Η πλαστή πραγματικότητα του Γιάννη Αστερή. Aπο τον Κωστή Παπαγιώργη

Η πλαστή πραγματικότητα του Γιάννη Αστερή. Aπο τον Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter
1

Πολλοί από τους φίλους που άρχισαν να πεζογραφούν πριν από μερικές δεκαετίες θεωρούσαν απαράγραπτο αξίωμα το απλό γεγονός ότι για να διαβαστεί ένα βιβλίο θα πρέπει να μοιάζει λίγο πολύ με την πραγματικότητα. Όπερ σήμαινε ότι o πεζογράφος κρατούσε –φανερά ή κρυφά– κάποιον καθρέφτη δίκην διαβατηρίου που τον απάλλασσε από άλλες σκοτούρες. Προφανώς, ο καθρέφτης έλυνε όλα τα προβλήματα. Από μιαν άλλη πλευρά, όμως, είναι βέβαιο ότι, όπως κι αν κανοναρχείται η αφήγηση, τελικά κάποια ψιχία πραγματικότητας εξακολουθούν να ισχύουν και να σώζουν τον πεζογράφο. Στην περίπτωση, πάντως, του Γιάννη Αστερή η μεταμόρφωση της γραφής κρούει μεγάλη καμπάνα.

Ο αρχιτέκτονας Γιώργος Αυγέρης ξέρουμε, από την πρώτη κιόλας αράδα της νουβέλας, ότι, επιστρέφοντας στο διαμέρισμά του, αντικρίζει τη σύζυγό του ξαπλωμένη και ασάλευτη στη συζυγική κλίνη. Φόνος, δηλαδή, καραμπινάτος που δεν επιδέχεται καμιάν αμφιβολία. Οπότε το πρώτο συμπέρασμα είναι ακέραιο πέρα για πέρα: ο Αυγέρης είναι συζυγοκτόνος ή, τουλάχιστον, ένας απ' όλους τους υπόπτους. Βέβαια, στον πάτο της πρώτης σελίδας μας ραίνουν με το ισχυρό φρασίδιο «το βλέμμα δεν είναι σμίλη αλλά βλέμμα», άρα ο Αυγέρης συλλογιζόταν την περίπτωση του γλύπτη που, όντας παραλυμένος, καθόταν νυχθημερόν μπροστά στο ημιτελές αριστούργημά του κ.λπ.

Όλες οι παρουσίες των προσώπων (του Μάρκου, του ποιητή της συντροφιάς, της αδελφής του Αυγέρη, του δικηγόρου και άλλων πολλών) είναι και δεν είναι (ένοχοι) αστυνομικώ τω τρόπω, με αποτέλεσμα η αφήγηση να εμπλουτίζεται ημιδραματικά. Δεν ξεχνούμε, βέβαια, ότι ο Αυγέρης έχει πέσει θύμα μιας άθλιας σκευωρίας από τους διαβόητους εννέα, οι οποίοι κράτησαν για τον εαυτό τους την ηθική αυτουργία της πράξης και ανέθεσαν σε έμπιστο χέρι τη φυσική αυτουργία, παγιδεύοντας τον άτυχο αρχιτέκτονα στο πολυτελές δείπνο που οργάνωσε ο δικηγόρος Μάρκου, ο οποίος κατέχει την ισχυρότερη θέση ανάμεσα στα καθάρματα που συνθέτουν τη μασονική συντροφιά – έτσι το κίνητρο των εννέα ήταν η αποκάλυψη της ερωτικής σχέσης του Αυγέρη με τη σύζυγο του αρχισυμμορίτη Μάρκου κ.λπ.

Με άλλα λόγια, ενώ αρχίζουμε να μουντζώνουμε τον Αστερή εξαιτίας της περιπεπλεγμένης αφήγησης των συμβάντων, εμφανίζεται η λογοτεχνική υποψία ότι ο σάκος έχει περισσότερα απίδια απ' όσα φανταζόμαστε. Ο Αυγέρης φτύνει κατά πρόσωπο την αδελφή του και τη χαστουκίζει γιατί ισοβίως τη βασανίζει με την αγάπη της, ενώ συνάμα η αδελφή του τον αγκαλιάζει και του ψιθυρίζει ότι τον αγαπά όσο κανέναν άλλον στον κόσμο...

Ήδη προφυλακισμένος, ο Αυγέρης αναλύεται σε εξομολογήσεις και ομολογεί ότι μέσα στον γενικό παραλογισμό νιώθει την ανάγκη να επιλέξει τον ρόλο του δολοφόνου της γυναίκας του. Με άλλα λόγια, η καρδιά του μεταμορφώνεται σε ένα ιδιωτικό Μαντείο των Δελφών και των δύο αδελφών. Δεν σκότωσε τη γυναίκα του, αλλά νιώθει ότι πρέπει να σκοτώσει τη γυναίκα του, ειδαλλιώς θα βουλιάξει και φοβάται να βουλιάξει γιατί είναι μόνος. «Όλα είναι ξεκάθαρα», λέει ο Αυγέρης, «και τίποτα δεν φαίνεται ξεκάθαρο, πήγα στο δείπνο του Μάρκου και, απ' ό,τι φαίνεται, δεν πήγα στο δείπνο του Μάρκου, έκανα έρωτα με την Ελένη, αλλά φαίνεται ότι δεν έκανα έρωτα με κανέναν εκείνο το απόγευμα, κουβέντιασα με όλους αυτούς στο δείπνο και τελικά με κανέναν δεν κουβέντιασα με όλους αυτούς στο δείπνο – δεν υπάρχει δείπνο της εικοστής έκτης, δεν καταλαβαίνω τίποτα και δεν αντέχω άλλο...». Ένας άνθρωπος που δεν καταλαβαίνει τίποτα και δεν αντέχει άλλο πού άλλου θα πρέπει να οδεύσει αν όχι προς το Άγιον Όρος;

Για να πλάσει μια πραγματικότητα ο Αστερής θα πρέπει πάση θυσία να επινοήσει μια πλαστή πραγματικότητα και όσο πιο πλαστή, τόσο πιο πειστική. Με έναν λόγο, όσο μιλάει για «πραγματικούς» ανθρώπους, η γραφίδα του δεν πείθει, μόλις όμως πέφτει στο κενό και αρχίζει να παραφέρεται χάρη στη φαντασία του η διήγηση πατάει καλά, όλα τα πρόσωπα συμμορφώνονται, οπότε ο αφηγητής αισθάνεται ότι ως εκ θαύματος σπάζει το ρόδι, ξέροντας με απόλυτη ακρίβεια πόσα σπόρια έχει. Με άλλα λόγια, ενώ στην τρέχουσα λογοτεχνία έχουμε δύο είδωλα, με αποτέλεσμα το πλασματικό να αντιγράφει το πραγματικό, στην περίπτωση της Νουθεσίας Ημιόνου η γραφίδα παραφέρεται μεν, αλλά χωρίς αξίες πιστότητας και πραγματικότητας.

«Η νεκρή γυναίκα του (εννοούσε προφανώς ότι η γυναίκα του τώρα πια ήταν νεκρή) άρχισε να αντιπαθεί και κατέληξε να μισεί με όλη της την ύπαρξη κάθε συναναστροφή, οι άνθρωποι τής φαίνονταν απεχθείς και δυστυχισμένοι, τα τηλεφωνήματα την τρομοκρατούσαν και τη βύθιζαν για ατέλειωτες ώρες στο κλάμα και την απελπισία, τη μια κοιμόταν δέκα ή δεκαπέντε ώρες, την άλλη έμενε άυπνη για μια ή δυο μέρες, και όλα αυτά, μ' έναν τρόπο παράδοξο και λυτρωτικό, αποκάλυψαν στον Αυγέρη την ανεπανάληπτη ευκαιρία όχι μόνο να ανασάνει μέσα στον γάμο του με τη νεκρή (τώρα νεκρή, εννοούσε), αλλά και να βιώσει μιαν ανείπωτη ασφάλεια που ποτέ μέχρι τότε δεν του είχε φανεί εφικτή...».

Η πλαστή πραγματικότητα του Γιάννη Αστερή. Aπο τον Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter
Γιάννης Αστερής

Όλοι, αποτυχημένοι ή επιτυχημένοι στο γράψιμο, ξέρουμε ότι τίποτα δεν μας δίνεται ακέραιο, δικό μας, μυθιστορηματικό πέρα για πέρα. Όχι μόνο δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα αλλά απεναντίας η ίδια η φαντασία θα πρέπει να βρει δικό της χρόνο και χώρο ώστε να απλώσει τα βρόχια της για να πλάσει μια νεοπαγή πραγματικότητα που στερείται κηδεμόνα και ιστορικού. Εν προκειμένω, ο Αστερής φέρεται υπέροχα όταν παραπέμπει –στα περιθώρια της αφήγησής του– στον Διονύσιο εκ Φουρνά, ο οποίος αποστέλλει στον τότε πατριάρχη Σεραφείμ μια επιστολή με την οποία εξηγούσε τους λόγους που τον κάνουν να φύγει άρον άρον από το αγιώνυμον τούτο όρος του Άθω. Εκεί, τελικά, θα αυτοκτονήσει ο Αυγέρης, μέσα στο κελί του.

«Στις έξι και μισή τα ξημερώματα ο Αυγέρης απαγχονίστηκε στο κελί του, περνώντας το σεντόνι πάνω από τις άχρηστες σωληνώσεις θέρμανσης που διέσχιζαν το ταβάνι. Άρχισε να αιωρείται μπροστά στον μικρό καθρέφτη και για τα λίγα δευτερόλεπτα μέχρι να χάσει τις αισθήσεις του σκέφτηκε πως τη βραδιά της εικοστής έκτης, τη στιγμή που εκείνος έστεκε όρθιος ανάμεσα στους υπόλοιπους καλεσμένους του Μάρκου και συλλογιζόταν το βλέμμα του παράλυτου γλύπτη, η γυναίκα του κατά πάσα πιθανότητα θα ετοίμαζε κάτι να βάλει στο στόμα της γιατί δεν είχε φάει τίποτε όλη μέρα και τώρα θα το θυμήθηκε, φορώντας εκείνο το υπέροχο μαύρο νυχτικό που δεν είχε βγάλει για μέρες από πάνω της. Η ανάμνηση της χλωμής γυναίκας του με τα μαζεμένα μαλλιά και το θλιμμένο βλέμμα ήταν τόσο όμορφη που ο Αυγέρης προσπάθησε να χαμογελάσει μπροστά στον καθρέφτη, δεν τα κατάφερε, πάσχισε να πετύχει έστω μια ελάχιστη σύσπαση στη δεξιά ή την αριστερή γωνία του στόματος, όμως το είδωλό του απόμεινε μουδιασμένο και ξέψυχο να κοιτάζει τον ανήμπορο σμιλευτή του...».

Καθετί πλασματικό διεκδικεί χώρο στην λογοτεχνική πραγματικότητα και μάλιστα με τέτοιο πάθος ώστε να νομίζουμε ότι πρόκειται για λάθος, για μια στραβή ματιά, για κάτι που πέφτει από τον ουρανό και δεν ανήκει σε κανέναν, ούτε στον ίδιο τον δημιουργό του, που κατά κανόνα ομολογεί ότι κάποιο πνεύμα μιλάει μέσα του και κάνει ό,τι κάνει. Με άλλα λόγια, την πραγματικότητα τη ζούμε, θέλουμε δεν θέλουμε, αντίθετα, κάθε λογής πλασματικότητα τη δημιουργούμε χωρίς να παίρνουμε άδεια από κανέναν. Βέβαια, η λογοτεχνική άδεια έχει το εξής ελάττωμα: ενώ η ροϊκή πραγματικότητα τυλίγει ολάκερο τον κόσμο και δεν γράφεται ποτέ διότι αδυνατεί να γίνει βιβλίο, η λογοτεχνική πραγματικότητα έχει κατοικία, ισχυρούς αρμούς, διακεκριμένη ταυτότητα, οικονομία και όλα τα υπόλοιπα.

Θέλουμε να πούμε δηλαδή ότι η παραμικρή πλοκή μέσα σε μια δέσμη ανθρώπων μπορεί να στήσει ιστορία, ενώ το αντίθετο συμβαίνει με την εμπειρική πραγματικότητα που μπάζει τόσο από το μέλλον όσο και από το παρελθόν. Ο Αστερής επέτυχε κάτι που δύσκολα επιτυγχάνεται, ως εκ τούτου είναι έμπειρος για τα περαιτέρω...

Βιβλίο
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια