Η Κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου: Επιχείρηση «Αργώ» (Argo)

Η Κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου: Επιχείρηση «Αργώ» (Argo) Facebook Twitter
6

Σκηνοθεσία: Μπεν Άφλεκ

Πρωταγωνιστούν: Μπεν Άφλεκ, Τζον Γκούντμαν, Άλαν Άρκιν

Βαθμολογία: 3,5/5

Στις 4 Νοεμβρίου του 1979, καθώς η επανάσταση στο Ιράν φτάνει στην κορύφωσή της, μια ομάδα Ιρανών στρατιωτών εισβάλλει στην Αμερικανική Πρεσβεία στην Τεχεράνη και κρατά όμηρους 52 Αμερικανούς. Μέσα στον πανικό, έξι Αμερικανοί καταφέρνουν να διαφύγουν και να βρουν καταφύγιο στην κατοικία του Καναδού πρέσβη. Γνωρίζοντας ότι είναι θέμα χρόνου να εντοπιστούν και να θανατωθούν, ο ειδικός «απομακρύνσεων» της CIA Τόνι Μέντες (Άφλεκ) καταστρώνει ένα επικίνδυνο σχέδιο, προκειμένου να τους φυγαδεύσει με ασφάλεια από τη χώρα. Το σχέδιο είναι τόσο παράτολμο που μόνο σε ταινία θα μπορούσε κανείς να το δει.

Η έκφραση «αυτά μόνο στο σινεμά γίνονται» εφαρμόζεται απολύτως στην περίπτωση της ομηρείας και απελευθέρωσης των 6 υπαλλήλων της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Τεχεράνη, κατά την κρίσιμη και βίαια αντιαμερικανική, λόγω των εχθρικών χειρισμών του τότε Προέδρου Τζίμι Κάρτερ, περίοδο της μετάβασης του Ιράν από την τυραννική βασιλεία του Σάχη στην ορμητική, θεοκρατική δημοκρατία του Χομεϊνί.

Αληθινό όσο και απίστευτο γεγονός, η τρελή ιδέα του Μέντες, το «καλύτερο από τα κακά» σχέδια που έπεσαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για τις πιθανές λύσεις στο πρόβλημα, ήταν να μασκαρέψουν τους Αμερικανούς σε μέλη κινηματογραφικού συνεργείου που ετοιμάζεται να γυρίσει ένα φιλμ-μούφα με τον δήθεν τίτλο Αργώ, μια φτηνοπεριπέτεια επιστημονικής φαντασίας, και να τους φυγαδεύσουν με πλαστά διαβατήρια, σε μια πρωτοφανή κίνηση του καναδικού Κοινοβουλίου να συνεδριάσει μυστικά και να εγκρίνει την έκδοσή τους. Για τον λόγο αυτό επιστρατεύτηκαν ένας τοπ μακιγιέρ, ο άνθρωπος που επιμελήθηκε τα μυτερά αυτιά του Σποκ στο Star Trek καθώς και τις μεταμορφώσεις στον Πλανήτη των Πιθήκων (βραβεύτηκε με  Όσκαρ) κι ένας παραγωγός, φίλοι και περιστασιακοί συνεργάτες του Μέντες και της CIA.

Τους υποδύονται με κέφι ο Τζον Γκούντμαν και ο Άλαν Άρκιν αντίστοιχα, στο δεύτερο μέρος της ταινίας, όταν ο Μπεν Άφλεκ διακόπτει το δραματικό κομμάτι της «Επιχείρησης Αργώ» και έντεχνα βάζει μια κωμική χολιγουντιανή παρένθεση, που δίνει σφρίγος και νόημα σε ένα πολιτικό θρίλερ που θέλει, και τα καταφέρνει, να μοιάσει με τα αντίστοιχα της δεκαετίας του '70, και τελικά παρακολουθείται απνευστί.

Η ταινία βασίζεται στην πανταχού παρούσα και εύστοχη σκηνοθεσία του ηθοποιού, που με την τρίτη του δουλειά, μετά το φορτωμένο Gone Baby Gone και το άνισο The Town, συγκεντρώνει κι επεξεργάζεται μαεστρικά ένα πλούσιο υλικό, από την εισαγωγή για την καυτή κατάσταση στο Ιράν και κάποιες αυθεντικές εικόνες από τις τηλεοπτικές αναμεταδόσεις μέχρι την αληθοφάνεια της εποχής και των πρωταγωνιστών, και δίνει φωνή και ρόλο σε πάνω από 20 κύριους χαρακτήρες, χωρίς να χάσει το τέμπο και τον στόχο του.

Ο ίδιος ο Άφλεκ, στον ρόλο του Μέντες, παίρνει πάνω του το βάρος του Σαμαρείτη με τις απαραίτητες ανθρώπινες ατέλειες, καθώς η συζυγική και η πατρική του ταυτότητα είναι εκκρεμείς, και ενορχηστρώνει την επιχείρηση ως κυματοθραύστης των προβλημάτων που συνεχώς ανέκυπταν. Είναι πιο συμπαθής και σίγουρος για τον εαυτό του απ' ό,τι απαιτεί ο χαρακτήρας, αν και με αυτό τον τρόπο γεφυρώνει τον κόσμο του σινεμά (έχοντας ένα παρουσιαστικό με αυτοπεποίθηση και γοητεία) με εκείνον της πολιτικής και της διπλωματίας.

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ