Η πολυκύμαντη ιστορία της ηλεκτροκίνησης
Η ηλεκτροκίνηση, πάντως, μπήκε στη ζώη μας το 1997 με το πρώτο υβριδικό μοντέλο μαζικής παραγωγής, το Toyota Prius.

Η πολυκύμαντη ιστορία της ηλεκτροκίνησης

Πάνω από έναν αιώνα ιστορίας μετρούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που επί δεκαετίες είχαν πέσει στην αφάνεια, ωστόσο επανήλθαν δυναμικά στο προσκήνιο και φαίνεται ότι θα κυριαρχήσουν στο μέλλον.

Η ηλεκτροκίνηση αντιμετωπίζεται ως μια πρωτοποριακή νέα τεχνολογία, ωστόσο στην πραγματικότητα μετρά πάνω από έναν αιώνα ζωής. Είναι ενδεικτικό ότι στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα προτιμούσαν οι έτσι κι αλλιώς πλούσιοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων τα ηλεκτρικά μοντέλα, επειδή δεν χρειάζονταν μανιβέλα και έπαιρναν εύκολα και άκοπα μπροστά, με μίζα.

 

Λίγο μετά το 1900, περίπου τα 4 στα 10 αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στις ΗΠΑ ήταν ηλεκτρικά, ενώ κάτι ανάλογο ίσχυε και για τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις. Το σημείο καμπής για την αλλαγή των ισορροπιών εντοπίζεται το 1912, οπότε άρχισε ο μαζικός εξοπλισμός και των βενζινοκίνητων μοντέλων με μίζες, σημαίνοντας ουσιαστικά το τέλος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων λόγω της χαμηλής αυτονομίας τους και της ανυπαρξίας υποδομών φόρτισης. 

 

O Πόλεμος του Κόλπου επανέφερε στο προσκήνιο την ηλεκτροκίνηση 

Από κει και μετά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπήκε στο περιθώριο για πολλές δεκαετίες και άρχισε να δείχνει τα πρώτα σημεία ζωής τη δεκαετία του ’90 με τη θέσπιση αυστηρών περιβαλλοντικών νόμων στην Καλιφόρνια και αργότερα, λόγω του Πολέμου του Κόλπου, οπότε οι ΗΠΑ και οι Ευρωπαίοι συνειδητοποίησαν ότι έπρεπε να απεξαρτηθούν σταδιακά από το αραβικό πετρέλαιο.

 

Περί τα μέσα της δεκαετίας του ’90 είχαμε ένα σημαντικό πρώτο δείγμα γραφής με το ηλεκτροκίνητο EV1 της General Motors, με συνολική παραγωγή 1.117 μονάδων που διατέθηκαν αποκλειστικά σε επιλεγμένους πελάτες με τη μέθοδο της μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing). Το εγχείρημα ολοκληρώθηκε μετά από τρία χρόνια εξαιτίας της αδυναμίας της GM να εγγυηθεί την ασφαλή λειτουργία των EV1 εξαιτίας προβλημάτων στην παραγωγή κρίσιμων και απαραίτητων εξαρτημάτων.

 

Η πολυκύμαντη ιστορία της ηλεκτροκίνησης
Ηλεκτρικό όχημα επαγγελματικής χρήσης στις ΗΠΑ στις αρχές του 20ού αιώνα.

 

Το Toyota Prius του 1997 ήταν το πρώτο υβριδικό μοντέλο μαζικής παραγωγής

Η ηλεκτροκίνηση, πάντως, μπήκε στη ζωή μας το 1997 με το πρώτο υβριδικό μοντέλο μαζικής παραγωγής, το Toyota Prius. Το ιαπωνικό μοντέλο έκανε πάταγο, έγινε συνώνυμο της πράσινης κινητικότητας και διαφημίστηκε ανέξοδα από διάσημους κατόχους του, όπως ο σταρ του Χόλιγουντ Λεονάρντο ντι Κάπριο. Η αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης για μοντέλα πολύ χαμηλών και μηδενικών ρύπων οδήγησε και τον γαλλικό όμιλο PSA στη μετατροπή περίπου 10.000 μοντέλων Citroën Saxo και Berlingo και Peugeot 106 και Partner σε ηλεκτρικά που διατέθηκαν με επιτυχία το διάστημα 1995-2005 σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

 

Το Tesla Roadster απέδειξε ότι ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο μπορεί να είναι διασκεδαστικό

Το 2008 καταγράφεται το σημαντικότερο γεγονός στην ιστορία της ηλεκτροκίνησης με το λανσάρισμα του αμιγώς ηλεκτρικού Tesla Roadster από μια άγνωστη μέχρι τότε καλιφορνέζικη μάρκα, που έμελλε να αναδειχθεί σε πραγματικό game changer. Το εκρηκτικό μοντέλο ακύρωσε στερεότυπα όπως ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρετά και απευθύνονται σε σκληροπυρηνικούς οικολόγους, ενώ το δεύτερο χτύπημα της Tesla ήρθε το 2012 με τη λιμουζίνα Model S. Από τότε έως σήμερα η Tesla πρωτοπορεί με τη μεγάλη αυτονομία των μοντέλων της, τη γρήγορη και απλή φόρτισή τους και τις προηγμένες τεχνολογίες τους με σήμα κατατεθέν την τεράστια οθόνη αφής σε σχήμα ταμπλέτας, που τη μιμήθηκαν πολλοί άλλοι ανταγωνιστές της.

 

TETARTH Η πολυκύμαντη ιστορία της ηλεκτροκίνησης
Το 2008 καταγράφεται το σημαντικότερο γεγονός στην ιστορία της ηλεκτροκίνησης με το λανσάρισμα του αμιγώς ηλεκτρικού Tesla Roadster

 

Η ΒΜW i3 έγραψε ιστορία με το φουτουριστικό σχήμα της και την ευρεία χρήση ανακυκλωμένων υλικών

Σημαντικό ήταν και το λανσάρισμα της ηλεκτρικής BMW i3 χάρη στον φουτουριστικό σχεδιασμό του αμαξώματος από ανθρακονήματα, τη χρήση υλικών προερχόμενων από ανακύκλωση αλλά και την ευρωπαϊκή της καταγωγή. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πλέον ένα μπαράζ παρουσίασης αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών νέων μοντέλων, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει την απόλυτη στροφή τους σε οχήματα μηδενικών ρύπων, ενώ η Ε.Ε. και μεμονωμένες χώρες και πόλεις δίνουν μόνο μερικά χρόνια ζωής στα Ι.Χ. και στα ελαφρά επαγγελματικά βανάκια με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και έπεται συνέχεια, αφού η αυτόνομη οδήγηση και η κατασκευή ρομποτικών οχημάτων μπορούν να υλοποιηθούν μόνο σε συνδυασμό με την ηλεκτροκίνηση, ενώ τα μελλοντικά μοντέλα της συγκεκριμένης τεχνολογίας θα διαθέτουν εντυπωσιακές προδιαγραφές και αυτονομία άνω των 1.000 χιλιομέτρων!

 

TETARTH Η πολυκύμαντη ιστορία της ηλεκτροκίνησης
Σημαντικό ήταν και το λανσάρισμα της ηλεκτρικής BMW i3

 

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ