Το 1616 απαγορεύεται το De Revolutionibus Orbium Coelestium του Κοπέρνικου

Το 1616 απαγορεύεται το De Revolutionibus Orbium Coelestium του Κοπέρνικου Facebook Twitter
1

Το 1616 απαγορεύεται το De Revolutionibus Orbium Coelestium του Κοπέρνικου Facebook Twitter
Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν ότι ο Κοπέρνικος έπιασε το πρώτο αντίτυπο του βιβλίου του, λίγες ώρες πριν πεθάνει, χωρίς να προλάβει να αντιληφθεί ότι η θεωρία του – που θα άλλαζε για πάντα τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το Σύμπαν, ηλιοκεντρικά και όχι γεωκεντρικά πια – είχε «επικοινωνηθεί» ως μία απλή υπόθεση.
 

 

Μαθηματικός, αστρονόμος, γιατρός και συγγραφέας, σε μια παράλογη, σκοτεινή εποχή που το να φέρει κανείς αντίρρηση στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ισοδυναμούσε με βέβαιο θάνατο ή στην καλύτερη περίπτωση με μια ζωή γεμάτη διωγμούς, απαγορεύσεις και ταλαιπωρίες, ο Κοπέρνικος δεν είχε καμία διάθεση να πράξει τίποτα από τα παραπάνω.

 

Καταγόταν, άλλωστε, από οικογένεια ευσεβών, με αδελφή μοναχή, θείο επίσκοπο κι ο ίδιος, στα χρόνια της νιότης του, είχε βρεθεί στην Ιταλία για να σπουδάσει Εκκλησιαστικό Δίκαιο. Η οικογένεια στο πρόσωπο του έβλεπε έναν μελλοντικό επίσκοπο. Δυστυχώς, για τον θείο του και ευτυχώς για την ανθρωπότητα και την πρόοδο της επιστήμης, ο Κοπέρνικος ήταν περίεργος. Στη Φερράρα, όπου βρίσκεται για σπουδές, συναντά τον αστρονόμο Ντομένικο Νοβάρα και ενθουσιάζεται από τις ομιλίες και τις παρατηρήσεις του. Γίνεται μαθητής και βοηθός του και γύρω στο 1496 εικάζεται ότι αρχίζει να κρατά τις πρώτες σοβαρές σημειώσεις για την κίνηση 

των ουράνιων σωμάτων. Έναν χρόνο αργότερα, σε ένα ταξίδι του στη Ρώμη και ενώ ο επίσκοπος θείος του έχει εξασφαλίσει θέση ιερέα στον Καθεδρικό Ναό του Φράουενμπουργκ, ο Κοπέρνικος παρατηρεί μια σεληνιακή έκλειψη και ξεκινά να δίνει τις πρώτες του διαλέξεις γύρω από αστρονομικά θέματα της εποχής.

Διδακτορικό στο Κανονικό Δίκαιο και αμφιβολίες για το αν η Γη στέκει ακίνητη στο κέντρο του Σύμπαντος; Ναι, γιατί ο Κοπέρνικος, όσο είναι προσεκτικός μελετητής των έργων του Πτολεμαίου και του Αρίσταρχου, τόσο είναι προσεκτικός και με τις διατυπώσεις των ευρημάτων των ερευνών και της παρατήρησης του.

Το 1507 ξεκινά να γράφει, μαζί με ομοϊδεάτες τη «Μικρή Ερμηνευτική Πραγματεία». Είναι το πρώτο χειρόγραφο κείμενο με ιδέες του γύρω από το ηλιοκεντρικό σύστημα, ωστόσο συνεχίσει να συγκεντρώνει δεδομένα και να μελετά αρχαία κυρίως κείμενα που αφορούσαν την αέναη κίνηση των πλανητών. Μαζί με τους πλανήτες, κινείται και η θεωρία του: δίνονται διαλέξεις, ενδιαφέρουν διανοούμενους της εποχής, αναστατώνουν Καρδινάλιους που ζητούν να ενημερωθούν για τις απόψεις του, περαιτέρω.

Το ίδιο διάστημα, ο Κοπέρνικος εργάζεται πάνω σε αυτό που στην ιστορία θα έμενε ως De Revolutionibus Orbium Coelestium Libri VI. Δηλαδή, «6 βιβλία για τις Περιστροφές των Ουράνιων Σφαιρών». Παρά τις ευγενείς πιέσεις για άμεση δημοσίευση του ενδιαφέροντος έργου του, ο Κοπέρνικος στα 1536 δεν εκδίδει την πραγματεία του. Υπάρχουν διάφορες ιστορικές εξηγήσεις γι’ αυτό. Από τη μία ο φόβος των αντιδράσεων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, από την άλλη η έρευνα που βρισκόταν σε εξέλιξη. Το βιβλίο τυπώνεται 7 χρόνια αργότερα και μετά από πολλές περιπέτειες.

 

Το 1616 απαγορεύεται το De Revolutionibus Orbium Coelestium του Κοπέρνικου Facebook Twitter
To διάγραμμα που βρίσκεται στο 11ο κεφάλαιο του πρώτου βιβλίου του, με τίτλο "Απόδειξη της τριπλής περιστροφής της Γης"

 

H σοβαρότερη από αυτές είναι ότι ο πρόλογος του είναι γραμμένος από ξένο χέρι. Για την ακρίβεια από το χέρι του λουθηρανόστροφου Ανδρέα Οσιάντερ, ο οποίος παρά τις επαινετικές κορώνες, επιχειρεί να υποβαθμίσει την κοπερνίκεια θεωρία σε ένα διανοητικό παιχνίδι.

Να τι έγραφε:

«Αποτελεί καθήκον του αστρονόμου να συνθέτει την ιστορία των ουρανίων κινήσεων με τη βοήθεια προσεκτικής και εξειδικευμένης μελέτης. Θα πρέπει, συνεπώς, να συλλάβει με το νου και να περιγράψει τα αίτια τούτων των κινήσεων ή να κάνει υποθέσεις σχετικά με αυτά. Δεδομένου ότι δεν μπορεί με κανένα τρόπο να προσεγγίσει τα αληθή αίτια, είναι υποχρεωμένος να υιοθετήσει τις υποθέσεις εκείνες που θα του επιτρέψουν να υπολογίσει σωστά τις κινήσεις που θα πραγματοποιηθούν στο μέλλον ή έλαβαν χώρα στο παρελθόν, βασιζόμενος στις αρχές της γεωμετρίας. Ο συγγραφέας του παρόντος έργου έχει ανταπεξέλθει και στα δύο καθήκοντα με τρόπο έξοχο. Διότι οι υποθέσεις αυτές δεν χρειάζεται να είναι αληθείς, ούτε καν πιθανές. Αντιθέτως, θα ήταν αρκετό εάν μπορούσαν να προκύψουν από αυτές υπολογισμοί συνεπείς προς τις παρατηρήσεις».

 

Ο κόσμος, όμως, έχει αλλάξει. Κι η παγκόσμια αστρονομία, επίσης. Και ο τρόπος που το "revolutionibus" δεν σημαίνει πια μόνο την περιφορά, αλλά την «επανάσταση».

Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν ότι ο Κοπέρνικος έπιασε το πρώτο αντίτυπο του βιβλίου του, λίγες ώρες πριν πεθάνει, χωρίς να προλάβει να αντιληφθεί ότι η θεωρία του – που θα άλλαζε για πάντα τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το Σύμπαν, ηλιοκεντρικά και όχι γεωκεντρικά πια – είχε «επικοινωνηθεί» ως μία απλή υπόθεση.  

Για να υπάρξουν αντιδράσεις, για μια θεωρία που «ξεκαρφώνει» τη γη από το κέντρο του Σύμπαντος, θα περάσουν περίπου 60 χρόνια. Την «επανάσταση» θα οσμιστούν πρώτοι οι εκπρόσωποι της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και το 1616, το “De Revolutionibus” απαγορεύεται και μένει στον Κατάλογο των Απαγορευμένων Βιβλίων (Index Librorum Prohibitorum) μέχρι το 1835.

Ο κόσμος, όμως, έχει αλλάξει. Κι η παγκόσμια αστρονομία, επίσης. Και ο τρόπος που το “revolutionibus” δεν σημαίνει πια μόνο την περιφορά, αλλά την «επανάσταση».

Πηγές 

Η Καταγωγή της Σύγχρονης Επιστήμης (1300-1800),Butterfield, H., Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης

Από τον Κλειστό Κόσμο στο Άπειρο Σύμπαν, Κοϊρέ, Α., Ευρύαλος

Οι Απαρχές της Δυτικής Επιστήμης: Η φιλοσοφική, θρησκευτική και θεσμική θεώρηση της Ευρωπαϊκής Επιστημονικής Παράδοσης (600 π.Χ. – 1450 μ.Χ.), Lindberg, C.D., Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια