«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker Facebook Twitter
Η Harvey έχει χαρακτηριστεί ως «Μέλβιλ των ουρανών» από το περιοδικό «New Yorker», ενώ συχνά την συγκρίνουν με τη Βιρτζίνια Γουλφ.
0


ΤΕΤΡΑΚΟΣΙΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ
πάνω από την επιφάνεια της γης, μέσα σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, έξι αστροναύτες, τέσσερις άντρες και δύο γυναίκες, περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους, ταξιδεύοντας με ταχύτητα 27.000 χλμ. την ώρα. Ο Αμερικανός Σον, η Βρετανή Νελ, η Γιαπωνέζα Τσίε, ο Ιταλός Πιέτρο και οι Ρώσοι Ρομάν και Άντον μέσα σε ένα 24ωρο πραγματοποιούν δεκαέξι τροχιές γύρω από τη γη. Θα δουν δεκαέξι ανατολές και δεκαέξι ηλιοβασιλέματα, τις εποχές να διαδέχονται η μία την άλλη και τις ηπείρους και τους ωκεανούς να γλιστρούν κάτω από τα πόδια τους, αντικρίζοντας απερίγραπτες εικόνες εκστατικής ομορφιάς.

Οι Τροχιές της Βρετανής Samantha Harvey (γεν. 1975) είναι το μυθιστόρημα που κέρδισε πανάξια το βραβείο Booker για το 2024 και χαρακτηρίστηκε από την επιτροπή των βραβείων ως «ένα γράμμα αγάπης προς την ανθρωπότητα και τον πλανήτη μας, αλλά κι ένα βιβλίο που αναγνωρίζει, με βαθιά συγκινητικό τρόπο την αξία κάθε ανθρώπινης ζωής». Πρόκειται για το πέμπτο μυθιστόρημα της Harvey που κυκλοφορεί πλέον και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg στη σειρά Aldina, σε εξαίρετη απαστράπτουσα μετάφραση του Γιώργου Κυριαζή. Η Harvey έχει χαρακτηριστεί ως «Μέλβιλ των ουρανών» από το περιοδικό «New Yorker», ενώ συχνά την συγκρίνουν με τη Βιρτζίνια Γουλφ. Όπως έχει παραδεχτεί και η ίδια σε συνέντευξή της, θαυμάζει τη Γουλφ περισσότερο από κάθε άλλη συγγραφέα, μάλιστα στις Τροχιές μπορεί να διακρίνει κανείς αναλογίες με τα Κύματα, το πρωτοποριακό για την εποχή του ποιητικό μυθιστόρημα της Αγγλίδας κλασικής μυθιστοριογράφου.

Οι Τροχιές είναι ένα αριστουργηματικό, εξαιρετικά πυκνό για τις διακόσιες και κάτι σελίδες του, απαράμιλλης διαύγειας μυθιστόρημα, ρεαλιστικό αλλά και υπερβατικό μαζί, που συνδυάζει την επιστημονική φαντασία με τη φιλοσοφική αναρώτηση και τον λυρισμό. Πιθανολογούμε πως αν ο Κιούμπρικ το είχε διαβάσει, πολύ πιθανό να ήθελε να το σκηνοθετήσει ως μια πιο πραγματιστική συνέχεια του 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος. Αν υπάρχει ένα βιβλίο που συνδυάζει τον Μόμπι Ντικ με τον Άρθουρ Κλαρκ και τον πλοίαρχο Νέμο με την κυρία Ντάλογουεϊ είναι αυτό, με θέμα, όμως, όχι κάποια διαστημική περιπέτεια στο εγγύς μέλλον με προορισμό έναν άγνωστο μακρινό πλανήτη αλλά κάτι πολύ πιο κοντινό: τη Γη στο παρόν.

Μαζί με τους έξι αστροναύτες, σε κάθε τροχιά γύρω από τη Γη και σε μια πορεία που καταλήγει να μοιάζει καμπυλωτή, αιωρούμαστε κι εμείς, δοκιμάζοντας την έλλειψη βαρύτητας, σαν να πλέουμε στο γαλακτώδες σύμπαν της γραφής της Χάρβεϊ χάρη στο υποβλητικό και στιλπνό ύφος της και τις γλαφυρές περιγραφές της.

Οι έξι αστροναύτες διασχίζουν τα γεωγραφική μήκη διαγράφοντας κύκλους μέσα σε ένα μεγάλο «μεταλλικό άλμπατρος», ατενίζοντας εικόνες εκθαμβωτικής ομορφιάς. Βλέπουν τα καιρικά φαινόμενα να στροβιλίζονται, τις καταιγίδες πάνω από τους ωκεανούς και τους παγετώνες, τις χιονισμένες οροσειρές και τις αχανείς ερήμους, παρατηρούν τους τυφώνες. Ενώ το φως και το σκοτάδι, η νύχτα και η αυγή εναλλάσσονται, τραβούν φωτογραφίες, πραγματοποιούν πειράματα και συλλέγουν δεδομένα. Ο χρόνος συρρικνώνεται και δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ήξεραν. Σπίτι τους είναι πλέον το Διάστημα, αλλά έχουν τη σπάνια τύχη να αντικρίζουν μια θέα της γης χωρίς σύνορα και χωρίς διαχωρισμούς. Δεν υπάρχουν τείχη, ούτε φυλές, ούτε πόλεμοι, ούτε πολιτική εκεί κάτω. Τους κόβει την ανάσα «ο τρόπος που ο πλανήτης διακηρύσσει προς την άβυσσο: εδώ υπάρχει κάτι και κάποιος».

Samantha Harvey Τροχιές Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής Εκδόσεις Gutenberg Σελ. 217
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Samantha Harvey, Τροχιές, Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής, Εκδόσεις Gutenberg, Σελ. 217

Η Harvey εκμεταλλεύεται αριστοτεχνικά στο βιβλίο της την πρωτότυπη ιδέα του πώς θα ήταν η καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε τροχιά πάνω από τη γη. Μέσω μιας τριτοπρόσωπης αφήγησης και με πληθώρα εντυπωσιακών τεχνικών λεπτομερειών που της παρείχαν η NASA και η ESA μεταφέρει μια πολύ πειστική περιγραφή της ζωής των ηρώων της στο Διάστημα, οι οποίοι, αν και χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, επιστρέφουν διαρκώς νοερά στη μητέρα Γη και στους αγαπημένους τους που άφησαν πίσω. Πώς πήραν την απόφαση να γίνουν αστροναύτες; Τι τους παρακίνησε; Τι ονειρεύονταν όταν ήταν παιδιά; Ποια ήταν τα είδωλά τους; Ποια κρυφά νήματα της μοίρας τούς οδήγησαν μέχρι το διαστημόπλοιό τους, «ένα κονσερβοκούτι στο κενό»; Τι σκέψεις κάνουν μέσα σε ένα σφραγισμένο σκάφος με αέρα που ανακυκλώνεται διαρκώς; Τι όνειρα βλέπουν; Ποιες αναμνήσεις τούς συντροφεύουν και ποιες εμμονές τούς κατατρέχουν; Τι οπτική έχουν για τον πλανήτη μας; Πώς βλέπουν τον θάνατο; Και ο Θεός πού βρίσκεται σε όλα αυτά; Μήπως έχουν πλησιάσει πιο κοντά από ποτέ στη μεταφυσική δύναμη που έχει δημιουργήσει τον θαυμαστό πλανήτη μας και τους γαλαξίες ή, αντίθετα, αντιλαμβάνονται καλύτερα την τυχαιότητα που διέπει το σύμπαν; Ταυτόχρονα, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το βιβλίο της Harvey είναι πολλά: Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος; Τι ώθησε την ανθρωπότητα στην εξερεύνηση του Διαστήματος; Γιατί ο άνθρωπος δεν αρκείται στη μοναξιά του; Ποια είναι η υπέρτατη ύβρις του; Υπάρχει ομορφιά στην πρόοδο; Τι ενώνει και τι χωρίζει τους ανθρώπους; Τι θέση έχει η διπλωματία στο Διάστημα;

Σε αυτά τα έξι πρόσωπα του μυθιστορήματος συμπυκνώνεται όλη η ανθρωπότητα, η εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και το τίμημα της προόδου. Η είδηση για τον θάνατο της μητέρας της Γιαπωνέζας Τσίε τη βρίσκει χαμένη σε τροχιά πάνω από τη Γη. Η γιαγιά της είχε πεθάνει από την ατομική βόμβα στο Ναγκασάκι και παραλίγο να μη γεννιόταν ούτε εκείνη, αν η μητέρα της δεν ζούσε από τύχη. Παρά λίγο να μην υπάρξει ούτε η Τσίε, εξαιτίας της ίδιας δύναμης που την οδήγησε μέχρι τον διαστημικό σταθμό. Η Τσίε έζησε στο πετσί της «το τίμημα που πληρώνει η ανθρωπότητα γι’ αυτές τις στιγμές μεγαλείου, γιατί η ανθρωπότητα δεν ξέρει πότε να σταματήσει, πότε να πει “ως εδώ”».

Μαζί με τους έξι αστροναύτες, σε κάθε τροχιά γύρω από τη Γη και σε μια πορεία που καταλήγει να μοιάζει καμπυλωτή, αιωρούμαστε κι εμείς, δοκιμάζοντας την έλλειψη βαρύτητας, σαν να πλέουμε στο γαλακτώδες σύμπαν της γραφής της Χάρβεϊ χάρη στο υποβλητικό και στιλπνό ύφος της και τις γλαφυρές περιγραφές της. Οι ίδιες οι λέξεις της έχουν ταυτόχρονα μια βαρύτητα και μια ανάερη χάρη, λες και εκτελούν μια χορογραφία στο Διάστημα. Και ακολουθώντας το βλέμμα των ηρώων της, βλέπουμε κι εμείς μέσα από ένα νέο πρίσμα τον πλανήτη μας.

Μήπως ο παράδεισος είναι τελικά η Γη; «Ένα μέρος απεριόριστο, ένα αιωρούμενο πετράδι συγκλονιστικά λαμπερό»; Η Samantha Harvey μας καλεί να προστατέψουμε αυτόν τον τόσο εύθραυστο και υπέροχο πλανήτη που κατοικούμε, που «έχει διαπλαστεί από την εκπληκτική δύναμη της ανθρώπινης επιθυμίας», να ανακόψουμε την ολέθρια πορεία που έχει πάρει, να βάλουμε φρένο στη λεηλασία των δώρων του. Η ερωτική εξομολόγηση που απευθύνει στη Γη συνιστά και μια επανεκτίμηση και επαναξιολόγηση όσων έχει προσφέρει στον άνθρωπο αλλά και μια κριτική για την καταστροφική μανία του και τον υπέρμετρο εγωισμό του. Καταλήγει να συνθέτει ένα συγκινητικό ποίημα και μια σαγηνευτική κοσμογονική μελωδία για τον πλανήτη Γη, ανακαλύπτοντας το τετριμμένο στο επικό και το μεγαλειώδες στο γήινο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gregory Jusdanis: «Ο Καβάφης, ο πρώτος “viral” ποιητής, μετέτρεψε την ποίησή του σε σωτηρία»

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ