Ξεκινάει αργά και κορυφώνεται. Μέχρι να έρθει το διάλειμμα η Μαρία Ναυπλιώτου έχει πάρει την ψυχή σου και την κρατάει στα χέρια της.


Σε κρατάει με τη φωνή, τις εκφράσεις, την κίνηση. «Παίζει» ακόμα και με τους μυς, με τους τένοντες που τους χρησιμοποιεί για να υποδηλώσει τον θυμό της όταν απλώνει το χέρι για να πάρει ένα μαξιλάρι από τον αυθάδη και αδιάφορο φροντιστή σκηνής.


Στο Master Class το έργο του Τέρενς Μακ Νάλι βρίσκουμε τη Μαρία Κάλλας στην καμπή της ζωής της. Η μεγάλη ντίβα έχει χάσει τη φωνή της, έχει χάσει τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον Αριστοτέλη, και αποφασίζει να διδάξει σε νέους τραγουδιστές την τέχνη της.

 

Η Μαρία διδάσκει και ταυτόχρονα θυμάται. Όταν μπαίνει η πρώτη σοπράνο (η αφοπλιστική, μέσα στην αθωότητά της, Εύα Γαλογαύρου) η ντίβα την ξετινάζει μέχρι να τη φτάσει στο σημείο να τραγουδήσει με την καρδιά της, επειδή, όπως της τονίζει κάποια στιγμή, «έτσι είναι το θέατρο... Τις καρδιές μας τις φοράμε καρφιτσωμένες στο πέτο του σακακιού μας».

 

Το «Master Class» είναι η καλύτερη παράσταση της σεζόν κυρίως επειδή οι θεατές, όπως τότε με την Κάλλας, έτσι και τώρα συρρέουν για να δουν μια άλλη Μαρία να καταθέτει κάθε βράδυ την ψυχή της στα πόδια τους μετατρέποντας το θέατρο σε τόπο καθαγιασμένο από την Τέχνη της. Επειδή το θέατρο είναι ο Ναός της.


Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος ως σκηνοθέτης έχει κάνει μια εξαιρετική ανάγνωση του έργου. Αλλά αυτό δεν φτάνει για να είναι ένα έργο καλό. Ο Οδυσσέας ξέρει πώς να καθοδηγεί τους ηθοποιούς του, πώς να τους τοποθετεί με ακρίβεια χορογράφου πάνω στη σκηνή, πώς να παίρνει απ' αυτούς τη συγκίνηση, το δράμα, το χιούμορ που θα ωφελήσουν με τους χυμούς τους την παράσταση.

 

Είναι πολλά τα σημεία που γελάς στο Master Class. Ειδικά όταν βγαίνει η τελευταία σοπράνο, η ανυπέρβλητη Λητώ Μεσσήνη.

 

Όταν μπαίνει η πρώτη σοπράνο (η αφοπλιστική μέσα στην αθωότητα της Εύα Γαλογαύρου) η ντίβα την ξετινάζει μέχρι να την φτάσει στο σημείο να τραγουδήσει με την καρδιά της. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή
Όταν μπαίνει η πρώτη σοπράνο (η αφοπλιστική μέσα στην αθωότητα της Εύα Γαλογαύρου) η ντίβα την ξετινάζει μέχρι να την φτάσει στο σημείο να τραγουδήσει με την καρδιά της. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή


Έχεις ήδη διασχίσει τη ζωή της Κάλλας μέχρι τότε. Η Ναυπλιώτου σ' έχει κάνει να νιώσεις στο πετσί σου την πείνα που έζησε ως νέο κορίτσι η Κάλλας. «Η πείνα είναι κάτι που το θυμάσαι. Πάντα».

 

Έχεις νιώσει την κακία της μητέρας και τη ζήλια της αδερφής της. Έχεις εξοργιστεί με το αδιανόητο της σχέσης με τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου που σιχαινόταν την όπερα. Έχεις νιώσει τη μοναξιά της ντίβας και τη σιδερένια της θέληση μπροστά στο αδηφάγο κοινό. Έχεις ζήσει το θρίαμβο της στη Σκάλα όταν την σκηνοθέτησε ο Βισκόντι.

 

Μισό αιώνα μετά έχεις νιώσει την προσβολή και την οργή που ένιωσε η Κάλλας όταν την έδιωξαν από τη Σκάλα. Η Ναυπλιώτου αλλάζει τη φωνή της και μέσα στη φωνή της εσύ ακούς και τα 55 χρόνια της Κάλλας να βαραίνουν.


Το Master Class είναι για μένα η καλύτερη παράσταση της σεζόν. Όχι μόνο για την εξαιρετική σκηνοθεσία, τους φωτισμούς που συμμετέχουν στη μυθοπλασία και τη φυσικότητα στο παίξιμο των πέντε ηθοποιών που πλαισιώνουν την πρωταγωνίστρια (εξαιρετικοί στους ρόλους τους ο τενόρος Νικόλας Μαραζιώτης, ο πιανίστας Αλέξανδρος Αβδελιώδης και ο αυθάδης φροντιστής σκηνής Βαγγέλης Δαούσης).

 

Κυρίως όμως επειδή οι θεατές, όπως τότε με την Κάλλας, έτσι και τώρα συρρέουν για να δουν μια άλλη Μαρία να καταθέτει κάθε βράδυ την ψυχή της στα πόδια τους μετατρέποντας το θέατρο σε τόπο καθαγιασμένο από την Τέχνη της. Επειδή το θέατρο είναι ο Ναός της.

 

 

 

Info

Master Class του Terrence McNally

Μικρό Χορν (Αμερικής 10, Κολωνάκι, 211 8005141)

Έως την Κυριακή 21/4 - όλες οι παραστάσεις είναι sold out

 

Θέατρο Αριστοτέλειον (Θεσσαλονίκη)

Από 15 Μαΐου και για λίγες μόνο παραστάσεις

 

Θέατρο «Δημήτρης Χορν»

Από 9 Οκτωβρίου 2019

 

Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης

Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος

Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα

Ενδυματολογική επιμέλεια: Σταματία Μέγκλα

Μουσική επιμέλεια: Πέτρος Μπούρας

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Τα κοστούμια της κυρίας Ναυπλιώτου επιμελήθηκε ο Βασίλης Ζούλιας

Παίζουν: Μαρία Ναυπλιώτου, Βάσια Ζαχαροπούλου - Εύα Γαλογαύρου, Λητώ Μεσσήνη - Δάφνη Δαυίδ, Νικόλας Μαραζιώτης - Νίκος Ζιάζιαρης, Πέτρος Μπούρας - Αλέξανδρος Αβδελιώδης, Βαγγέλης Δαούσης

 

* Η Λίνα Στεφάνου είναι διευθύντρια στο περιοδικό NOMAS.