«Tόση ομορφιά, δεν είδες πουθενά» - Το Φορτηγό του Σαββόπουλου γιορτάζει σήμερα μισό αιώνα

«Tόση ομορφιά, δεν είδες πουθενά» - Το Φορτηγό του Σαββόπουλου γιορτάζει σήμερα μισό αιώνα Facebook Twitter
Ο Διονύσης Σαββόπουλος την εποχή κυκλοφορίας του δίσκου.
3



«ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΤΣΙΤΣΑΝΗ
, τα τραγούδια μου δεν θα τρελαίνονταν» είχε πει ο Διονύσης Σαββόπουλος σε ένα επεισόδιο της εκπομπής του «ΖΗΤΩ το ελληνικό τραγούδι». Ακούγοντας το Φορτηγό, το πρώτο του LP που στις 22/11 γιορτάζει μισόν αιώνα και σε λίγες μέρες θα παρουσιαστεί ξανά ζωντανό στην Αθήνα, υποψιάζεσαι περίπου τι εννοούσε.

Ορισμένα κομμάτια στο δίσκο αυτό σου προκαλούν μιαν αμηχανία. Σε κομπλάρουν. Μπορεί κανείς να φανταστεί την έκπληξη όσων τα συνάντησαν σε πραγματικό χρόνο... Η ελληνική δισκογραφία δεν είχε ακούσει ως τότε τόσο εκκωφαντικές φωνές όσο αυτή στη «Μαϊμού». Αλλά και μέχρι σήμερα, καμία κραυγή αποτυπωμένη σε ελληνικό δίσκο δεν ηχεί τόσο αναπάντεχα όσο η κραυγή του «Βιετνάμ γιε-γιε». Και επίσης, γιατί αγαπάει «τα πουλιά της δυστυχίας» αυτό το παιδί, μήπως δεν είναι με τα καλά του; Στίχοι ιδιότροποι, συνθέσεις γωνιώδεις, κιθάρα ελαφρώς ξεκούρδιστη αλλά πριν και πάνω απ' όλα αυτή η λαχανιασμένη φωνή, που προσπαθεί να μιμηθεί τον Κώστα Χατζή και τον Bob Dylan και καθώς σκάβει το λάκκο της, βρίσκει κάτι καινούργιο (που θα το παρουσιάσει καλύτερα στον επόμενο δίσκο).

Το Φορτηγό δεν είναι σε καμία περίπτωση το καλύτερο άλμπουμ του μεγάλου Έλληνα τραγουδοποιού, ούτε και ένα άλμπουμ που θέλεις να το ακούς συχνά. Είναι όμως κάτι σημαντικότερο: Ένα άλμπουμ που χαίρεσαι να γνωρίζεις ότι υπήρξε.

Υπάρχει πολύ πράμα εδώ που αργείς να το καταλάβεις, ή μπορεί να μην το καταλάβεις και ποτέ. Η «Συννεφούλα», ας πούμε, κομμάτι που τραγουδιέται δεκαετίες τώρα από παιδάκια του Δημοτικού, είναι η ιστορία ενός φουκαρά που αποδέχεται μια σύντροφο η οποία τον κερατώνει! Ποιο άλλο προσφιλές στα παιδιά τραγούδι καταφέρνει να θίξει ένα τέτοιο θέμα; Λίγο παρακάτω, στα «Κορίτσια που πηγαίνουν δύο δύο», ο νεαρός Σαββόπουλος παρατηρεί τις συμμαθήτριές του - και ενώ αρχικά νομίζεις πως τις θαυμάζει και τις ορέγεται, κάπου στην πορεία το τραγούδι «στραβώνει». Με το στίχο «τη μαμά τους τη ρωτάνε κάθε μήνα μια φορά» έχουμε έμμεση πλην σαφή αναφορά στο θέμα της περιόδου (υπάρχει άραγε άλλο τραγούδι, ελληνικό ή ξένο, που να μίλησε για τη γυναικεία περίοδο;), ενώ στο τέλος, ο αφηγητής πηγαίνει στο μέλλον και φαντάζεται τις ίδιες κοπέλες παντρεμένες και ασήμαντες, θύματα της ασχήμιας των γονιών τους. Είναι ένα τραγούδι ευχάριστο και στενάχωρο, ειρωνικό και συμπονετικό, τρυφερό και κάφρικο, όλα αυτά μαζί και ταυτοχρόνως.

Σε όλο το Φορτηγό, μολονότι τα τραγούδια δεν είναι ακριβώς αυτό που λέμε «βιωματικά», το ατομικό στοιχείο κυριαρχεί. Όπως ο Τσιτσάνης αναφώνησε το 1952 «γλυκοχαράζουν τα βουνά/ μα εγώ τα βλέπω σκοτεινά», έτσι κι ο Σαββόπουλος λέει «τη νύχτα αυτή τη λέτε εσείς φωτιά/ μα εγώ τη λέω δέντρο», ή «όσα πουλιά κι αν μου χαρίσετε/ εγώ θα φύγω πάλι», ή «αξίζει η Ζωζώ ό,τι κι αν πεις», ή «όταν τα γεφύρια πίσω μας θα κόβονται/ εγώ θα είμαι εκεί να σας θυμίζω τις μέρες τις παλιές»... Είναι ένας εναντίον όλων. (Αν και κατά βάθος, το μόνο που θέλει είναι να γίνει ένας από 'μας, με την προϋπόθεση ότι θα τον δεχτούμε χωρίς να τον αλλοιώσουμε).

Μόνο δύο ερωτικά τραγούδια στα συνολικά 13 του δίσκου. Λοξά κι αυτά. Πρωτότυπα. Γιατί καταφέρνουν να είναι χαρούμενα, εξιστορώντας ένα βίωμα ερωτικής απογοήτευσης. Η μεν «Συννεφούλα» που αναφέραμε και παραπάνω υπερασπίζεται με διακριτικό τρόπο τη σεξουαλική απελευθέρωση της εποχής, αποτελώντας παράλληλα μιαν εξομολόγηση μαζοχιστικής καψούρας. Το δε «Μη μιλάς άλλο γι' αγάπη», με έναν τίτλο σαν κι αυτό, ήταν ένας πλάγιος τρόπος του Σαββόπουλου να πει έλεος, φτάνει πια με τα ερωτικά τραγούδια, ας τραγουδήσουμε και τίποτ' άλλο. Στον υπόλοιπο δίσκο άλλωστε, μας πετάει ταχυδακτυλουργούς, πουτάνες, παρέες μαζεμένες στην παραλία, εργάτες που βλαστημάνε, παιδιά που τρώνε απ' τα σκουπίδια... Την αληθινή ζωή, με όλη την ομορφιά και την ασχήμια της.

ΦΟΡΤΗΓΟ
Το πρώτο σπουδαίο εξώφυλλο ελληνικού δίσκου που δεν βασίζεται σε ζωγραφικό έργο, αλλά γραφιστικό.

Ύστερα το εξώφυλλο. Το πρώτο σπουδαίο εξώφυλλο ελληνικού δίσκου που δεν βασίζεται σε ζωγραφικό έργο, αλλά γραφιστικό. Μια εντελώς μοντέρνα δημιουργία του Αλέξη Κυριτσόπουλου, που αφενός αγνοεί/υπερβαίνει τις τάσεις τις εποχής και αφετέρου, κάτω δεξιά, διακρίνει από πολύ νωρίς το «καρτουνίστικο» στοιχείο που θα συνόδευε τον Σαββόπουλο σε όλη τη μετέπειτα πορεία του. Κείνο που τον τρώει, κείνο που τον σώζει...

Μέσα σ' ολ' αυτά, το Φορτηγό δεν είναι σε καμία περίπτωση το καλύτερο άλμπουμ του μεγάλου Έλληνα τραγουδοποιού, ούτε και ένα άλμπουμ που θέλεις να το ακούς συχνά. Είναι όμως κάτι σημαντικότερο: Ένα άλμπουμ που χαίρεσαι να γνωρίζεις ότι υπήρξε. Για να το καταλάβεις εντελώς, πρέπει ίσως να διαβάσεις το συγκινητικό σημείωμα που το συνοδεύει: «Πέτρο, Μιμίκα, Άννα... Θέλω να περισωθώ μέσα σας, εσείς όμως συνωμοτείτε με κάθε μόριο της πραγματικότητας κι όλο μου πάτε κόντρα και με νικάτε και θέλετε να με πάρετε φαντάρο», γράφει μεταξύ άλλων ο 22χρονος τότε Σαββόπουλος...

Ασφαλώς υπήρξαν κι άλλοι νέοι άνθρωποι εκείνη την εποχή (όπως και αυτή την εποχή), που πήγαν κόντρα στο περιβάλλον τους (γονείς, αφεντικά, συμβατικότητες, πολιτικές...) για να ζήσουν λιγάκι πιο ελεύθερα. Το Φορτηγό, όμως, σηματοδοτεί την πρώτη φορά στην Ελλάδα που η κόντρα αυτή έγινε ΔΙΣΚΟΣ. Ένας δίσκος ο οποίος υπερασπίστηκε το συλλογικό, παγκόσμιο αίτημα ελευθερίας χωρίς σφιγμένη γροθιά, χωρίς να παραμελήσει την προσωπική ιδιοτροπία, την ετερότητα. Το καταπιεσμένο «αχ» ενός παιδιού που εμπιστεύτηκε την εσωτερική του φωνή και ακριβώς γι' αυτό καθρέφτισε κάτι απ' τον αληθινό, ατσούμπαλο και τρελό εαυτό μας.

Μουσική
3

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

σχόλια

1 σχόλια
>>Ένας δίσκος ο οποίος υπερασπίστηκε το συλλογικό, παγκόσμιο αίτημα ελευθερίας χωρίς σφιγμένη γροθιά<< Πηγή: www.lifo.grΟ Σαββόπουλος έσφιγγε και ύψωνε γροθιά τουλάχιστον μέχρι το 1976. «Νοιώθω άλλος κι άλλη μιαΧαιρετώ με τη γροθιάΔεν έχει τι δεν έχει πούΣτις οθόνες του λαού». (από το «Σχόλιο»)Επίσης υπήρχε περίοδος που γινόταν όλο και «πιο πολύ αριστερός». Έτσι τραγουδούσε δηλαδή. Περισσότερα, αυτή τη στιγμή, δεν μπορώ να πω. Όταν έρθει η ώρα…
Ευχαριστώ για το σχόλιο.Οι ταμπέλες αριστερός/δεξιός δεν με αφορούν. Σφιγμένη γροθιά άλλωστε μπορεί να υψώσει και ο δεξιός, όταν γίνει μέρος του όχλου.Δεν συμφωνείτε πάντως στο ότι, ήδη από το ξεκίνημά του, πέρα από το συλλογικό αίσθημα ο Σαββόπουλος αφουγκραζόταν επίσης το προσωπικό;
Εσείς λέτε να αναφέρθηκα σε δεξιό, που μπορεί να σηκώσει «σφιγμένη γροθιά» ως «μέρος του όχλου»; Έγραψα για τον Διονύση Σαββόπουλο, που τότε ήταν αριστερός, ήταν στην ΕΔΑ και γι’ αυτό τον έπιασαν, μετά το πραξικόπημα, και τον πήγαν στην Μπουμπουλίνας. Δεν τον έπιασαν ως «δεξιό», που έγινε «μέρος του όχλου».