1771 : Γεννιέται στο Fowlshiels ο σκωτσέζος χειρούργος και εξερευνητής της Αφρικής Mungo Park.

Facebook Twitter
0

Ο Mungo Park ανακαλύπτει τις ύαινες. "Η ηρεμία στην ατμόσφαιρα, το ουρλιαχτό των άγριων θηρίων, η βαθιά μοναξιά του δάσους, όλα προσέδιναν στη σκηνή μία εντυπωσιακή επισημότητα. Κανείς μας δεν πρόφερε λέξη, μόνο ψιθυρίζαμε. Είμασταν όλοι σε επιφυλακή και ο καθένας από μας προσπαθούσε με ζήλο να αποδείξει την οξυνοιά του καταδεικνύοντας τους λύκους και τις ύαινες που γλιστρούσαν σαν σκιές από το ένα άλσος στο άλλο." Σχέδιο του γάλλου φυσιοδίφη Buffon.

Η Αφρική δεν ήταν μόνο μία ανεξερεύνητη ήπειρος την εποχή του Mungo Park, αλλά και μία ήπειρος "ανύπαρκτη", έξω από την Ιστορία ...τουλάχιστον μέχρι να ανακαλυφθούν τα πλούσια κοιτασματά της. Ενδεικτική είναι η άποψη του γερμανού φιλοσόφου Hegel (κατά ένα χρόνο μεγαλύτερος του Mungo Park) :

"Αυτό που καθορίζει το χαρακτήρα των νέγρων είναι η απουσία κάθε φραγμού. Η καταστασή τους δεν επιδέχεται καμία ανάπτυξη, καμία παιδεία. Όπως τους βλέπουμε τώρα, έτσι ήταν και πάντα. Στα πλαίσια της τεράστιας ενέργειας της φυσικής αυθαιρεσίας που τους κυριεύει, η ηθική στιγμή δεν έχει καμία ιδιαίτερη θέση. 'Οποιος θέλει να γνωρίσει τις τρομακτικές εκδηλώσεις της ανθρώπινης φύσης, δεν έχει παρά να τις ψάξει στην Αφρική (...). Η Αφρική δεν ανήκει στον ιστορικό κόσμο, δεν επιδεικνύει ούτε κίνηση, ούτε ανάπτυξη, κι ό, τι συνέβη εκεί, δηλαδή στο Βορρά, έχει να κάνει με τον ασιατικό και ευρωπαικό κόσμο. Αυτό που τελικά αντιλαμβανόμαστε σαν Αφρική είναι ένας ανιστορικός, μη ανεπτυγμένος κόσμος, απόλυτα αιχμάλωτος του φυσικού πνεύματος, και του οποίου η θέση βρίσκεται ακόμη στο κατώφλι της οικουμενικής ιστορίας." G.W.F. Hegel, Ο Λόγος στην Ιστορία.

 

Οι διαδρομές που ακολούθησε ο Mungo Park στα δύο του ταξίδια.

Ο λόφος Tembi-Kundu και η πηγή του Νίγηρα ποταμού.

'Ενα μπαομπάμπ (δεξ.).

 

Πάνω δεξιά, στην ελαιογραφία του William Hatherell, η επίθεση των Haoussas κοντά στην Boussa. Σ΄αυτο το σημείο του Νίγηρα πνίγηκε ο Mungo Park μαζί με τους συντρόφους του.

"Στις 7 του μήνα αναχώρησα για το Konjour και κοιμήθηκα σε ένα χωριό που ονομάζεται Malla (ή Mallaing), και στις 8 έφτασα το βράδυ στο Kolor, μια σημαντική πόλη, όπου κοντά στην είσοδο είδα να κρέμεται από ένα δέντρο  ένα είδος σκιάχτρου από φλοιό δέντρων, που μου είπαν,όταν ρώτησα, ότι ανήκε στο Mumbo Jumbo ... Πρόκειται για ένα περίεργο φόβητρο, κοινό σε όλες τις πόλεις Mandingo, που χρησιμοποιείται πολύ από τους παγανιστές ιθαγενείς για να διατηρούν τις γυναίκες τους σε καθεστώς υποταγής" (Mungo Park, ταξίδι στην περιοχή Mandingo, 1798).
 

Πολεμιστής Bariba από την Boussa, 1900 (δεξ.).

Ahmadou, Βασιλιάς του Segou, 1880 (αριστ.) και Βασιλιάς της Boussa, 1854 (δεξ.).

 

Ο Mungo Park, αιχμάλωτος (επί τέσσερις μήνες στο πρώτο του ταξίδι) του Άραβα αρχηγού Ali, ξυρίζει το κεφάλι ενός αγοριού (γκραβούρα του 1901).

 

'Αλλος ένας διάσημος αιχμάλωτος των Μαυριτανών, ο Ροβινσώνας Κρούσος. (The Project Gutenberg EBook of Voyages et Aventures Surprenantes de Robinson Crusoé, by Daniel Defoe. Illustrator: François Aimé Louis Dumoulin).

Ο Ροβινσώνας μπροστά στον πατέρα του που τον επιπλήττει για την αποφασή του να γυρίσει τον κόσμο και τον προειδοποιεί για τις δυστυχίες που τον περιμένουν.

Ο Ροβινσώνας, αιχμάλωτος των Μαυριτανών, εργάζεται στον κήπο του αφεντικού του.

Ο Ροβινσώνας διαφεύγει μαζί με ένα νέο Μαυριτανό.

 

Χριστιανοί σκλάβοι, αφέντες μουσουλμάνοι.

Ο Zebehr Pacha, μέγας δουλέμπορος στο Σουδάν.

Χορός μπροστά στο Βασιλιά του Sofas (αριστ.) και δουλέμπορος της Νήσου του Γκορέ (δεξ.).

Διαφήμιση της Liebig που απεικονίζει στο λήμμα "άροτρο" σκλάβους να οργώνουν ένα χωράφι.

Αλυσοδεμένοι δούλοι μπροστά στο Boma της Kilwa Kinvinje, έδρα της γερμανικής αποικιοκρατικής διοίκησης (1890).

 

Στη Νήσο του Γκορέ, η είσοδος του σκλαβοπάζαρου.

 

Γιάννης Ξενάκης
A l'Ile de Gorée - for amplified harpsichord and ensamble (1986).
«Η Νήσος του Γκορέ, ανοικτά των ακτών του Ντακάρ, στη Σενεγάλη, ήταν κάποτε ένα παγκόσμιο σκλαβοπάζαρο. Αυτό το έργο αφιερώνεται στους  μαύρους Αφρικανούς οι οποίοι υποχρεώθηκαν με τη βία ν' αφήσουν τα σπίτια τους και να πάρουν το δρόμο της φρικτής δουλείας, αλλά κατάφεραν ωστόσο να κερδίσουν, σε ορισμένες πολιτισμένες χώρες  στις οποίες μεταφέρθηκαν, θέσεις πρώτου επιπέδου. Είναι επίσης ένας φόρος τιμής στους ήρωες και τα θύματα του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική, το τελευταίο προπύργιο του υστερικού ρατσισμού. ». Ξενάκης)
Elisabeth Chojnacka, harpsichord
Ensemble Xenakis
Huub Kerstens

Το Τιμπουκτού, η μυθική πόλη που επανήλθε πρόσφατα στην επικαιρότητα με θλιβερό τρόπο, όταν (φανατικοί) μουσουλμάνοι από το Mali βάλθηκαν να καταστρέψουν τη μοναδική ισλαμική αρχιτεκτονική κληρονομιά της. Η πόλη, που βρίσκεται 15 χμ. βόρεια του ποταμού Νίγηρα, μεσουρανούσε το 16ο αιώνα, αλλά την εποχή του Mungo Park είχε ήδη χάσει την αίγλη της εξ' αιτίας του εντατικού δουλεμπορίου.

 

Το μοιραίο ταξίδι του Mungo Park είχε κατά νου η Kira Salak όταν αποφάσισε να διανύσει μόνη της με κανό πάνω στον ποταμό Νίγηρα μία απόσταση 600 μιλίων μέχρι το Τιμπουκτού.

"Enduring tropical storms, hippos, rapids, the unrelenting heat of the Sahara desert, and the mercurial moods of this notorious river, Kira Salak traveled solo through one of the most desolate and dangerous regions in Africa, where little had changed since Mungo Park was taken captive by Moors in 1797.

Dependent on locals for food and shelter each night, Salak stayed in remote mud-hut villages on the banks of the Niger, meeting Dogan sorceresses and tribes who alternately revered and reviled her--so remarkable was the sight of an unaccompanied white woman paddling all the way to Timbuktu. Indeed, on one harrowing stretch she barely escaped with her life from men chasing after her in canoes. Finally, weak with dysentery but triumphant, she arrived in the fabled city of Timbuktu and fulfilled her ultimate goal: buying the freedom of two Bella slave women. This unputdownable story is also a meditation on courage and self-mastery by a young adventuress without equal, whose writing is as thrilling as her life." (Εισαγωικό σημείωμα στο βιβλίο της).

Ο Νίγηρας ποταμός από δορυφορική λήψη της NASA.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT