Ωραία Πράγματα: Το Θέατρο Κωφών Ελλάδας

Ωραία Πράγματα: Το Θέατρο Κωφών Ελλάδας Facebook Twitter
11

 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

 

Το θέατρο Κωφών Ελλάδος ιδρύθηκε το 1983, με πρωτοβουλία του Στρατή και της Νέλλης Καρρά. Το 1985 με την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς και την καθοριστική συμβολή της Μελίνας Μερκούρη, ξεκίνησε να παρουσιάζει τις παραστάσεις του σε σκηνές της Αθήνας όπως αυτή του Εθνικού Θεάτρου, Ελυζέ, Ακάδημος, Δημοτικού θέατρου Πειραιά αλλά και στο εξωτερικό με συμμετοχές σε φεστιβάλ όπως το Very Special Arts στην Ουάσιγκτον, και σε αντίστοιχα φεστιβάλ στο Ελσίνκι, στη Βαρκελώνη και στην Κοπεγχάγη.

Μέχρι σήμερα το θέατρο Κωφών Ελλάδος έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: «Ο ποντικός και η θυγατέρα του », «Θάψτε τους νεκρούς», «Ένας ακούων στη χώρα των κωφών» και «Άγρια Δύση» σε σκηνοθεσία της Νέλλης Καρρά, και την παράσταση «Η πεντάμορφη και το τέρας» σε σκηνοθεσία Γιάννη Διαμαντή, του πρώτου Έλληνα κωφού σκηνοθέτη. 

Το 1994 απέκτησε μόνιμη επαγγελματική σκηνή η οποία φιλοξένησε τις παραστάσεις, «Με δύναμη από την Κηφισιά» σε σκηνοθεσία Νέλλης Καρρά. Το 2009 παρουσιάστηκε ξανά το «Ένας ακούων στη χώρα των κωφών» σε σκηνοθεσία Νίκου Αξιώτη. Συνεργάστηκε με την γερμανική ομάδα Rimini Protokοll στην παράσταση «Prometheus in Athens» η οποία παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών 2010. Το 2011 το θέατρο Κωφών Ελλάδος συνεργάστηκε με τον συγγραφέα Βασίλη Αλεξάκη και το Γαλλικό Ινστιτούτο στην παρουσίαση του βιβλίου «Η πρώτη λέξη» και συμμετείχε στην πρώτη συναυλία για κωφούς στην Ελλάδα που διοργάνωσε η Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, συνοδεύοντας επί σκηνής τον Κωνσταντίνο Β.

 

Ωραία Πράγματα: Το Θέατρο Κωφών Ελλάδας Facebook Twitter

 

Επίσης με πρωτοβουλία του Αντώνη Ρελλα διοργάνωσε τα «Σαββατόβραδα με νόημα», μια σειρά κινηματογραφικών προβολών όπου κωφοί και ακούοντες θεατές είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν, μεταξύ άλλων, ελληνικές ταινίες με υπότιτλους για κωφούς. Το Θ.Κ.Ε συμμετείχε στις τελετές έναρξης και λήξης των Παραολυμπιακών Αγώνων όπου αναγνωρίστηκε και έκτοτε καθιερώθηκε η νοηματική γλώσσα ως γλώσσα παρουσίασης.

==================================

Η καινούρια παράσταση: 

Το ΘΕΑΤΡΟ ΚΩΦΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ παρουσιάζει την παράσταση «ΞΕΝΟΙ»  με θέμα τους Αλβανούς μετανάστες της δεκαετίας του ’90. 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ:                          1 ΜΑΡΤΙΟΥ – 28 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

ΧΩΡΟΣ:                                    ΘΕΑΤΡΟ ΚΩΦΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΣΑΧΤΟΥΡΗ 8-10

                                                ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ

ΤΗΛ.ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ:               6945390799

Μια ομάδα Αλβανών μεταναστών, τρεις άντρες και τρεις γυναίκες, ξεκινάει τη διαδρομή για να περάσει τα σύνορα της Ελλάδας, παράνομα, αρχές της δεκαετίας του ‘90. Οχτώ μέρες με τα πόδια για να φτάσουν στην χώρα που ονειρεύτηκαν  ότι θα τους προσφέρει μια καλύτερη ζωή. Νωρίς όμως έρχεται η στιγμή που το όνειρο αμφισβητείται, η καλύτερη ζωή αργεί να έρθει και ξεκινάει η χρυσή εποχή όπου «για όλα φταίνε οι Αλβανοί».

Ωραία Πράγματα: Το Θέατρο Κωφών Ελλάδας Facebook Twitter

Η παράσταση βασίζεται σε κείμενα του Γκαζμέντ Καπλάνι, από το βιβλίο «Μικρό Ημερολόγιο Συνόρων».   

 

Πραγματοποιείται στη νοηματική γλώσσα με ταυτόχρονη απόδοση στην ομιλουμένη από ακούοντες ηθοποιούς.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία:                Βασίλης Βηλαράς

Διερμηνεία :                Σοφία Ρομπόλη

Βοηθός σκηνοθέτη:    Βούλα Βερδελή

Φωτισμοί:                   Ανδριάνα Δακανάλη

Παίζουν:                      Απόστολος Γιαννόπουλος , Σοφία Ζιάβρα, Πάνος Κατσής,

Σταύρος Λένα, Μάρθα Μπάμπη, Βίκυ Πανταζή

Ακούγονται:                 Βασίλης Βηλαράς, Χριστίνα Ροκαδάκη, Δημήτρης Χατζηπέτρου

 

 

Ωραία Πράγματα: Το Θέατρο Κωφών Ελλάδας Facebook Twitter

 

 

Η παράσταση πραγματοποιείται με δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».

Ξένοι (Η ιστορία του Έντι)

11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

8 σχόλια
Aγαπητή κυρία Ariadne G. , είστε η τρίτη ή τέταρτη στη σειρά που δεν έχει πρόβλημα ακοής και σχολιάζει στο παρόν θέμα για να πει τι σε ένα κουφό άνθρωπο όπως είμαι εγώ; Οτι .. κακώς διαμαρτύρομαι για τα κείμενα, επειδή ίσως θα έπρεπε (κουφή ούσα) να απολαμβάνω τη μαγεία της παράστασης και να το βουλώσω και ολίγον; Αυτό θα σας κάλυπτε μήπως; Το ότι η μητέρα σας απολαμβάνει τη μαγεία της παράστασης ξέχωρα από το κείμενο είναι προσωπικό της θέμα και δεν νομίζω πως σε καμία πέρίπτωση αφορά τον κανόνα για όλους τους κουφούς. Μερικοί από μας, οι περισσότεροι θα έλεγα, εκτός από την "μαγεία" θέλουμε να ξέρουμε και τι λέει το έργο, διαφωνείτε μήπως και σε αυτό;Σχετικά με το βίντεο που δεν έχει υποτίτλους αλλά μόνο νοηματική δεν τίθεται θέμα ότι ΙΣΩΣ να έχω δίκιο. ΕΧΩ δίκιο. Τελεία. Τέλος, σχετικά με τον "κιτρινισμό" , τον οποίο μόνο εσείς τον βλέπετε, όπως και τη "δυσφήμιση", που πάλι μόνο εσείς τη βλέπετε, θα σας πω πολύ απλά ότι η παράθεση των γεγονότων ούτε κιτρινισμό ούτε δυσφήμιση συνιστά.Οσο για την "κατηγορία" σας, ότι... τάχα "διαφημίζω" την ομάδα Κουφοχωριό, τη .. δέχομαι με χαρά. Μόνο που το "Κουφοχωριό" είναι μια ομάδα στο φέισμπουκ, δεν ζητάει είσοδο 12 ευρώ για να συμμετέχει κανείς, δεν είναι κερδοσκοπικός οργανισμός, σύλλογος, σωματείο, δεν είναι παραπάνω από αυτό που είναι: μια ομάδα στο φέισμπουκ. Σας ενοχλούν άραγε τόσο πολύ οι ομάδες στο φέισμπουκ που δεν μπορείτε να αντέξετε την ύπαρξή τους; Αναρωτιέμαι γιατί...Με εκτίμησηΣοφία Κολοτούρου
Αγαπητέ κύριε Δημοκίδη, χαίρομαι που το ενδιαφέρον σας απλώθηκε και σε χώρους πολιτιστικούς όπως και το Κ.θ.Ε. Έχω παρακολουθήσει παραστάσεις τους καθώς φυσικά και σε άλλα θέατρα.Με λύπη μου όμως βλέπω ότι κάποιοι δεν συμφωνούν και δυστυχώς το εκφράζουν κακόβουλα μέσα από το κείμενο και τον λόγο σας. Φυσικά και οι γνώμες είναι προσβάσιμες για αυτό και υπάρχουν τα σχόλια, όμως είναι κρίμα να πετροβολούμε κάτι που δεν ξέρουμε.Στο συγκεκριμένο θέατρο που έχω πάει, γνωρίζω ότι έχουν και κείμενα και τα όσα αναφέρει η κυρία Κολοτούρου(ότι δεν) πιο πάνω. Για να ξεκαθαρίσω την θέση μου, ακούω και δεν έχω κάποιο αναπηρικό πρόβλημα(αλλά, άλλα προβλήματα υγείας).Την παράσταση μπορεί να την δει (την όποια)ο κάθε λάτρης του χώρου και αυτό γιατί αποδίδει συναίσθημα. Έχω μιλήσει και έχω γνωρίσει κωφά άτομα,καθώς πρώτη από όλους είναι και η μητέρα μου. Αν και μεγάλη σε ηλικία, μπορεί να μην γνωρίζει νοηματική, αλλά κάθε φορά θα έχει και ένα κείμενο στα χέρια... αν και για να είμαι ειλικρινής συγκινήτε κυρίως από το θέαμα και όχι από τον λόγο.Σχετικά με το video πάλι, ίσως να έχει δίκιο,αν και φαντάζομαι δεν το γνωρίζατε ή δεν είστε υπεύθυνος του υλικού.Τα καταθέτω αυτά, όχι για να γεμίσω ένα ακόμα post,αλλά είναι κρίμα να κιτρινίζουμε πράγματα και να διαφημίσουμε άλλα όπως κάνει η παραπάνω κυρία. Θεωρώ πως είναι "άκυρη" διαφήμιση η δυσφήμιση κάποιου για την δική μας ανάδειξη όπως την ομάδα σας(κουφοχωριό) ή τους πολλούς τίτλους, που σε κάθε post πληθαίνουν.Τα συγχαρητήρια μου και πάλι.
Αγαπητέ Σ.Δ. ( s-dany) , αφού σας ευχαριστήσω για την εξήγηση των τεχνικών δυσκολιών (που, πάντως, στη Θεσσαλονίκη τις έχουν ξεπεράσει εδώ και χρόνια) , θα αναρωτηθώ τούτο μόνο: δεν είναι περίεργο που την έκφραση "όλοι κωφοί είναι, δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν" τη λένε σχεδόν πάντα όσοι δεν έχουν πρόβλημα ακοής σαν εσάς; Κάποτε νομίζω θα πρέπει να επιτρέψουμε στους κουφούς να γνωρίζουν περισσότερα για την κώφωση από εσάς τους ακούοντες... Γι αυτό αφήστε με εμένα που είμαι μάλλον και η μόνη κουφή που σχολιάζει (καθώς ούτε ο κ. Ρέλλας έχει πρόβλημα ακοής) να ξέρω πέντε πράγματα παραπάνω για την κώφωση από σας. Επιτρέψτε μου επίσης να γνωρίζω καλύτερα εάν έχω κάνει πράγματα για την μεταγλωσσική κώφωση ή εάν "απλώς γκρινιάζω". Υπήρξατε πολύ καιρό στο "Κουφοχωριό" ώστε να έχετε το άλλοθι της άγνοιας σχετικά με το τι έχουμε κάνει για την μεταγλωσσική κώφωση ή όχι. Με την ευκαιρία να πληροφορήσω και τους αναγνώστες της στήλης ότι το "Κουφοχωριό είναι μια διαδικτυακή ομάδα που παλεύει για να γίνει γνωστή η μεταγλωσσική κώφωση και οι ιδιαιτερότητές της και βρίσκεται εδώ: http://www.facebook.com/groups/132539906818772/Με εκτίμησηΣοφία Κολοτούρου
Μα γιατί τόση έκπληξη κ.Ρέλλα;;;Κοίταξα προσεκτικά το επίσημο site του Θ.Κ.Ε. και δεν αναφέρει πουθενά όλα αυτά τα προσβάσιμα που μας περιγράψατε.Πώς κάποιος (είτε ειναι μεταγλωσσικός κωφός ,είτε προγλωσσικός κωφός με προφορικό λόγο,είτε τυφλός,είτε κινητικά ανάπηρος) που ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει την παράσταση σας θα ενημερωθεί;Και αν το δικό σας θέατρο δεν τα αναφέρει, που όπως χαρακτηριστικά λέτε ειναι ανοικτό στην ανθρώπινη ποικιλομορφία, τότε ποιος θα το κάνει και γιατί;Φαντάζομαι μέσα στις προθέσεις/στόχους του θεάτρου θα είναι η ισότιμη πρόσβαση των ΑμεΑ σε ολα τα θέατρα ,σινεμα κτλ.Καταλαβαίνετε ,λοιπόν, οτι οι δικαιωματικά ανάπηροι αλλά και ο κόσμος που σαν παρακολουθεί έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις (και οχι παράλογες) από ενα θέατρο που θα έπρεπε στα επίσημα site,δελτία τύπου να αναφέρει με κεφαλαία γράμματα πόσο προσβάσιμο ειναι σε ΟΛΟΥΣ.Ετσι βοηθάτε να ανοίξει μια συζήτηση με ολα τα θέατρα της Ελλάδος για την πρόσβαση των ΑμεΑ.Το δικαίωμα στο αυτονόητο(όπως λέτε) ανήκει σε όλους.Καλή συνέχεια και κάθε επιτυχία για την παράσταση σας.
Ααπητέ κύριε ΡέλλαΠροσωπικά δεν θεωρώ "επίσημη απάντηση" ένα σχόλιο στο μπλογκ του κυρίου Δημοκίδη. Επίσημη απάντηση θα ήταν μια ξεκάθαρη γραπτή αναφορά στη σελίδα του Θεάτρου Κωφών Ελλάδος, στην οποία να αναφέρεται απερίφραστα το ότι δίνεται το κείμενο σε βαρήκοους αλλά και κωφούς που δεν γνωρίζουν τη νοηματική γλώσσα. (αλήθεια γιατί κάνετε αναφορά μόνο στους βαρήκοους; και γιατί γράφετε τη λέξη Κωφούς με κεφαλαίο Κ; υπάρχει κάποιος λόγος; )Οπως καταλαβαίνετε, δεν θεωρώ ότι είναι δυνατόν να μιλάμε "επίσημα" μέσα από σελίδες τρίτων, άσχετων με την κώφωση.Εάν θέλετε να καλύψετε "επίσημα" τους κωφούς και βαρηκόους που δεν γνωρίζουν τη νοηματική γλώσσα, να το κάνετε στην επίσημη σελίδα σας.Επίσης, το ίδιο επίσημα θα πρέπει και να μας εξηγήσετε γιατί η παράσταση θα είναι αμιγώς στη νοηματική γλώσσα και γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη για να δοθούν ρόλοι, ούτε καν ένα μονόπρακτο, σε μεταγλωσσικό κωφό που δεν γνωρίζει τη νοηματική γλώσσα και μιλάει προφορικά. Είστε "Θέατρο Κωφών Ελλάδος", αλλά δεν δίνετε τη δυνατότητα έκφρασης σε κωφούς με προφορικό λόγο; Να ονομαστείτε τότε "Θέατρο Νοηματικής Γλώσσας", εφόσον δεν εκφράζετε το σύνολο των κωφών ατόμων.Τέλος, προσωπικά αδυνατώ να καταλάβω ποιοί είναι οι "τεχνικοί λόγοι" που δεν σας επιτρέπουν να έχετε υπέρτιτλους και γιατί δεν κάνετε κάτι γι αυτό. Αλλά όπως είπα και πιο πάνω δείχνω μια κατανόηση στα τεχνικά προβλήματα, που πάντως στη Θεσσαλονίκη έχουν ξεπεραστεί εδώ και χρόνια. Καλή επιτυχία στις παραστάσεις σας. Ελπίζω στο άμεσο μέλλον να μην χρειαζόμαστε τη "διαιτησία" τρίτων προσώπων προκειμένου να έχουμε "επίσημες απαντήσεις" και είμαι βέβαιη πως μετά από την συνομιλία μας αυτή θα προχωρήσετε στην επίσημη αναφορά στη σελίδα του Θεάτρου Κωφών Ελλάδος σχετικά με το γεγονός ότι θα δίνετε γραπτώς το κείμενο σε βαρήκοους και κωφούς που δεν γνωρίζουν τη νοηματική γλώσσα, καθώς και στην απονομή ρόλων σε κωφούς που μιλούν προφορικά, ώστε να εξασφαλίσετε την πρόσβαση σε όλες τις κατηγορίες αναπήρων, και ειδικότερα στους μεταγλωσσικούς κωφούς με προφορικό λόγο.Με εκτίμηση Σοφία ΚολοτούρουΙατρός κυτταρολόγος, συγγραφέας, μεταγλωσσική κωφή με προφορικό λόγο μη γνωρίζουσα τη νοηματική γλώσσα
..."Για όσα άτομα με πρόβλημα ακοής που δε γνωρίζουν την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα θα δίνεται, κατόπιν συνεννόησης και επιτόπου, το κείμενο εκτυπωμένο σε χαρτί"... http://www.facebook.com/events/470967206291018/ http://www.facebook.com/events/577153778978966/ Δεν ξέρω ποιά μέρα έχει γραφθεί η παραπάνω πρόταση στα σχετικά facebook event της παράστασης, σίγουρα είναι τουλάχιστον από χθες το πρωί που το είδα εγω [παρότι φίλος του ΘΚΕ, δεν κάθομαι πάνω από τα event συνέχεια:-D] Πολλά λόγια, λίγη ουσία στο πρώτο σχόλιο εδώ. Όποιος έχει παρακολουθήσει κάποια από τις παραστάσεις ή τις άλλες δραστηριότητες που διοργάνωνονται στο ΘΚΕ, διαπιστώνει από μόνος του οτι ο συγκεκριμένος χώρος στην πλ. Κουμουνδούρου δεν τηρεί τις προδιαγραφές [όχι προσβασιμότητας, αυτές τις τηρεί στο μέτρο του δυνατού, αλλά προδιαγραφές ποιότητας εγκαταστάσεων για θεατρικές παραγωγές] και δεν είναι εφάμιλλος της ιστορίας και της προσφοράς του ΘΚΕ στην κοινότητα των κωφών και, κυρίως, στον πολιτισμό (γιατί τέχνη κάνουν, δεν κάνουν φιλανθρωπία!;-). Είναι ενας χώρος που έχει διαμορφωθεί σε θέατρο με πολλές δυσκολίες και με πάρα πολλή προσπάθεια. Το ΘΚΕ έχει κινδυνεύσει πολλές φορές με κλείσιμο λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, αλλά έχει παραμείνει ζωντανό χάρη στην επιμονή των ηθοποιών του, λίγων εθελοντών φίλων και ακόμα πιο λίγων χορηγών (ευτυχώς έχουν βρεθεί πρόσφατα κάποιοι σοβαροί άνθρωποι που αντιλαμβάνονται τί συμβαίνει, δεν είναι οι συνήθεις φιλάνθρωπες κυρίες του Π. Ψυχικού, αυτές που όλο συμπόνια χαϊδεύουν τα κεφαλάκια των "αναξιοπαθούντων"...). Οικονομική δυνατότητα λοιπόν δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή. Και τεχνικά είναι δύσκολο να μπουν υπέρτιτλοι ετσι όπως είναι διαμορφωμένη η σκηνή. Μια βόλτα από εκεί το καθιστά σαφές αυτό. Όταν λυθούν αυτά, πιστεύω οτι θα εγκατασταθεί και σύστημα για υπέρτιτλους. Ο πολύς κόσμος το καταλαβαίνει αυτό. Πολλοί, για να μην πω οι περισσότεροι, μεταγλωσσικοί κωφοί το καταλαβαίνουν αυτό και στηρίζουν τις προσπάθειες του ΘΚΕ με την παρουσία τους. Ακόμα και μη χρήστες της ελληνικής νοηματικής γλώσσας (ΕΝΓ). Εννοείται οτι έχουν διαφορετικές ανάγκες από όσους χρησιμοποιούν την ΕΝΓ αλλά όλοι κωφοί είναι, δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν. Θα ήταν λάθος νομίζω να δοθεί η εντύπωση οτι είναι σε διαφορετικά «στρατόπεδα». Απλά κάποιοι επιλέγουν να κάνουν πράγματα ενώ κάποιοι επιλέγουν απλά να γκρινιάζουν #greekclassics_dany (υπογράφω με το blogger nickname μου, δεν έχω θεσμική ή επαγγελματική σχέση με το ΘΚΕ, γράφω εδώ ως φίλος του;-)
Κύριε Δημοκίδη,Με έκπληξη διαβάσαμε την επιστολή της κ.Κολοτούρου και οφείλουμε μια επίσημη απάντηση προς αποφυγή στρεβλών εντυπώσεων αναφορικά με τις προθέσεις του Θεάτρου Κωφών Ελλάδος.Η θεατρική παράσταση «ΞΕΝΟΙ» πραγματοποιείται στην ελληνική νοηματική γλώσσα με ταυτόχρονη απόδοση στην ελληνική γλώσσα από ακούοντες και ακούουσες ηθοποιούς.Ο σεβασμός στην ανθρώπινη ποικιλομορφία είναι δεδομένος στο Θ.Κ.Ε. με τον πλέον επίσημο τρόπο αρκεί να θυμίσουμε ότι ο χώρος είναι προσβάσιμος για κινητικά αναπήρους ,φιλικός για σκύλους οδηγούς τυφλών και εκτός από τα κείμενα της παράστασης που διατίθενται για τους/τις βαρήκοους/ες διαθέτουμε το πρόγραμμα ΚΑΙ σε Μπράιγ (σύστημα γραφής για ανθρώπους με περιορισμό όρασης).Η θεατρική παράσταση «ΞΕΝΟΙ» δεν θα έχει υπέρτιτλους καθαρά για τεχνικούς λόγους.Επιθυμούμε να θυμίσουμε επίσης ότι Θ.Κ.Ε. πραγματοποίησε το 2011 τα «σαββατόβραδα με νόημα» προβάλλοντας επιλεγμένες ταινίες και ντοκιμαντέρ με υπότιτλους για Κωφούς/ες και διεκδικήσαμε τον υποτιτλισμό στις ελληνικές παραγωγές με την δυναμική παρουσία μας στα βραβεία της ακαδημίας κινηματογράφου .Τέλος το μικρό θεατράκι που για 3 δεκαετίες διεκδικεί το δικαίωμα στο αυτονόητο, με όχημα την τέχνη του θεάτρου διατίθεται σε ομάδες που βιώνουν ρατσισμό και διάκριση….Θέατρο Κωφών ΕλλάδοςΑντώνης ΡέλλαςΣκηνοθέτης - ακτιβιστής με αναπηρίαΣύμβουλος Θ.Κ.Ε.
Αγαπητέ μου Αρη, καλησπέρα. To πρόβλημα με αυτές τις παραστάσεις, που είναι κατά τ' άλλα πολύ αξιόλογες, όπως έχω μάθει, είναι ότι εμείς οι κωφοί και βαρήκοοι μη γνώστες της νοηματικής γλώσσας δεν έχουμε τρόπο να τις παρακολουθήσουμε. Οι ακούοντες ακούνε τον εκφωνητή του κειμένου, οι κωφοί γνώστες της νοηματικής επίσης βλέπουν τη νοηματική επί σκηνής. Εγώ δεν έχω τη δυνατότητα να παρακολουθήσω την παράσταση, καθώς ούτε ακούω μα ούτε και νοηματική γνωρίζω. Και μαζί με εμένα υπάρχουν και άλλοι πολλοί μεταγλωσσικοί κωφοί και βαρήκοοι που έχουν ακριβώς το ίδιο πρόβλημα. Το "θέατρο Σιγής" , από τη Θεσσαλονίκη, πριν από 2 χρόνια σε παραστάσεις που έδωσε είχε αντιληφθεί το πρόβλημα και είχε βάλει υπερτίτλους την ώρα της παράστασης, όπως θα δείτε εδώ.http://www.nea-epohi.gr/main/content/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AD%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%B7%CF%83-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82-%CE%BA%CF%89%CF%86%CF%8E%CE%BDΤο Θέατρο Κωφών Ελλάδος, πάλι, δεν έχει κάνει καμία επίσημη ενέργεια για να αντιληφθούμε την παράσταση και εμείς οι μεταγλωσσικοί κωφοί, όπως και οι βαρήκοοι, που δεν γνωρίζουμε τη νοηματική γλώσσα και επισήμως δεν έχει δεσμευτεί σε κάτι απέναντί μας. Σε ανεπίσημη επικοινωνία του με κάποιους γνωστούς μας δεσμεύτηκε απλά να δώσει το κείμενο της παράστασης σε όποιον κωφό ή βαρήκοο το ζητήσει. Κι αυτή η δέσμευση είναι προφορική, άρα δεν έχει επίσημο χαρακτήρα ή ιδιαίτερη βαρύτητα. Γι αυτούς τους λόγους, αγαπητέ μου Αρη, καταχρώμαι τη φιλόξενη σελίδα σου για μια ακόμα φορά ώστε να σου εκθέσω και τα προβλήματα των μεταγλωσσικών κωφών και βαρηκόων, απέναντι στα οποία το Θέατρο Κωφών Ελλάδος - σε αντίθεση με τους ομολόγους τους στη Μακεδονία - δεν έχουν πάρει σαφή θέση ώστε να τα αντιμετωπίσουν. Προσωπικά θα μου αρκούσε έστω και μια γραπτή υποσημείωση ότι το κείμενο δίνεται σε όσους κωφούς και βαρήκοους το ζητήσουν. Οι προφορικές διαβεβαιώσεις δεν μου αρκούν. Κι αυτό βεβαίως μέχρι να μπουν υπέρτιτλοι, όπως έγινε και στη θεσσαλονίκη, κάτι που θα κάλυπτε πραγματικά όλους μας. Γιατί σίγουρα αλλιώς είναι να κρατάς το κείμενο στο μισοσκόταδο και να παλεύεις να το διαβάσεις και αλλιώς να έχεις τον υπέρτιτλο από πάνω. Μέχρι να γίνουν όλα αυτά όμως, που στα πολιτισμένα κράτη είναι δεδομένα εδώ και χρόνια, ακόμα και στη Μακεδονία είναι δεδομένα εδώ και χρόνια... θα συνεχίσω να καταχρώμαι τη σελίδα σου με τις δικές μου υποσημειώσεις. Ευχαριστώ για την φιλοξενία για μια ακόμα φοράΣοφία Κολοτούρουιατρός κυτταρολόγος, συγγραφέας και μεταγλωσσική κωφή.
Το ποστ σας μου έδωσε την ευκαιρία να αποσαφηνίσω κάποιες από τις διαφορές των προγλωσσικών και μεταγλωσσικών κωφών.Αποτέλεσε δε, τροφή για σκέψη σχετικά με τους λόγους που φαίνονται να είναι τα πράγματα κάπως μπερδεμένα στην ανατροφή-εκπαίδευση και χειρισμό (αν μου επιτρέπεται) των κωφών ατόμων, γενικώς.Σχετικά μ' αυτό που αναφέρετε φυσικά και θα έπρεπε να υπάρχουν υπέρτιτλοι-υπότιτλοι όπου είναι δυνατόν (κάτι που μου έρχεται πρόχειρα στο μυαλό αφορά στις ειδήσεις στην ελληνική, ταινίες, σειρές, εκπομπές, παραστάσεις κ.λπ.).http://www.youtube.com/watch?v=i2-WO3ca7rI
Σας ευχαριστώ για το σχόλιο. Θα ήθελα να σας τονίσω και το ότι από αυτό το βίντεο που βάλατε εγώ δεν καταλαβαίνω τίποτα, διότι έχει παρουσίαση στη νοηματική γλώσσα (που δεν τη γνωρίζω) και υποθέτω ότι έχει και προφορική επεξήγηση, την οποία δεν ακούω. Αρα δεν καταλαβαινω το βίντεο εκτός κι αν κάποιος βάλει υποτίτλους ή μου εξηγήσει τι λέει. Το ίδιο και οι άλλοι μεταγλωσσικοί σαν κι εμένα, αδυνατούμε να καταλάβουμε τι λέει αυτό το βίντεο. Με εκτίμησηΣοφία Κολοτούρου
Κατανοητό, δική μου αμέλεια που άφησα το link έτσι δίχως εξήγηση. Είναι σαφές πως ο τονισμός ακριβώς αυτού, από τη μεριά σας, καταδεικνύει τα προβλήματα που καλείστε να αντιμετωπίζετε και καλώς το επισημάνατε.Καλή συνέχεια