«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker Facebook Twitter
Η Harvey έχει χαρακτηριστεί ως «Μέλβιλ των ουρανών» από το περιοδικό «New Yorker», ενώ συχνά την συγκρίνουν με τη Βιρτζίνια Γουλφ.
0


ΤΕΤΡΑΚΟΣΙΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ
πάνω από την επιφάνεια της γης, μέσα σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, έξι αστροναύτες, τέσσερις άντρες και δύο γυναίκες, περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους, ταξιδεύοντας με ταχύτητα 27.000 χλμ. την ώρα. Ο Αμερικανός Σον, η Βρετανή Νελ, η Γιαπωνέζα Τσίε, ο Ιταλός Πιέτρο και οι Ρώσοι Ρομάν και Άντον μέσα σε ένα 24ωρο πραγματοποιούν δεκαέξι τροχιές γύρω από τη γη. Θα δουν δεκαέξι ανατολές και δεκαέξι ηλιοβασιλέματα, τις εποχές να διαδέχονται η μία την άλλη και τις ηπείρους και τους ωκεανούς να γλιστρούν κάτω από τα πόδια τους, αντικρίζοντας απερίγραπτες εικόνες εκστατικής ομορφιάς.

Οι Τροχιές της Βρετανής Samantha Harvey (γεν. 1975) είναι το μυθιστόρημα που κέρδισε πανάξια το βραβείο Booker για το 2024 και χαρακτηρίστηκε από την επιτροπή των βραβείων ως «ένα γράμμα αγάπης προς την ανθρωπότητα και τον πλανήτη μας, αλλά κι ένα βιβλίο που αναγνωρίζει, με βαθιά συγκινητικό τρόπο την αξία κάθε ανθρώπινης ζωής». Πρόκειται για το πέμπτο μυθιστόρημα της Harvey που κυκλοφορεί πλέον και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg στη σειρά Aldina, σε εξαίρετη απαστράπτουσα μετάφραση του Γιώργου Κυριαζή. Η Harvey έχει χαρακτηριστεί ως «Μέλβιλ των ουρανών» από το περιοδικό «New Yorker», ενώ συχνά την συγκρίνουν με τη Βιρτζίνια Γουλφ. Όπως έχει παραδεχτεί και η ίδια σε συνέντευξή της, θαυμάζει τη Γουλφ περισσότερο από κάθε άλλη συγγραφέα, μάλιστα στις Τροχιές μπορεί να διακρίνει κανείς αναλογίες με τα Κύματα, το πρωτοποριακό για την εποχή του ποιητικό μυθιστόρημα της Αγγλίδας κλασικής μυθιστοριογράφου.

Οι Τροχιές είναι ένα αριστουργηματικό, εξαιρετικά πυκνό για τις διακόσιες και κάτι σελίδες του, απαράμιλλης διαύγειας μυθιστόρημα, ρεαλιστικό αλλά και υπερβατικό μαζί, που συνδυάζει την επιστημονική φαντασία με τη φιλοσοφική αναρώτηση και τον λυρισμό. Πιθανολογούμε πως αν ο Κιούμπρικ το είχε διαβάσει, πολύ πιθανό να ήθελε να το σκηνοθετήσει ως μια πιο πραγματιστική συνέχεια του 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος. Αν υπάρχει ένα βιβλίο που συνδυάζει τον Μόμπι Ντικ με τον Άρθουρ Κλαρκ και τον πλοίαρχο Νέμο με την κυρία Ντάλογουεϊ είναι αυτό, με θέμα, όμως, όχι κάποια διαστημική περιπέτεια στο εγγύς μέλλον με προορισμό έναν άγνωστο μακρινό πλανήτη αλλά κάτι πολύ πιο κοντινό: τη Γη στο παρόν.

Μαζί με τους έξι αστροναύτες, σε κάθε τροχιά γύρω από τη Γη και σε μια πορεία που καταλήγει να μοιάζει καμπυλωτή, αιωρούμαστε κι εμείς, δοκιμάζοντας την έλλειψη βαρύτητας, σαν να πλέουμε στο γαλακτώδες σύμπαν της γραφής της Χάρβεϊ χάρη στο υποβλητικό και στιλπνό ύφος της και τις γλαφυρές περιγραφές της.

Οι έξι αστροναύτες διασχίζουν τα γεωγραφική μήκη διαγράφοντας κύκλους μέσα σε ένα μεγάλο «μεταλλικό άλμπατρος», ατενίζοντας εικόνες εκθαμβωτικής ομορφιάς. Βλέπουν τα καιρικά φαινόμενα να στροβιλίζονται, τις καταιγίδες πάνω από τους ωκεανούς και τους παγετώνες, τις χιονισμένες οροσειρές και τις αχανείς ερήμους, παρατηρούν τους τυφώνες. Ενώ το φως και το σκοτάδι, η νύχτα και η αυγή εναλλάσσονται, τραβούν φωτογραφίες, πραγματοποιούν πειράματα και συλλέγουν δεδομένα. Ο χρόνος συρρικνώνεται και δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ήξεραν. Σπίτι τους είναι πλέον το Διάστημα, αλλά έχουν τη σπάνια τύχη να αντικρίζουν μια θέα της γης χωρίς σύνορα και χωρίς διαχωρισμούς. Δεν υπάρχουν τείχη, ούτε φυλές, ούτε πόλεμοι, ούτε πολιτική εκεί κάτω. Τους κόβει την ανάσα «ο τρόπος που ο πλανήτης διακηρύσσει προς την άβυσσο: εδώ υπάρχει κάτι και κάποιος».

Samantha Harvey Τροχιές Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής Εκδόσεις Gutenberg Σελ. 217
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Samantha Harvey, Τροχιές, Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής, Εκδόσεις Gutenberg, Σελ. 217

Η Harvey εκμεταλλεύεται αριστοτεχνικά στο βιβλίο της την πρωτότυπη ιδέα του πώς θα ήταν η καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε τροχιά πάνω από τη γη. Μέσω μιας τριτοπρόσωπης αφήγησης και με πληθώρα εντυπωσιακών τεχνικών λεπτομερειών που της παρείχαν η NASA και η ESA μεταφέρει μια πολύ πειστική περιγραφή της ζωής των ηρώων της στο Διάστημα, οι οποίοι, αν και χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, επιστρέφουν διαρκώς νοερά στη μητέρα Γη και στους αγαπημένους τους που άφησαν πίσω. Πώς πήραν την απόφαση να γίνουν αστροναύτες; Τι τους παρακίνησε; Τι ονειρεύονταν όταν ήταν παιδιά; Ποια ήταν τα είδωλά τους; Ποια κρυφά νήματα της μοίρας τούς οδήγησαν μέχρι το διαστημόπλοιό τους, «ένα κονσερβοκούτι στο κενό»; Τι σκέψεις κάνουν μέσα σε ένα σφραγισμένο σκάφος με αέρα που ανακυκλώνεται διαρκώς; Τι όνειρα βλέπουν; Ποιες αναμνήσεις τούς συντροφεύουν και ποιες εμμονές τούς κατατρέχουν; Τι οπτική έχουν για τον πλανήτη μας; Πώς βλέπουν τον θάνατο; Και ο Θεός πού βρίσκεται σε όλα αυτά; Μήπως έχουν πλησιάσει πιο κοντά από ποτέ στη μεταφυσική δύναμη που έχει δημιουργήσει τον θαυμαστό πλανήτη μας και τους γαλαξίες ή, αντίθετα, αντιλαμβάνονται καλύτερα την τυχαιότητα που διέπει το σύμπαν; Ταυτόχρονα, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το βιβλίο της Harvey είναι πολλά: Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος; Τι ώθησε την ανθρωπότητα στην εξερεύνηση του Διαστήματος; Γιατί ο άνθρωπος δεν αρκείται στη μοναξιά του; Ποια είναι η υπέρτατη ύβρις του; Υπάρχει ομορφιά στην πρόοδο; Τι ενώνει και τι χωρίζει τους ανθρώπους; Τι θέση έχει η διπλωματία στο Διάστημα;

Σε αυτά τα έξι πρόσωπα του μυθιστορήματος συμπυκνώνεται όλη η ανθρωπότητα, η εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και το τίμημα της προόδου. Η είδηση για τον θάνατο της μητέρας της Γιαπωνέζας Τσίε τη βρίσκει χαμένη σε τροχιά πάνω από τη Γη. Η γιαγιά της είχε πεθάνει από την ατομική βόμβα στο Ναγκασάκι και παραλίγο να μη γεννιόταν ούτε εκείνη, αν η μητέρα της δεν ζούσε από τύχη. Παρά λίγο να μην υπάρξει ούτε η Τσίε, εξαιτίας της ίδιας δύναμης που την οδήγησε μέχρι τον διαστημικό σταθμό. Η Τσίε έζησε στο πετσί της «το τίμημα που πληρώνει η ανθρωπότητα γι’ αυτές τις στιγμές μεγαλείου, γιατί η ανθρωπότητα δεν ξέρει πότε να σταματήσει, πότε να πει “ως εδώ”».

Μαζί με τους έξι αστροναύτες, σε κάθε τροχιά γύρω από τη Γη και σε μια πορεία που καταλήγει να μοιάζει καμπυλωτή, αιωρούμαστε κι εμείς, δοκιμάζοντας την έλλειψη βαρύτητας, σαν να πλέουμε στο γαλακτώδες σύμπαν της γραφής της Χάρβεϊ χάρη στο υποβλητικό και στιλπνό ύφος της και τις γλαφυρές περιγραφές της. Οι ίδιες οι λέξεις της έχουν ταυτόχρονα μια βαρύτητα και μια ανάερη χάρη, λες και εκτελούν μια χορογραφία στο Διάστημα. Και ακολουθώντας το βλέμμα των ηρώων της, βλέπουμε κι εμείς μέσα από ένα νέο πρίσμα τον πλανήτη μας.

Μήπως ο παράδεισος είναι τελικά η Γη; «Ένα μέρος απεριόριστο, ένα αιωρούμενο πετράδι συγκλονιστικά λαμπερό»; Η Samantha Harvey μας καλεί να προστατέψουμε αυτόν τον τόσο εύθραυστο και υπέροχο πλανήτη που κατοικούμε, που «έχει διαπλαστεί από την εκπληκτική δύναμη της ανθρώπινης επιθυμίας», να ανακόψουμε την ολέθρια πορεία που έχει πάρει, να βάλουμε φρένο στη λεηλασία των δώρων του. Η ερωτική εξομολόγηση που απευθύνει στη Γη συνιστά και μια επανεκτίμηση και επαναξιολόγηση όσων έχει προσφέρει στον άνθρωπο αλλά και μια κριτική για την καταστροφική μανία του και τον υπέρμετρο εγωισμό του. Καταλήγει να συνθέτει ένα συγκινητικό ποίημα και μια σαγηνευτική κοσμογονική μελωδία για τον πλανήτη Γη, ανακαλύπτοντας το τετριμμένο στο επικό και το μεγαλειώδες στο γήινο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM