«The system of objects» στο ΔΕΣΤΕ

Με έμπνευση από το βιβλίο του Jean Baudrillard The system of objects, ο αρχιτέκτονας και συγγραφέας Ανδρέας Αγγελιδάκης έστησε μια έκθεση στο ΔΕΣΤΕ με ετερόκλητα αντικείμενα και περίεργες ερμηνείες, οδηγώντας τον θεατή στο χάος του χρόνου, σε μια διαδρομή με ερεθίσματα και πληροφορίες και την αντίληψή του να δοκιμάζεται.

 

 

«Try again. Fail again. Fail better» στην Ελευσίνα από το ΝΕΟΝ

Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης
Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης

Η εγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας. Ένα έργο, μια διαδρομή νοητική και αισθητηριακή με αφορμή το παρελθόν και πώς αυτό συχνά προδιαγράφει το παρόν. Μια διαδρομή μέσα στα στάχυα που κατέληγε στη σπουδαία φράση του Μπέκετ «Try again. Fail again. Fail better». Ένα σπουδαίο έργο σε μια «απειλητική» περιοχή.

 

 

Robert Wilson - Video Portraits στη Στέγη

 

Εξήντα βιντεο-πορτρέτα του Ρόμπερτ Γουίλσον, που χρονολογούνται από το 2004 έως το 2009, κινούνταν ανεπαισθήτως, δημιουργώντας μια ενδιαφέρουσα ιστορία μέσα στην οποία εμπλέκονταν πολλές τεχνικές, η χρήση του φωτός, το μακιγιάζ και η μουσική που σε πολλές περιπτώσεις είχε γραφτεί για τον ήρωα του πορτρέτου. Πρωταγωνιστές του, διάσημοι ηθοποιοί, τραγουδιστές, χορευτές, εικαστικοί καλλιτέχνες, συγγραφείς αλλά και ζώα.

 

 

«Πριγκίπισσες της Μεσογείου» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η έκθεση παρουσίαζε την ιστορία και τη συμβολή της γυναίκας στον πολιτισμό μέσα στους αιώνες.
Μέσα από τις ιστορίες τους φαίνεται ευκρινέστερα η συμμετοχή τους στη δημιουργία ανοιχτών πολιτισμικών οριζόντων για τις περιόδους από τον 10ο έως τον 5ο αιώνα π.Χ. και στην ανάπτυξη του αρχαίου μεσογειακού πολιτισμού. Είκοσι τέσσερα σύνολα αντικειμένων από ταφές γυναικών από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Νότια Ιταλία και την Ετρουρία.

 

 

«Πρώτη Ύλη» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Φεστιβάλ Αθηνών

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ξανασυστήθηκε στο ελληνικό κοινό με μια πολύ προσωπική δουλειά του. Με ένα έργο που αναζητά την ταυτότητα της μονάδας-ανθρώπου, αλλά και τη σχέση μεταξύ εννοιολογικών ζευγών, όπως παρελθόν-παρόν, δημιουργός-δημιούργημα ή ακόμα και καλλιτέχνης-κοινό. Το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου ήταν φέτος ένα από τα σταθερά σημεία αναφοράς όσον αφορά την εθνική καλλιτεχνική μας εκπροσώπηση.

 

 

«Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» στο Εθνικό

Η τελευταία παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά στο Εθνικό Θέατρο ήταν και η πιο επιτυχημένη του. Η μεταγραφή του μύθου της Ορέστειας από τον Ευγένιο Ο'Νιλ, σε μια ιδανική διασκευή και συμπυκνωμένο το πληθωρικό υλικό του έργου σε μια ενιαία παράσταση. Η Λαβίνια της Μαρίας Πρωτόπαππα ήταν η ερμηνεία που πήρε τις καλύτερες κριτικές τη σεζόν που μας πέρασε.

 

 

«Ο εχθρός του λαού» του Τόμας Οστερμάγιερ στην Πειραιώς 260

Ο Τόμας Οστερμάγιερ σε μία από τις πιο καθαρές του αναγνώσεις, σε ένα έργο του Ίψεν, με ανάγλυφες όλες τις πολιτικές αντιστοιχίες με την εποχή μας. Από τις καλύτερες παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών. Σημαδεύτηκε από ένα interactive κομμάτι στο οποίο επικράτησαν –όπως συνήθως στον δημόσιο διάλογό μας– κραυγές και πλήξη.

 

 

Ζούμπιν Μέτα στο Μέγαρο

Μέσα σε λίγες ώρες τα εισιτήρια της μίας και μοναδικής συναυλίας της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Ισραήλ υπό τον Ζούμπιν Μέτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών έγιναν ανάρπαστα. Οι τυχεροί άκουσαν τον Ινδό σούπερ σταρ του πόντιουμ να διευθύνει έργα του Μότσαρτ και του Μάλερ, ενώ μπορεί να θεωρηθεί και μία συναυλία της οποίας ο χορηγός καλύπτεται από μυστήριο, αφού επιθυμούσε και παρέμεινε ανώνυμος.

 

 

Πάτι Σμιθ στο Ηρώδειο

Η ποιήτρια-ιέρεια της ροκ σκηνής με μια εμφάνιση αντάξια της φήμης της γέμισε το Ηρώδειο και άφησε το κοινό ικανοποιημένο, χαρούμενο, χορτασμένο, όπως ξέρουν να κάνουν οι μεγάλοι ροκ σταρ στις συναυλίες τους. «Μπορεί να μην κερδίζουμε πάντα τις μάχες, αλλά πρέπει να συνεχίζουμε τον αγώνα. Υπάρχουν δυσκολίες στη χώρα σας, αλλά βοηθώντας ο ένας τον άλλον ανταλλάσσετε ενέργεια που σας κάνει δυνατούς» φώναξε στο κατάμεστο από κόσμο Ωδείο.

 

 

Άκραμ Καν στη Στέγη

 

Ο φημισμένος Βρετανός χορευτής και χορογράφος με καταγωγή από το Μπανγκλαντές σε ένα παραμυθένιο ταξίδι αναζήτησης της πατρογονικής γης αλλά και της ταυτότητάς του. Το Desh ήταν το πρώτο σόλο του πολυβραβευμένου χορογράφου που, μόνος στη σκηνή για 80 λεπτά, μεταμορφώνεται αέναα ξετυλίγοντας μια μυθική αφήγηση που καταλύει τα όρια χώρου και χρόνου. Ποιητικό και χιουμοριστικό, το έργο συνδέει τον μύθο και την τεχνολογία, την πολιτική και την οικογένεια, το προσωπικό και το συλλογικό.

 

 

«The Old Woman» στο Φεστιβάλ Αθηνών

Μια συνάντηση ιερών τεράτων στην Αθήνα: ο μάγος του θεάτρου της εικόνας Ρόμπερτ Γουίλσον, με τον θρύλο του χορού Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και τον Ουίλεμ Νταφόε, διάσημο ηθοποιό με θητεία στο περίφημο Wooster Group, στο σουρεαλιστικό, ποιητικό και ειρωνικό σύμπαν ενός σπουδαίου λογοτέχνη της ρωσικής πρωτοπορίας, του Δανιήλ Χαρμς. Old Woman, μια δεξιοτεχνική παράσταση απόλυτης ακρίβειας, με δύο ηθοποιούς που έσπαγαν επί σκηνής τα όρια της πειθαρχίας και της αντοχής.

 

 

«Γκόλφω» στο Εθνικό

Στην Αθήνα του 2013 το έργο του Περεσιάδη ακούστηκε πιο καθαρά από ποτέ. Η Γκόλφω, πιο σύγχρονη από ποτέ, σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου με το εμβόλιμο ποίημα της Λένας Κιτσοπούλου, έγινε η πιο πολυσυζητημένη παράσταση της Αθήνας. Απόλυτο sold out και σπάνια περίπτωση «αστικού θεάτρου» που παίζεται στην Επίδαυρο και συνεχίζει για δεύτερη χρονιά με την ίδια επιτυχία.