7 συμβουλές για την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο
Φωτο: Christine Sponchia / Pixabay

7 συμβουλές για την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο

Οι αυτοκινητόδρομοι αποτελούν το ασφαλέστερο κομμάτι του οδικού δικτύου και εξασφαλίζουν ξεκούραστες και γρήγορες μετακινήσεις, αρκεί να αποφεύγουμε κάποια οδηγικά λάθη που παρατηρούνται δυστυχώς συχνά στη χώρα μας.

Πώς εισερχόμαστε με ασφάλεια σε έναν αυτοκινητόδρομο; Πότε επιτρέπεται να οδηγούμε στην αριστερή και στη μεσαία λωρίδα; Πώς μπορούμε να υπολογίσουμε τις σωστές αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα;

 

Όπως βλέπουμε, η οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο δημιουργεί μεν συνθήκες για ασφαλείς μετακινήσεις, ωστόσο είναι σημαντικό να γνωρίζουμε και να τηρούμε ορισμένους χρυσούς κανόνες, ώστε να μη διαταράσσεται η ροή της κυκλοφορίας και να μην προκύπτουν επικίνδυνες καταστάσεις.

 

1. Είσοδος σε αυτοκινητόδρομο

Η είσοδος στον αυτοκινητόδρομο πρέπει να γίνεται με τρόπο ώστε να μη φρενάρουμε όσους κινούνται ήδη σε αυτόν, οι οποίοι έχουν εξάλλου και προτεραιότητα. Για να το πετύχουμε ανεβάζουμε ταχύτητα στη λωρίδα επιτάχυνσης και την προσαρμόζουμε με την αντίστοιχη των οχημάτων που κινούνται στη δεξιά λωρίδα του αυτοκινητόδρομου. Μπαίνουμε στον αυτοκινητόδρομο αφού έχουμε ανάψει προηγουμένως αριστερό φλας και έχουμε βεβαιωθεί ότι υπάρχει κενό ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων στη δεξιά λωρίδα.

 

Όποιοι κινούνται στη δεξιά λωρίδα του αυτοκινητόδρομου οφείλουν να βοηθούν τους οδηγούς που θέλουν να εισέλθουν σε αυτόν, αφήνοντας αρκετό χώρο για να μπουν χωρίς πρόβλημα μπροστά τους, κόβοντας μάλιστα ακόμη και ταχύτητα, αν και έχουν προτεραιότητα. Αν δούμε ότι ο οδηγός που θέλει να μπει στον αυτοκινητόδρομο διστάζει, παίζουμε με τα φώτα για να του δείξουμε ότι τον αφήνουμε να περάσει μπροστά μας και να μη νιώθει ανασφάλεια.

 

2. Έξοδος από αυτοκινητόδρομο

Πλασαριζόμαστε έγκαιρα στη δεξιά λωρίδα, αποφεύγουμε τις προσπεράσεις το τελευταίο χιλιόμετρο πριν από την έξοδο και βγάζουμε έγκαιρα δεξί φλας, κατά προτίμηση περίπου 200 μέτρα πριν βγούμε εκτός αυτοκινητοδρόμου. Επίσης χαμηλώνουμε ταχύτητα μόλις βρεθούμε στη λωρίδα επιβράδυνσης, προκειμένου να μην κόψουμε τη ροή της κυκλοφορίας.

 

7 συμβουλές για την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο
Φωτο: Engin Akyurt / Pixabay

 

3. Αναγκαστική στάση

Αν πρέπει να σταματήσουμε οπωσδήποτε, π.χ. εξαιτίας μιας βλάβης, ακινητοποιούμε το όχημα στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και βγαίνουμε, αν είναι εφικτό, από τη δεξιά πλευρά. Όλοι οι επιβάτες πρέπει να εγκαταλείψουν όσο γρηγορότερα γίνεται το όχημα και να περάσουν πίσω από τις προστατευτικές μπαριέρες ή –αν δεν είναι δυνατόν– να απομακρυνθούν όσο γίνεται περισσότερο από τον δρόμο.

 

Τοποθετούμε το τρίγωνο ασφαλείας σε απόσταση τουλάχιστον 100 μ. πίσω από το ακινητοποιημένο όχημα και καλούμε αμέσως στο τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης του αυτοκινητοδρόμου ή στην αστυνομία.

 

4. Αποστάσεις ασφαλείας

Ακούμε συχνά για καραμπόλες σε αυτοκινητοδρόμους, που συμβαίνουν επειδή κάποιοι οδηγοί δεν έχουν προσαρμόσει την ταχύτητά τους στις συνθήκες κυκλοφορίας. Η τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσουμε στους αυτοκινητοδρόμους και της υπερβολικής χαλάρωσης ή ακόμη και κούρασης, αν είμαστε στο τιμόνι για πάνω από δύο ώρες.

 

Υπάρχουν δύο τρόποι για να υπολογίσουμε εμπειρικά πόσα μέτρα απόσταση πρέπει να διατηρήσουμε από τα προπορευόμενα οχήματα. Ο ένας είναι η μισή από την ταχύτητά μας σε μέτρα, δηλαδή αν κινούμαστε με 120 χλμ./ώρα, η απόσταση ασφαλείας είναι 60 μέτρα.

 

Ο δεύτερος τρόπος είναι να βρισκόμαστε δύο δευτερόλεπτα πίσω από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα. Για να το βρούμε, ορίζουμε ένα σταθερό σημείο αναφοράς στην άκρη του δρόμου (π.χ. μία πινακίδα ή ένα δέντρο στο βάθος) και εμείς πρέπει να περάσουμε μπροστά από αυτό δύο δευτερόλεπτα μετά από τα οχήματα που κινούνται μπροστά μας.

 

Εννοείται ότι οι αποστάσεις ασφαλείας πρέπει να γίνονται μεγαλύτερες, αν επικρατούν αντίξοες καιρικές συνθήκες, όπως βροχή κ.λπ.

 

7 συμβουλές για την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο
Φωτογραφία: Free-Photos / Pixabay

 

5. Μεσαία και αριστερή λωρίδα

Ο μέσος Έλληνας οδηγός έχει φετίχ με την αριστερή και τη μεσαία λωρίδα, εφόσον κινείται σε αυτοκινητόδρομο με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση. Ωστόσο ο Κ.Ο.Κ. προβλέπει την υποχρεωτική χρήση της δεξιάς λωρίδας και επιτρέπει τη χρήση της αριστερής –και της μεσαίας!– μόνον για προσπεράσεις.

 

Οι τελευταίες γίνονται πάντα με την ενεργοποίηση των φλας και αφού έχουμε ελέγξει την κίνηση και τη νεκρή γωνία. Η συνεχής χρήση κάθε άλλης λωρίδας εκτός της δεξιάς επιτρέπεται μόνον σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας και εφόσον κινούνται τα οχήματα σε φάλαγγες. Άρα, κινούμαστε δεξιά και προσπερνάμε μόνο από αριστερά!

 

6. Οδήγηση σε τούνελ

Ανάβουμε και σβήνουμε τα μεσαία φώτα σύμφωνα με τη σχετική σήμανση, πριν και μετά από τις σήραγγες, τηρούμε απαρέγκλιτα τα όρια ταχύτητας και βγάζουμε τα γυαλιά ηλίου, για να έχουμε καλή ορατότητα.

 

7. Κούραση και διαλείμματα

Η οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο είναι πολλές φορές μονότονη και βγάζει κούραση, η οποία συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό. Αυτό προκαλεί μειωμένη αυτοσυγκέντρωση και αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος, οπότε συνιστώνται στα ταξίδια διαλείμματα ανά δύο ώρες σε συνδυασμό με λίγες ασκήσεις για ξεμούδιασμα.

 

Ένα δροσερό –όχι παγωμένο– νερό ή χυμός είναι απαραίτητα σε συνθήκες καύσωνα, ενώ αποφεύγουμε τα αναψυκτικά και φυσικά τα αλκοολούχα ποτά.

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ