Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο

Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά.
0

«Σαν τρελή στους δρόμους γυρνάω, σε ψάχνω πάλι / Είχα πει πως σε ξεπερνάω και να ’μαι πάλι / Ίδια πόλη, ίδια χώρα, απορώ πού να ’σαι τώρα / Μήνυμα στον τηλεφωνητή σε μία ώρα», τραγουδάει η Αναστασία πάνω σε ένα trap beat. Οι «Αμαρτίες» κυκλοφόρησαν πριν από δυόμισι χρόνια, το 2022, και είναι το τραγούδι με το οποίο η 19χρονη τότε έκανε το ντεμπούτο της. Ένας περίεργος συνδυασμός Έλενας Παπαρίζου, Δέσποινας Βανδή και Καίτης Γαρμπή που έγινε τεράστιο viral στο TikTok και στη συνέχεια το πρώτο σύγχρονο λαϊκό κομμάτι που έγινε διαμαντένιο σε ψηφιακές πωλήσεις στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, με 31 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Είναι, όμως, ένα λαϊκό ή λαϊκοπόπ κομμάτι;

Η εύκολη λύση είναι να το χαρακτηρίσεις έτσι. Αν και η θεματολογία –η περιφρονημένη γυναίκα που προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει στην ερωτική της ζωή– και η ερμηνεία της το κατατάσσουν άνετα σε αυτή την κατηγορία, η τραπ παραγωγή του σηκώνει κι άλλες, διαφορετικές αναλύσεις.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο κομμάτι που μπερδεύει τόσο. Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά. Από τη μια η επιρροή της τραπ μουσικής, της αλβανικής ποπ αλλά και των talent shows όπως το «The Voice» ή το «X-Factor» –στα οποία οι νεαροί ερμηνευτές δοκιμάζονται σε διαφορετικά είδη μουσικής, ακόμη και αν δεν ταιριάζουν απαραίτητα στο ηχόχρωμα της φωνής τους ή στο στυλ τους– έχει οδηγήσει σε μια στροφή που δεν στηρίζεται ακριβώς στον μαύρο ή ρεγκετόν ήχο αλλά ακούγεται περισσότερο ως μια εξελληνικοποιημένη μορφή του r&b.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine.

Και αν δεν είναι τόσο ξεκάθαρη η περίπτωση της Αναστασίας, ένα πιο καλό παράδειγμα είναι η Daphne Lawrence που, πέρα από ερμηνεύτρια, είναι και τραγουδοποιός με credit στους στίχους του «Αμαρτίες». Η πρώιμη δουλειά της με αγγλικό στίχο, που έπαιζε περισσότερο με στοιχεία από το urbana και το r&b ιδίωμα της Νότιας Αμερικής, οδηγεί αυτόματα σε τέτοια συμπεράσματα.

Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί και η Lila ως η πρώτη γυναίκα που κυκλοφόρησε από τη ραπ εταιρεία Barcode Entertainment ένα άλμπουμ που δεν είναι ραπ, ακολουθεί όμως τους λατινορυθμούς της Rosalia και ρεγκετόν με πολλά «δραματικά» στοιχεία. Σε αυτό έγραψε τις μελωδίες και τους στίχους μόνη της. Ένα ανάλογο μπαστάρδεμα ήχων και ειδών κάνει και η Τάμτα, που επιχειρεί τελευταία μια τεράστια ηχητική αλλαγή στην καριέρα της, αλλά και η Marseaux και η Μαρίνα Σάττι που έχει έναν πιο διεθνή ήχο, ενώ προπομπός όλου αυτού του ρεύματος θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί η Κατερίνα Στικούδη.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα και από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine. Ακόμα θυμάμαι όταν την άκουσα το 2013 για πρώτη φορά μέσα από τις ραπ συνεργασίες της με τον OGE και τον Snik ή την ποπ συμμετοχή της «Dancing Night» στη Eurovision έναν χρόνο μετά – δεν μπορούσα τότε να προσδιορίσω ακριβώς το είδος της μουσικής στο οποίο ανήκε. Σήμερα, μέσα στο μουσικό τοπίο που έχει δημιουργηθεί, έχει γίνει μία από τις περιζήτητες και πιο πετυχημένες περφόρμερ της ελληνικής σκηνής (με πλατινένιους δίσκους και συνεχώς ανωδική πορεία), αλλά τότε αποτελούσε κάτι εντελώς διαφορετικό και ακαθόριστο.

Μια λίστα με τις νεότερες ερμηνεύτριες που έχουν εμφανιστεί στην σκηνή του ελληνικού τραγουδιού:

Άσπα

Η 28χρονη αδερφή του Mad Clip χαράζει τη δική της πορεία στο ελληνικό τραγούδι. Η ενασχόλησή της με τη μουσική ξεκίνησε λίγο πριν από τον πρόωρο θάνατό του και κατόπιν δικής του προτροπής. Πριν από αυτό η μόνη σχέση της με το τραγούδι ήταν το καραόκε, στο οποίο ερμηνευε τραγούδια της αγαπημένης της Πάολα. Έχει σπουδάσει τουριστικά στο ΤΕΙ Αθήνας.

Aspa, Mad Clip - Oh No (Official Music Video)

Άκου επίσης: «Αλήθεια» (μαζί με τον Bossikan)

Klavdia

Mόλις 20 χρονών, η πρώτη τηλεοπτική της εμφάνιση έγινε το 2017 στο «Eλλάδα έχεις ταλέντο», όταν ήταν ακόμα ανήλικη. Είχε ερμηνεύσει τότε το τραγούδι «Billie Jean» και είχε εντυπωσιασει το κοινό και τους κριτές με τη δυνατή της φωνή. Αργότερα έκανε ένα πέρασμα από το «The Voice» και επιχείρησε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο της EP με τίτλο το όνομα της.

Klavdia - Βασανίζομαι - Official Music Video

Άκου επίσης: «Lonely Ηeart»

Τάνια

Η 25χρονη Τάνια Μπρεάζου με καταγωγή από την Ρουμανία ξεχώρισε μέσα από τη συμμετοχή της στο «X- FACTOR» το 2016. Έχει γεννηθεί στα Χανιά και μεγαλώσει στη Ρόδο. Από μικρή ηλικία έδειξε το ταλέντο της στη μουσική: πήρε υποτροφία από το Μελάνθειο Ωδείο Ρόδου και σπούδασε Βυζαντινή Μουσική, έτσι απέκτησε τις κατάλληλες βάσεις για να εξελίξει τη φωνή της.

Thug Slime & Tania Breazou & FY - Μέσα Σου - Official Music Video

Άκου επίσης: «Ti Amo» (μαζί με τον MC Daddy)

Foxy Lee

Κυκλοφορούσε τη μουσική της μόνη της προτού υπογράψει με την Arcade Music της Panik Records. Προέρχεται από τη σκηνή του χιπ χοπ και έχει επιρροές από τους The Fugees, Missy Elliot, Eve, Beyoncé, Nicki Minaj, Cardi B, Doja Cat και Megan Thee Stallion. Τα πρώιμα κομμάτια της μιλούσαν κυρίως για τη γυναικεία ενδυνάμωση.

Foxy Lee - MATAIA - Official Music Video

Άκου επίσης : «Μαύρη Ύλη», «Βαπτίζομαι»

Χάρις Σάββα

Από την Κύπρο, η 24χρονη Χάρις είναι μια ανακάλυψη της Panik Records. To 2008, σε ηλικία 10 χρονών, μαζί με την Έλενα Μανούρη συμμετείχαν στον διαγωνισμό Eurovision Junior, ενώ έχει ήδη συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής όπως ο Αντώνης Ρέμος και ο Νίκος Βέρτης.

Charis Savva - Δυστυχώς - Official Music Video

Ματίνα Ζάρα

Η 24χρονη Ελληνοκαναδή από πολύ μικρή ηλικία έδειξε την κλίση της στη μουσική και το τραγούδι. Μάλιστα σε ηλικία 14 ετών έγραψε το πρώτο της τραγούδι, το οποίο κυκλοφόρησε μετά από ένα χρόνο.

Ματίνα Ζάρα - ΜΑΤΙΝΑ - Official Music Video

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM