Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
0

«Σχεδίαζε σαν τον Μιχαήλ Άγγελο και χρωμάτιζε όπως ο Τιτσιάνο». Αυτή η επιγραφή υποδεχόταν τους πελάτες και τους επισκέπτες του εργαστηρίου του Τιντορέττο, φιλόδοξη και ενωτική ανάμεσα στην αιώνια διαμάχη δύο ισχυρών καλλιτεχνικών σχολών: της Φλωρεντίας που η σχολή της υπερασπιζόταν το σχέδιο και της Βενετίας, που έκανε "σημαία" της το χρώμα. 

Μαθητής του Τιτσιάνο, όταν ξεκινούσε, ούτε που φανταζόταν, ότι θα γινόταν εκείνος που θα επηρέαζε όσο λίγοι την τέχνη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, λόγω του παράξενου, σχεδόν αφύσικου, αντινατουραλιστικού τρόπου που μεταχειριζόταν το χρώμα. Πραγματικό όνομα, Τζάκοπο Ρομπούστι, γιος βαφέα (ιταλ. tintore), παρατσούκλι tintoretto (ο μικρός βαφέας), μεγαλύτερος από 21 αδέλφια.

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
Δανάη, (1570), Λυών, Μουσείο Καλών Τεχνών

Δεύτερο παρατσούκλι, furioso. Βιαστικός. Βιαστικά τσαλαβουτούσε στο χρώμα, κόντρα στις καλλιτεχνικές παραδόσεις της εποχής του, βιαστικά σχεδίαζε και παρά τις φήμες, ήταν ένα μια συνήθεια, που γεννήθηκε από την μυστικοπάθεια του. Λέγεται ότι στα εργαστήρια των δασκάλων που μαθήτευσε, υπέφερε πολλά. Ζήλιες κυρίως και ανταγωνισμούς που τον ανάγκασαν να κλειστεί ακόμη περισσότερο στον εαυτό του και να αναπτύξει μία εντελώς δικής του επινόησης τεχνική, που ναι μεν αδιαφορούσε για τις σημαντικές καλλιτεχνικές ανακαλύψεις της εποχής του (λόγου χάριν, την προοπτική), ωστόσο τις ενέτασσε στο έργο του εξελιγμένες, παντοδύναμες, σχεδόν υποβλητικές. 

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
Η Σταύρωση (1565)

Μέχρι τη μέρα που πέθανε ο Τιτσιάνο, πλούσιους πελάτες και ισχυρά ονόματα της αριστοκρατίας δεν αξιώθηκε να τα δει στο εργαστήριο του. Ζωγράφιζε, ωστόσο, αδιάκοπα με μία περίεργη πίστη στο φως και στους απλούς ανθρώπους που γέμιζαν το εργαστήριο του με παραγγελίες. Δεν έπαιρνε πολλά χρήματα, κάποτε και καθόλου: επηρεασμένος από το κλίμα της Αντιμεταρρύθμιση δημιουργούσε θρησκευτικού περιεχομένου έργα τεραστίων διαστάσεων και απερίγραπτης δραματικότητας σκηνών. Είναι ο τρόπος που μεταχειριζόταν το χρώμα και το φως, αντισυμβατικά, αντινατουραλιστικά, σχεδόν αναρχικά για τα δεδομένα του καιρού του, δίνοντας στους πίνακες του μία απόκοσμη αίσθηση, που τα πρώτα χρόνια τον καθιστούν αντιδημοφιλή ως καλλιτέχνη. Τα έργα του τρομάζουν με τη δύναμη τους κι εκείνος βαριέται πια - ακριβώς όπως ο Καραβάτζιο - τους πίνακες που περιγράφουν μόνο ομορφιά. Όχι κίνηση, όχι αγωνία, όχι τρόμο, παρά μόνο σκηνές που δημιουργούνται για να ευχαριστήσουν τον πλούσιο πάτρονα ή παραγγελιοδότη. 

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
Η γέννηση του Ιωάννη Βαπτιστή, (1554), Αγία Πετρούπολη, Μουσείο Ερμιτάζ
 

Ο Τιντορέττο έχει ήδη δημιουργήσει σχολή: αρκεί μια ματιά στην άγρια απόδοση της Εύρεσης των Λειψάνων του Αποστόλου Μάρκου, για να γίνει αντιληπτή η διαφορά του από τους καλλιτέχνες της εποχής του σε ένα έργο που χαρακτηρίστηκε τουλάχιστον εκκεντρικό. Οι έντονες αντιθέσεις ανάμεσα στο φως και τη σκιά, η έλλειψη αρμονίας στις χειρονομίες των πρωταγωνιστών, η απουσία φινιρίσματος τον φέρνουν τότε σε δύσκολη θέση, τον ρίχνουν με ευκολία στο στόμα κριτικών της εποχής ως απρόσεκτο και επιπόλαιο και απαίδευτο.

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
Η εύρεση των λειψάνων του Αποστόλου Μάρκου, (1562), Πινακοθήκη της Μπρέρα, Μιλάνο

Η τέχνη του θα δικαιωθεί λίγα χρόνια αργότερα, όταν ένας άλλος με καμία απολύτως εκτίμηση στις καλλιτεχνικές συμβάσεις της εποχής, όχι μόνο δεν θα βρει τίποτα απαράδεκτο στην τέχνη του Τιντορέττο, αλλά θα πάρει τα πιο γοητευτικά της στοιχεία, θα τα εξελίξει και θα δημιουργήσει αναπαραστάσεις συγκλονιστικών θρησκευτικών επεισοδίων, υπογράφοντας ως Ελ Γκρέκο... 

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
Ο Παράδεισος, (1588-1592), Βενετία, Παλάτι των Δόγηδων

ΠΗΓΕΣ: 

- Το χρονικό της Τέχνης, Ε.Η. Gombrich, MIET, 1994

- Οι βίοι των πλέον εξαίρετων ζωγράφων, γλυπτών και αρχιτεκτόνων, Οι Δύο αφιερώσεις και το Προοίμιο, Πατάκης, 1997

Τιντορέττο: Ο δάσκαλος του Ελ Γκρέκο ήταν λιγάκι αναρχικός Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία
 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT