Οι επαναστάτες επιστρέφουν

Οι επαναστάτες επιστρέφουν Facebook Twitter
0

«Οι αρχιτέκτονες που ξεκίνησαν μια επανάσταση: "Είτε κάντε σπίτια είτε τέχνη, αλλά όχι και τα δυο" ισχυρίστηκε ένας κριτικός. Αλλά αυτοί οι πρωτοπόροι Ρώσοι άνοιξαν το δρόμο για τον Γουόρχολ». Με αυτήν τη φράση υποδέχθηκε ο Charles Darwent της «Independent on Sunday» την έκθεση «Rodchenko & Popova: Defining Constructivism» που παρουσιάστηκε στην Tate Gallery με υψηλή επισκεψιμότητα. Τώρα, η έκθεση αυτή με τα κορυφαία έργα του Aleksandr Rodchenko (1891-1956) και της Liubov Popova (1889-1924), που ανήκουν στη διεθνούς φήμης Συλλογή Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, παρουσιάζονται στο ΚΜΣΤ ως και τις 20 Σεπτεμβρίου με τον τίτλο «Rodchenko & Popova: Ορίζοντας τον Κονστρουκτιβισμό».

Η Ρωσική Επανάσταση συνοδεύτηκε από μια αξιοπρόσεκτη περίοδο καλλιτεχνικού πειραματισμού γνωστή ως κονστρουκτιβισμός, που έθεσε ερωτήματα για βασικούς τομείς της τέχνης, αλλά έφερε στο προσκήνιο και ποια θέση πρέπει να έχει η τέχνη στη νέα κοινωνία. Οι εκπρόσωποι του κινήματος δέχτηκαν την πρόκληση της ιδέας των έργων τέχνης ως μοναδικών αγαθών, διερεύνησαν περισσότερο συλλογικούς τρόπους εργασίας και εξέτασαν πώς θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην καθημερινή ζωή μέσω του σχεδίου, της αρχιτεκτονικής, της βιομηχανικής παραγωγής, του θεάτρου και του κινηματογράφου. Ο Rodchenko, του οποίου η γυναίκα Varvara Stepanova ήταν και η ίδια σπουδαία καλλιτέχνης, ενεργά ασπάστηκε σχεδόν όλες τις εκφάνσεις του κινήματος, από τη διαφήμιση μέχρι τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Τα επιτεύγματα της Popova στη ζωγραφική, στο θέατρο, τη γραφιστική και στο σχέδιο υφασμάτων συνέβησαν παρά την κλονισμένη υγεία της και την προσωπική της τραγωδία - ο άντρας της πέθανε από τύφο το 1919, και η ίδια πέρασε ένα χρόνο προσπαθώντας να αναρρώσει. Πέθανε μόλις πέντε χρόνια αργότερα, όπως και ο γιος της, από οστρακιά.

Aυτοί, λοιπόν, που άνοιξαν τον δρόμο στον Γουόρχολ, που δρομολόγησαν την πιο απολαυστική επανάσταση στο χώρο της τέχνης, αποκαλύπτονται όχι μόνο στο κοινό της Θεσσαλονίκης αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας μέσα από την έκθεση που επιμελούνται η Margarita Tupitsyn και ο Vicente Todoli, αλλά και η διευθύντρια του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντσάνογλου και η επιμελήτρια του ΚΜΣΤ Αγγελική Χαριστού. Οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν 350 έργα, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται καμβάδες από τη σειρά των «Ζωγραφικών Αρχιτεκτονημάτων» της Popova (1917-1919), κινηματογραφικές αφίσες, κοστούμια και σκηνικά του Rodchenko. Ενδεικτικά αναφέρονται οι αφίσες για την κλασική ταινία Το Θωρηκτό Ποτέμκιν σε σκηνοθεσία Σεργκέι Αϊζενστάιν το 1925. Εξέχουσα θέση στην έκθεση έχουν τα έργα των δυο καλλιτεχνών που είχαν παρουσιαστεί στην ιστορική έκθεση του 1921 με τίτλο «5x5=25» και για την οποία οι δυο καλλιτέχνες συνεργάστηκαν με τους συναδέλφους Aleksandra Ekster, Aleksandr Vesnin and Varvara Stepanova. Μεταξύ των έργων αυτών είναι και τα διάσημα μονοχρωματικά ζωγραφικά έργα του Rodchenko «Καθαρό Κόκκινο Χρώμα», «Καθαρό Κίτρινο Χρώμα» και «Καθαρό Μπλε Χρώμα».

Η έκθεση αποτελείται από μοναδικά έργα της περιόδου της Ρωσικής Πρωτοπορίας και συμμετέχουν 15 φορείς απ' όλο τον κόσμο. Το ΚΜΣΤ συμμετέχει με 60 έργα, σχέδια και αρχειακό υλικό από τη Συλλογή Κωστάκη και πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην έκθεση. Στη συνέχεια η έκθεση θα ταξιδέψει στην Πινακοθήκη «Reina Sofia», στη Μαδρίτη (19 Οκτωβρίου 2009-31 Ιανουαρίου 2010).

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ