Μία έκθεση με έργα της Jenny Saville μόλις εγκαινιάστηκε στον Χώρο της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου και πρόκειται να διαρκέσει μέχρι τον Απρίλιο του 2019. Την έκθεση επιμελείται ο Simon Groom, διευθυντής της Σκοτσέζικης Εθνικής Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης, με τη Skarlet Smatana, διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου σε στενή συνεργασία με την καλλιτέχνιδα.

 

Η Jenny Saville είναι μία από τους πιο ενδιαφέροντες, σύνθετους, φιλόδοξους και ενστικτώδεις παραστατικούς ζωγράφους στον κόσμο σήμερα.

 

Από την αποφοίτηση της από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης το 1992, τότε που εκτινάχτηκε στη συνείδηση του κοινού με την πτυχιακή της εργασία που παρουσίαζε μια σειρά από μνημειώδη γυναικεία γυμνά, μέχρι τους πιο πρόσφατους πίνακες της με τις πολλαπλές φιγούρες, η Saville έχει δημιουργήσει δυνατά έργα, τα οποία αφενός, επεκτείνουν τη θεματική της ζωγραφικής και δοκιμάζουν τις δυνατότητες του μέσου κι αφετέρου αρθρώνουν σθεναρά την εμπειρία του είναι να υπάρχεις και να βιώνεις τον κόσμο σήμερα.

 

Το ανθρώπινο σώμα είναι ο κεντρικός άξονας της ζωγραφικής της Jenny Saville
Intertwine, 2011-14, Oil on canvas, 219.5 x 290 cm, ©Jenny Saville and Gagosian, Photo: Mike Bruce, Private Collection

 

Αυτή η συγκροτημένη έκθεση στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου παρουσιάζει μια σφαιρική εικόνα της δουλειάς της από το 1993 έως το 2015.

 

Περιλαμβάνει το σημαντικό πρώιμο έργο της Cindy, 1993, μια εισαγωγή στις καλλιτεχνικές ανησυχίες της Saville όσον αφορά στην υλικότητα του σώματος, που προμηνύει τη συνεχιζόμενη ενασχόλησή της με τη χειραγώγηση του σώματος και την κατασκευή μιας ταυτότητας με βάση το φύλο.

 

Αυτοί οι προβληματισμοί, που διαμορφώθηκαν από την εμπειρία που είχε η Saville παρακολουθώντας ένα πλαστικό χειρουργό εν ώρα εργασίας, έτειναν να επεκτείνουν τη γκάμα της ζωγραφικής της και να επηρεάσουν βαθιά την τεχνική της ζωγραφικής της.

 

Η έκθεση περιλαμβάνει δύο ακόμα σημαντικά παραδείγματα της πρώιμης παραγωγής της, το Rubens’ Flap, 1998-99 και το Matrix, έργο του 1999, καθώς και μια σειρά από πίνακες που έγιναν από το 2004 έως το 2014 και εστιάζουν στο κεφάλι.

 

Παρόλο που η Saville έχει καταστήσει το σώμα ως κεντρικό θέμα της ζωγραφικής της, σε μια σειρά από τρεις πίνακες που έκανε μεταξύ 2011 και 2015 στρέφει το ενδιαφέρον της από μία σε πολλαπλές φιγούρες, εφορμώντας σε μια ακόμα πιο πλήρη ένωση αφηρημένων και παραστατικών στοιχείων.

 

Το ανθρώπινο σώμα είναι ο κεντρικός άξονας της ζωγραφικής της Jenny Saville
Ruben’s Flap, 1998-99, Oil on canvas, 304.4 x 243.8cm, ©Jenny Saville and Gagosian, Private Collection

 

Ανάμεσα στις επιρροές της είναι η τέχνη του Michelangelo και η αρχαϊκή Ελληνική και κλασική γλυπτική. Ειδικά τα κομμάτια αρχαίων γλυπτών, τα οποία στην ψυχρή και μεγαλοπρεπή απόστασή τους διατηρούν τη δύναμη της μορφής και της απαράμιλλης αναφοράς στην ιστορία της τέχνης, έχουν δώσει μια φορμαλιστική και ευφάνταστη έμπνευση στη δουλειά της Saville.

 

Εξίσου γοητεύει τη Saville η σύγχρονη Ελλάδα, μια χώρα όπου η ταύτιση διαφορετικών τάξεων πραγματικότητας και εμπειρίας ίσως δεν υπάρχει πουθενά στο σύγχρονο κόσμο. Μέσω αυτἠς της προσήλωσης στην Ελλάδα και τον Ελληνικό πολιτισμό, η Saville συνδέεται με αυτό που σημαίνει να είσαι άνθρωπος, και μέσω αυτής της δέσμευσης της στην τέχνη της επιστρέφει τη ζωγραφική στην προέλευσή της ώστε να την κάνει νέα.

 

Info:

Χώρος της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου

Λεωφόρος Κηφισίας 80, Αθήνα. Τηλέφωνο: 210 8090566

Διάρκεια έκθεσης: 18 Ιουνίου 2018 - Απρίλιος 2019

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή: 10:00 - 18:00

Είσοδος ελεύθερη

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός