαιτείται ωστόσο η ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών.

Η μετακίνηση με ηλεκτρικά οχήματα μικροσκοπικών διαστάσεων σε σύντομες διαδρομές αποτελεί ήδη έναν βασικό πυλώνα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και αναμένεται να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη σημασία.

 

Τα οχήματα μικροκινητικότητας ή «Last Mile», όπως έχει επικρατήσει να ονομάζονται διεθνώς, έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά ενός ατόμου –είτε πρόκειται για ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια είτε για σκούτερ, Segways κλπ.– και η μέγιστη ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ./ώρα, οπότε δεν απαιτείται δίπλωμα για την οδήγησή τους.

 

Η επίσημη ονομασία τους στη χώρα μας είναι ΕΠΗΟ, δηλαδή Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα, και πρόσφατα συμπληρώθηκε ο ελληνικός κώδικας οδικής κυκλοφορίας με συγκεκριμένες διατάξεις που αφορούν την ασφαλή χρήση και την κατηγοριοποίησή τους ανάλογα με τις προδιαγραφές τους.

 

To μέλλον ανήκει στη μικροκινητικότητα
Το μικροσκοπικό, ηλεκτροκίνητο Bento για επαγγελματική χρήση «Last Mile».

 

Η μικροκινητικότητα δεν έχει ως στόχο τη συνολική μετάβαση από το αυτοκίνητο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα και σκούτερ, αλλά φιλοδοξεί να ενσωματώσει όλες αυτές τις μορφές μετακίνησης σε ένα κυκλοφοριακό παζλ με κύριο γνώμονα την εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας, σε συνδυασμό με μηδενικούς ρύπους.

 

Άρα το ζητούμενο δεν είναι να ανέβει ένας πεζός και ένας χρήστης του μετρό ή του τραμ στο e-scooter ή στο ποδήλατο (συμβατικό και ηλεκτρικό), γιατί τότε δεν υπάρχει κανένα περιβαλλοντικό όφελος. Το πραγματικό στοίχημα είναι να αφήνει ένας οδηγός Ι.Χ. το όχημά του σε ειδικούς χώρους στάθμευσης και να χρησιμοποιεί από εκεί και μετά ΕΠΗΟ.

 

Το κλειδί αυτής της μετάβασης στη μικροκινητικότητα είναι η ψηφιακή συνδεσιμότητα, ώστε να γνωρίζει ο χρήστης κάθε στιγμή το μέσο μετακίνησης που τον συμφέρει να επιλέξει (π.χ. από το σπίτι μέχρι το σημείο στάθμευσης Park and Ride το Ι.Χ. του, ακολούθως το τραμ και στο τέλος το ηλεκτρικό πατίνι μέχρι τον χώρο εργασίας του).

 

Το μέλλον φαίνεται ότι ανήκει στη μικροκινητικότητα, η οποία εμφανίζει μια τεράστια δυναμική και απίστευτες προοπτικές ανάπτυξης. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, ο συγκεκριμένος κλάδος θα πραγματοποιεί έως το 2030 έναν ετήσιο κύκλο εργασιών που μόνο στην Ευρώπη θα ανέρχεται σε 150 δισεκατομμύρια δολάρια και θα φτάνει παγκοσμίως τα 500 δισεκατομμύρια δολάρια.

 

Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η επίλυση προβλημάτων που έχουν να κάνουν με την υλοποίηση των κατάλληλων σχεδίων για βιώσιμη αστική κινητικότητα, πάντα με έμφαση στην οδική ασφάλεια και στην αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων.

 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ασφαλείς χώροι στάθμευσης με δυνατότητες φόρτισης των ΕΠΗΟ, ανάπτυξη του δικτύου ποδηλατοδρόμων και χρήση του από συμβατικά και ηλεκτροκίνητα δίκυκλα χαμηλών ταχυτήτων, δημιουργία εφαρμογών για ενημέρωση και καθοδήγηση των χρηστών π.χ. στην ανεύρεση ελεύθερων πάρκινγκ κ.λπ. 

 

To μέλλον ανήκει στη μικροκινητικότητα
χώρος στάθμευσης και φόρτισης με φωτοβολταϊκά πάνελ για ηλεκτρικά πατίνια.

 

Μονόδρομος θεωρούνται, φυσικά, οι πολεοδομικές παρεμβάσεις, ώστε να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της μικροκινητικότητας, η οποία δεν θα ωφελήσει μόνο το οικολογικό αποτύπωμα αλλά θα δώσει ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την οικονομία. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές εταιρείες ετοιμάζονται να λανσάρουν και επαγγελματικά οχήματα προδιαγραφών «Last Mile» (μικρών διαστάσεων και ηλεκτροκίνητα) για ταχυμεταφορές, delivery κ.λπ. στην καρδιά της πόλης.

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Scroll to top icon