Η επανάσταση των συντηρητικών; Aπό τον Νικόλα Σεβαστάκη

Η επανάσταση των συντηρητικών; Aπό τον Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
Ο Φιγιόν, φυσικά, είναι σοβαρός πολιτικός, με τη φήμη του κάπως αγέλαστου και αυστηρού. Είναι, ωστόσο, πούρα Δεξιά και όχι ο χαριτωμένος ευφημισμός του Κεντροδεξιού. Η δυναμική του μέσα στον συντηρητικό λαό σημαίνει ότι η εποχή μας ξαναζητάει «καθαρές λύσεις».
9

 Συντηρητική επανάσταση, μια επιθυμία για Δεξιά, ένα pride της Δεξιάς. Με αυτές και αντίστοιχες εκφράσεις υποδέχτηκαν τα μίντια τη μεγάλη νίκη του Φρανσουά Φιγιόν στις προκριματικές εκλογές για την ανάδειξη προεδρικού υποψηφίου της γαλλικής Κεντροδεξιάς.


Πέρα, όμως, από την τέχνη των αρχισυντακτών για εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα, το γεγονός είναι ότι αυτή η γαλλική εξέλιξη κάτι δείχνει. Διαψεύδοντας προγνωστικά πολλών μηνών και ενσαρκώνοντας μια τάση σχηματοποιημένη μόλις το τελευταίο διάστημα, η «στιγμή» Φιγιόν φανερώνει τις διαθέσεις ενός μέρους της κοινής γνώμης σε μια χώρα που ακόμα είναι το πολιτικό έθνος της Ευρώπης. Μαζί με πολλά άλλα σημάδια και μεταβολές, ο θρίαμβος του Φιγιόν δείχνει ότι το Κέντρο δεν γοητεύει πλέον. Ποιο Κέντρο; Η ιδέα, ας πούμε, πως στην πολιτική χρειαζόμαστε καλούς ρυθμιστές των εντάσεων και καταπραϋντικούς μηχανισμούς. Η ιδέα πως καλή πολιτική είναι αυτή που αποσοβεί τα πάθη, λειαίνει τις αντιθέσεις, ενθαρρύνει τις συναινέσεις. Το Κέντρο, δηλαδή, ως ιδέα μιας συνετής διαχείρισης που δανείζεται κάποιες καλές ιδέες της Δεξιάς και της Αριστεράς, βγάζοντάς τους τα κεντριά και μαλακώνοντας τις αιχμές τους. Η υπόθεση, εν τέλει, ότι μόνο μέσα από το χλιαρό, το συνετό και το μετρημένα συμβιβαστικό νικάει κανείς, αυτή η μέχρι πρότινος βεβαιότητα αρχίζει να δέχεται ισχυρά χτυπήματα.


Ο Φιγιόν, φυσικά, είναι σοβαρός πολιτικός, με τη φήμη του κάπως αγέλαστου και αυστηρού. Είπε στεγνά και πολύ σκληρά πράγματα στην καμπάνια του. Δεν είναι κλόουν της απρόβλεπτης λαϊκιστικής Δεξιάς, ούτε μια προσωπικότητα φαιδρής επικινδυνότητας στυλ Φάρατζ. Δεν είναι ο χοντροκομμένος αντιδιανοουμενισμός που παίρνει την εκδίκησή του αλλά κάτι άλλο, πολύ ενσωματωμένο στη γαλλική παράδοση. Είναι, ωστόσο, πούρα Δεξιά και όχι ο χαριτωμένος ευφημισμός του Κεντροδεξιού. Η δυναμική του μέσα στον συντηρητικό λαό σημαίνει ότι η εποχή μας ξαναζητάει «καθαρές λύσεις».

Η στιγμή του Φιγιόν, όμως, δεν είναι ένας πιο light λεπενισμός. Συχνά, κάποιες αριστερές αναλύσεις αισθάνονται τον πειρασμό να βρίσκουν φασισμό σε οποιοδήποτε φαινόμενο διεκδικεί μια ισχυρή ταυτότητα εναντίον της Αριστεράς.


Έτσι, μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι η κεντρώα ευαισθησία βρίσκεται στα κάτω της. Από τις πιο διαφορετικές αφετηρίες οι άνθρωποι αναζητούν ταυτότητα. Ισχυρές και εύληπτες ταυτίσεις. Πάει να πει πως δεν συγκινούνται ούτε από την τεχνοκρατική επάρκεια, ούτε από τον πολιτικό πολιτισμό, ούτε από τη θεσμική σοβαρότητα και τους καλούς τρόπους κάποιου. Ψάχνουν πολιτικούς με ισχυρές πεποιθήσεις αλλά και με μια ορισμένη σκληρότητα στο προφίλ τους.


Και αυτή η αναζήτηση πάει κυρίως προς τη Δεξιά. Γιατί;


Πολλά μπορεί να ειπωθούν εδώ και ασφαλώς στη Γαλλία υπάρχει, αδιάψευστη, η απογοήτευση από τον Φρανσουά Ολάντ και τη θητεία του. Νομίζω όμως πως το πρόβλημα ξεπερνάει τις εθνικές συγκυρίες και αγγίζει κάτι βαθύτερο: στη Δεξιά μπορεί κανείς να συναντήσει τη συναρμογή του οικονομικού φιλελευθερισμού με μια ηθική και πολιτιστική αυστηρότητα. Από τη μια έχουμε μια, λατρευτική σχεδόν, προσχώρηση στις αγορές και στις «δημιουργικές καταστροφές» του καπιταλισμού. Η επιχειρηματικότητα και οι μικροί φόροι παρουσιάζονται ως κλειδιά της ελεύθερης ζωής, με τον ίδιο τρόπο που στην παλαιά Αριστερά ήταν οι εθνικοποιήσεις και οι «φόροι στους πλούσιους» το μυστικό για την επί γης δικαιοσύνη. Συγχρόνως, όμως, έχουμε την καταγγελία των συνεπειών της μοντέρνας αποχαλίνωσης στα ήθη και στις ατομικές συμπεριφορές. Ο Δεξιός επιδιώκει ριζοσπαστικές κινήσεις στα οικονομικά και την επιβράδυνση ή, αν είναι δυνατόν, και την ανάστροφη κίνηση στην κουλτούρα και στον πολιτισμό. Την ίδια στιγμή που σιχαίνεται τον δημόσιο υπάλληλο ως υποκείμενο μιας ασάλευτης και υπερπροστατευμένης ζωής, ενοχλείται από τις όψεις της ηδονιστικής κοινωνίας με τις υπερβολικές ελευθερίες και τις διαρκείς ανατροπές. Την ίδια στιγμή που αντιπαθεί τους προστατευμένους ή τους επιδοτούμενους (από το κράτος), γυρεύει την προστατευτική αγκαλιά του κράτους όταν γειτονεύει με hot spots ή όταν νιώθει πως απειλούνται τα πιστεύω του.

 
Φυσικά, έξω και δίπλα απ' αυτήν τη Δεξιά κινούνται και τα άλλα ελεύθερα ηλεκτρόνια του δεξιού σύμπαντος. Περισσότερο κρατικιστικές και «λαϊκές», λιγότερο «αστικές» εκδοχές. Τάσεις και κινήματα που δεν ενδιαφέρονται τόσο για τους δείκτες ανταγωνιστικότητας ή τις start-ups όσο για τα τζαμιά και τις υπερβολικές εισαγωγές προϊόντων που σκοτώνουν την ντόπια παραγωγή.


Η στιγμή του Φιγιόν, όμως, δεν είναι ένας πιο light λεπενισμός. Συχνά, κάποιες αριστερές αναλύσεις αισθάνονται τον πειρασμό να βρίσκουν φασισμό σε οποιοδήποτε φαινόμενο διεκδικεί μια ισχυρή ταυτότητα εναντίον της Αριστεράς. Για μένα, όμως, υπάρχει ένας άλλος κίνδυνος στη σημερινή κρίση του φιλελεύθερου Κέντρου και στην αναζήτηση για ισχυρές πολιτικές και αξιακές ταυτότητες. Να κυριαρχήσουν, πάλι, εύκολες ερμηνείες με αφορισμούς κατά της παγκοσμιοποίησης και πολωτικό πρωτογονισμό. Να επιβεβαιωθούν οι εθνικιστές ως οι ρεαλιστές που έλεγαν την αλήθεια για τις πλάνες της Ευρώπης. Να πληθύνουν όσοι ταυτίζουν τις ισχυρές πεποιθήσεις με την άκριτη αδιαλλαξία και τους μίνι εμφυλίους που δίνουν την εντύπωση ότι φρεσκάρουν την πολιτική, ενώ στην πραγματικότητα μπλοκάρουν την πρόοδο των κοινωνιών.


Ο πειρασμός της καθαρότητας, για μια καθαρή Δεξιά ή μια ανόθευτη Αριστερά, μπορεί να γιατρεύει, στιγμιαία, τη δυσφορία, καλύπτοντας τους φόβους. Έχει όμως και μια άλλη, λιγότερο αθώα όψη: την επιστροφή της ιδεολογικής επιθετικότητας ως υποθετικού αντίδοτου στην «κεντρώα» ακινησία. Μπορεί να είναι καλό νέο για όσους ζουν μέσα και δίπλα στους κόσμους της πολιτικής δραματουργίας. Ωστόσο, το πιθανότερο είναι ότι θα γεννήσει περισσότερη αλαζονεία, σύνδρομα πολιτικής αυτάρκειας και ηθικής υπεροχής: αυτά δηλαδή που έχουν αποδειχτεί καταστροφικά για τη διαχείριση της κρίσης.

9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Ν. Σεβαστάκης / Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Τερατώδη ψέματα έχουν ειπωθεί στο όνομα της ιδεολογίας, με τους διανοούμενους να φέρουν σοβαρότατες ευθύνες για το τείχος προστασίας σε διάφορες πολύ σκοτεινές περιπτώσεις
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Πιστεύω ότι τα δεξιά ή τα αριστερά κόμματα κερδίζουν εκλογές και εναλλάσσονται στις κυβερνήσεις καλούμενοι ως δραστικές λύσεις για να διαχειριστούν καταστάσεις όπως αυτές που ζούμε τώρα παγκοσμίως, σχεδόν έκρυθμες. Καλούνται για να επαναφέρουν την ισορροπία στην οικονομία πρώτα και μετά στην κοινωνία. Όταν επέλθει αυτή η ισορροπία και ο κόσμος ηρεμήσει τότε με την ασφάλεια αυτής της ηρεμίας έχει την πολυτέλεια η κοινωνία για να επιζητά κεντρώα κόμματα για να προχωρήσει το έργο των προηγούμενων δεξιών ή αριστερών.
Για μένα κ.Σεβαστάκη δύο πράγματα ενισχύουν την δεξιά στην ευρώπη πιστεύω σύντομα και στην Ελλάδα. 1)Οικονομικός, λόγω της κρίσης χρέους που ξέσπασε τα τελευταία χρόνια όλες οι χώρες ακόμα και αυτές που δεν έχουν σοβαρό πρόβλημα ήρθαν αντιμέτωπες με δημοσιονομικές προσαρμογές. Ακόμα και μέτρα λιτότητας να μην χρειαστούν για κάποιες χώρες η εποχή του δανεισμού και των ελλειμμάτων έχει τελειώσει. Ξοδεύοντας ότι εισπράτεις και μόνο δημιουργεί μεγάλες ανατροπές με τα αριστερά κόμματα ανήμπορα να ασκήσουν σοσιαλιστική πολιτική,αυτή τουλάχιστον που είχαμε μέχρι τώρα.Ακόμα και τα κεντροδεξιά κόμματα που είχαν βάλει και αυτά το χέρι στο μέλι του εύκολου δάνεισμου θα αναγκαστούν απο την πραγματικότητα να σκληρύνουν τις θέσεις τους. 2)Κοινωνικός, οι άλλαγες που έφερε η παγκοσμιοποίηση και οι προοδευτικοί με την μετανάστευση,τα νέα ήθη των αμβλώσεων των ομοφυλόφιλων, τις άνισες οικονομικές και κοινωνικές παροχές σε ευπαθείς ομάδες δημιουργούν ενα αίσθημα φόβου ,ορθώς, στους πολίτες που θέλουν να αντιδράσουν σε όλη αυτήν την λαίλαπα που δέχονται.
“τα νέα ήθη των αμβλώσεων των ομοφυλόφιλων... δημιουργούν ενα αίσθημα φόβου,ΟΡΘΩΣ, στους πολίτες που θέλουν να αντιδράσουν σε όλη αυτήν την λαίλαπα που δέχονται.”WHAT?
Όταν κάποιος σου επιβάλλει μέσω της προπαγάνδας με την βία(ψυχολογική) ότι η δολοφονία ενός μωρού είναι κάτι φυσιολογικό και ουδείς δικαιούται να μιλάει για αυτήν τι είναι; Η ότι μας επιβάλλουν πρότυπα διαφορετικά απο αυτά που επιτάσσει η φύση με την βία χωρίς δημοψήφισμα τι είναι όλα αυτά;
Στον οικονομικό λόγο που αναφέρεις δεν θα διαφωνήσω, στον κοινωνικό όμως νομίζω ότι το άρθρο γράφει για δεξιά στα πλαίσια δημοκρατίας, αυτά που γράφεις αφορούν ολοκληρωτικά καθεστώτα.
Διάβασα με ενδιαφέρον το κείμενο.Να πω τούτο,οι άνθρωποι φοβούνται κ Σεβαστάκη,υπάρχει φόβος, πολύς φόβος εκεί έξω,και όχι μόνο σε ο,τι αφορά οικονομικά δεδομένα,αλλά και τρόπο ζωής,ταυτότητας, ύπαρξης.Το φιλελεύθερο κέντρο με ποιό τρόπο μπορεί,αν μπορεί, να ενσωματώσει στο λόγο του αυτό το διάχυτο συναίσθημα του φόβου;;Δεν γνωρίζω...
Μπορεί και πρέπει να εξηγήσει γιατί η παγκοσμιοποίηση με φιλελεύθερους κανόνες οδηγεί τελικά στη πρόοδο όλης της ανθρωπότητας. Ας μην ξεχνάμε πως αν έπεσε το βιοτικό επίπεδο των πολιτών της δύσης ανέβηκε κατακόρυφα αυτό των πολιτών του υπόλοιπου κόσμου. Τη δεκαετία του '80 με τον θρίαμβο του κοινωνικού ευρωπαϊκού κράτους οι κινέζοι ή οι ινδοί δεν μπορούσαν καν να ονειρευτούν το βιοτικό επίπεδο που έχουν σήμερα. Θα υπάρξει μια εξισορρόπηση και γενικότερη άνοδος του βιοτικού επιπέδου και η παγκοσμιοποίηση θα γίνει τελικά η λύση και όχι το πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση κανένας δεν θα ωφεληθεί από ένα πισωγύρισμα σε εθνικιστικές περιχαρακώσεις, κλειστά σύνορα και εμπόριο με δασμούς. Αυτά ανήκουν στο παρελθόν, το μέλλον της ανθρωπότητας είναι αλλού.