Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree

Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
James Merrill reflecting on Kimon Friar's Life-Mask, 1945, Αργυροτυπία ζελατίνης, 25 x 20 εκ. Συλλογή Kimon Friar, Αρχείο Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος
0

H ποιητική συλλογή του Αμερικανού ποιητή James Merrill «A Scattering of Salts» δανείζει τον τίτλο της στην έκθεση που εγκαινιάζεται στις 26 Μαΐου 2023 στο Deree – The American College of Greece και παρουσιάζει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, video, performance και χορού, φέρνοντας σε διάλογο τη συλλογή του Kολλεγίου με σύγχρονους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Μια φωτογραφία από τη συλλογή του Κολλεγίου γίνεται η αφετηρία της εκθεσιακής αφήγησης: ο καταξιωμένος Αμερικανός ποιητής James Merrill κοιτάζει το προσωπείο του ποιητή Kimon Friar. Πολλαπλές αναφορές αναδύονται από το πετρωμένο βλέμμα. Επιθυμητικές προβολές, η μορφή της μέδουσας, η μνεία και η συγκριτική σχέση, ιζηματοποιήσεις, η σχέση ζωής και θανάτου.

Η επίκληση του μαγικού αναδεικνύεται σε μέθοδο κατανόησης των προϋπαρχόντων μεταφυσικών μας αξιωμάτων. Σε ένα πλαίσιο συρρίκνωσης του εύρους του δυνατού, σύγχρονα τελετουργικά επιχειρούν να επεκταθούν πέρα από εγγεγραμμένους κανόνες και να προσεγγίσουν αυτό που δεν μπορεί να συλληφθεί με περιγραφική γλώσσα.

Η τελευταία ποιητική συλλογή του Merrill δανείζει στην έκθεση τον τίτλο της, υποβάλλοντας τους θεματικούς της άξονες. Η διασπορά των αλάτων είναι μια ποιητική επίκληση. Είναι ταυτόχρονα ένα αμπόδεμα και μια γεωγραφική τοποθέτηση, η χρήση ενός μαγικού κύκλου, ένα ξόρκι. Χρησιμεύει ως μεταφορά για τη διασπορά των αναμνήσεων και τη συσσώρευση του χρόνου. Οι séances του Merrill προτείνονται επίσης στο «A Scattering of Salts» ως εργαλείο διαχείρισης. Οι απόκρυφες, πνευματικές επικοινωνίες που χρησιμοποιούσε ανεκδοτολογικά ο ποιητής γίνονται σκωπτικό μέσο συνομιλίας με την ιστορία της τέχνης και ανασύστασης ιστορικών έργων. Αυτές οι ανοίκειες συζητήσεις αποτελούν πηγή ποιητικής και χωρικής έμπνευσης.

Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
Chrysanne Stathacos, Condom Aura II, 1992, μεικτή τεχνική σε καμβά, 186 x 125 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της γκαλερί The Breeder, Athens

Η επίκληση του μαγικού αναδεικνύεται σε μέθοδο κατανόησης των προϋπαρχόντων μεταφυσικών μας αξιωμάτων. Σε ένα πλαίσιο συρρίκνωσης του εύρους του δυνατού, σύγχρονα τελετουργικά επιχειρούν να επεκταθούν πέρα από εγγεγραμμένους κανόνες και να προσεγγίσουν αυτό που δεν μπορεί να συλληφθεί με περιγραφική γλώσσα. Φανερώνουν τη σχέση καλλιτεχνικής πρακτικής και υπερβατικού με τον αντίρροπο καθρεπτισμό του «τεχνικού». Ιστορικά έργα έρχονται στην επιφάνεια μαζί με σύγχρονους καλλιτέχνες και καταλαμβάνουν απρόσμενους χώρους, χαμένα έργα ξαναδημιουργούνται ή εξελίσσονται, δημιουργώντας διασκορπισμένες συνδέσεις.

Προτάσσοντας τη σκέδαση έναντι της οργάνωσης, τον χωρικό διασκορπισμό έναντι της συστηματικής διάταξης, τα μέρη της συλλογής παρουσιάζονται ως θραύσματα φαντασίας. Τα άλατα γίνονται φακός θέασης και η διασπορά μεθοδολογία, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση καλειδοσκοπικά συμμετρικών μοτίβων που ξεχύνονται. Ορυκτά αλλά και μέρη των ιστών που επιτρέπουν τη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων σε όλο το σώμα κρυσταλλώνονται σε υλικά που θεωρούνται πολύτιμα – πρίσματα σε ενδεχόμενη ροή από τα οποία μπορούμε να δούμε το παρελθόν και το μέλλον.

Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
James Bridle, Autonomous Trap 001, 2017, βίντεο εγκατάσταση. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη
Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
Γιάννης Μπουτέας, Μεταπλάσεις, 1974, Αργυροτυπία ζελατίνης, 20 x 21 εκ. Συλλογή Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Δωρεά Μεγακλή Ρογκάκου
Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
Raffaela Naldi Rossano, Tinos/Capri - SPIN - SWING - FLUCTUATION (a slow movement in space get faster in time), 2021, βαμβακερό χαρτί από το Amalfi, καθρέφτης, γυαλί, θαλασσινό νερό, οργανικά στοιχεία, μαύρο μελάνι, 40 × 60 × 3,5 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος
Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
Μιχάλης Μιχαηλίδης, Untitled, 1955, Ακρυλικό σε χαρτί, 51 x 40 εκ. Συλλογή Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Δωρεά Τάκη Ευσταθίου
Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
Lina Zedig, Mulberry silk / Jambhul, 2019, φυσικά βαμμένο μετάξι eri, ορειχάλκινες ράβδοι, 155 x 117 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος
Μια ποιητική επίκληση στην έννοια του χρόνου σε μια έκθεση στο Deree – The American College of Greece Facebook Twitter
Ελένη Χριστοδούλου, Not Yet Titled with Stale Donut, 2011, μεικτή τεχνική σε ξύλο, 115 X 115 X 8 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της γκαλερί The Breeder, Athens

Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Πάνου Γιαννικόπουλου

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Ιωάννα Γκούμα, Ειρήνη Μίγα, Μιχάλης Μιχαηλίδης, Γιάννης Μπουτέας, Παύλος Νικολακόπουλος, Κοσμάς Νικολάου, Νικόλ Οικονομίδη, Αιμιλία Παπαφιλίππου, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Ραλλού Παναγιώτου, Τάκης, Ευαγγελία Φουσέκη, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Ελένη Χριστοδούλου, James Bridle, Jimmie Durham, Rowena Hughes, Theo Hios, Bety Krňanská, Astrid Kokka, Jack Mcconville, Raffaela Naldi Rossano, Cezary Poniatowski, Chrysanne Stathacos, Lina Zedig

Performances: Ερμίρα Γκόρο, Κωνσταντίνα Μπάρκουλη

Εγκαίνια: 26 Μαΐου 2023, 18:00-22:00

Γκαλερί Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Γραβιάς 6, Αγία Παρασκευή

Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαΐου - 28 Ιουνίου 2023

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 14:00-18:00, Σάββατο 12:00-16:00

Η εκδήλωση είναι ανοιχτή στο κοινό 



 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ