Έκαναν πρεμιέρα: «Stowaway», «Things heard & seen», «The Vigil»

Λαθρεπιβάτης Facebook Twitter
Σκηνή από το «Stowaway» (Λαθρεπιβάτης) του Τζο Πένα
0

Λαθρεπιβάτης (Stowaway, 2021)***

του Τζο Πένα

(Netflix)

Στο ατμοσφαιρικό Arctic (2018) ο Τζο Πένα, με έναν πολύ απλό τρόπο, έδωσε φρεσκάδα στο είδος του φιλμ επιβίωσης. Χάρη σε ένα σεναριακό εύρημα το οποίο δεν θα αποκαλύψουμε, για να προστατεύσουμε εκείνους που δεν έχουν δει το φιλμ, ο ήρωας δεν μάχεται ενάντια στα στοιχεία της Φύσης μόνο για τη σωτηρία της ζωής του αλλά και για τη διαφύλαξη της ανθρώπινης υπόστασής του.

Στο Stowaway θα μπορούσε να πει κανείς ότι ξαναγυρίζει την ίδια ταινία μέσα από το format της διαστημικής περιπέτειας, μένοντας σταθερός στην απάντησή του στο ερώτημα «τι μας κάνει ανθρώπους» – η έγνοια για τον άλλο. Στην πραγματικότητα, όμως, εξελίσσει την προβληματική του, τόσο μέσω της διαλεκτικότητας όσο και μέσω της κατάληξης της ιστορίας.

Νωρίτερα μας είχε δώσει ένα μελόδραμα με συμπαθέστατους χαρακτήρες, ακόμα και όταν προβαίνουν σε διόλου συμπαθείς ενέργειες, αλλά και με μια θεαματική, άκρως κινηματογραφική τρίτη πράξη που υπερκερά την ένδεια της παραγωγής και με πολύ απλά υλικά γεννά σασπένς περιωπής.

Στο λυρικό του φινάλε ο Πένα υπενθυμίζει πλαγίως και το μέγεθος της θυσίας που εδώ και έναν χρόνο κάνει μια ηρωική επαγγελματική ομάδα για όλους μας, έχοντας να υπομείνει και όσα αδιανόητα γράφονται γι’ αυτήν από τους σταυροφόρους του πληκτρολογίου.

Όσα ψιθυρίζει το σκοτάδι (Things heard & seen, 2021) *

των Σάρι Σπρίνγκερ Μπέργκμαν και Ρόμπερτ Πουτσίνι

etflix)

Λαθρεπιβάτης Facebook Twitter
Η Αμάντα Σέιφριντ στο Things heard & seen.

Oι φαντασματικές δραστηριότητες του πρώτου ημιώρου του Things heard & seen ίσως ξεγελάσουν μερικούς από τους συνδρομητές που ο αλγόριθμος του Netflix έφερε σ’ αυτό, ώστε να συνεχίσουν να το παρακολουθούν. Μόνο που η ιστορία φαντασμάτων αρχίζει να παραμερίζεται από ένα σημείο κι έπειτα.

Ουδέν πρόβλημα επί της αρχής, το ζήτημα είναι από τι αντικαθίσταται. Το δημιουργικό δίδυμο τίποτε ουσιώδες (ή επουσιώδες) δεν έχει να καταθέσει πάνω στην πάλη των δύο φύλων. Αν είχαν στον νου τους ένα φιλμ για τον έγγαμο βίο, όπως διαβάζουμε σε κάποιες κριτικές, θα μεριμνούσαν οι αψιμαχίες μεταξύ της Αμάντα Σέιφριντ και του (κάκιστου) Τζέιμς Νόρτον να έχουν έρεισμα και αντικείμενο πέραν της ιδιαίτερης περίπτωσης του χαρακτήρα που υποδύεται ο δεύτερος, ώστε να απηχούν κοινές εμπειρίες.

Τα χαρτιά για το πραγματικό θέμα της ταινίας ανοίγουν στο τελευταίο δεκάλεπτο ‒ η φύση του είναι τέτοια, που τη βοήθησε να «κλέψει» κάποιες θετικές κριτικές από ορισμένους Αμερικανούς κριτικούς, τους οποίους ενδιαφέρει πρωτίστως αν η ταινία συμφωνεί μαζί τους πάνω σε φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, ακόμα και αν η επιχειρηματολογία της είναι επιδερμική ή και ανύπαρκτη, όπως εδώ. Το δε φινάλε του έργου είναι από εκείνα που είτε σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό είτε σε κάνουν να τραβάς τα μαλλιά σου ‒ για να μην πούμε τίποτα πιο χοντρό.     

H Αγρυπνία (The Vigil, 2019) **

του Κιθ Τόμας 

(Vodafone TV)

Λαθρεπιβάτης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία The Vigil, 2019

Το ενδιαφέρον αυτής της low budget παραγωγής τρόμου, που πήρε η Blumhouse υπό την αιγίδα της, έγκειται στο θρησκευτικό της πλαίσιο – δεν βλέπουμε συχνά τρόμο στηριγμένο στην εβραϊκή κουλτούρα. Πρόκειται για μια ιδιαιτερότητα που σε εκπλήσσει μόνο κατά τα πρώτα λεπτά, στη συνέχεια η ταινία βαδίζει σε (πολύ) γνώριμα μονοπάτια, συσχετίζοντας τη μεταφυσική παρουσία με το τραύμα.

Αντίστοιχα, ενώ στην αρχή ο τρόμος προκύπτει (και) μέσα από την αξιοποίηση του βάθους πεδίου, μετά από λίγο ο σκηνοθέτης αρχίζει να καταχράται το τέχνασμα των jump scares, δηλαδή των απότομων ξαφνιασμάτων, δίχως μάλιστα να φροντίζει ιδιαίτερα για το build-up τους. Οι φαν του είδους κάπως θα ξεγελάσουν την πείνα τους, οι υπόλοιποι κρατήστε μικρό καλάθι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT