Ariana Grande: Πραγματικό ταλέντο ή επικοινωνιακό πυροτέχνημα; Facebook Twitter
Φαίνεται πως μέσα από το νέο της άλμπουμ προσπαθεί με τακτ να αποφύγει μία εφ' όρου ζωής συσχέτιση με την τρομοκρατική επίθεση στο Μάντσεστερ και μοιάζει ήδη τόσο μεγάλο το πoπ εκτόπισμά της που θα τα καταφέρει. Εμφάνιση στα πρόσφατα Billboard Music Awards, στις 20 Μαΐου 2018 στο Λας Βέγκας. Φωτό: Kevin Winter/Getty Images

Ariana Grande: Πραγματικό ταλέντο ή επικοινωνιακό πυροτέχνημα;

3

Μέχρι και τις 22 Μαΐου του 2017, η πορεία της Ariana Grande προς τη μαζική αναγνώριση και το σύγχρονο ποπ πάνθεον ακολουθούσε, εξαιρουμένων μερικών πικάντικων λοξοδρομήσεων, το ίδιο, προβλέψιμο σενάριο όπως πολλών ακόμα σύγχρονων pop stars.

Γόνος γνωστής οικογένειας –κατάγεται από μεγάλο ιταλοαμερικανικό τζάκι (με ετεροθαλή αδελφό τον γυρολόγο YouTuber Frankie Grande, παρακαλώ!)– που μπήκε από τρυφερή ηλικία στο παιχνίδι της showbiz, ξετρέλανε με την προ-εφηβική φωνή της το Broadway, πήρε πρωταγωνιστικό ρόλο σε μετα-εφηβικό μιούζικαλ της Nickelodeon (το Victorious), κυκλοφόρησε το «ενήλικο» ντεμπούτο άλμπουμ της και «ωρίμασε» μουσικά μέσα από τις δύο επόμενες δουλειές της, σημείωσε με τα singles της τα απαραίτητα ρεκόρ στο Billboard, προχώρησε στις επίσης αναγκαίες για τη δημόσια εικόνα της φιλανθρωπίες/ακτιβιστικές ενέργειες με υπερβάλλοντα ζήλο, έφτασε να έχει τον τρίτο πιο δημοφιλή λογαριασμό στο Instagram παγκοσμίως και ανάγκασε τους δημοσιογράφους να ασχολούνται με το μήκος της κοτσίδας της, τα αυτιά ποντικού ή κούνελου που φορούσε επί σκηνής και τη σχέση της με τον Mac Miller, και να την συμπεριλαμβάνουν σε λίστες με τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες της γενιάς τους.

Tο συμβάν της 22ης Μαΐου θα μπορούσε με τη λάθος διαχείριση να έχει καταστρέψει την καριέρα της Ariana Grande, ωστόσο η ευαισθησία και η ειλικρίνεια με τις οποίες αντιμετώπισε το ζήτημα στη συνέχεια ανάγκασαν και τους πιο δύσπιστους (όχι εμένα, πάντως) επικριτές της να κουνήσουν συμπονετικά το κεφάλι.

Ώσπου κατά τη διάρκεια της συναυλίας της στο Μάντσεστερ την προαναφερθείσα ημερομηνία μια τρομοκρατική επίθεση έσπειρε τον πανικό, στέρησε τη ζωή σε 23 ανθρώπους και τραυμάτισε άλλους 500.

Η ενστικτώδης αντίδραση της Ariana Grande ήταν να αναβάλει το tour μέχρι τις 7 Ιουνίου και να διοργανώσει μια συναυλία στο ίδιο στάδιο στις 4 του ίδιου μήνα για τη συγκέντρωση χρημάτων υπέρ των οικογενειών των θυμάτων της επίθεσης.

Οι συνεντεύξεις-πορτρέτο που ακολούθησαν μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα ήταν για να βάλεις τα γέλια και τα κλάματα μαζί. Όσοι έπαιρναν τις συνεντεύξεις για λογαριασμό έγκριτων, μουσικών και μη μέσων τόνιζαν πόσο σημαντικό ήταν να μη φανεί πως η Grande προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την κατάσταση για λόγους διασημότητας και αμέσως μετά ακολουθούσε μια δακρύβρεχτη περιγραφή της ίδιας για το πώς ταράχτηκε ο καημένος ο συναισθηματικός της κόσμος και πόση προσπάθεια έκανε να ξεπεράσει το όλο τραγικό γεγονός.

 

Ariana Grande - God is a Woman

 

Η επόμενη κίνησή της ήταν να αρχίσει να γράφει με τη βοήθεια του Pharell Williams το νέο της άλμπουμ, το οποίο κυκλοφόρησε περίπου πριν από μία εβδομάδα και έχει φτάσε ήδη στην κορυφή των βρετανικών charts. Στο «Sweetener» –ο τίτλος του σχετίζεται με το να δέχεσαι ή να δίνεις φως στη ζωή κάποιου αγαπημένου ανθρώπου–, όσο generic πρέπει για το ποπ αίσθημα, πολύ έξυπνα αποφεύγει να εστιάσει στις στιχουργικές της ανησυχίες, αποκλειστικά στον αντίκτυπο των γεγονότων της 22ας Μαΐου και επιχειρεί να περάσει σε γενικές γραμμές το μήνυμα πως με τον έναν ή τον άλλον τρόπο η ζωή συνεχίζεται, χωρίς βέβαια να λείπουν οι ματιές προς το παρελθόν, με τραγούδια που εύχονται το οριστικό κλείσιμο των πληγών.

Στο ίδιο «κυκλοθυμικό» mood κινείται και η μουσική του δίσκου: ο απαλός R&B/soul ήχος που δημιουργεί μαζί με τον Pharrell Williams σε κομμάτια όπως το «Get well soon» θρέφουν την ψυχή, οι συνεργασίες με τη Nicki Minaj και τη Missy Elliott ξεπερνούν τις προσδοκίες, αλλά τα trap/EDM bangers που συμπληρώνουν το σύνολο μοιάζουν να κυνηγούν το ηχητικό zeitgeist της εποχής με το πλέον άγαρμπο τρόπο.

Η πρόθεση της Grande να ανακατέψει την τράπουλα ενθουσίασε τους κριτικούς και το άλμπουμ της απέσπασε αναπάντεχα πολύ καλές κριτικές, ωστόσο τις κρίνω υπερβολικά ενθουσιώδεις, χωρίς κάποιο λόγο, καθώς μιλάμε για ένα διασκεδαστικό κατά τόπους άλμπουμ, το οποίο μετά από 2-3 ακροάσεις καταντάει πολύ-πολύ βαρετό, προβλέψιμο και αντιπροσωπευτικό του μέσου όρου της mainstream ποπ που κυριαρχεί σήμερα.

Ariana Grande: Πραγματικό ταλέντο ή επικοινωνιακό πυροτέχνημα; Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την πρόσφατη εμφάνισή της στα MTV VMAs 2018.

Κατά τ' άλλα, η Ιταλοαμερικανίδα σταρ φαίνεται πως αυτό το διάστημα βρήκε νέο σκοπό, ανανεώνοντας τον αγώνα της για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων διαφόρων μειονοτήτων: έχει συμμετάσχει σε events για το LGBT pride της Νέας Υόρκης, έχει δώσει συναυλίες για τη συγκέντρωση χρημάτων υπέρ των ατόμων με HIV, έχει ηχογραφήσει κομμάτι υπέρ της ευαισθητοποίησης για το κίνημα Black Lives Matter και τον Μάρτιο συμμετείχε στο March For Our Lives, έτσι ώστε να διαμαρτυρηθεί για την οπλοκατοχή. Αυτές οι ενέργειες της χάρισαν εξώφυλλο-πορτρέτο στο TIME Μαΐου ως μία από τις 10 ηγέτιδες της επόμενης γενιάς, ενώ τον αμέσως επόμενο μήνα αρραβωνιάστηκε τον κωμικό Pete Davidson.

Συμπερασματικά, το συμβάν στις 22 Μαΐου θα μπορούσε με τη λάθος διαχείριση να έχει καταστρέψει την καριέρα της Ariana Grande, ωστόσο η ευαισθησία και η ειλικρίνεια με τις οποίες αντιμετώπισε το ζήτημα στη συνέχεια ανάγκασαν και τους πιο δύσπιστους (όχι εμένα πάντως) επικριτές της να κουνήσουν συμπονετικά το κεφάλι και να δεχτούν πως εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα σοκαρισμένο κορίτσι, το οποίο αναγκάστηκε να μεγαλώσει βίαια μετά από ένα τόσο οδυνηρό περιστατικό.

Φαίνεται πως μέσα από το νέο της άλμπουμ προσπαθεί με τακτ να αποφύγει μια εφ' όρου ζωής συσχέτιση με την τρομοκρατική επίθεση στο Μάντσεστερ και μοιάζει ήδη τόσο μεγάλο το πoπ εκτόπισμά της που θα τα καταφέρει.

Ωστόσο, αμφιβάλλω εντονότατα για το αν η Ariana Grande μπορεί να σημαδέψει τη γενιά της τόσο βαθιά όσο οι υπόλοιπες συμπαίκτριές της στο πιο ανούσιο μουσικό παιχνίδι των καιρών μας: αυτό των charts και της κατάκτησης του πoπ θρόνου. Το επικοινωνιακό παιχνίδι το παίζει στα δάχτυλα, όταν όμως της τελειώσουν τα τρικ και μείνει μόνο η μουσική, φοβάμαι πως η καταπληκτική φωνή της δεν θα της είναι αρκετή.

Μουσική
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αριάνα Γκράντε: Υποφέρω από μετατραυματικό στρες μετά την επίθεση αυτοκτονίας στο Μάντσεστερ

Πολιτισμός / Αριάνα Γκράντε: Υποφέρω από μετατραυματικό στρες μετά την επίθεση αυτοκτονίας στο Μάντσεστερ

Η Αμερικανίδα τραγουδίστρια της ποπ μίλησε για την διαταραχή μετατραυματικού στρες από την οποία υποφέρει, μετά την περσινή βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας στο Μάντσεστερ Αρένα
«Δεν μπορώ να κάνω τίποτα να απαλύνω τον πόνο»: Η Αριάνα Γκράντε μιλά για πρώτη φορά μετά την επίθεση

Πολιτισμός / «Δεν μπορώ να κάνω τίποτα να απαλύνω τον πόνο»: Η Αριάνα Γκράντε μιλά για πρώτη φορά μετά την επίθεση

Δημοσίευσε μια μακροσκελή, συγκινητική επιστολή στο Instagram όπου ανακοίνωσε επίσης μια φιλανθρωπική συναυλία στο Μάντσεστερ για τα θύματα της επίθεσης
LIFO NEWSROOM
Τρομοκρατία στο Μάντσεστερ: Έκρηξη με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες σε συναυλία της Αριάνα Γκράντε (upd)

Διεθνή / Τρομοκρατία στο Μάντσεστερ: Έκρηξη με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες σε συναυλία της Αριάνα Γκράντε (upd)

Η βρετανική αστυνομία επιβεβαιώνει πως υπάρχουν τουλάχιστον 19 νεκροί και 50 τραυματίες, ενώ διευκρινίζει ότι αντιμετωπίζει το περιστατικό ως πιθανή τρομοκρατική ενέργεια
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ