Το 1480 γεννιέται στο Σουμπιάκο της Ρώμης η Λουκρητία Βοργία

Το 1480 γεννιέται στο Σουμπιάκο της Ρώμης η Λουκρητία Βοργία Facebook Twitter
Κανονικό σεξουαλικό υποχείριο του πατέρα και του αδελφού της, Γοδεφρείδου, οι ιστορικές πηγές την θέλουν να μηχανεύεται τρόπους απόδρασης από αυτή την οικογενειακή φρίκη.
0

Το 1480 γεννιέται στο Σουμπιάκο της Ρώμης η Λουκρητία Βοργία Facebook Twitter
Bartolomeo Veneto, 1520

 

Βοργίες. Ίσως η πιο δηλητηριώδης οικογένεια της Αναγέννησης, με τη μάλλον παρεξηγημένη –από την ιστορία – κόρη, Λουκρητία να σηκώνει το βάρος αμέτρητων δολοφονιών και αισχροτήτων.

Όχι ότι ήταν η άσπιλη κορασίδα που παρουσίαζε το πιστοποιητικό παρθενίας, που το 1498 εκδόθηκε, κάνοντας τη Ρώμη να γελάει, καθώς η Λουκρητία ήταν ήδη 6 μηνών έγκυος. Ωστόσο, υπήρξε το βέβαιο θύμα μίας αιμομικτικής αισχρότητας, το τρίτο πρόσωπο ενός πραγματικά σατανικού τριγώνου της εποχής της, ανάμεσα στον πατέρα και τον αδελφό, που για χρόνια διαφέντευαν τις τύχες του –μέχρι τότε γνωστού - κόσμου. Γεννημένη το 1480, στο Σουμπιάκο, στα περίχωρα της Ρώμης, κόρη του Ροδερίγου Βοργία, που στην ιστορία έμεινε ως Πάπας Αλέξανδρος ΣΤ' και της Βανότσα Κατανέι, τη Λουκρητία, για τα δεδομένα της εποχής βαραίνει μια κατάρα, η ομορφιά της. Είναι ξανθιά, κατάλευκη, με γαλανά μάτια, ωστόσο οι πίνακες και οι περιγραφές της εποχής δεν συνάδουν πάντα με τις ιστορικές πηγές, που κάνουν λόγο απλώς για ένα φιλήδονο κορίτσι.

 

Το 1480 γεννιέται στο Σουμπιάκο της Ρώμης η Λουκρητία Βοργία Facebook Twitter
Οι σύγχρονοι ιστορικοί προτίμησαν μία πιο ενδελεχή έρευνα για τη Λουκρητία Βοργία, που τουλάχιστον την αθωώνει από φρικτά εγκλήματα που διέπραξε η οικογένεια της. Τα υπόλοιπα - τα όργια και τον έκλυτο βίο - τον αποδίδουν στο οικογενειακό της περιβάλλον

Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση: στα 13 της, οπότε και έμεινε έγκυος στο πρώτο από τα 11 παιδιά που απέκτησε κατά τη διάρκεια της ζωής της, η Λουκρητία ήταν ένα ασχημάτιστο, ωστόσο, με έντονο ερωτισμό κορίτσι. Λίγο αργότερα ο δαιμόνιος πατέρας και εραστής της την πάντρεψε με έναν Σφόρτσα.
Όμως, η μικρή, λόγω των αιμομικτικών οργίων στο Βατικανό είχε ανεπτυγμένη την αίσθηση της πρόκλησης και της σαγήνης. Στον γάμο της, θα διασκεδάσει περισσότερο απ' όλους τους καλεσμένους, φτάνοντας στο σημείο να ξεγυμνώσει τον νάνο Μαντρίνο, που εκτελούσε χρέη γελωτοποιού του συζύγου της.
Λίγο αργότερα, στη Ρώμη πάλι, και ενώ οι Σφόρτσα θα έχουν περάσει πλέον στο στρατόπεδο των εχθρών του Πάπα Αλέξανδρου, η Λουκρητία θα μείνει και πάλι έγκυος. Κάποιες πηγές λένε από άγνωστο, κάποιες άλλες υποδεικνύουν ως πατέρα του παιδιού τον πατέρα της... Αυτή η εγκυμοσύνη θα λήξει με δύο πτώματα δεμένα πισθάγκωνα στον Τίβερη. Το ένα ανήκει στον Περότε, ευνοούμενο του Πάπα και το άλλο στην πιστή υπηρέτρια της Λουκρητίας, Πενθεσίλια. Οι δυο τους προφανώς γνώριζαν ποιος πραγματικά ήταν ο πατέρα του παιδιού που κυοφορούσε η 17χρονη πλέον Λουκρητία και πολύ βολικά έφυγαν από τη μέση, όπως τόσοι άλλοι που μπορεί να στέκονταν εμπόδιο στον Πάπα Αλέξανδρο και τον γιο του.

H ζωή, οι σκανδαλώδεις έρωτες που της αποδόθηκαν, η ελευθεριότητα των σχέσεων που φέρεται να ανέπτυξε πέρα από τους γάμους της και ως θλιβερό «παράσημο» της αιμομικτικής φρενίτιδας που διαμόρφωσε την προσωπικότητα της, ενέπνευσαν μουσουργούς, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, ποιητές...

Τότε, η Λουκρητία ζει στο Βατικανό, κανονικό σεξουαλικό υποχείριο του πατέρα και του αδελφού της, Γοδεφρείδου, του επονομαζόμενου και Καίσαρα Βοργία και οι ιστορικές πηγές την θέλουν να μηχανεύεται τρόπους απόδρασης από αυτή την οικογενειακή φρίκη.
Το καταφέρνει, όταν με τη θέληση της κλείνεται στο μοναστήρι και επιζεί μόνο, όταν η ηγουμένη αρνείται να την παραδώσει στην αστυνομία του Βατικανού. Μένει εκεί για αρκετό καιρό και βγαίνει για να παντρευτεί ξανά, αυτή τη φορά από πραγματικό έρωτα, τον Αλφόνσο ντε Μπισέλιε, νόθο γιο του βασιλιά της Νεάπολης. Είναι ο άντρας με τον οποίο, η Λουκρητία θα περάσει δύο χρόνια ευτυχίας, μακριά από τις κανιβαλικές συμπεριφορές της οικογένειας της και ο σύζυγος που θα χάσει μετά από δύο δολοφονικές απόπειρες εναντίον του. Με διαταγή του πατρός και του αδελφού της, φυσικά. Θα την παντρέψουν ακόμη μία φορά. Θα συντηρήσει σχέσεις – άλλοι λένε εθιμοτυπικές, άλλοι λένε όχι – με την αιματοβαμμένη, τοξική, διεστραμμένη οικογένεια της για χρόνια, μέχρι να φύγει για τα καλά από τη Ρώμη, στο πλευρό ενός σκληρού αριστοκράτη συζύγου στην αυλή της Φεράρα.

 


Θα πεθάνει το 1519 και αφού πρώτα ζήσει ένα αρκετά μεγάλο διάστημα ήσυχης, αξιοπρεπούς, γεμάτης φιλανθρωπίες ζωής. Οι σύγχρονες ιστορικές έρευνες την περιγράφουν ως θύμα του οικογενειακού περιβάλλοντος και βασανισμένη ψυχή ενός αιώνα, κατά τον οποίο ο καθολικισμός έγραψε τις πιο μελανές σελίδες του.
H ζωή, οι σκανδαλώδεις έρωτες που της αποδόθηκαν, η ελευθεριότητα των σχέσεων που φέρεται να ανέπτυξε πέρα από τους γάμους της και ως θλιβερό «παράσημο» της αιμομικτικής φρενίτιδας που διαμόρφωσε την προσωπικότητα της, ενέπνευσαν μουσουργούς, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, ποιητές...

H όπερα "Lucrezia Borgia" του Gaetano Donizetti

 

ΠΗΓΕΣ:

- Ρόζα Μοντέρο, Πάθη, έρωτες και μίση που άλλαξαν την ιστορία, Άγκυρα, 2003
- Sarah Bradford, Lucrezia Borgia: Life, Love, and Death in Renaissance Italy, Penguin Books, 2004

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT