γκοντάρ Facebook Twitter
Πορτρέτο του Γάλλου σκηνοθέτη Ζαν-Λικ Γκοντάρ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Η Περιφρόνηση», το 1963, στην Ιταλία. Φωτ.: Jean-Louis SWINERS/Gamma-Rapho via Getty Images/Ideal Image

Ζαν-Λικ Γκοντάρ: Έγινε αθάνατος και μετά πέθανε

0

Παιδί Γάλλου γιατρού και Ελβετίδας γόνου τραπεζιτών, ο νεαρός Ζαν-Λικ δεν σπαζοκεφάλιασε ποτέ για τα προς το ζην. Τον απασχολούσαν οι ιδέες και αφού μετακόμισε στη Γαλλία και σπούδασε εθνολογία στη Σορβόνη, προσκυνούσε καθημερινά στους υπόγειους ναούς του σινεμά, στα cine clubs που είχαν ανοίξει στο κέντρο του Παρισιού μετά τον πόλεμο, «σαν τους χριστιανούς στις κατακόμβες», μαζί με τα φιλαράκια του, τους συνιδρυτές των «Cahiers du Cinema».

Λάβρος και παθιασμένος, ανέλαβε την αποστολή να καταγγείλει τη στειρότητα των παλιών κινηματογραφιστών της χώρας του, εξαιρώντας ελάχιστους, όπως τον Μελβίλ, και να αναδείξει τους παραγκωνισμένους Αμερικανούς κινηματογραφιστές, τον Χοκς και τον Πρέμιντζερ, τον Φορντ και το noir, τα μελό και τις περιπέτειες, τη δύναμη και την ουσία κάτω από το ευδιάκριτο στυλ.

Δεν άργησε να κάνει τη θεωρία πράξη και, αμέσως μετά τις μικρού μήκους προπονήσεις του, γύρισε το 1959 το «Με κομμένη την ανάσα», με τα κοφτά πηδήματα στο μοντάζ, τη ρεπορταζιακή πρόζα, ανάμεσα στην καθομιλουμένη και την ποίηση, το ρομαντικό σμίξιμο του νέου κόσμου με τα κουρασμένα μνημεία, την αλήτικη ειρωνεία και μια συνεχή διάθεση απόδρασης από τη νομοτελειακή ρουτίνα. Ένα αριστούργημα αυθάδειας και φρεσκάδας, που έσπαγε τον τοίχο με τον θεατή, προσκαλώντας τον στο continuum του παρόντος, καθιστώντας τον παθητικό σινεφίλ συνένοχο κινηματογραφιστή.

«Αν κάποιος θεατής μου πει "η ταινία που είδα είναι κακή", του απαντάω, "εσύ φταις, γιατί, τι έκανες για να είναι ο διάλογος καλός;". Δεν καταφέρνω να το πω αλλιώς. Αν ο κόσμος πάει άσχημα, είναι γιατί κάπου φταις κι εσύ».

«Λένε πως υπήρξα εξτρεμιστής, στην πραγματικότητα όμως είμαι ένας μετριοπαθής που έχει ανάγκη από τα δυο άκρα, που πάντα αγαπούσε τις αντιθέσεις, ακριβώς επειδή αυτές επιτρέπουν να εκτιμά κάποιος μια σωστή αναλογία, ακόμη και στο επίπεδο της φωτογραφίας».

Συναρπαστικό κουβάρι αντιφάσεων στον χείμαρρο των απόψεων που εξέφραζε από την αρχή της καριέρας του, ο Γκοντάρ ενέπλεξε τον θεατή από νωρίς στον διάλογο των ταινιών του με την εποχή και τις αλλαγές που είχε την τύχη να καταγράψει.

Εκτός από παρατηρητής και κοινωνός ιστοριών, τρελαινόταν να διαβάζει, όπως είδαμε και την περίπου αυτοβιογραφική μυθοπλασία με ήρωα τον ίδιο, από τον Μισέλ Χαζαναβίσιους στο «Redoutable», μια ταινία που θεώρησε «βλακώδη, βλακώδη ιδέα».

γκονταρ σκηνοθέτης Facebook Twitter
Ο Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν-Λικ Γκοντάρ κοιτάζει μέσα από μια κάμερα Chevereau κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Eleven at Night». Μη χρονολογημένη φωτογραφία. Φωτ.: team-press X/ullstein bild μέσω Getty Images/Ideal Image

«Η ανάγνωση είναι κάτι το εκπληκτικό», είχε πει. «Τελικά πιστεύω πως το πιο καταπληκτικό πράγμα που μπορεί να κινηματογραφήσει κανείς είναι άνθρωποι που διαβάζουν. Γιατί δεν το κάνει κανείς; Και γιατί να μην το βλέπουμε αυτό στην τηλεόραση, τώρα μάλιστα που δεν διαβάζει σχεδόν κανείς τίποτε; Και αυτοί που ξέρουν να αφηγούνται, ο Πολάνσκι, ο Τζιονό, ο Ντανιόλ, θα αφηγούνταν μπροστά στην κάμερα. Θα τους άκουγαν, γιατί όταν κάποιος αφηγείται μια ιστορία και το κάνει ευχάριστα, τον ακούν με τις ώρες. Έτσι ο κινηματογράφος θα συνέχιζε τον ρόλο του ανατολίτη παραμυθά. Είχαμε μια μεγάλη απώλεια από τη μέρα που έπαψαν να μας ενδιαφέρουν οι παραμυθάδες».

Από την άλλη, υποστήριζε πως «όταν κοιτάζουμε κάτι, ακόμη κι έναν τοίχο, έχουμε θέαμα». Θα ήθελε να κάνει μια ταινία με θέμα έναν τοίχο, γιατί «όσο τον κοιτάζουμε, αρχίζουμε να βλέπουμε πράγματα πάνω του».

Ακραίο; Ο Γκοντάρ διαφωνούσε: «Λένε πως υπήρξα εξτρεμιστής, στην πραγματικότητα όμως είμαι ένας μετριοπαθής που έχει ανάγκη από τα δυο άκρα, που πάντα αγαπούσε τις αντιθέσεις, ακριβώς επειδή αυτές επιτρέπουν να εκτιμά κάποιος μια σωστή αναλογία, ακόμη και στο επίπεδο της φωτογραφίας. Είναι κρίμα που ο Βερνέιγ είναι στο ένα άκρο κι εγώ στο άλλο. Προσπαθώ να επιστρέψω στο μέσον. Με τον Τριφό στην αρχή μιλούσαμε για τη μετριοπάθεια». 

Η δεκαετία του '60 διαμορφώθηκε σημαντικά και από τον Γκοντάρ, το πολιτικό του σινεμά και τις ριζοσπαστικές του ενέργειες, αλλά και την υπενθύμιση της εκθαμβωτικής ομορφιάς και της άνευ όρων αγάπης, κάτι που το κοινό και οι μελετητές του συχνά παραγνωρίζουν.

«Δεν θα μπορούσα να δουλέψω αν δεν ερωτευόμουν αυτό που έκανα», είχε δηλώσει στα τέλη των '70s, «δεν μπορώ να κάνω την πόρνη, αν δεν μου αρέσει έστω και λίγο να κάνω την πόρνη, δεν μπορώ να κάνω τον δολοφόνο, αν δεν επιθυμώ ναα σκοτώσω. Με τις γυναίκες, αν δεν κάνουν την ίδια δουλειά με μένα, ή αν δεν νιώθω ότι στο δικό τους περιβάλλον δεν δουλεύουν τις ίδιες ώρες με μένα, για τι θα μπορούσαμε να μιλήσουμε;».

Ζαν-Λικ Γκοντάρ με την Άννα Καρίνα Facebook Twitter
O Ζαν-Λικ Γκοντάρ με την Άννα Καρίνα. Φωτ.: RDB/ullstein bild via Getty Images/Ideal Image

Δεν ήταν μόνο οι απανωτές, φουριόζικες ταινίες του (κυριολεκτικά με κομμένη την ανάσα), η σπουδή πάνω στη φήμη και τη μοναξιά στην «Περιφρόνηση», η βόλτα της Αλίκης στον εφιάλτη του Κάφκα στο «Bande a Part», η περιπλάνηση του «Τρελού Πιερό», το αλληγορικό μακελειό του «Weekend», η κριτική στον αμερικανικό ιμπεριαλισμό στο «Made in USA» και τα βασανιστήρια στον «Μικρό Στρατιώτη», οι δυσοίωνες προφητείες μέσα από το «Alphaville» και την «Κινέζα», αλλά και ο σχολιασμός του για ό,τι συνέβαινε γύρω του, και φυσικά για τους συναδέλφους του.

Ήταν γνωστή η αμοιβαία αντιπάθεια των Γκοντάρ - Μπέργκμαν. «Δεν κατάλαβα τίποτε από την "Περσόνα"», είχε πει για τον Σουηδό τον οποίο κατέκρινε γιατί δεν άντλησε καμία έμπνευση από τους σκηνοθέτες της γενιάς του.

«Είδα καλά την ταινία και κατάλαβα το εξής. Από τη μια υπάρχει η Μπίμπι Άντερσον, που είναι άρρωστη, και από την άλλη, η άλλη που είναι νοσοκόμα. Τελικά πάντα πιστεύω στον ρεαλισμό. Έτσι τη στιγμή που ο σύζυγος πιστεύει οτι αναγνώρισε τη γυναίκα του, για μένα είναι αυτή, μιας και την αναγνώρισε. Αλλά αν δεν βασιζόμαστε στον ρεαλισμό, δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτε και στον δρόμο δεν θα τολμούσαμε να καλέσουμε ταξί, σκεπτόμενοι ότι θα είναι επικίνδυνο να βγούμε μετά.

Όμως πιστεύω στα πάντα. Δεν υπάρχουν δυο πλευρές, αυτή του πραγματικού κι εκείνη του ονείρου. Υπάρχει μόνο μία. Η "Ωραία της Ημέρας" είναι υπέροχη. Ορισμένες στιγμές είναι όπως στην "Περσόνα", λες, ωραία, από εδώ και στο εξής θα ακολουθήσω τα πράγματα για να μάθω ακριβώς πού είμαστε. Κι ύστερα ξαφνικά… διαπιστώνεις ότι έχεις περάσει στην άλλη όχθη: αυτήν τη στιγμή, κι ύστερα από πολύ καιρό, ο Μπέργκμαν έφτασε σ’ ένα σημείο όπου η ταινία έχει δημιουργηθεί από την κάμερα, καταργώντας ό,τι δεν είναι εικόνα».

Pierrot le Fou Facebook Twitter
Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ (δεξιά) στα γυρίσματα της ταινίας «Pierrot le Fou» (Ο Τρελός Πιερό) με πρωταγωνιστές την Άννα Καρίνα και τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό στο νησί Porquerolles. Φωτ.: Alain Nogues/Sygma/Sygma via Getty Images/Ideal Image

Όταν ολοκλήρωσε την πρώτη φάση της αφηγηματικής δημιουργικότητας, απομακρύνθηκε ιδεολογικά από τους συνοδοιπόρους της νεότητας, αισθάνθηκε την επιτακτική ανάγκη να αποτελέσει μέρος μιας κολεκτίβας (της ομάδας Τζίγκα Βερτόφ, με άξονα τον Μάη του '68 και την αντίσταση στο Βιετνάμ και τη συντήρηση) και να συνυπογράφει σινε-διαμαρτυρίες, επέστρεψε στο «εμπορικό», πάντα με τους δικούς του όρους σινεμά, με την τελευταία από τις τρεις μούσες του με το όνομα Άννα, μετά την Καρίνα και τη Βιαζεμσκί, την κινηματογραφίστρια, συνεργάτιδα και σύντροφο ως το τέλος, Αν Μαρί Μιεβίλ, με ένα διάλειμμα πειραματισμού και διαλεκτικής ανάμεσα στην εξουσία και τα media.

Τα «Ο Σώζων Εαυτόν Σωθήτω», «Χαίρε, Μαρία», «Όνομα Κάρμεν» αποτελούν μια έξυπνη επανατοποθέτησή του στη μυθοπλασία στη δεκαετία του '80, πριν φανερώσει τη φαρσική του επιθετικότητα με τον δικό του «Βασιλιά Λιρ» και τη στήριξη φίλων όπως ο Γούντι ΄Άλεν και ο Νόρμαν Μέιλερ.

Έκτοτε εγκατέλειψε τις ιστορίες για χάρη της Ιστορίας και αφιερώθηκε στη σημειολογική ανάλυση της περίφημης Εικόνας, που τόσο τον απασχόλησε από τα πρώτα βήματα της ανήσυχης ενασχόλησης με την κάμερα ως ερμηνευτικό εργαλείο της κοινωνίας, πριν αποχαιρετήσει οριστικά τη Γλώσσα, με το «Adieu au Langage».

Έγινε αθάνατος και μετά πέθανε Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας «Με κομμένη την ανάσα».

Κι ενώ έδινε την εντύπωση ενός σπεσιαλίστα σε βιτριολικά ευφυολογήματα («με ρωτούν τι εννοείς ακριβώς και απαντώ, εννοώ, αλλά όχι ακριβώς», ή «η Ευρώπη έχει μνήμη, η Αμερική μπλουζάκια με στάμπες» και το γνωστότερο όλων, «μια ιστορία πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος αλλά όχι απαραίτητα με τη συγκεκριμένη σειρά»), πεσιμιστή διανοούμενου, βαθύτατα απασχολημένου με τον εαυτό του, τις εμμονές του και το τέλος του κόσμου όπως τον γνωρίζουμε (το τέλος του σινεμά το είχε προεξοφλήσει ωστόσο), υποστήριζε πως δεν ήταν:

«Το απλό γεγονός ότι καταφέρνω να γυρίζω ταινίες που δεν πηγαίνουν καλά και να ζω από αυτές νομίζω πως είναι πραγματικά σημάδι τεράστιας αισιοδοξίας. Πάντα με ξαφνιάζει το να είναι το όνομά μου γνωστό και να το βλέπω στις εφημερίδες, ακόμη και οι τελωνιακοί με γνωρίζουν, παρότι δεν έχουν δει καμιά ταινία μου, κι αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν, γιατί πρέπει να έχεις γυρίσει ταινίες που έχουν γνωρίσει τόση επιτυχία όση και ο "Πόλεμος των Άστρων", ή κάτι παρόμοιο. Έχω κάνει μια τέτοια ταινία στο παρελθόν, οι άλλες όμως…

Ευχόμαστε να ζήσουμε μια μέτρια ζωή, έχουμε όμως ένα δυνατό εγώ. Εμένα μου αρέσει πολύ ο αθλητισμός και τον έχω εγκαταλείψει, επειδή είναι δύσκολο να ασχοληθώ με αυτόν φυσιολογικά. Και για τον κινηματογράφο ισχύει το ίδιο. Θα ήθελα να προσπαθήσω να δουλέψω με αυτόν τον τρόπο, σε αναγκάζουν όμως να γυρίσεις τον "Πόλεμο των Άστρων". Αν κάποιος γυρίσει το "Με Κομμένη την Ανάσα" ή το "Ο Σώζων Εαυτόν Σωθήτω", είναι υποχρεωμένος να κερδίσει βραβείο στις Κάννες, γιατί χωρίς το βραβείο από το φεστιβάλ, η ταινία δεν θα βγει».

Έγινε αθάνατος και μετά πέθανε Facebook Twitter
Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ με την Ανιές Βαρντά και τον Ρομπέρ Μπρεσόν.

Μετά από ένα βραβείο σκηνοθεσίας και μια Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο, κέρδισε το βραβείο της επιτροπής κι έναν ειδικό Χρυσό Φοίνικα (της παρηγοριάς) στις Κάννες, αλλά δεν πήγε ποτέ να τα παραλάβει. Όπως, αναμενόμενα, δεν παρέστη στην ειδική τελετή για το τιμητικό Όσκαρ καριέρας, για τη συγκρουσιακή και ρηξικέλευθη πορεία του στο σινεμά.

Η σχέση του με την Αμερική ήταν μυθιστορηματικής αντίθεσης και βαθιά συναισθηματική, ένα δημιουργικό αντιδάνειο προσαρμοσμένο στο ρομαντικό ταμπεραμέντο του Γκοντάρ. «Δεν υπάρχει πια αμερικανικός κινηματογράφος», είχε πει νωρίς. «Υπάρχει ένας ψεύτικος κινηματογράφος που λέγεται αμερικανικός και που δεν είναι παρά μια θλιβερή μάσκα αυτού που ήταν κάποτε».

Αποσύρθηκε, δουλεύοντας πάντα, στη γενέτειρά του, εκεί που τον αναζήτησε επίμονα, σαν σανίδα σωτηρίας και επιβεβαίωση εγκάρδιας αλληλεγγύης η παλιά του φίλη Ανιές Βαρντά στο κύκνειο άσμα της δικής της καριέρας, χτυπώντας μάταια το κουδούνι του σπιτιού του.

«Η Ελβετία είναι μια χώρα όπου οι άνθρωποι δεν έχουν πια πολιτισμό, και από αυτή την άποψη είναι μοναδική στον κόσμο», είχε πει για τον τόπο όπου επέλεξε να καταλύσει μετά τη γαλλική του περιπέτεια. «Κι επίσης μοναδική στη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην ομορφιά του τοπίου και το χρήμα, που δεν φαίνεται, μα που ξέρουμε πως βρίσκεται εκεί. Ο χαμένος παράδεισος είναι ο κόσμος χωρίς νόμους. Το να κάνει κάποιος κινηματογράφο σημαίνει το να γνωρίσει τον κόσμο αυτό, έναν κόσμο όπου μπορεί κανείς να γελά. Αλίμονο όμως! Λίγοι άνθρωποι κάνουν κινηματογράφο γελώντας – κάποιοι παραγωγοί μόνο».

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ