Πριν από έναν περίπου χρόνο η είδηση ότι οι Κινέζοι κατασκεύαζαν ένα φουτουριστικό, υπερυψωμένο λεωφορείο που θα μπορούσε να περνάει πάνω από τα αυτοκίνητα, δίνοντας λύση στην τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση των κινεζικών δρόμων αντιμετωπίστηκε από ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο ως ένα εντυπωσιακό τεχνολογικό «θαύμα».

 

Οι φωτογραφίες και τα βίντεο που κυκλοφόρησαν από τις δοκιμές του πειραματικού μοντέλου στην πόλη Κινχουαγκντάο δημιούργησαν μεγάλες προσδοκίες για την μελλοντική χρήση του σε όλες τις πολυσύχναστες μητροπόλεις του κόσμου, ενώ η εταιρεία που το σχεδίασε υποσχόταν στους επενδυτές της τεράστιες αποδόσεις της τάξης του 12%.

 

Στη θεωρία, το TEB (Transit Elevated Bus) κινείται με ρεύμα, έχει μήκος 22 μέτρα, πλάτος 7,8μ και ύψος 4,8μ το οποίο το καθιστά ικανό να καλύπτει αρκετές λωρίδες κυκλοφορίας. Μπορεί να μεταφέρει συνολικά 300 επιβάτες, με τις μελλοντικές εκδόσεις, που είχαν υποτίθεται τεθεί επί τάπητος, να αυξάνουν την χωρητικότητα σε 1200 άτομα σχεδιάζοντας ένα είδος μετρό που θα αποτελείται από 4 λεωφορεία μαζί. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει αγγίζει τα 60 χιλιόμετρα την ώρα.

 

Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά φαίνεται πως στην πράξη τα πράγματα κάπως χωλαίνουν. Από την πρώτη εκείνη δοκιμή τον περασμένο Αύγουστο, το TEB παραμένει καθηλωμένο στην άκρη του δρόμου, λειτουργώντας περισσότερο ως γιγαντιαίο οδόφραγμα παρά σαν το πολυδιαφημισμένο λεωφορείο του μέλλοντος. Την περασμένη εβδομάδα,μάλιστα, οι τοπικές αρχές ανακοίνωσαν ότι σκοπεύουν να το απομακρύνουν από το σημείο μέχρι το τέλος του μήνα.

 

Την περασμένη Κυριακή (2 Ιουλίου) η αστυνομία του Πεκίνου ανακοίνωσε πως ξεκινάει επίσημη έρευνα για την εταιρία που βρίσκεται πίσω από την κατασκευή του TEB για παράνομη συγκέντρωση χρημάτων και εξαπάτηση επενδυτών.

 

Περισσότεροι από 30 άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου του Bai Zhiming, CEO της εταιρίας Χουαγίγκ Καϊλάι που έχει κατοχυρώσει την πατέντα για το TEB, συνελήφθησαν από τις αρχές.

 

Στην ανακοίνωσή της, η αστυνομία ενημερώνει ακόμη πως καταβάλλει προσπάθειες για να ανακτήσει τα χρήματα των επενδυτών και συμβουλεύει όσους επένδυσαν στο συγκεκριμένο project να απευθυνθούν στα τοπικά αστυνομικά τμήματα.

 

Τα πρώτα ερωτήματα γύρω από την αποτελεσματικότητα του καινοτόμου αυτού λεωφορείου είχαν κάνει την εμφάνισή τους λίγο μετά την πρώτη εκείνη δοκιμή. Όλα τα τεστ που ανακοινώθηκαν στη συνέχεια, ανεστάλησαν σχεδόν αμέσως.

 

Πολλοί ειδικοί εξέφρασαν αμφιβολίες για την ικανότητα του λεωφορείου να στρίβει ή να χωρά κάτω από πεζογέφυρες. Ακόμη εγέρθηκαν ερωτήματα γύρω από την ικανότητά του να αντέχει τόσους πολλούς επιβάτες αλλά και την αυξημένη πιθανότητα να «παγιδευθούν» από κάτω του μικρά φορτηγά. Ορισμένοι επεσήμαναν τον κίνδυνο που θα διέτρεχαν πεζοί και ποδηλάτες, αλλά και τη δυσκολία που είχαν τα Ι.Χ. να αλλάξουν λωρίδα κυκλοφορίας με το λεωφορείο από πάνω τους.

 

Σύμφωνα με το BBC, κάποιοι επεσήμαναν ότι το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε στην πρώτη δοκιμαστική δοκιμή ήταν το ίδιο με εκείνο που παρουσιάστηκε στο κοινό το 2010 όταν πρωτοκυκλοφόρησε η ιδέα, επισημαίνοντας επί της ουσίας την απουσία οιασδήποτε τεχνολογικής προόδου.

 

Με πληροφορίες από Quartz και BBC