Ο Τζέιμς Τζόυς και ο «Οδυσσέας» του γεννήθηκαν μια μέρα σαν κι αυτή

Ο Τζέιμς Τζόυς και ο «Οδυσσέας» του γεννήθηκαν μια μέρα σαν κι αυτή Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Τζόυς είδε το πρώτο φως στις 2 Φεβρουαρίου του 1882 και το μυθιστόρημα του «Οδυσσέας» (Ulysses) εκδόθηκε ακριβώς στα τεσσαρακοστά γενέθλιά του, στις 2 Φεβρουαρίου 1922.
0

Γενέθλια. Σαν σήμερα, 2 Φεβρουαρίου, γεννήθηκε ένας άνθρωπος που έμελλε να αλλάξει τρεις-τέσσερις φορές την ιστορία της λογοτεχνίας, ένας Σεργκέι Μπούμκα της γραφής που βάλθηκε να σπάει έως το γέρμα της ζωής του τα ίδια του τα ακατάρριπτα ρεκόρ, και ένα βιβλίο, ένα μυθιστόρημα, που είναι πια κλασικό και που έχει αλλάξει ριζικά όχι μόνο το πώς δεξιωνόμαστε το έργο τέχνης αλλά και το πώς αντιλαμβανόμαστε την καθημερινότητα, τη ροή των δευτερολέπτων, τα όσα τρώμε και πίνουμε και σκεφτόμαστε.

Ο άνθρωπος είναι, βέβαια, ο Τζέιμς Τζόυς (James Joyce), που είδε το πρώτο φως στις 2 Φεβρουαρίου του 1882. Το μυθιστόρημα είναι, φυσικά, ο Οδυσσέας (Ulysses), που ο Τζόυς άρχισε να συνθέτει σαν μια πελώρια συμφωνία καμωμένη με λέξεις που ψάλλουν τη χθόνια και χθαμαλή υπόστασή μας, και που εκδόθηκε ακριβώς στα τεσσαρακοστά γενέθλιά του, στις 2 Φεβρουαρίου 1922.

Ένα μυθιστόρημα περιπλανώμενο, όπως ακριβώς και ο δημιουργός του. Ένα μυθιστόρημα που το έγραψε ο Ιρλανδός συγγραφέας στην Ελβετία και στη Γαλλία, όπου το εξέδωσε μια Αμερικανίδα, η Σίλβια Μπιτς, στη χώρα της οποίας, στις Ηνωμένες Πολιτείες, το βιβλίο θα απαγορευτεί ως «πορνογράφημα»!

Αυτό το συγκλονιστικό βιβλίο, κάτι πέραν του μυθιστορήματος, κάτι σχεδόν πέραν της λογοτεχνίας, όπως και ό,τι άλλο θέλησε να συνθέσει ο Τζόυς, είναι συνάμα ιερουργία και βεβήλωση, είναι τραγούδι και ουρλιαχτό, είναι φιλοσοφική πραγματεία και πονεμένες αναμνήσεις, είναι εκ βαθέων εξομολόγηση, είναι πείραγμα και πείραμα, οχετός και ψαλμωδία.

2.

Ελλάδα και Οδυσσέας. Γενναίοι όσοι καταπιάστηκαν με τον Τζόυς στην Ελλάδα. Και ταλαντούχοι. Ας θυμηθούμε την Μαντώ Αραβαντινού, και πιο πριν τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη. Και τον Κοσμά Πολίτη. Και μετά, τον Άρη Μαραγκόπουλο. Και τον Άρη Μπερλή. Και την Κατερίνα Σχινά. Αλλά και τον Σωκράτη Καψάσκη. Και κυρίως τον χαλκέντερο Ελευθέριο Ανευλαβή, ο οποίος, με όλο του το είναι, πάλεψε να μας δωρίσει όχι μόνο τον Οδυσσέα αλλά και το απόλυτα δυσμετάφραστο έργο Finnegans Wake (Η Αγρύπνια των Φίννεγκαν).

Όλοι τους μόχθησαν όχι μόνο καθώς μετέφραζαν Τζόυς αλλά και καθώς έγραφαν δοκίμια και βιβλία ολόκληρα (όπως ο Μαραγκόπουλος) ή έκαναν πολλές ραδιοφωνικές εκπομπές (όπως η Αραβαντινού) για να μας εξοικειώσουν με το έργο του μεγάλου πρωτοπόρου. Όλοι τους πρόσφεραν.

Ο Ελευθέριος Ανευλαβής (Λιβαδειά, 1943), πέρα από τη μετάφραση, έχει υπομνηματίσει με υποδειγματικό τρόπο τον Οδυσσέα, πλουτίζοντας την έκδοση με 4.014(!) σημειώσεις που εξηγούν τα πάντα και διευκολύνουν λυτρωτικά την ανάγνωση/μελέτη αυτού του πολυδαίδαλου μυθιστορήματος.

3.

Ο Ελευθέριος Ανευλαβής για τον Οδυσσέα. «Στον Οδυσσέα, ο Τζόυς προσκαλεί και προκαλεί τον αναγνώστη να δει το Δουβλίνο και τους ανθρώπους του, μιλώντας και να τους ακούσει, βλέποντας. Περιγράφει τη ζωή, τον κόσμο και τον πόνο του ανθρώπου και των πραγμάτων, σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.

Ο τόπος είναι το Δουβλίνο: οι δρόμοι του, τα σπίτια του, τα καταστήματά του, τα γραφεία εφημερίδων, οι παμπ του, τα νοσοκομεία του, τα νεκροταφεία του, τα μπουρδέλα του, τα σχολεία του, οι άνθρωποί του.

Ο χρόνος είναι η Πέμπτη 16 Ιουνίου του 1904. Οι ιστορικές αναφορές, οι περιγραφές των οδών, των τόπων και των αντικειμένων είναι πραγματικές και δίνουν μια εικόνα του Δουβλίνου "τόσο πλήρη, ώστε, εάν η πόλη εξαφανιζόταν ξαφνικά μια μέρα από προσώπου γης, θα μπορούσε να οικοδομηθεί ξανά από το βιβλίο μου" λέει, σεμνυνόμενος για το έργο του, ο Τζόυς.

Ένα σύγχρονο έπος που χαρτογραφεί το σύμπαν του ανθρώπου, σε μια πόλη ανθρώπων. Καθημερινών ανθρώπων. Δίνει φωνή σε πολλαπλές όψεις της εποχής του: σεξουαλικές, μουσικές, πολιτικές, ιστορικές [...]

Με τη φήμη που περιβάλλει το βιβλίο, αισθάνεται κανείς υποχρεωμένος να διαβάσει τον Οδυσσέα και να του αρέσει. Όταν προσπαθήσει να διαβάσει το βιβλίο, διαπιστώνει ότι πρόκειται για ένα δύσκολο έργο. Κατά περιόδους, ο αναγνώστης αισθάνεται απογοήτευση, ακόμα και βαρεμάρα.

Όταν, όμως, τα μάτια του εξοικειωθούν με το λυκόφως, μέσα στο οποίο ζει το έργο, θα μπορέσει να διακρίνει το σχήμα των πραγμάτων και να θαυμάσει την κρυμμένη ομορφιά τους. Κάθε συναίσθημα, κάθε σκέψη, όλες οι αισθήσεις, οι ανθρώπινες αδυναμίες και τα βίτσια, αποτελούν το υλικό αυτού του έργου.

Αν ο αναγνώστης έχει βαρεθεί τον δικό του υλισμό, εδώ θα βρει μια φυσική ευλάβεια για το ανθρώπινο πνεύμα. Θα γνωρίσει τον άνθρωπο, όχι εγκεφαλικά. Αλλά με την καρδιά, αγαπώντας τον».

Σαν Σήμερα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ