ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στις 18 Οκτωβρίου 2025 εγκαινιάστηκε στο Διεθνές Κέντρο Τέχνης Αθηνών η έκθεση σύγχρονης τέχνης σινικής μελάνης. Η έκθεση διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Πολιτιστικής και Καλλιτεχνικής Ανταλλαγής Κίνας–Ελλάδας και φιλοξενήθηκε από το International Art Center Athens, παρουσιάζοντας έργα τριών σύγχρονων Κινέζων καλλιτεχνών, των Yao Jianwei, Zhang Jian και Zhang Tiejun. Η εκδήλωση προσέλκυσε πλήθος επισκεπτών, επισήμων και φίλων της τέχνης.
Τα εκτιθέμενα έργα συνδυάζουν την παραδοσιακή κινεζική πνευματικότητα και φιλοσοφία του μελανιού με τολμηρές σύγχρονες καλλιτεχνικές αναζητήσεις και τεχνικές καινοτομίες. Μέσα από αυτή τη σύνθεση, οι τρεις δημιουργοί εκφράζουν τον βαθύ στοχασμό τους πάνω στη φύση, την κοινωνία και το ανθρώπινο πνεύμα, αποκαλύπτοντας τη ζωντάνια και τη δυναμική εξέλιξη της τέχνης του μελανιού στο σύγχρονο παγκόσμιο πλαίσιο.
Ο επιμελητής της έκθεσης, Κωνσταντίνος Θ. Σπυρόπουλος, τόνισε ότι η ζωγραφική με μελάνι αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά επιτεύγματα της κινεζικής παράδοσης. Η εξέλιξή της στη σύγχρονη εποχή αντανακλά τη δημιουργική ανανέωση και τη ζωντανή συνέχεια του κινεζικού πολιτισμού. Κατά την τελετή των εγκαινίων, παρουσίασε τους τρεις καλλιτέχνες και μίλησε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των έργων τους.
Όπως τόνισε στην ομιλία του:
«Από τη μία έχουμε τον Yao Jianwei, ο οποίος δουλεύει με καθαρά αφαιρετικές φόρμες. Στα έργα του διακρίνουμε μεγάλες ενιαίες χρωματικές επιφάνειες που μοιάζουν να αναπνέουν η μία μέσα στην άλλη, δημιουργώντας μια αίσθηση συνεχούς ροής. Η χειρονομία τού πινέλου είναι έντονη, σχεδόν θυμική, και σε ορισμένα σημεία παραπέμπει σε μια αφηρημένη γραφή, βασισμένη στην τυχαιότητα. Το χρώμα και η ρευστότητά του εντείνουν το συναίσθημα και φανερώνουν ότι ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει με μεγάλη ελευθερία.
Περνώντας στον Zhang Jian, παρατηρούμε μια διαφορετική προσέγγιση. Ο κόσμος του είναι πιο συγκροτημένος, πιο στοχαστικός. Οι επιφάνειες δομούνται αθροιστικά —δείτε, για παράδειγμα, πώς τα μικρά χρωματικά πεδία τοποθετούνται δίπλα-δίπλα, δημιουργώντας ένα μωσαϊκό μορφών και συναισθημάτων. Κάποια έργα του είναι καθαρά αφαιρετικά, ενώ άλλα πλησιάζουν περισσότερο την αναπαράσταση. Όσο για το χρώμα, ενώ ο Yao προτιμά πιο κορεσμένους τόνους, ο Zhang κινείται κυρίως σε γήινες παλέτες, χωρίς όμως να λείπουν και οι εξαιρέσεις.
Κλείνοντας με τον Zhang Tiejun, ο ίδιος βλέπουμε να ισορροπεί ανάμεσα στο συναίσθημα και τη διάνοια —θα έλεγα μάλιστα πως δημιουργεί μια γέφυρα ανάμεσά τους. Τα έργα του έχουν κίνηση, αλλά και μια έντονη γεωμετρική αίσθηση που γεννά μοτίβα. Δείτε, για παράδειγμα, το έργο με τα σπίτια: το καθένα είναι διαφορετικό, αλλά μαζί σχηματίζουν ένα ενιαίο σύνολο, σχεδόν αδιαχώριστο. Η γεωμετρική αυτή αίσθηση του χώρου, δημιουργεί την ψευδαίσθηση όγκων και μουσικού ρυθμού πάνω στην επιφάνεια. Ο Zhang άλλοτε δουλεύει με ένταση και κίνηση, άλλοτε με λεπτότητα και σιωπή —και αυτή η εναλλαγή δίνει στα έργα του ένα βαθύτερο παλμό».
Στην έκθεση έδωσε το παρόν και η Yan Hongwei, διευθύντρια του Ινστιτούτου Κομφούκιος, η οποία επεσήμανε στην ομιλία της ότι «οι τρεις καλλιτέχνες είναι απόφοιτοι της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Tsinghua και διαθέτουν βαθιά καλλιτεχνική κατάρτιση. Παρότι οι δημιουργικές τους προσεγγίσεις διαφέρουν, όλοι εξερευνούν μέσα από το μελάνι ένα κοινό θέμα: την εναλλαγή του ορατού και του αόρατου, του παροδικού και του αιώνιου. Το Πεκίνο και η Αθήνα απέχουν πολύ γεωγραφικά», σημείωσε, «όμως η τέχνη μας φέρνει κοντά. Εύχομαι αυτά τα έργα να κάνουν το κοινό να αισθανθεί τη δύναμη της τέχνης που υπερβαίνει τα σύνορα των πολιτισμών και να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε βαθύτερα ο ένας τον άλλο».
Ο Yao Jianwei, μιλώντας εκ μέρους των τριών καλλιτεχνών, ανέφερε ότι «το μελάνι είναι μια από τις πιο βαθιές και διαχρονικές μορφές έκφρασης της ανατολικής κουλτούρας —το νερό είναι το μέσο, το μελάνι η ψυχή». Τα τρία μέλη της έκθεσης, μέσα από αυτό το ρέον μέσο, επιχειρούν μια φιλοσοφική αποδόμηση της έννοιας του “Τάι” (态), διερευνώντας την ουσία της ύπαρξης μέσα από τρεις διαστάσεις: τη σχέση σταθερότητας και φθοράς, την αντίθεση του υλικού και του άυλου, και τη συνύπαρξη της στιγμής και της αιωνιότητας.
Κατά την ημέρα των εγκαινίων, καλλιτέχνες, κριτικοί και φιλότεχνοι παρευρέθηκαν στον χώρο, εκφράζοντας τον θαυμασμό τους για τον τρόπο με τον οποίο οι Κινέζοι δημιουργοί συνδυάζουν την αρχαία τεχνική του μελανιού με τη σύγχρονη εικαστική πρακτική. Οι επισκέπτες στάθηκαν για ώρα μπροστά στα έργα, παρατηρώντας τις χειρονομιακές πινελιές του μελανιού, τις υφές και τη ρυθμική εναλλαγή φωτός και σκιάς. Πολλοί σημείωσαν ότι η έκθεση αυτή άνοιξε για αυτούς ένα νέο παράθυρο γνωριμίας με τη σύγχρονη κινεζική τέχνη και πολιτισμό.
Διάρκεια Έκθεσης: 18 – 28 Οκτωβρίου 2025
Ώρες λειτουργίας: 12:00 – 18:00
Διεύθυνση: Εύβοιας 38, Άλιμος, 17456, Αθήνα