Για κάθε άνθρωπο η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις είναι διαφορετική, καθορίζοντας κατ’ επέκταση το πρίσμα μέσα από το οποίο θα προσεγγίσει και θα βιώσει τη συγκεκριμένη έκθεση. Στο project 08.05.12.16. που παρουσιάζεται στη γκαλερί CYPHER από τις 25 Σεπτεμβρίου έως τις 12 Οκτωβρίου, η Ελίζα Κρικώνη εστιάζει στην έννοια του κινδύνου, την ανάγκη για κάλεσμα βοήθειας και τους πιθανούς μηχανισμούς επιβίωσης συμπλέκοντας τις ιδιότητές της ως εικαστικού και performer. Στην έκθεση όλες οι πληροφορίες είναι κωδικοποιημένες ήδη από τον τίτλο, ενώ και τα ίδια τα έργα λειτουργούν και ολοκληρώνονται με τη διάδραση του κόσμου.
Το σώμα, ο ήχος ή η αφήγηση έχουν τόσο συμβολικό, όσο και ουσιαστικό ρόλο στα επιμέρους έργα, προσκαλώντας τους επισκέπτες να αλληλεπιδράσουν με αυτά, προκειμένου να εξερευνήσουν τα μηνύματα που φέρουν και να αναμετρηθούν με τα συναισθήματα που τα συνοδεύουν. Οι οδηγίες που δίνονται για την αποκωδικοποίηση των οπτικών, απτικών και ηχητικών μηνυμάτων είναι συνειδητά σχηματικές, αναφερόμενες στην αμεσότητα και τα μη λεκτικά σινιάλα που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης στη θάλασσα. Με αυτόν τον τρόπο, επιχειρείται η παρουσίαση έργων στα οποία ενυπάρχει το στοιχείο του κινδύνου, μέσα από ένα κωμικοτραγικό πρίσμα, αντανακλώντας την ανάγκη για επικοινωνία και την αναζήτηση βοήθειας, η οποία πολλές φορές δεν φαίνεται, ούτε επικοινωνείται, αλλά μπορεί να κρύβεται πίσω από το πιο απροσδόκητο ή ζωηρό προσωπείο.
Έλα πιο κοντά και σπάσε τους κωδικούς της επικοινωνίας!
Συντελεστές:
Καλλιτέχνιδα: Ελίζα Κρικώνη
Επιμέλεια: Έλλη Λεβεντάκη
Κινηματογράφηση: Άρης Αγάθος, Παναγιώτης Δεκάστρος, Χαρίκλεια Πετράκη
Δημιουργία Λογισμικού: Δημήτρης Κρικώνης
Ηχητική κατασκευή και υποστήριξη: Γιώργος Στενός, Andrii Sichkovskyi
Τεχνική Υποστήριξη: Χλόη Ζορμπά
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Η Ελίζα Κρικώνη αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με πτυχίο στη Ζωγραφική. Το 2017 ολοκλήρωσε πρόγραμμα ανταλλαγής Erasmus στο Πολυτεχνείο της Βαλένθια, με ειδίκευση στην performance art. Έχει ασχοληθεί με τη γλυπτική, τη σκηνογραφία και τις γραφικές τέχνες. Επιπλέον, έχει παρακολουθήσει εργαστήρια και σεμινάρια με τη διεύθυνση των Francesco Kiais, Marilyn Arsem, Ελίζα Σόρογκα, Ευριπίδη Λασκαρίδη και Βέρα Ιόνα Παπαδοπούλου.
Στην καλλιτεχνική της έρευνα, μελετά σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα με έμφαση στις έμφυλες διακρίσεις, καθώς και τον αντίκτυπό τους στον κοινωνικό ιστό με ένα σαρκαστικό ύφος. Τα έργα της ορίζονται από συμβολισμούς που αναδεικνύουν τη βιωματική διαδικασία δημιουργίας η οποία συχνά υπερβαίνει το ίδιο το έργο, αναπτύσσοντας μια παράλληλη συνθήκη. Η Ελίζα, εξερευνά και αναπτύσσει τις έννοιες της σωματικότητας, του χρόνου, του χώρου, της αλληλεπίδρασης και της διαδραστικής τέχνης με στόχο να προκαλέσει το κοινό να αποσπαστεί από την θέση του θεατή και να αποτελέσει οργανικό μέρος του έργου. Μέσα από την πρακτική της, επιδιώκει μια συλλογική, συνειδητή αφύπνιση και έναν ολιστικό επαναπροσδιορισμό της ίδιας της ύπαρξης.
Έργα της έχουν παρουσιαστεί τόσο στην Ελλάδα (Kappatos Gallery Rooms – Αθήνα 2019, #SKG Bridges – Θεσσαλονίκη 2018, Body and Citizenship – Αθήνα 2018) όσο και στο εξωτερικό (Museum of Now – Βερολίνο 2020, Venice International Performance Art Week – Βενετία 2020, Excentricités - Besançon 2019). Την άνοιξη του 2024 συμμετείχε στην performance της Linder Sterling «Cut to the Chase» στους Δελφούς, σε συνεργασία με την PCAI.
Η Έλλη Λεβεντάκη είναι ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια εκθέσεων και ερευνήτρια. Αυτό το διάστημα είναι υποψήφια διδακτόρισσα στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Παράλληλα, εμπλέκεται σε εκθέσεις, καλλιτεχνικά προγράμματα και πολιτιστικές πρωτοβουλίες, στοχεύοντας στην ανάδειξη κοινωνικοπολιτικών συσχετισμών εντός του πεδίου της σύγχρονης τέχνης και στον κριτικό σχολιασμό των αόρατων δομών και αρχών στον Κόσμο της Τέχνης. Την απασχολεί η αμφισβήτηση των κυρίαρχων ιστορικών αφηγήσεων και στερεοτύπων, με έμφαση στις βεβαιότητες που πηγάζουν από εθνικά ή/και πατριαρχικά στεγανά, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκει την ανάδειξη του έμφυλου ζητήματος μέσω του πολιτισμού και την προώθηση της συζήτησης για τα εργασιακά δικαιώματα στο πεδίο των τεχνών.
Έχει πτυχίο Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης, μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Ιστορία /Θεωρία Τέχνης και Επιμέλεια Εκθέσεων από το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, καθώς και επάρκεια Εκπαιδευτή Ενηλίκων από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Έχει συνεργαστεί ανά τα χρόνια με διάφορα ιδρύματα, πολιτιστικούς οργανισμούς, φεστιβάλ και καλλιτεχνικά προγράμματα, ενώ εγχειρήματά της έχουν χρηματοδοτηθεί, μεταξύ άλλων, από το Υπουργείο Πολιτισμού, το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, το Culture Moves Europe, τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και το Ίδρυμα Λεβέντη. Επιπλέον, ασχολείται με τη συγγραφή κειμένων, εκθεσιακών καταλόγων και επιστημονικών άρθρων και λαμβάνει συστηματικά μέρος σε συνέδρια και διαλέξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι Γενική Γραμματέας της AICA Hellas (2024-2027), μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης, του ICOM, του ΔΣ της Galeria Podbrzezie στην Κρακοβία, καθώς και των ομάδων εργασίας Feminist Labour History και Precarious Labour του ELHN.
Το CYPHER είναι μια ανεξάρτητη γκαλερί που ιδρύθηκε το 2024 από την Ισαβέλλα Κλαδάκη και είναι αφιερωμένη στην εξερεύνηση της σύγχρονης τέχνης μέσω της προώθησης ανερχόμενων καλλιτεχνών.
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0