Μπιενάλε Βενετίας: Μια υπαίθρια έκθεση με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο

«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
Το έργο «Η Ουκρανία θα αντισταθεί», μια υδατογραφία του Ουκρανού καλλιτέχνη Kinder Album με έδρα το Λβιβ, θα συμπεριληφθεί στην «Piazza Ucraina» στην Μπιενάλε της Βενετίας. Φωτο: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO
0

Η 59η Μπιενάλε σύγχρονης τέχνης της Βενετίας θα περιλαμβάνει μια υπαίθρια έκθεση με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών, όπως ανακοινώθηκε την περασμένη Παρασκευή.

Όλα σχεδόν τα έργα που θα παρουσιαστούν δημιουργήθηκαν μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής τον Φεβρουάριο.

Σε λίγες μέρες, στις 23 Απριλίου, γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της πιο σημαντικής διοργάνωσης τέχνης στον κόσμο, που περιλαμβάνει χιλιάδες έργα τέχνης στα εθνικά περίπτερα και στο Αρσενάλε. Έχει τον τίτλο «Το γάλα των ονείρων», εμπνευσμένο από το βιβλίο που εικονογράφησε η σουρεαλίστρια καλλιτέχνιδα Λεονόρα Κάρινγκτον, και την επιμελείται η Σεσίλια Αλεμάνι. Στο πλαίσιό της στήθηκε η έκθεση με τίτλο «Piazza Ucraina» που διοργανώνεται από τους επιμελητές του ουκρανικού περιπτέρου Borys Filonenko, Lizaveta German και Maria Lanko, το Ίδρυμα Victor Pinchuk και το Ουκρανικό Ταμείο Τέχνης Έκτακτης Ανάγκης (UEAF) και θα προβάλει καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί από το Αρχείο Τέχνης του UEAF κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Τα έργα, τα οποία έχουν συγκεντρωθεί από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα εκτυπωθούν σε μορφή αφισών και θα εκτεθούν σε έναν χώρο που σχεδίασε η Ουκρανή αρχιτέκτονας Dana Kosmina και θα ανανεώνεται τακτικά με νέα έργα στα Giardini, τους κήπους των εθνικών περιπτέρων της Μπιενάλε.

Σύμφωνα με τον επιμελητή και διευθύνοντα σύμβουλο της UEAF Ilya Zabolotnyi, είναι σημαντικό να αναδειχθούν οι Ουκρανοί καλλιτέχνες, όχι μόνο για να επιστήσουν την προσοχή του κόσμου στον πόλεμο αλλά και για να επιβεβαιώσουν την πολιτιστική ανεξαρτησία της Ουκρανίας. «Δεν αγωνιζόμαστε μόνο για τη δημοκρατία. Αγωνιζόμαστε και για την ταυτότητά μας».

Σύμφωνα με τον επιμελητή και διευθύνοντα σύμβουλο της UEAF Ilya Zabolotnyi, είναι σημαντικό να αναδειχθούν οι Ουκρανοί καλλιτέχνες, όχι μόνο για να επιστήσουν την προσοχή του κόσμου στον πόλεμο αλλά και για να επιβεβαιώσουν την πολιτιστική ανεξαρτησία της Ουκρανίας. «Δεν αγωνιζόμαστε μόνο για τη δημοκρατία. Αγωνιζόμαστε και για την ταυτότητά μας», δήλωσε ο Zabolotnyi σε κοινή συνέντευξη μέσω Zoom από το Κίεβο όπου βρίσκεται με την Olga Balashova, μια επιμελήτρια με την οποία ο ίδιος μοιράζεται την εποπτεία της UEAF. «Η ρωσική αυτοκρατορική αφήγηση θέλει ξεκάθαρα να τη διαγράψει», είπε.

Ο Zabolotnyi πρόσθεσε ότι στις 21 Φεβρουαρίου, όταν ο Πούτιν προσπάθησε να δικαιολογήσει την επερχόμενη εισβολή, «ένα από τα βασικά μηνύματα της δήλωσής του είναι ότι δεν υπάρχει Ουκρανία, δεν υπάρχει ουκρανική κουλτούρα, είναι μέρος της Ρωσίας. Γι' αυτό είναι μία από τις πιο σημαντικές στιγμές για όσους εργάζονται στον πολιτισμό, ώστε οι ζωντανές φωνές τους να μην εξαφανιστούν».

Η Μπιενάλε της Βενετίας ξεκίνησε ως ένα από τα κορυφαία γεγονότα του διεθνούς κόσμου της τέχνης το 1895 και συχνά βρέθηκε στο επίκεντρο πολέμων και άλλων ιστορικών γεγονότων. Το 1936 πολλά έθνη, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, μποϊκοτάρισαν την εκδήλωση σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη φασιστική κυβέρνηση της Ιταλίας.

Το 1940 η Μπιενάλε πραγματοποιήθηκε παρά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, γεγονός που ο κριτικός τέχνης Lawrence Alloway χαρακτήρισε «τόσο εντυπωσιακό όσο και παράξενο». Σε μια ιδιαίτερα ακραία αντίδραση στα πολιτικά γεγονότα μετά το πραξικόπημα του Χιλιανού δικτάτορα Αουγκούστο Πινοσέτ το 1974 τη θέση της έκθεσης πήραν διαμαρτυρίες.

Το 2015 ο επιμελητής της Μπιενάλε Okwui Enwezor αποκάλεσε τις διαμαρτυρίες του 1974 «μία από τις μοναδικές περιπτώσεις που η Βενετία αντιμετώπισε μια σύγχρονη καταστροφή και άσκησε ριζοσπαστική κριτική εκείνη ακριβώς τη στιγμή», ρωτώντας «μπορείτε να φανταστείτε να το κάνετε αυτό σήμερα;».

«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
«Εκκένωση» του Kinder Album. Φωτό: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO
«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
«Propaganda of the Living World» (1 Μαρτίου 2022), ακρυλικό και ακουαρέλα σε χαρτί από την Kateryna Lisovenko. Φωτό: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO

Η έκθεση «Piazza Ucraina» έρχεται μετά τις προσπάθειες που κατέβαλαν οι επιμελητές της Μπιενάλε της Ουκρανίας για να διασφαλίσουν ότι το περίπτερο της χώρας τους θα λειτουργούσε και ενώ είχαν μεταφερθεί από το Κίεβο αρκετά κομμάτια ενός κινητικού γλυπτού του συμμετέχοντος καλλιτέχνη Pavlo Makov.

Έρχεται επίσης μετά την απόσυρση από την Μπιενάλε τον Φεβρουάριο των Ρώσων καλλιτεχνών Alexandra Sukhareva και Kirill Savchenkov και του επιμελητή Raimundas Malasauskas, ενός Λιθουανού που εργαζόταν για το ρωσικό περίπτερο.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα σχεδόν σαράντα καλλιτεχνών που κατάφεραν να παραγάγουν τέχνη παρά τον πόλεμο. Το πιο πρώιμο έργο της έκθεσης θα είναι ένα της Kateryna Lisovenko που δημιουργήθηκε λίγο μετά την ομιλία του Πούτιν στις 21 Φεβρουαρίου. Παρουσιάζει μια μητέρα και ένα παιδί, που αμφότεροι υψώνουν τα δυο μεσαία δάχτυλά τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Η Balashova συλλέγει τα έργα τέχνης από τις αρχές Μαρτίου και λέει ότι βρίσκει μεγάλη παρηγοριά σε αυτό. «Η διαδικασία συγκέντρωσης των έργων αυτών μαζί με τους συναδέλφους μου λειτουργεί θεραπευτικά», λέει. «Όταν βλέπεις αυτές τις εικόνες, οι οποίες συμβολίζουν μια συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση, μπορείς να καταλάβεις τι συμβαίνει. Η προβολή των έργων στο διαδίκτυο», λέει, «ενισχύει την αίσθηση αλληλεγγύης. Βλέπεις τόσους ανθρώπους να λένε πως δεν θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν ότι συμβαίνουν όσα βλέπουν».

«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
Σκίτσο από τη σειρά «Lviv Diary» (8 Μαρτίου 2022) με ακουαρέλα, στιλό και μαρκαδόρο σε χαρτί από τη Vlada Ralko. Φωτο: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO
«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
Εικόνα από τη σειρά «Travel Diary» (28 Μαρτίου 2022) του Matviy Vaisberg. Φωτό: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO

Ορισμένοι από τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες ακολουθούν μια σχεδόν ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση. Ο Kinder Album παρουσιάζει ακουαρέλες που απεικονίζουν πρόσφυγες να στριμώχνονται σε τρένα και γυναίκες να κακοποιούνται από Ρώσους στρατιώτες, καθώς και έναν πίνακα με γυμνές φιγούρες που απομακρύνουν ένα τανκ. Οι εικόνες του Matviy Vaisberg περιλαμβάνουν ήσυχες, σχεδόν αφηρημένες σκηνές μεικτής τεχνικής από μια σειρά με τίτλο «Travel Diary», ενώ τα γραφικά σχέδια της Vlada Ralko με τίτλο «Lviv Diary» φέρνουν τους θεατές συγκλονιστικά κοντά στη βία που ασκείται στη γενέτειρα του καλλιτέχνη.

Η έκθεση έρχεται να προσφέρει μια γεύση από λιγότερο λαμπερή τέχνη και λιγότερο γυαλιστερή πραγματικότητα.

Ο Zabolotnyi λέει ότι ξυπνάει κάθε μέρα στο Κίεβο και σημειώνει όχι την ημέρα του έτους αλλά την ημέρα του πολέμου. «Τα πάντα μπορούν να αλλάξουν δραματικά κάθε λεπτό», λέει. «Οπότε η ημέρα έχει πολύ μικρό ορίζοντα». Κοιτάζοντας αυτή την τέχνη, ωστόσο, βρίσκει αυτά τα στιγμιαία αντικείμενα παράξενα ταιριαστά. «Όταν δεν μπορείς να προγραμματίσεις περισσότερο από μία ημέρα και εργάζεσαι με υλικό που βασικά μπορεί να διαρκέσει αιώνες, τότε δημιουργείται μια πολύ στενή σχέση», λέει. «Είναι ένα βήμα προς την αιωνιότητα».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ