Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Kari Piipo

Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη

0

Στο Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζεται στις 25 Σεπτεμβρίου η πολυαναμενόμενη έκθεση «Το Νέο "Salon des Cent". Διεθνής Έκθεση Αφίσας. Αφιέρωμα στον Toulouse-Lautrec» που συνδιοργανώνει το μουσείο με το περιοδικό «GR Design» και την Alpha Bank. Οι αφίσες χάρισαν στον ζωγράφο τεράστια φήμη, καθώς, όπως τονίζει η Danièle Devynck, διευθύντρια του Μουσείου Τουλούζ-Λοτρέκ του Αλμπί, υπό την αιγίδα του οποίου πραγματοποιείται η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, «από τα πρώτα του έργα, ο Λοτρέκ καταλαµβάνει µια ιδιαίτερη θέση και συγκαταλέγεται στους κορυφαίους στον χώρο της καλλιτεχνικής αφίσας, τονίζοντας την αξία του χρώµατος µε την επινοητικότητα και τη δηµιουργική ελευθερία που τον χαρακτηρίζουν, πολλαπλασιάζοντας τις ευρηµατικές λύσεις, στο πλαίσιο µιας πραγµατικά διαφηµιστικής προσέγγισης».

To 2001, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τον θάνατο του Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ, εκατό κορυφαίοι γραφίστες από όλο τον κόσμο σχεδίασαν από μια αφίσα, τιμώντας τον ίδιο και το έργο του. Οι αφίσες αυτές παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Le nouveau Salon des Cent» στο Κέντρο Πομπιντού, στο Παρίσι. Ο εμπνευστής και διοργανωτής της έκθεσης Άντον Μπίκε λέει σχετικά: «Το σχέδιο της επιτροπής για τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας του θανάτου του µε συγκινούσε πολύ, αλλά µου φαινόταν αδύνατη η πραγµατοποίησή του. Ωστόσο, πρότεινα την εξής εξωφρενική ιδέα: να ζητήσουµε από τους γιους και τις κόρες του, τα εγγόνια και τα δισέγγονά του να τον τιµήσουν µε µια αφίσα σχεδιασµένη από αυτούς. Ακολούθησε σιωπή. Οι συνοµιλητές µου γνώριζαν φυσικά ότι ο Τουλούζ-Λοτρέκ δεν είχε αφήσει απογόνους. Ο Μισέλ Εσκουρµπιάκ µου το υπενθύµισε ευγενικά. Οφείλω να διευκρινίσω ωστόσο πως, σε ό,τι µε αφορά, γνώριζα πολλά µέλη της οικογένειας, τα οποία έχουν ακόμα επαφή µεταξύ τους. Εξάλλου, κι εγώ απόγονός του είµαι. Θα πρόσθετα ότι τα περισσότερα µέλη της οικογένειας, σχεδιαστές αφισών για τον πολιτισµό, είχαν, όπως κι εγώ, ακολουθήσει συνειδητά ή ασυνείδητα τον δρόµο του "µπαµπά Τουλούζ" και ότι η οικογένεια συγκεντρωνόταν πότε-πότε με την ευκαιρία διαφόρων µπιενάλε, κριτικών επιτροπών και άλλων εκδηλώσεων σχετικών µε αφίσες. Βρήκαν την ιδέα καταπληκτική! Αλλά πώς θα την υλοποιούσαμε; Λοιπόν, ήταν απλό. Θα ζητούσαµε από εκατό γνωστούς καλλιτέχνες αφισών να κάνουν ένα σχέδιο προς τιµήν του Τουλούζ-Λοτρέκ. Μετά θα τις τυπώναµε σε µεγάλο σχήµα και θα τις εκθέταµε σε ολόκληρο τον κόσµο, µαζί µ' έναν εξαιρετικό κατάλογο».

Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Mieczyslaw Gorowski


Η ιδέα βρήκε μεγάλη ανταπόκριση, με τον Μπίκε να δυσκολεύεται στην επιλογή, καθώς οι υποψήφιοι έφτασαν τους 225. Οι 100 γραφίστες που τελικά επελέγησαν ως «οικογένεια του Δασκάλου» προσάρµοσαν το όνοµά τους ανάλογα: το πρώτο επίθετο όλων είναι «Τoulouse». Όλοι υπογράφουν µε το νέο τους επίθετο, από τον Αµερικανό Charles Toulouse-Anderson έως τον Ιάπωνα Τadanor Toulouse-Yokoo. Επίσης, µε βάση το µοναδικό, έντονο κόκκινο µονόγραµµα που είναι τυπωµένο σε όλες τις αφίσες του Λοτρέκ δηµιουργήθηκαν εκατό µονογράµµατα των σχεδιαστών µε το νέο τους ονοµατεπώνυμο. Η οργανωτική επιτροπή της έκθεσης ζήτησε από τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιηθεί στο δημιουργικό της αφίσας η φράση: «Le nouveau Salon des Cent. Exposition Internationale d'affiches. Hommage/Ode à Toulouse Lautrec». Μπορούσαν να αναπτύξουν το θέμα με απόλυτη ελευθερία στη θεματική και στην εκτέλεση. Ο Αλέν Βέιγ σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης του Παρισιού: «Σχετικά με την απόδοση φόρου τιµής στον Λοτρέκ, µόνο ευχαρίστηση προκαλεί η ποικιλία των προτεινόµενων αφισών, οι οποίες εν γένει είναι καλές. Πρέπει να τονίσουμε ότι το θέµα ήταν εξ ορισµού εύκολο: ο άνθρωπος ως µια ζωντανή καρικατούρα και οι χαρακτήρες που απαθανάτισε, οι οποίοι αποτελούν ένα µαγικό χρυσωρυχείο του οποίου το σκάψιμο είναι απολαυστικό. Σε μια πιο προσεχτική θεώρηση, η αναµέτρηση µε τον Λοτρέκ, ενώ στόχος σου είναι να τιμήσεις τη µνήµη του, δεν πρέπει να ήταν το ευκολότερο πράγµα στον κόσµο και το σύνδροµο του καθρέφτη ενίοτε αγχωτικό». Η Danièle Devynck μιλά για τα έργα των διακεκριμένων γραφιστών: «Αν παραβλέψουµε τη συµβολή των σύγχρονων τεχνολογιών, ιδίως σε ό,τι αφορά την τυπογραφία, το προφανές επιβάλλεται µε όλη του τη δύναµη. Η διαρκής έγνοια για την αναγνωσιµότητα του οπτικού µηνύµατος, το οποίο δίνει µια εικόνα που βασίζεται στην απλότητα και στη φροντίδα για το χρώµα, µε έντονες µονοχρωµίες ή ζωηρές αντιθέσεις, και σκοπό έχει να τραβήξει το βλέµµα του κοινού, παραπέµπει στην προσέγγιση που πρώτος εισήγαγε ο Τουλούζ-Λοτρέκ. Ελέγχοντας τη λεπτή ισορροπία ανάµεσα στην πρόκληση και στην επικοινωνία, στην αναγνωσιµότητα και στη µορφοπλαστική κοµψότητα, ήταν από τους πρώτους που ήξερε πώς να θέσει τις βάσεις για µια γραφιστική πρακτική πάντα επίκαιρη».

Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Wolf Erlbruch
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Heinz Edelmann

Δεκαέξι χρόνια μετά, το υλικό της έκθεσης του 2001 έρχεται στην Αθήνα και ο επιμελητής της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη Πάνος Κωνσταντόπουλος γράφει: «Γαλλία 2001. Εκατό χρόνια από τον θάνατο του Τουλούζ-Λοτρέκ. Εκατό καλλιτέχνες σχεδιαστές αφισών απ' όλο τον κόσµο προσκαλούνται να τιµήσουν τον πρωτοπόρο δηµιουργό, σχεδιάζοντας αφίσες ως φόρο τιµής στο έργο και στο πρόσωπό του. Ελλάδα 2017. Δεκαέξι χρόνια από την πρώτη επέτειο, 16 Έλληνες καλλιτέχνες και σχεδιαστές που καλύπτουν τον ευρύ χώρο των εικαστικών καλούνται να καταθέσουν το δικό τους φόρο τιµής στον προπάτορα της αφίσας. Οι 116 αφίσες που αφίχθησαν στο Μουσείο της καρδιάς µας γιορτάζουν και τιµούν τον πατέρα της αφίσας, τον µεγάλο αφισίστ και δάσκαλο Τουλούζ-Λοτρέκ, αναφωνώντας όλοι µαζί: "Zήτω η αφίσα!"».


Εκτός από τους 116 δηµιουργούς, την έκθεση πλαισιώνουν οι πέντε αυθεντικές αφίσες του Λοτρέκ, μαζί με μία του Πιερ Μπονάρ από την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, τα έργα των σπουδαστών του Κολεγίου Βακαλό και η Αριάδνη Περράκη µε τα «Χαρτιά Περράκης», κάνοντας ένα θεµατικό ταξίδι στην έµπνευση του Τουλούζ-Λοτρέκ, και µε 116 ειδικά χρωµατιστά χαρτιά αποτυπώνουν τη νύχτα στη Μονµάρτη. Η έκθεση αναλύει τη χρωµατιστή παλέτα του καλλιτέχνη, ξαναφτιάχνει αφαιρετικά τον ανεµόµυλο του εµβληµατικού καµπαρέ Μουλέν Ρουζ και επαναφέρει τη µυρωδιά που άφηναν οι χορεύτριες του κανκάν στο πέρασµά τους, στον χώρο και σε χαρτιά. Το ταξίδι από τα σκοτάδια του Μουλέν Ρούζ στο φως της Πειραιώς µόλις άρχισε.

Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Stasys Eidrigevicius
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
S. Sanderson
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Gary Kelly
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Kisman
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
James McMullan
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Pierre Bernard
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Isidro Ferrer
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Katsuhiko Hibino
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Aυθεντική αφίσα του Λοτρέκ
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Aυθεντική αφίσα του Λοτρέκ
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
H αφίσα της έκθεσης

Info

Το Nέο «Salon des Cent». Διεθνής Έκθεση Αφίσας: Αφιέρωμα στον Toulouse-Lautrec

Διάρκεια: 28/09 έως 12/11

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ - ΚΤΙΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι, 210 3453111

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή: 10:00 -18:00, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00 - 22:00

Εισιτήριο: 3,5-7 ευρώ

Εγκαίνια: 25/09 στις 20:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ