Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος

 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
0
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q, 1919Readymade rectifié© Collection particulière & succession Marcel Duchamp / ADAGP, Paris 2014

Μέσα από 100 έργα που συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά, το κέντρο Πομπιντού αφιερώνει μια έκθεση - μονογραφία για το ζωγραφικό έργο του Marcel Duchamp με τίτλο Marcel Duchamp. La peinture, même.  Με μια εντελώς νέα και παράδοξη προσέγγιση, η έκθεση έχει ως στόχο να δείξει τα έργα του ανθρώπου που «σκότωσε τη ζωγραφική». Ο Γαλλο-Αμερικανός καλλιτέχνης επηρέασε σημαντικά την μεταπολεμική τέχνη στην Ευρώπη και την Αμερική.

 

Οι επισκέπτες θα ρίξουν μια ματιά στα σχέδια και τους πίνακες που οδήγησαν τον Ντυσάν να δημιουργήσει το αριστούργημά του, γνωστό ως Le Grand Verre, La mariée mise à nu par ses célibataires (The Bride Stripped Bare by her Suitors, (The Large Glass), το οποίο ξεκίνησε το 1910 και άφησε ημιτελές το 1923. Τα ζωγραφικά του έργα ανήκουν κυρίως σε ένα μικρό κύκλο συλλεκτών και σε αμερικανικά μουσεία. Η έκθεση αποκαλύπτει εικονογραφικές μελέτες του Duchamp, της Fauve περιόδου του, την επίδραση του Συμβολισμού, τις κυβιστικές εξερευνήσεις του, καθώς και το χιούμορ που υπάρχει στο έργο του, κυρίως μέσα από τις αυθεντικές σημειώσεις του που εκτίθενται στο μουσείο.

 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Marcel Duchamp, Dulcinée, 1911Huile sur toile — 146.40 × 114 cmCourtesy of The Philadelphia Museum of Art / ArtResource / Scala, Florence & succession Marcel Duchamp / ADAGP, Paris 2014
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Marcel Duchamp, Le Roi et la reine entourés de nus vites, 1912Huile sur toile — 146 × 89 cmCourtesy of The Philadelphia Museum of Art / ArtResource / Scala, Florence & succession Marcel Duchamp / ADAGP, Paris 2014

Τα πρώτα έργα του, ο Μαρσέλ Ντυσάν τα παράγει στη Μονμάρτρη και χαρακτηρίζονται σήμερα ως μετα-ιμπρεσιονιστικά. Το 1913 επισκέπτεται τη Νέα Υόρκη όπου το έργο του υπό τον τίτλο Γυμνό που κατεβαίνει τη σκάλα δημιουργεί σκάνδαλο όταν εκτίθεται σε δημόσια έκθεση. Μετά τον Α Παγκόσμιο πόλεμο ξαναγύρισε στο Παρίσι όπου συνεργάστηκε με τους ντανταϊστές και λίγο αργότερα με την ομάδα των υπερρεαλιστών. Σε αυτή θα παραμείνει μέχρι το 1925 Για τους υπερρεαλιστές αποτελεί την κεντρικότερη φυσιογνωμία της σύγχρονης τέχνης. Το κύριο μέρος της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελείται από ready-made, έτοιμα, κοινά αντικείμενα που διάλεγε ο καλλιτέχνης, τα τιτλοφορούσε και τα ονόμαζε "τέχνη". Ο όρος "ready-made" δημιουργήθηκε από τον ίδιο για να περιγράψει το έργο του Ρόδα ποδηλάτου και σκαμνί (1913), μια ρόδα που στερέωσε σε ένα σκαμνί και διασκέδαζε στριφογυρίζοντάς την.

Ο Μαρσέλ Ντυσάν με το έργο του επηρέασε τις μεταγενέστερες γενιές καλλιτεχνών και ιδιαίτερα τους νέους του τέλους της δεκαετίας του '50.  Το 1929 σταμάτησε να ζωγραφίζει και στράφηκε περισσότερο σε δισδιάστατα ή τρισδιάστατα σύμβολα και σε λογοπαίγνια που είχαν σκοπό να εξευτελίσουν τις κατεστημένες αντιλήψεις περί δημιουργίας στην τέχνη. Όταν τον ρωτούσαν για το έργο του, απαντούσε χαρακτηριστικά: «Αναπνέω». Το Δεκέμβριο του 2004, το έργο του Fountain, ανακηρύχθηκε το πλέον επιδραστικό έργο του 20 ου αιώνα από 500 σημαντικούς ανθρώπους της βρετανικής τέχνης. - Α.Μ.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2015.

 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Le Grand Verre © succession Marcel Duchamp / ADAGP, Paris 2014
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Baptême © succession Marcel Duchamp / ADAGP, Paris 2014
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Jeune homme triste dans un train 1911 – 1912, huile sur toile montée sur carton, 100 x 73 cm / Venice, Peggy Guggenheim Collection © 2014. Photo Art Media/Heritage Images/Scala, Florence
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Nu descendant l'escalier n°2, 1912, huile sur toile, 146 x 89 cm Philadelphia Museum of Art, The Louise and Walter Arensberg Collection, 1950 © 2014 Photo The Philadelphia Museum of Art / ArtResource / Scala, Florence
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
Dulcinée, 1911, huile sur toile, 146.40 x 114 cm © 2014 Photo The Philadelphia Museum of Art / ArtResource / Scala, Florence
 Ναι, ο Μαρσέλ Ντυσάν ήταν και ζωγράφος Facebook Twitter
À propos de jeune sœur,1911, huile sur toile, 73 x 60 cm Solomon R. Guggenheim Museum, New York © The Solomon R. Guggenheim Foundation / Art Resource, NY, Dist. RMN - Grand Palais
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ