Από τα mules του 1690 μέχρι τα Dr. Martens και τα Manolo Blahnik: η μόδα στα παπούτσια

Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
© Fashion Museum Bath
0

Στο Μουσείο Μόδας του Μπαθ μετά από καθυστέρηση ενός ολόκληρου χρόνου ξεκινά η έκθεση Shoephoria, ή αλλιώς «Η ευφορία των παπουτσιών», μια έκθεση για το πιο σοβαρό φετίχ της ένδυσης και της μόδας που συμπεριλαμβάνει από τις παντόφλες με μονόγραμμα που φορούσε ο Νοελ Κάουαρντ μέχρι τα λευκά τσόκαρα Toffeln που φοριούνται από τους επαγγελματίες της υγείας και θα διαρκέσει από τις 18 Μαΐου μέχρι το 2022.

Το σόου, το οποίο θα ανοίξει την επόμενη εβδομάδα, θα περιλαμβάνει επίσης τα trainers Yeezy που έχουν σχεδιαστεί από τον Kanye West, ένα κρεμ παντελόνι που μεταμορφώνεται σε μπότες από τον Gareth Pugh και 36 ζευγάρια Manolo Blahnik.

Στον χρόνο που το μουσείο έμεινε κλειστό οι επιμελητές κατάφεραν να αυξήσουν τα ζευγάρια της έκθεσης από 100 σε 350. Άρχισαν να κατασκευάζουν νέες θέσεις στην ήδη υπάρχουσα έκθεση A History of Fashion in 100 Objects. Οι μοναδικές προσθήκες είναι μια πελώρια συλλογή που ξεκινά από τις λευκές μπότες Clarks εμπνευσμένες από τον André Courrèges που βρίσκονται δίπλα σε ένα ζευγάρι γόβες του Yves Saint Laurent του 1965 και στο περίφημο φόρεμα «Mondrian» του σχεδιαστή.

Η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη και καλύπτει τρεις αιώνες. Το πρώτο και το τρίτο είναι χρονολογικά. Ξεκινώντας με τα παλαιότερα παπούτσια της συλλογής –κόκκινο βελούδο mule με χρυσό κέντημα από τη δεκαετία του 1690– τελειώνει με την Αγγλία της εποχής της Jane Austen, δείχνοντας τη μετάβαση από τα τακούνια σε παπούτσια χωρίς τακούνι και τη σιλουέτα του 19ου αιώνα.

Ξεκινώντας με τα παλαιότερα παπούτσια της συλλογής –κόκκινο βελούδο mule με χρυσό κέντημα από τη δεκαετία του 1690– τελειώνει με την Αγγλία της εποχής της Jane Austen, δείχνοντας τη μετάβαση από τα τακούνια σε παπούτσια χωρίς τακούνι και τη σιλουέτα του 19ου αιώνα.

Το τρίτο και τελευταίο μέρος είναι ένα χάος στις υπόλοιπες δεκαετίες. Στην έξαλλα δημιουργική δεκαετία '20 υπήρχαν σκασμένα δερμάτινα παπούτσια σαν από σκασμένο δέρμα με αγκράφες. Το άλμα από τη μεταπολεμική λιτότητα στη νεωτερικότητα της δεκαετίας του '50 παρουσιάζεται από σόλες από ξύλο ή δαντέλα τοποθετημένες δίπλα σε ένα ζευγάρι χρυσών και πλαστικών παπουτσιών από το 1949 που αψηφούν τη φυσική και τους νόμους της βαρύτητας. Οι δεκαετίες του '60 και του '70 αντιπροσωπεύονται από μποτάκια και πλατφόρμες στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Όπως είναι αναμενόμενο, η έκθεση τελειώνει με τα πιο δημοφιλή παπούτσια της εποχής μας, τα πάνινα παπούτσια.

Για όσους αναρωτηθούν γιατί υπάρχουν τόσα Manolo Blahnik στην έκθεση η απάντηση είναι απλή, ο Blahnik είναι κάτοικος του Μπαθ, ενώ σε διπλανές βιτρίνες είναι μοντέλα που ανήκαν στην Ginger Rogers και τη Margot Fonteyn.

Το περπάτημα, το φετίχ και τα παπούτσια της δουλειάς ανήκουν σε μια θεματική που προσεγγίζει τη μόδα με τον τρόπο της ταινίας «Ο Διάβολος φορούσε Πράντα», με την ιδέα να δείξουμε γιατί φοράμε αυτό που φοράμε. Έτσι, τα απομεινάρια από ρωμαϊκά σανδάλια βρίσκονται δίπλα σε ένα ζευγάρι με ροζ σόλες Balenciaga από το 2010 και ένα ζευγάρι παπούτσια από αυτά που φορούν οι ντόπιοι ψαράδες πέστροφας είναι δίπλα σε καφέ μπότες με δίχτυ του Herbert Levine.

Δυστυχώς, όπως λένε οι επιμελητές, ήταν δύσκολο να δανειστούν Birkenstocks και τα περίφημα McQueen Armadillo που λείπουν από την έκθεση. Ωστόσο η έκθεση Shoephoria, μια γιορτή του παπουτσιού, δεν παραλείπει να διερευνήσει τη μανία του logo που ακολούθησε την οικονομική κρίση του 2008 και διαμόρφωσε τη μόδα στα πόδια των γυναικών με πολλά γράμματα και πολλή πληροφορία, που σήμαινε την κοινωνική και οικονομική τάξη στην οποία ανήκαν ή ήθελαν να ανήκουν.

Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ένα κόκκινο βελούδινο mule με χρυσά και ασημένια διακοσμητικά στοιχεία, περ. 1690. Είναι το παλαιότερο κομμάτι της συλλογής του μουσείου. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ζευγάρι μεταξωτά παπούτσια, με ξύλινο τακούνι σε δέρμα, περ. 1740. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Παπούτσι με τακούνι, διακοσημένο με κεντητά λουλούδια, περ. 1760. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Υφαντό μεταξωτό παπούτσι, με χρυσή δερμάτινη επένδυση και διαμαντένιο κλιπ του 1930 από τους Hellstern & Sons. Το φορούσε η Lady Ward. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ζευγάρι από μεταξωτό σατέν, με κέντημα, Ferragamo, Φλωρεντία. Φορέθηκε από την χορεύτρια Alicia Markova, 1950. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Δερμάτινα Dr. Martens, 2015. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Δερμάτινο παπούτσι στο χρώμα του χρυσού απο τον Joseph Box, δεκαετία 1920. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Xρυσό παπούτσι με πλαστικό τακούνι, 1949. Κατασκευασμένο από τον Rayne. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Πράσινο μεταξωτό παπούτσι διακοσμημένο με πλεξούδα από χρυσό, 1730. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
© Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
© Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Κόκκινα δερμάτινα μποτάκια με ελαστικές πλευρές, 1840. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Τα μποτάκια της βασίλισσας Βικτώριας, περ. 1850s, από τον Joseph Box. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Κοκκινα σατέν παπούτσια κεντημένα με χάντρες, 1905. Κατασκευασμένα από τον οίκο Stagg Mantle. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Χρυσά σανδάλια της δεκαετίας του '30. Κατασκευασμενα από τον N Greco. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ασημένια παπούτσια χορού της Mary Buckley, περ. 1940. Κατασκευασμένα από τον Dolcis. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ανδρικό Nike Air Jordan, 1990s. Φωτο: Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Crocs 2020. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Μπότες-πλατφόρμες με κοκκινο και κίτρινο δέρμα, 1973. © Fashion Museum Bath
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Μόδα & Στυλ / Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια του cult brand Diotima μόλις ανέλαβε τα καλλιτεχνικά ηνία στους Proenza Schouler, φέρνοντας ανάγλυφες υφές, χειροποίητες λεπτομέρειες και ένα διάχυτο sexiness, και παράλληλα μια ιδέα για το τι περιμένουμε από τη μόδα σήμερα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Collection D: H νέα συλλογή της Phoebe Philo προοιωνίζεται τη μεγάλη επιστροφή της Couture στη μόδα

Μόδα & Στυλ / Phoebe Philo: H ιέρεια της ήσυχης πολυτέλειας ανεβάζει την ένταση

​Με γλυπτικά τζάκετ, φραμπαλάδες και παντελόνια που σέρνονται, η σχεδιάστρια που ξέρει πώς να δίνει στις γυναίκες κάτι κομψό και συνάμα στραπατσαρισμένο ξαναδείχνει τον παλιό της ατρόμητο ’90s εαυτό και ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει.

Μόδα & Στυλ / Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει

Το λανσάρισμα της πρώτης συλλογής μακιγιάζ του οίκου μόδας πυροδότησε μια ζωηρή συζήτηση για τις τιμές των εταιρειών και τα όριά τους. Θα μεταφραστεί αυτός ο θόρυβος σε πωλήσεις; Μήπως το μεγαλύτερο brand πολυτελείας έκανε λανθασμένους υπολογισμούς;  
THE LIFO TEAM
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ