Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Ο Λάγκερφελντ στο διαμέρισμά του στο Παρίσι, Σεπτέμβριος 1974

Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ

4

Για πολλά χρόνια ο Λάγκερφελντ ζούσε σ΄ ένα σπίτι στη rue de l'Universite του Παρισιού, όπου προτιμούσε το φως των κεριών από τον ηλεκτρισμό, έτρωγε σε πιάτα Meissen και περπατούσε σ' ένα χαλί που κάποτε ανήκε στον Λουδοβίκο τον 15ο. Το πρώτο διαμέρισμα όμως που παρουσιάστηκε στην Vogue το 1974 – όταν ήταν σχεδιαστής για την Chloé φιλτράροντας την «Εποχή της Τζαζ» μέσα από το πρίσμα των '70s – ήταν το Art Deco έμπνευσης διαμέρισμα του στο Παρίσι.

Ακολούθησαν τα σπίτια του στο Μόντε Κάρλο και στη Ρώμη, που έγιναν σε συνεργασία με την διάσημη σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων Andrée Putman, ο οποίος είχε δηλώσει σχετικά: «Καθένα από τα διαμερίσματα του Καρλ αποτελεί ένα τέλειο, ερμητικό αλλά και ειλικρινές όσον αφορά τις προθέσεις του, σύμπαν. Για κάθε μέρος φτάνει στα όρια της εμμονής. Και μετά σιγά-σιγά αρχίζει να πετάει πράγματα».

«Δεν μου αρέσει να προσκολούμαι πολύ στα πράγματα» είχε πει ο ίδιος ο Λάγκερφελντ, «και όταν έρθει η ώρα, απομακρύνομαι».

Ήταν σα να έχει ένα ψυχικό συγχρονισμό με το παρελθόν ενώ συγχρόνως τον πλημμύριζε η επιθυμία να προχωρά διαρκώς μπροστά. Όπως είχε πει ο ίδιος: «Οτιδήποτε σκονισμένο, βρώμικο, μουχλιασμένο – ξέχνα το, δεν το αντέχω. Προτιμώ τον 19ο αιώνα μου πάντα φρέσκο».

Το πιο «σπιτικό» ίσως από τα σπίτια του ήταν στο Le Mée, ένα θέρετρο κοντά στο Fontainebleau έξω από το Παρίσι, «ένα μίγμα από νεο-μπαρόκ τεχνοτροπίες» που ανάδυε όμως μια ανεμελιά και μια χαλαρότητα.


Το 2000, ο Λάγκερφελντ άνοιξε στο περιοδικό και τις πόρτες του εξοχικού του καταφυγίου στο Μπιαρίτζ – έκτασης 30 περίπου στρεμμάτων και με μια εντυπωσιακή πισίνα που είχε σχεδιάσει ο ίδιος - το οποίο καταγράφηκε τότε ως «μια μελέτη πάνω στην εφεδρική πολυτέλεια», επηρεασμένη από το «πλούσιο» αρχιτεκτονικό ύφος της Geheimrat Architektur.

«Το όνειρό μου είναι να φτιάξω κάποτε το απόλυτο μοντέρνο σπίτι» είχε πει στην Vogue το 1992. 16 χρόνια μετά, το όραμα πραγματώθηκε με το γεμάτο γωνίες και καμπύλες «διαστημικό» διαμέρισμα που έφτιαξε στο Παρίσι.


Όπως και ο Άντι Γουόρχολ, ο Λάγκερφελντ ήταν άτομο εντελώς της εποχής του και συγχρόνως αποκομμένο από αυτή. Ήταν σα να έχει ένα ψυχικό συγχρονισμό με το παρελθόν ενώ συγχρόνως τον πλημμύριζε η επιθυμία να προχωρά διαρκώς μπροστά. Όπως είχε πει ο ίδιος: «Οτιδήποτε σκονισμένο, βρώμικο, μουχλιασμένο – ξέχνα το, δεν το αντέχω. Προτιμώ τον 19ο αιώνα μου πάντα φρέσκο».

Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: Το υπνοδωμάτιο με το κρεβάτι από ανοξείδωτο ατσάλι με την υπογραφή Prinz (Vogue, Σεπτέμβριος 1974).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: «Το διαμέρισμα του Λάγκερφελντ είναι μια έκθεση αυθεντικών αριστουργημάτων της δεκαετίας του 1920» (Vogue, Σεπτέμβριος 1974)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Le Mée, κοντά στο Παρίσι: «Στο ισόγειο, ο Λάγκερφελντ δημιούργησε έναν χώρο εμπνευσμένο από γαλλικές εικονογραφήσεις μόδας των αρχών του 20ου αιώνα. Στη γωνία διακρίνεται το πρωτότυπο φουτουριστικό μανεκέν που σχεδίασε ο γλύπτης Rudolf Belling το 1919» (Vogue, Ιούνιος 1990
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: Το κρεβάτι 18ου αιώνα στο υπνοδωμάτιο του σχεδιαστή φέρει την υπογραφή Sené. (Vogue, Απρίλιος 1989)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: Καρέκλες Λουδοβίκου του 15ου στην τραπεζαρία ενώ διακρίνεται δεξιά κι ένας πίνακας με σκηνή από τη ζωή του Χριστού που κάποτε βρισκόταν στο ιδιωτικό παρεκκλήσι της Μαρίας των Μεδίκων (Vogue, Απρίλιος 1989).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Μπιαρίτζ, εξωτερικός χώρος: Η θερμαινόμενη πισίνα είναι ολυμπιακών διαστάσεων αλλά ακόμα φαρδύτερη και το νερό βρίσκεται πάντα στη θερμοκρασία των 31 βαθμών Κελσίου (Vogue, Απρίλιος 2002)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Μπιαρίτζ, εσωτερικός χώρος: Το φωτιστικό δημιουργήθηκε από τον Dagobert Peche το 1919 για την διακόσμηση θεάτρου στη Βιέννη (Vogue, Απρίλιος 2002)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Μόντε Κάρλο: «Σαν παλάτι φτιαγμένο για παιδί», το παραθαλάσσιο διαμέρισμα του Λάγκερφελντ περιλαμβάνει δημιουργίες της πειραματικής ομάδας Memphis του Μιλάνου με αποκορύφωμα ένα πυγμαχικό ρινγκ (Vogue, Ιανουάριος 1983).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Μόντε Κάρλο: Το υπνοδωμάτιο του σχεδιαστή θυμίζει κόμικ υψηλού μοντερνισμού (Vogue, Ιανουάριος 1983).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Ρώμη: «Το υπνοδωμάτιο των ξένων φορτωμένο με επανεκδόσεις κλασικών μοτίβων σχεδιαστών των αρχών του 20ου αιώνα» (Vogue, Ιανουάριος 1983)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: «Η αυτοπροσωπογραφία αυτή τραβήχτηκε στο «hôtel particulier” όπου διέμενε ο Λάγκερφελντ στην Αριστερή Όχθη και αντανακλά δύο από τα μεγάλα πάθη του σχεδιαστή πέρα από τη μόδα: τη φωτογραφία και τις αντίκες του 18ου αιώνα» (Vogue, Σεπτέμβριος 1991).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: Διακρίνεται η φιγούρα του σχεδιαστή καθώς αντανακλάται στα γυάλινα πάνελ που καλύπτουν τις βιβλιοθήκες (Vogue, Οκτώβριος 2008).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: Το υπνοδωμάτιο με τον γυάλινο τοίχο και τον μακρύ διάδρομο που οδηγεί στο βεστιάριο (Vogue, Οκτώβριος 2008)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Παρίσι: Το εντυπωσιακό grand salon του σπιτιού με το πανύψηλο ταβάνι που χτίστηκε τον 18ο αιώνα (Vogue, Δεκέμβριος 1992).
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Le Mée, κοντά στο Παρίσι: Το απέριττο salon d'été του σπιτιού (Vogue, Ιούνιος 1990)
Οι απίστευτης χλιδής εσωτερικοί χώροι των σπιτιών του Καρλ Λάγκερφελντ Facebook Twitter
Ο Λάγκερφελντ στο διαμέρισμά του στο Παρίσι, Σεπτέμβριος 1974

Με στοχεία από την Vogue

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 26.2.2019

Design
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR